גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסתבכות של השייח' יוסף אלבאז מלוד התחילה הרבה לפני המהומות האחרונות

נגד השייח' אלבאז הוגש כתב אישום חמור באפריל 2018 המייחס לו עבירת "פציעה כשהעבריין מזוין" ועבירת איומים ● לפי החשד, השייח' תקף באבן עו"ד, כשהגיע ללוד לוודא כי צו בית משפט בנוגע לקרקע שנמצאת בבעלות משפחתו, מבוצע ● אלבאז מכחיש את האשמות נגדו

השייח' יוסף אלבאז / צילום: פאנט
השייח' יוסף אלבאז / צילום: פאנט

בחודש החולף עלה שמו של אימאם המסגד הגדול בלוד, השייח' יוסף אלבאז, לכותרות. תחילה סערו הרוחות סביב נאומים והצהרות לוחמניות שלו בזמן מבצע "שומר החומות" והמהומות שהתרחשו במקביל בערים המעורבות ובפרט בעירו לוד.

לאחרונה העלה אלבאז פוסט שמסית לכאורה לאלימות נגד המשטרה, ובעקבות כך נעצר בגין חשד לאיומים, הסתה לאלימות ועבירה על פי חוק המאבק בטרור. אתמול שוחרר אלבאז למעצר בית.

כעת גלובס חושף כי נגד אלבאז הוגש כתב אישום חמור באפריל 2018 המייחס לו עבירת "פציעה כשהעבריין מזוין" ועבירת איומים. במשך תקופה ארוכה פעלו אלבאז ועורכי דינו על מנת לעכב את ההליך הפלילי, ובמהלכו אף הודיעו על דעתו כי הם מתפטרים מייצוגו, אולם השופט הישאם אבו שחאדה סירב לקבל את הבקשה לשחררם מייצוג וקבע כי מדובר בטקטיקה להרוויח זמן.

בשלב מסוים, עורך דינו של אלבאז אמר לשופט "אבקש שכבודו לא ינסה להלך עליי איימים, כבודו יודע שאני לא מאלה שמפחדים מכלום רק מהקדוש ברוך הוא". לפני מספר שבועות, התייצב אלבאז על דוכן העדים ומסר את גרסתו לאירועים, שנחשפת כאן לראשונה.

על פי כתב האישום, בתאריך ה-3 לאפריל 2018 הגיע עו"ד חנן חדאד לקרקע הממוקמת בדרך סח בעיר לוד על מנת לוודא ביצוע צו בית משפט בנוגע לקרקע שבבעלות משפחתו. "אותה עת, שהה במקום הנאשם (יוסף אלבאז, א"ג) בלוויית אחרים... בנסיבות אלה, התגלע ויכוח בין אלבאז לחדאד על רקע הסכסוך, במסגרתו אמר הנאשם למתלונן: 'הכביש הזה לא ייסגר, לא יעזור לך, הגופה שלך תהיה פה ואנחנו ניסע עליה'".

האימאם לא עצר בכך והוסיף לפי כתב האישום: "אני אזיין אותך, אני אדרוך על הגופה שלך" ובתוך כך סטר בפניו של עו"ד חדאד באמצעות ידו וכתוצאה מכך משקפי הראיה שלו נפלו ארצה ונשברו.

על פי האישום, בעקבות כך הוציא עו"ד חדאד את מכשיר הטלפון הנייד שלו על מנת לתעד את אלבאז תוך כדי שהוא מתרחק ממנו, ובתגובה נטל אלבאז לידו אבן גדולה והטיח אותה בפניו של עו"ד חדאד בחוזקה ובאמצעות ידו השנייה סטר בפניו פעם נוספת.

כתב האישום מפרט כי לאחר מכן עו"ד חדאד החל להימלט מהשייח' אלבאז בעוד הוא רודף אחריו ובהמשך השליך את האבן לעברו. האבן פגעה ברגלו ולאחר מכן בטרקטור שהיה במקום.

על פי כתב האישום, כתוצאה ממעשיו של אלבאז, "נגרמו למתלונן שיתוק עצב 6 בעין ימין, דימום חזק מאפו ומחלל הפה, כאבי ראש, הקאות, סחרחורות, בחילות, אסימטריה באף, דימום בחניכיים" ועוד ועוד נזקים.

"יש לי חסינות"

לאחרונה ולאחר עיכובים רבים החלה פרשת ההגנה, ואלבאז התייצב על דוכן העדים כדי למסור את גרסתו. על פי טענתו, הסרטונים שתיעדו את מעשיו הינם מפוברקים, ערוכים ומגמתיים.

אלבאז סיפר סיפור אחר לחלוטין מהמתואר בכתב האישום. לטענתו, חדאד ואנשי השב"כ והמשטרה רודפים אחריו כמו כנופיות כדי לשים אותו מאחורי סורג ובריח. לדבריו, "יש אינטרס לשני הצדדים שרוצים להכניס אותי לבית סוהר". לאחר זאת הוסיף אלבאז "אני, יש לי חסינות" אך לא הסביר מה פשר אותה חסינות.

לטענת אלבאז, דווקא המתלונן בפרשה הוא זה שתקף אותו. "אף אחד לא דיבר איתו ואני הייתי נוכח ולא דיברתי אתו ולא אמרתי כלום. הוא בא 'יא ערבים, יא מסריחים, אני אתן לערבי להחליט מה לעשות באדמה שלי? אני לא אתן לערבי להחליט מה אני אעשה באדמה שלי ואני אדאג שאתה תיכנס לכלא'".

אלבאז הוסיף ותיאר בפני בית המשפט כי חדאד דחף אותו, הפיל אותו ואז לקח את הטלפון הנייד שלו והחל לצלם את אלבאז. "אני התפלאתי, מה למה? אתה הפלת אותי ואתה מצלם? למה אתה דוחף אותי? אמרתי לו 'למה אתה מצלם אותי? בבקשה אל תצלם אותי'. אדוני השופט, אני רוצה להישבע באלוהים, הבן אדם הזה לא זרקתי עליו אבן ושום אבן לא זרקתי עליו".

בהמשך הודה אלבאז כי חבט בידו כאשר ניסה לקחת ממנו את הטלפון וייתכן שאף פגע בפניו. "ראיתי שהמשקפיים שלו נפלו, אני לא מכחיש שזה מה שקרה. אבל אני נשבע שלא היה לי שום אבן".

לאחר מכן טען אלבאז כי הייתה בידו אבן, אך הוא השליך אותה לכיוון טרקטור שהיה במקום ולא לכיוונו של הקורבן, אלא שחדאד יחד עם המשטרה פיברקו וזייפו את הסרטונים. אלבאז טען כי אם אכן היה זורק את הסלע לכיוונו של חדאד ולא לכיוון הטרקטור, הוא היה מת כתוצאה מהמכה.

על פי טענתו, הסרטונים המקוריים שהציגו לו בחקירה הראשונה, הוחלפו בעימות במשטרה שהתקיים חמישה ימים לאחר מכן בסרטונים מפוברקים, והם אלה שהוצגו בפני בית המשפט. "אדוני השופט, הרבה דברים שהכעיסו אותי בהתנהלות של התיק הזה... זה מוכיח לי שבמדינה הזאת אין שום חוק ואנשי החוק הינם שקרנים ודוברי שקר והם לא קשורים בכלל לחוק".

לטענת אלבאז, מי שהיכו את עו"ד חדאד היו 15-20 איש מהשכונה, אך הוא מסרב להלשין ולומר מי הם היו.

ההבדלים בין הגרסאות בחקירה ובבית המשפט

בחקירה הנגדית, החל אלבאז להסתבך בין גרסתו במשטרה לבין גרסתו בעימות לבין גרסתו בבית המשפט. התובעת עו"ד סיוון צדיק הציגה את הסתירות שבדבריו וגם הוכיחה לכאורה שהדברים נסתרים מחומר הראיות.

כך לדוגמה, תמהה עו"ד צדיק מדוע מלכתחילה כאשר נשאל במשטרה אם הרים לעברו של המתלונן אבנים, הוא השיב "לא זוכר, יכול להיות", בעוד שבעדות הראשית בבית המשפט הוא אישר כי הרים אבן גדולה וזרק אותה על הטרקטור. לטענת אלבאז הוא ענה מלכתחילה שהוא לא זוכר אף שחקירתו התקיימה שלוש שעות לאחר קרות האירוע כי הוא היה "עדיין בסערת רגשות... אני הייתי נסער עדיין, לא יודע מה קרה".

עו"ד צדיק: כאילו אתה לא זוכר אם דפקת לו את האבן בפנים, או שאתה לא סגור על עצמך שעשית את זה?

אלבאז: "אני לא זכור שתקפתי אותו עם אבן, עדיין הייתי נסער. אני שחזרתי את עצמי אחר כך ונזכרתי שאני תקפתי את הטרקטור עם אבן".

עו"ד צדיק: אה, רק אחרי זה נזכרת שלא תקפת אותו.

אלבאז: כן, נכון.

עו"ד צדיק: למרות שבהתחלה לא היית בטוח בזה.

אלבאז: כן.

עו"ד צדיק: "אבל את כל החלק הזה שסיפרת היום לבית המשפט שהתכוונת לזרוק רק על הטרקטור, את העובדה שהוא היה גזען וצעק עליך 'ערבי, ערבי, אתה לא תחליט יא ערבי', את כל הדברים האלה לא מצאת לנכון למסור למשטרה לא בחקירה שלך ולא בעימות שלך".

אלבאז: "כי המשטרה לא שאלה אותי 'מה הוא אמר לך?'". בהמשך טען כי לא סיפר זאת בחקירתו במשטרה כי לא חשב שתוגש נגדו תלונה. כאשר עומת עם העובדה שמדובר על השלב שבו הוא כבר נחקר באזהרה לאחר שהוגשה נגדו התלונה, השיב אלבאז "אני לא סיפרתי כי לא חשבתי שצריך לספר את זה".

לאחר מכן, ענה אלבאז בנוגע לסתירות נוספות כי לא סיפר את גרסתו המלאה במשטרה כי הרגיש שהיא כמו זאב שרוצה לטרוף אותו ושעם המשטרה שלנו אין טעם לספר את הסיפור המלא. "אמרתי בבית משפט. לא אגיד למשטרה, האויב שלי. האויב, לא היריב... אני אגיד לפני בית משפט. המשטרה לא מעניינת אותי".

עו"ד צדיק: מר שייח', כשהיית במשטרה לא מצאת לנכון לספר ש-'15 אנשים אחרים הרביצו לו ולא אני'?

אלבאז: "אני לא מלשין על אף אחד"

עו"ד צדיק: "הנה, היום אתה מלשין".

אלבאז טען כי הוא לא הביא עדי הגנה כדי לחזק את גרסתו למרות שנכחו עשרות אנשי במקום, מהסיבה הבאה: "אני ביקשתי שיעידו בבית משפט, הם סירבו. הם אמרו 'אם אנחנו נבוא להעיד אנחנו חוששים שאנחנו ניכנס לתיק הזה ויגישו נגדנו תלונות במשטרה'. לא רצו להעיד אנשים. שלא יסתבכו, כי כולם כמעט השתתפו, הרביצו לו".

בהמשך הודה אלבאז כי הפועלים פנו אליו לקבל את אישורו לעבוד בקרקע למרות שמדובר בקרקע פרטית שאיננה שלו.

עו"ד צדיק: "ואתה גם סיפרת לבית המשפט בעצם שעשיתם בכביש דברים שהם בניגוד לבית המשפט, סללתם אותו"

אלבאז: "נכון, ואם יקרה שוב נעשה שוב".

בחקירה הנגדית אלבאז התכחש שוב ושוב למילים שנשמעו בהקלטה, וטען כי הוא שומע שנאמרו מילים אחרות.

בחודש הבא צפוי להתקיים שלב הסיכומים, ולאחר מכן לאחר למעלה משלוש שנים תינתן הכרעת הדין בעניינו.

טרם התקבלה תגובתו של השייח' יוסף אלבאז לדברים.

*** חזקת החפות: יודגש כי השייח' יוסף אלבאז מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

דובאי / צילום: Shutterstock, Risal Khan

הטיסות של ארקיע בוטלו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי