גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להזמין מונית מאמנון שעשוע, ללא נהג: הפיילוט הגדול מעבר לפינה

בניסויים מוקדמים, כלי הרכב של מובילאיי יסיעו נוסעים ללא נהג ברחובות תל אביב החל מהשנה הבאה ● עם זאת, עדיין לא ברור האם ומתי תאפשר הרגולציה הישראלית לכלי הרכב לנוע ללא נוכחות נהג משגיח ברכב, שחיונית לצורך המודל העסקי של מוניות אוטונומיות ● השבוע בעולם הרכב

כלי הרכב יסיעו נוסעים ללא נהג ברחובות תל אביב החל מהשנה הבאה / צילום: Shutterstock
כלי הרכב יסיעו נוסעים ללא נהג ברחובות תל אביב החל מהשנה הבאה / צילום: Shutterstock

בימים הקרובים ינחת בארץ משלוח ראשון של רכבי SUV חשמליים מדגם ES8 של יצרנית הרכב הסינית NIO. כלי הרכב הם חלק מהזמנה של עשרות כלי רכב מסוג זה, שהוזמנו על-ידי מובילאיי וישמשו לצורך פרויקט "המוניות האוטונומיות" בגוש דן, שהניסויים המתקדמים בו צפויים להתחיל בשנה הבאה.

הפרויקט, שהוכרז לפני כשלוש שנים, היה אמור להתבצע במקור בשיתוף עם חברת פולקסווגן הבינלאומית על בסיס פלטפורמת המיניוואן החשמלי ID.BUZZ של פולקסווגן, אולם בשל עיכובים בייצורו הוחלט בינתיים להתקדם עם הניסוי על בסיס כלי הרכב של NIO, שעליהם יותקן בישראל ה"קיט" האוטונומי של מובילאיי, ובעתיד, בהתאם לזמינות כלי הרכב, לעבור לפלטפורמה של פולקסווגן.

המערכת האוטונומית שפיתחה מובילאיי עבור הניסוי מתוכננת לתמוך בנהיגה אוטונומית בדרגה 4, כלומר לנוע על מסלולים קבועים ללא התערבות של נהג אנושי על בסיס מערך היקפי של חיישנים, מעבדים מתקדמים, מיפוי מדויק ובינה מלאכותית. עם זאת, עדיין לא ברור האם ומתי תאפשר הרגולציה הישראלית לכלי הרכב לנוע ללא נוכחות נהג משגיח ברכב, שחיונית לצורך המודל העסקי של "מוניות אוטונומיות".

בניסויים המוקדמים צפויים כלי הרכב לנוע בתוך מרכז תל אביב על כבישים באורך כולל של כ-15 קילומטרים בין אבן גבירול לרחוב הירקון, כאשר בשלב הראשון הם ינוע ללא נוסעים או עם "נוסעי מבחן". בשלב הפיתוח המתקדם יורחב אורך כבישי הניסוי ל-33 קילומטרים ויכלול גם קטעים מנתיבי איילון ודרום תל אביב, ואילו שלב הטרום-מסחור יבוצע על שטח כבישים כולל של 111 ק"מ (שטח של כ-13.4 ק"מ רבוע) ויקיף את רוב הנתיבים העמוסים ביותר מבחינת תחבורה ציבורית בתוך תל אביב וסביבתה. שלב המסחור יכלול הסעת נוסעים בתשלום והוא מיועד להתרחש ככל הנראה ב-2023. על-פי התוכנית המקורית, כיסוי השירותים אמור להתרחב בהדרגה לרוב האזורים המאוכלסים בצפיפות בישראל.

כלי הרכב של NIO שמגיעים לצורך הניסוי הם מהדור החדש של הרכב שהושק לאחרונה בסין וקיבל בחודש שעבר תקינה אירופית מלאה (WVTA), שמאפשרת לשווק אותו בכל אירופה. הוא מיועד לעד שבעה נוסעים, מצויד בשני מנועים בהספק משולב של 652 כ"ס, משיג טווח של כ-450 ק"מ בתקן האירופי, ומחירו באירופה צפוי לנוע בין 59 ל-72 אלף אירו. יצוין כי למרות שכלי הרכב מתוכננים לתמוך בהחלפת סוללות מהירה, כלי הרכב שמגיעים ארצה מצוידים בסוללה קבועה וייטענו בתחנות טעינה מהירות מקובלות.

גורמים רבים בישראל הביעו עניין בשנתיים האחרונות ביבוא של רכבי ניו לישראל, אולם עד כה לא גילתה החברה נכונות לשווק אותו בישראל ובנורבגיה, שהיא השוק האירופי היחידי אליו מתכוונת NIO להיכנס השנה. החברה עתידה לשווק את כלי הרכב ישירות ולא באמצעות דילר.

ככל הידוע, כלי הרכב מיובאים על-ידי מובילאיי בהתאם לרישיון יבוא זמני ממשרד התחבורה ואמורים להיות מוחזרים לחו"ל בתום הניסוי. חלק מכלי הרכב של NIO שהוזמנו על-ידי מובילאיי יישלחו לגרמניה לצורך ניסוי מקביל במוניות רובוטיות בעקבות ההתפתחויות האחרונות בתחום הרגולציה של רכב אוטונומי במדינה, שמאפשרות ניסויים בכלי רכב לא מאוישים על כבישים ציבוריים.

דגמים חדשים בישראל

השבוע נחתו בישראל דגמי 2021 המחודשים של המותג "מיני" של ב.מ.וו. כלי הרכב זכו לריענון מקיף בעיצוב, הכולל בין השאר גריל חדש, פנסי LED בעיצוב חדש, פגושים חדשים וחישוקים בעיצוב חדש. תא הנוסעים עבר שדרוג טכנולוגי שכולל לוח מחוונים דיגיאלי כסטנדרט, גלגל הגה עם מגי מגע, מערכת מולטימדיה עם מסך מוגדל ועוד.

המנועים נותרו ללא שינוי מהותי למעט ירידה של 14 כ"ס בהספק של מנוע ה-2 ליטר של הקופר S. בנוסף משווקת בישראל הגרסה החשמלית המעודכנת של המיני עם מנוע בהפסק 184 כ"ס, שטווח נסיעה שלו עד 228 ק"מ בין טעינות.

המחירים מתחילים ב-162 אלף שקל לדגם ה-ONE עם שלוש דלתות, ומגיעים עד 270 אלף שקל לדגם קופר S עם חמש דלתות. 

Mini-Cooper_S_5-door-2022 / צילום: יח

קבוצת צ'מפיון השיקה בישראל את גרסת ה-2 ליטר טורבו של סיאט לאון החדשה. המכונית מגיע עם חבילת FR שכוללת רמת גימור גבוהה, חישוקי 18 אינץ', מושבי ספורט ועוד ועם חבילת בטיחות אקטיבית מקיפה. המנוע בהספק 190 כ"ס מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות. המחיר עומד על 166 אלף שקל, כע-10,000 שקל יותר מגרסת ה-1.5 טורבו המקבילה של הרכב.

מותג הפרמיום ג'נסיס של קבוצת יונדאי השיק רשמית בישראל את רכב הכביש-שטח GV70, שמיועד להתחרות בפלח של אאודי Q3, ב.מ.וו X3 ודומיהם. הרכב מציע תא נוסעים מפואר עם אופציה לחבילת ספורט, שכוללת בולמי זעזועים מסתגלים, מצבי תכנות נוספים, מערכת פליטה משודרגת ועוד. המנוע הוא 2.5 ליטר טורבו בהספק 304 כ"ס, והרכב מצויד כסטנדרט בהנעה כפולה. הזינוק למאה קמ"ש אורך 6.1 שניות. טווח המחירים נע בין 339 ל-399 אלף שקל. 

GENESIS-GV70 / צילום: יח

עוד כתבות

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

25 שנה אחרי האיפוס, מס רכוש חוזר לחוק ההסדרים. איך זה יראה?

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

משתתפי המפגש, מימין: יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות, מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות, גילעד אלטשולר מבעלי אלטשולר שחם, אילן רביב מנכ''ל מיטב ודייב לובצקי, מנכ''ל ומבעלי אי.בי.אי / צילום: יח''צ

"זה לא הזמן להגדיל את רכיב המניות": התחזיות והטיפים של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

יאיר לפידות טוען כי "צריך לראות את השנתיים־שלוש האחרונות כחריגות, ביחס למה שאפשר לצפות מהבורסה לאורך זמן" ● באירוע שיזמה חברת ארבע עונות טען מנכ"ל מיטב אילן רביב כי הוא "נשאר עם המדדים המקומיים, למרות ה'מוב' הפנטסטי שעשו", בעוד גילעד אלטשולר מעדיף בטווח הארוך את נאסד"ק ● וגם: באילו סקטורים המליצו הבכירים להתמקד, והמחלוקת על ההשקעה במדד S&P 500

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

חדשות ההייטק / צילום: AP

המהלך החדש שמוביל הצעיר הגאון במטא

SpaceX מתקרבת להנפקה הגדולה בהיסטוריה, מטא במהלך אסטרטגי חדש בהובלת אלכסנדר וונג, ומאבק חדש נפתח על המותג הנזנח של "טוויטר" ● במקביל, שלושה סטארטאפים ישראליים מגייסים יחד יותר מ־100 מיליון דולר וחברת הקריפטו הישראלית Lava Network מתחילה להיסחר בבורסות הגדולות בעולם ● חדשות ההייטק

רונן שור, מנכ''ל אקסל סולושנס

אקסל רוכשת שתי חברות בתחום הביטחוני ב-90 מיליון שקל

לגלובס נודע כי חברת התקשורת מייצרת רגל נוספת בעולם הביטחוני, עם רכישת סטראלייט ואחותה נקסטוויב, של שני יזמים-מהנדסים: רמי בל-עש ואודי פרידמן ● המערכות שלהן רלוונטיות לתחום הלוהט של השנה – כטב"מים ● עפ"י הערכות, החברות רווחיות ומייצרות רווח של כ-18 מיליון שקל בשנה

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

היתר בנייה ראשון לפרויקט דיור להשכרה בשדה דב

שיכון ובינוי מזנקת קדימה בשדה דב עם היתר בנייה ראשון ל־324 דירות להשכרה ארוכת-טווח, כשברקע ירידות ערך מתמשכות בסקטור זה ● בקיבוץ האון הסכם פשרה עם רמ"י מחזיר את פרויקט הבנייה למסלול; בין הזוכים במגרשים ששווקו - עשרות חיילי מילואים ● וקרן ספיר של רובי קפיטל משלימה מכירת קרקע בחולון ברווח של עשרות מיליוני שקלים, לאחר השבחה משמעותית ● חדשות השבוע בנדל"ן

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

איגודי עובדים מפגינים בלונדון / צילום: Reuters, PA Images

הבשורה מבריטניה: עובדות בגיל המעבר יוכלו לקבוע את הטמפרטורה במשרד

הממשלה הבריטית משיקה את "חוק זכויות העובדים", המוגדר כ"שדרוג המשמעותי ביותר מזה עשור" בתחום ● "סוכנות לעבודה הוגנת" תאכוף את החוקים ● בין היתר, תוענק זכות לחופשת מחלה מהיום הראשון, ותוכניות להתמודדות עם הפסקת המחזור יוצעו לנשים בגיל המעבר