גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכוכב האדום: מבחן דרכים לפלאג-אין החדש מסין

MG EHS - רכב הפנאי החדש מבית סאייק - צריך להוות תמרור אזהרה לתעשיית הרכב המערבית: הוא מציע עיצוב ואיכויות ייצור בינלאומיות, מערכת הנעה "ירוקה" מתקדמת, מפרט נדיב ורמה גבוהה של שימושיות ● כל זה במחיר, שרק יצרן ממשלתי סיני עם מוטיבציה לכבוש את אירופה יכול להרשות לעצמו

MG EHS מבית סאייק / צילום: יח"צ סאייק
MG EHS מבית סאייק / צילום: יח"צ סאייק

בחודשים האחרונים שודרגו כלי הרכב החשמליים בישראל מנישה זניחה בשולי שוק הרכב למוצר מדובר ונחשק. פתאום כולם מרגישים מרומים (ובצדק) כשהם משלמים בתחנות מאות שקלים עבור מילוי מיכל בנזין, ש-70% ממחירו הוא מסים. פתאום כולם רוצים לשלם רק 570 שקל עבור אגרת הרישוי במקום 3,000 שקל וכולם רוצים להיפרד לשלום - ולא להתראות - מרצועת טיימינג, פילטרים, "טיפול 60 אלף" ושאר פריטים, שמסתכמים לכדי חשבונות של ארבע ספרות במוסך.

אבל לרכב חשמלי יש בישראל בעיה עקרונית גדולה: זהו מוצר, שבוחר את בעליו - ולא להפך. אם אתם לא נמנים על המעושרים, שלרשותם בית פרטי עם חניה צמודה להתקנת מטען; או, שאין לכם חניה שמורה בבית משותף עם ועד-בית ידידותי; או, שאין לכם נכונות להילחם משפטית עם ועד בית לא ידידותי, ספק אם הרכב החשמלי הוא בשבילכם. ללא מטען פרטי אתם צריכים לקוות, שאין תור בעמדת הטעינה כשאתם ממש לחוצים בזמן (תמיד יש) או ששום חאפר עם מנוע בנזין לא תפס את מקום החניה בעמדת הטעינה.

 

עבור מי, שלא עובר את "הסלקציה" הזו, או שמרבה במסעות ארוכים ותכופים, האופציה הירוקה הבאה בתור היא רכבי פלאג-אין, שמסוגלים לנוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד, לטעון את עצמם תוך כדי תנועה או מרשת החשמל החיצונית ולבקר בתחנת הדלק לעיתים נדירות.

רוב המתחרים בפלח הזה עדיין נמצאים בטריטוריית המחיר של רכבי הפרמיום אולם יש גם כמה מתחרים, שמתמודדים בשוק הרחב. אחד מהם הוא ה-EHS פלאג-אין החדש של המותג MG מבית סאייק (SAIC) הסינית.

הממדים מנוצלים לטובת הנוסעים

חיצונית ה-EHS מציג עיצוב ידידותי, שלא מחמיץ אף קלישאת עיצוב מפלח רכב הפנאי המערביים. יש לו פרופורציות SUV קלאסיות עם רוחב וגובה נכבדים, גריל טרפזי מסיבי ונוצץ שלא יבייש שום מותג גרמני, תוספות "כמו שטח" קוסמטיות בכל הצדדים, קשתות גלגלים מודגשות וחישוקים גדולים ונאים. הצביעה נראית עשירה ומוקפדת, מרווחי הגוף סימטריים והדוקים ויש נוכחות לו כביש נעימה לעין ועתירת סטטוס, שמנטרלת את סטיגמות המותג.

הממדים החיצוניים הנדיבים מנוצלים היטב לטובת הנוסעים. סף הכניסה/יציאה מעט גבוה מהמקובל בפלח אבל אינו דורש חוליות גב גמישות. מושבי הספורט הקדמיים נוחים ומעוצבים היטב עבור נוסעים בכל המידות, המושב האחורי רחב ומציע מרחב מכובד לראש ולרגליים של שניים-שלושה מבוגרים בגובה ממוצע, הראות לכל הכיוונים טובה ותא המטען מציע נפח סביר בזכות התקנת הסוללה מתחת למרכב.

הנדיבות הסינית הידועה בתחום האבזור לא פוסחת על תא הנוסעים של ה-EHS, שמציג מפרט די נדיר בפלח הזה שכולל בין השאר ריפוד עור, צמד מושבים חשמליים, גג שמש פנורמי חשמלי ואפילו דלת אחורית מתרוממת חשמלית. יש גם מערך מקיף מאוד של מערכות בטיחות אקטיביות מהדור האחרון, שרובן אינן טורדניות בנהיגה שגרתית.

מערך הפיקוד נראה עדכני עם לוח מחוונים דיגיטלי חד ועשיר במידע, מסך מולטימדיה בגודל מכובד והגה ספורטיבי עטוי עור ומתוכנן היטב. אבל פה ושם אפשר להבחין בפריטי LOW-TECH כמו תגובה איטית של המסך לפקודות מגע, מתגי "קיצור דרך" קטנים ומסורבלים לתפעול מערכות חיוניות, דוגמת מערכת האקלים, ומערכת תפריטים עם גרפיקה מיושנת. איכות הייצור והגימור טובה גם בסטנדרטים מערביים אם כי פה ושם אפשר למצוא משטחי דיפון מחומרים פלסטיים נוקשים ובוהקים, שמזכירים קוריאניות מדור קודם.

נתוני הספק מכובדים

מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין, מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-16 קילוואט שעה עם הספק משולב מוצהר של 258 כ"ס ומומנט משולב של 37.7 קג"מ.

אלה משולבים עם תמסורת ייחודית שכוללת עשרה "הילוכים". נתוני ההספק והמומנט מכובדים בהחלט עבור הפלח וגם נתון תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות מרשים עבור רכב פנאי מגודל וכבד.

אבל מי שמצפה לבעיטות כוח תכופות ומרגשות עשוי להתאכזב. מערכת ההנעה מכוילת בעיקר לפעולה חסכונית, "ירוקה" ונינוחה ובהעדר מצב "ספורט" במחשב הבקרה או שליטה ידנית כלשהי בתיבת ההילוכים, הביצועים מופקדים בידי המחשב.

לרכב בהחלט לא חסר כוח והוא שומר על תנופה מכובדת בעליות תלולות גם עם חמישה נוסעים ומסוגל לשייט במהירויות גבוהות ללא מאמץ. אבל כדי לרתום את כל הסוסים המוצהרים ולקבל את בעיטת הכוח המיוחלת צריך לרמוס במודע את הדוושה להמתין לקיק-דאון ולהשלים עם צליל מנוע מחוספס וקולני מעל 3,000 סל"ד.

כאשר נוהגים ברכב בצורה רגועה, כפי שהתכוונו מהנדסיו, הוא בהחלט מספק את הסחורה "הירוקה". אחרי טעינה מלאה, שאורכת בסביבות 4 שעות, הסוללה מספקת טווח חשמלי מכובד של מעל 40 ק"מ בתנאי אמת ישראליים ובהתנהלות עירונית טיפוסית הוא מרגיש "חשמלי" לגמרי ומשנע את עצמו בליווי זמזום חשמלי טיפוסי עם מעט מאוד התערבות של מנוע הבנזין.

צריכת הדלק המוצהרת של 55 ק"מ לליטר (WLTP) ריאלית אולי למי שמקפיד על טעינת הסוללה באדיקות. מי שלא נוהג להתחבר לכבל לעיתים תכופות או, שבונה על מצב הטעינה העצמית של הרכב, יצטרך להשלים עם כ-18-20 לליטר בלבד.

על הכביש ה-EHS מרגיש כמו רכב פנאי רגוע ונעים עם מעט פשרות דינמיות. ההגה די מאוזן עם כמות מכובדת של היזון חוזר, נטיית הגוף בפניות הדוקות מורגשת אבל לא בצורה מוגזמת, היציבות הכיוונית על הכביש המהיר טובה מאד והמתלים סופגים בצורה סבירה שיבושי כביש קלים עד בינוניים ונכנעים רק למהמורות ישראליות קשוחות.

בסך הכל הוא ממלא היטב את ייעודו כרכב טיולים משפחתי מרחקים ארוכים. בשטח אין לרכב יותר מדי מה להציע בשל מרווח גחון של 14.5 ס"מ בלבד אבל את מבחן הדילוג על מדרכות גבוהות הוא מבצע ללא קושי.

את הקלף החזק ביותר שולף הרכב בשורת המחיר. עם מחיר של ב-159 אלף שקל בלבד כולל עמדת טעינה והתקנה, בהתחשב בממדים, במפרט, באבזור ובאחריות יצרן הנדיבה, הרכב הזה ממנף את הטבת המס על רכבי פלאג-אין לטובת הלקוח, משקף היטב את שאיפות כיבוש השוק של היצרן ומציב את עצמו בצמרת מטריצת התמורה לכסף בישראל. לא רק בפלח הפלאג-אין אלא בפלח רכבי הפנאי בכלל. 优秀 (מרשים).

חלק מהמתחרות

קיה נירו פלאג-אין

מובילת המכירות בפלח הפלאג-אין שומרת על עיצוב הפנים והחוץ המוכר של הנירו ומציעה ממדים חיצוניים קומפקטיים יחסית ותא נוסעים מרווח. ההנעה משלבת בין מנוע ה-1.6 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום נטענת. ההספק המשולב 141 כ"ס, הטווח החשמלי 58 ק"מ, התאוצה ל-100 אורך 10.8 שניות והמחיר מתחיל ב-150 אלף.

יונדאי טוסון פלאג-אין

עבר לפינה נמצאת גרסת הפלאג-אין של יונדאי טוסון החדש, שמשווקת באירופה. הרכב משלב בין מנוע הטורבו 1.6 ליטר למנוע חשמלי וסוללה של 14 קילוואט ומסוגל לנוע על חשמל בלבד למרחק של עד 55 ק"מ. ההספק המשולב הוא 261 כ"ס, צריכת הדלק מרשימה אבל המחיר יקר בכ-15% מגרסת הטורבו של הרכב.

רנו קפצ'ור פלאג-אין

גם מעבר לפינה נמצאת גרסת הפלאג-אין של הג'יפון רנו קפצ'ור מהדור החדש עם הנעה, שמשלבת בין מנוע 1.6 ליטר בנזין למנוע חשמלי וסוללה של 10 קילוואט, שמספקת טווח חשמלי של עד כ-50 ק"מ. ההספק הכולל 160 כ"ס, צריכת הדלק המוצהרת כ-74 קילומטר לליטר והביצועים זריזים. המחיר עדיין לא ידוע.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי