גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלובי החקלאי פועל נגד פתיחת השוק ליבוא ופוגע בשכבות החלשות

אין מה שיכול להצדיק את המדיניות הממשלתית הנוכחית נגד יבוא פירוק וירקות, אבל תירוצים יש למכביר ● התוצאה היא תוצרת ירודה ויקרה עבור הצרכן

דוכני פירות וירקות בשוק מחנה יהודה / צילום: צ'מנסקי-בן-שחר יועצים
דוכני פירות וירקות בשוק מחנה יהודה / צילום: צ'מנסקי-בן-שחר יועצים

לאחרונה אחיין שלי וחברתו מצאו בשוק אננס במחיר סביר, קנו אותו ונשאו אותו הביתה בחרדת קודש, שם אכלו אותו מעל הכיור כמו שני ילדים סובייטים ואחר-כך עטפו את החצי שנשאר בשתי שכבות ניילון נצמד כדי שלא יתקלקל. מאז אחייני מספר את סיפור הגבורה הזה - איך הוא מצא אננס מתוק במחיר סביר.

אננס מתוק במחיר סביר מצדיק סיפורי גבורה, כי כמו סיפורי גבורה אחרים - הוא נדיר למדי. מדינת ישראל אוסרת כמעט לחלוטין על יבוא אננס, כי כנראה אנחנו המדינה היחידה שלא יודעת להתמודד עם סכנה של כניסת מזיקים בעלי הכותרת של האננס. כך אנו נאלצים לקנות אננס יקר וחמוץ שגדל בישראל.

אננס הוא פרי טרופי ולא אמור לגדול כאן. כך גם בננות, שהיבוא שלהן אסור לחלוטין. כמו כן, מי שתהה למה התפוזים והלימונים בקיץ נראים כמו ספוג ישן, צריך לדעת שמדינת ישראל אוסרת על יבוא של תפוזים, לימונים, אשכוליות, קלמנטינות ועוד. כתוצאה מכך אנו משלמים ביוקר על פירות וירקות לא איכותיים, ומי שסובלים יותר מכולם הם העשירונים התחתונים, שמוציאים חלק יחסית גבוה מהכנסתם על מזון. זוהי מדיניות אנטי-חברתית, שמשום מה לא מעוררת את זעמם של פוליטיקאים שקוראים לעצמם חברתיים.

המחירים רק עולים

הנתונים ברורים: ניתוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מעלה כי משנת 2006 עד 2015 עלה מדד המחירים לצרכן ב-19%, אך באותן שנים מדד מחירי הפירות הטריים עלה ב-47.3%, ומדד מחירי הירקות הטריים עלה ב-42.2%. בדרך-כלל מוצר יקר ולא איכותי סובל מביקוש נמוך יחסית, ואכן, היגיון זה פועל גם כאן.

בכל העולם המודעות לחשיבות של צריכת פירות וירקות נמצאת בעלייה. אם ב-1970 ממוצע הצריכה העולמי עמד על 60 ק"ג לנפש, ב-2013 הוא עמד על כ-140 ק"ג לנפש. ובישראל? ירדנו מ-178 ק"ג לנפש ב-1970 ל-174 ק"ג ב-2013. ב-2017 הנתון בישראל ירד בעוד 10% ל-156 ק"ג. מחירים גבוהים ואיכות מאכזבת עושים את שלהם.

אז למה כל זה? למה ישראל אוסרת על יבוא פירות וירקות וכך פוגעת בבריאות וברווחה הכלכלית שלנו? מה יכול להצדיק מדיניות שכזו?

התשובה היא כלום. אין מה שיכול להצדיק את המדיניות הזו. אבל תירוצים יש למכביר. תירוץ פופולרי במיוחד הוא הרצון לשמור על הביטחון התזונתי. כביכול, יבוא חופשי של פירות וירקות ישמיד את החקלאות, ואז אם תפרוץ מלחמה קשה, וישראל תושם במצור, נמות ברעב.

המציאות היא שממילא אי-אפשר לחיות על פירות וירקות, אך מה שיותר חשוב זה שבמקומות החשובים באמת - ייצור חלב, ביצים ובשר - לישראל אין ולא יכול להיות ביטחון תזונתי, שכן אין לנו נפט או מספוא, שאותו יש לייבא. משרד החקלאות הודה בכך במכתב רשמי לפני כשנה.

תירוץ נוסף הוא שמירה על אדמות ועל הגבולות. נשגב מבינתי כיצד היגיון שאולי היה נכון לימי חומה ומגדל, עדיין קיים ב־2021 במדינה עם הצבא החזק במזרח התיכון. ובכל מקרה, תפקיד הצבא והמשטרה הוא לשמור על רכוש פרטי והגבולות גם אם לא מגדלים שם אפרסקים. וכפי שהמצב בלוד ובערים אחרות הוכיח, שורש בעיות הביטחון הוא עמוק הרבה יותר.

שוק הטקסטיל כמשל

פערי שיווק בוודאי לא מסבירים מחסור בפירות וירקות ואינם מסבירים איכות נמוכה, אך האם הם מסבירים את המחיר הגבוה לצרכן? גם לא. כמעט בכל תעשייה יש פערי שיווק. גם טלפונים סלולאריים מתחילים בחומרי גלם, צריך לייצר אותם, להרכיב אותם, לעשות בקרת איכות, לארוז, לשלוח, לאחסן, להעביר לקמעונאים. ההבדל הוא שבשוק הטלפונים יש סחר חופשי, ובפירות וירקות אין. פשוט. ומי שלא שמאמין, שיבדוק את המחירים בשווקי איכרים. אל תצפו למצוא מציאות.

האמת פשוטה הרבה יותר: כפי שבעבר יצרני הטקסטיל שכנעו את הפוליטיקאים למנוע יבוא של בגדים ונעליים - כך הלובי החקלאי פועל נגד פתיחת השוק ליבוא חופשי. בסופו של דבר, השוק נפתח ליבוא טקסטיל, וכיום אנו נהנים מבגדים זולים ואיכותיים, בדומה לשאר המדינות המפותחות. הדרך היחידה שנהנה מפירות וירקות טעימים, זולים ובריאים, היא לאפשר יבוא חופשי בשוק החקלאי. זה חיוני לרווחה הכלכלית שלנו ולבריאות שלנו.

הכותב הוא מנהל מחקר מניות חו"ל באקסלנס

עוד כתבות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל, צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת העל של החברות?

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

ירושלים / צילום: Shutterstock

ניסיון פיגוע בירושלים: מחבל ניסה לדקור שוטרי מג"ב - ונוטרל

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני ● שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • עדכונים בולטים 

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"