גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקרי שוק בתחום הפארמה והבריאות: איך אפשר לדעת מה גורם לרופאים לבחור בתרופה אחת ולא באחרת?

בעולם הרפואה והביוטכנולוגיה מושקעים סכומים ניכרים במחקרי שוק, אולם על מנת שאלו יהיו מהימנים ומדוייקים נדרשות שיטות מחקר ייחודיות, אומרת נורית אברמוביץ', מנהלת מחלקת הפארמה והבריאות בקבוצת גיאוקרטוגרפיה ● "לחברות תרופות, חברות ביוטכנולוגיה או סטארט-אפים בתחום אין את הכלים המספיקים כדי לבחון את תפיסות הרופאים בנוגע למוצרים השונים המשמשים לטיפול או מניעה של מחלה או תסמונת מסויימת"

את המידע הרפואי עבור מחקר צריך לדעת איך לאסוף / צילום: Shutterstock
את המידע הרפואי עבור מחקר צריך לדעת איך לאסוף / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף גיאוקרטוגרפיה

חברות תרופות, ביוטכנולוגיה וסטארט-אפים בתחומים הרפואיים מנסים פעמים רבות להבין את צרכי הקהל ואופן השימוש במוצרים שהם מפתחים. שאלות כגון מדוע רופאים מעדיפים לרשום תרופה מסוימת או למה חולים שסובלים מבעיה רפואית ספציפית יעדיפו מכשיר כזה ולא אחר - כוללות לעיתים תשובות מורכבות. עולם מחקרי השוק מציע שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע מחקרים בתחומי הפארמה והבריאות; דרכים שבהן ניתן לקבל תשובות שיטתיות ומהימנות, תוך צמצום ההטיות השונות, כמו משיבים שנותנים לעיתים תשובות יותר אופטימיות המייפות את המציאות או להיפך תשובות המשקפות את הכעסים שיש להם על חברה זו או אחרת.

ניהול מחקרי שוק בתחומי הפארמה והבריאות מחייב הקפדה על מספר קריטריונים מהותיים, כמו למשל אפיון מדויק של הנחקרים, מתן ייצוג לכלל חתכי האוכלוסייה ולא פחות חשוב - נדרש לדעת איך לשאול את השאלות לשם קבלת תשובות מהימנות. אז איך עושים זאת נכון?

קשה להשיג אובייקטיביות

"לחברות תרופות, חברות ביוטכנולוגיה או סטארט-אפים בתחום אין את הכלים המספיקים כדי ללמוד, למשל, מה רופאים עושים וכיצד הם חושבים/ תופסים את התרופות המשמשות לטיפול במחלה/ תסמונת מסויימת, באיזו מידה קהל היעד משתמש בתוספי תזונה או מכשירים רפואיים ובאיזו מידה קהל היעד שבע רצון מהשימוש בהם", מסבירה נורית אברמוביץ', מנהלת מחלקת הפארמה והבריאות בקבוצת גיאקרטוגרפיה, ובעברה מנהלת מוצר ומנהלת תחום בחברות תרופות גלובאליות מובילות. "חברת תרופות יכולה למשל לדעת כמה יחידות נמכרו ממוצר שהיא משווקת, או מהן ההכנסות ממנו, אבל לא את תפיסות הרופאים בנוגע למוצרים השונים המשמשים לטיפול או מניעה של מחלה או תסמונת מסויימת. שאלות כמו מה גורם לרופאים לבחור או לא לבחור לתת מרשם לתרופה מסוימת, או למה אדם יעדיף תוסף תזונה/מולטי ויטמין של חברה כזו או אחרת - עדיין נותרות ללא מענה". היא מדגישה.

בשנים האחרונות, ערכו במחלקת הפארמה והבריאות בקבוצת גיאוקרטוגרפיה מספר רב של מחקרי שוק עבור חברות תרופות, ציוד רפואי, ביוטכנולוגיה וסטארט-אפים. המחקרים, מבוצעים במגוון רחב של שיטות כמותיות ואיכותניות. המחקרים הכמותיים נתמכים במחלקת הסטטיסטיקה של הקבוצה שמבצעת בדיקה של הנתונים, עיבודים סטטיסטיים, הגדרה ובנייה של משתני המחקר, בנייה של מודלים סטטיסטיים שונים וכו'.

המחקרים שבוצעו העלו לצד הממצאים שהיו חשובים לחברות הפארמה והבריאות, גם ייחוד מסוים של תחום המחקר. "הרופאים בד"כ מרגישים מחויבים לחברות התרופות, אומרת אברמוביץ' ומסבירה כיצד הדבר יכול, כאמור, להטות ממצאים מחקריים: "אם מנהל מוצר יערוך ביקור מקצועי אצל הרופא ויבקש ממנו להעריך באיזו תדירות הוא רושם למטופלים תכשיר מסוים, התשובות יכולות להיות מוטות לעיתים; רופאים עשויים לייפות את המספרים כי הם מעוניינים להימצא בקשר טוב עם חברות התרופות. זה פוגע באובייקטיביות ובמהימנות".

מחקרי מעקב מרשמים כראי לנתח השוק האמיתי

אברמוביץ' מסבירה כי שימוש בחברת מחקר חיצונית מסייע בהתמודדות עם בעיית האובייקטיביות. "כשאנחנו מנהלים את המחקר, אז המשיבים לא יודעים מי החברה שעומדת מאחוריו והחברה שהזמינה את המחקר לא חשופה לזהות המשיבים, בין אם מדובר ברופאים או במטופלים", היא אומרת. "בנוסף, אנחנו גם יודעים איך לשאול את השאלות ולהציג את הדברים בצורה כזאת שהמידע שיתקבל יהיה מהימן ולא מוטה".

אחת הדוגמאות שממחישות את החשיבות של אסטרטגיה זו באה לידי ביטוי במחקרי מעקב מרשמים. מדובר במחקרים, שכשמם כן הם, עוקבים אחר המרשמים שרופאים נותנים למטופליהם. בשונה מנתוני מכירות בפועל של תרופות, שזמינים לכל חברה, נתוני מרשמים אינם נגישים לחברות בדרך כלל. מחקרי מעקב מרשמים מאפשרים לתעד נתחי שוק בזמן אמת, את ההמלצות הרפואיות בפועל של הרופאים ואת השיקולים שעומדים בבסיסן, וכן את הדינמיקה בתחום (עם איזו תרופה מתחילים, ממה מחליפים למה, איזו תרופה מוסיפים וכו').

לפרטים על מחקרי שיווק רפואיים ושירותי מחקר לחברות מענף הרפואה והתרופות הקליקו כאן>>

"אנחנו פונים לרופאים, לפי חתך שמייצג את כלל האוכלוסייה הרלוונטית לתחום הנבדק, ומבקשים שידווחו על חולים אמיתיים שביקרו אצלם, ללא חשיפת פרטים מזהים", מסבירה אברמוביץ', "למשל, עשרת החולים האחרונים שטופלו אצלם וסובלים מאסטמה. ולא סתם אסטמה, אלא אסטמה מסוג מסוים עם מאפיינים מסוימים. אנחנו מבקשים מהם להיכנס לתיקים הרפואיים של אותם חולים ולדווח אילו מרשמים הם נתנו להם. אנחנו גם מבקשים מהם לדווח לנו (מבלי להראות לנו את המידע כמובן), מהן הסיבות שהם רשמו את המרשמים הללו. מדוע הם החליטו, למשל, להפסיק את מתן תרופה X ולעבור לתרופה Y. איזו תרופה הם נתנו כתרופת קו ראשון (התרופה הראשונה שמקבל המטופל - מ.ג.) ומדוע ואיזו תרופה לאחר מכן כקו שני והסיבות לכך, וכן הלאה. בדרך זו אנחנו מקבלים מידע מדויק על נתח השוק - כמה מרשמים ניתנו לתרופה, לאלו מאפיינים של חולים, כמה כקו ראשון וכמה כקו שני, אלו קומבינציות של תרופות ניתנות למטופלים ועוד".

מחקרי עמדות ותפיסות

מה העמדות שרופאים ומטופלים מחזיקים כלפי תכשירים או טכנולוגיות רפואיות? מהם המוצרים שנחשבים כבעלי הערך הגדול ביותר בתחום? איך מותגי תרופות וטכנולוגיות רפואיות מסוימים נתפסים לעומת אחרים? את השאלות האלה בדיוק מנסים לבדוק במחקרים הבוחנים מודעות, עמדות ותפיסות וכן הרגלי רישום של רופאים (מחקרים הנקראים גם מחקרי ATU), מסבירה אברמוביץ'. "אנחנו בודקים בקרב הרופאים מודעות בלתי נעזרת ונעזרת לתרופות המשמשות לטיפול במחלה מסויימת (מודעות בלתי נעזרת נבחנת באמצעות שאלה פתוחה שכתשובה עליה המשיבים מתבקשים לציין את כל התרופות שהם מכירים לטיפול במחלה/תסמונת מסויימת, בעוד שמודעות נעזרת נבחנת באמצעות הצגת שאלה בסגנון: האם אתה מכיר כל אחת מהתרופות הבאות לטיפול במחלה מסוימת, תוך ציון של 4-5 תרופות המשמשות לטיפול במחלה/תסמונת שהיא הנושא של המחקר), איזו תרופה יעדיפו לתת בקו ראשון, כיצד הם מגיבים, למשל, לחוסר השפעה/ יעילות בלתי מספקת של תרופה מסוימת או אם התרופה גורמת לתופעות לוואי. האם הם מוסיפים תרופה לזו שניתנה על ידם? האם הם מחליפים אותה לתרופה אחרת מאותה משפחה או לתרופה אחרת ממשפחה אחרת של תרופות? כמה מרשמים רשמו מכל תרופה בשבוע/חודש האחרון (על מנת לגזור מכך נתחי שוק) וכן הלאה.

"אנחנו גם שואלים את הרופאים לגבי חשיבות הפרמטרים השונים בבחירת הטיפול שעליו ימליצו (למשל, יעילות במניעת כאבים, יעילות מבחינת היכולת להפחית את השימוש בתרופות אחרות שנלקחות במקביל ועוד) ומבקשים מהם לדרג את התכשירים השונים בפרמטרים אלו ובונים מפה תפיסתית למוצרים המשמשים לטיפול במחלה מסויימת. כך ניתן למצוא את היתרונות הנתפסים של מוצר מסויים על פני המתחרים שלו וכן נקודות בידול בין המוצרים השונים המשמשים לטיפול במחלה זו. כל השאלות האלה מאפשרות לקבל נתונים כמותיים ומציאותיים אודות מה שהרופאים עושים בפועל וללמד אותנו רבות לגבי אופן הטיפול במחלה ועל תפיסת המוצרים המשמשים לטיפול בה".

כך, למשל, מספרת אברמוביץ' על מחקר שבוצע עבור מכשיר שנועד לטפל בכאבים שונים של מטופלים בקרב קבוצות שונות. "ערכנו סקר בקרב גברים ונשים בגילאי 18+ שסובלים מכאבים כלשהם בחלוקה ללקוחות קיימים שרכשו את המכשיר מול לקוחות שעדיין לא רכשו את המכשיר והשתמשו בו. שאלנו את אלו שהשתמשו במכשיר לגבי שביעות הרצון שלהם, מה היה השינוי שהרגישו בכאב באומדן מספרי ועד כמה הם חושבים שהמכשיר יעיל בשיכוך הכאבים מהם סבלו; את הקבוצה של הלקוחות הפוטנציאליים (נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה הסובלים מכאבים כרוניים שעדיין לא רכשו את המכשיר והשתמשו בו) שאלנו אילו מכשירים לטיפול בכאב הם מכירים ואז בדקנו את הנכונות שלהם להשתמש במכשיר המסוים. כך ניתן לבחון, למשל, שאלות כמו יעילות המכשיר בהפחתת הכאבים, האם יש שביעות רצון גבוהה מהמכשיר, אך המחיר שלו הוא אבן נגף שמונעת את השימוש בו וכו'".

האם המסרים משרתים אותנו או את המתחרים?

חברות תרופות וטכנולוגיות רפואיות משקיעות כסף רב בעולם התעמולה, כשנציגיהן (התועמלנים) מגיעים אל הרופאים ומנסים לשכנע אותם לאמץ תרופות או טכנולוגיות רפואיות מסוימות. הרופאים, מצדם, עמוסים בביקורים מסוג זה, דבר שמעלה את השאלה - מה הם זוכרים מהביקורים האלו ובמה צריך להתמקד על מנת לחדד ולהטמיע את המסרים הנכונים?

"אחת הבעיות בביקורים הללו היא שהמסרים שמועברים לפעמים מחזקים דווקא את המוצר של המתחרים; או מחזקים באותה מידה גם את המתחרים וזה לא משרת את החברה, שמשקיעה בכך תקציבי עתק", מסבירה אברמוביץ'. "לפעמים, רופאים זוכרים ביקור שערך אצלם תועמלן של חברה X, אבל קושרים את המסרים שלו דווקא עם המוצר של חברה Y, בגלל שהם מתבלבלים נוכח כמות הביקורים הגבוהה.

"כשאנחנו מבצעים מחקרי זכירת ביקורים והטמעת מסרים, נשאל את הרופאים אילו חברות הם זוכרים שביקרו אותם בחודש האחרון ומה הם זוכרים מהביקורים הללו", מדגישה אברמוביץ' ומוסיפה כי "לאחר מכן, אנחנו בודקים למי הם סבורים שהמסרים האלו מתאימים, זאת באמצעות הצגה של מגוון רחב של תרופות המתחרות בתרופה של מזמין המחקר. אם אנחנו רואים שהמסרים מתאימים לדעת הרופאים הנחקרים גם למוצרים של חברות אחרות, כלומר אין בידול בין התרופות השונות המיועדות לטיפול במחלה, אנו יכולים לזהות היכן הבעיה".

קבוצות מיקוד - השיטה המסורתית שעדיין עובדת

שיטה נוספת שבה משתמשים במחקרי פארמה ובריאות היא קבוצות המיקוד המסורתיות שמוכרות גם מענפים אחרים של מחקרי שוק. גם כאן, אחת הבעיות שיכולות לצוץ נוגעת לכך שבמחקרים כמותיים, התשובות שיענו בד"כ הרופאים הן תשובות הגיוניות (שלענות אותן נחשב כ-politically correct) וידוע שבהרבה מהמקרים הבחירה בתרופה מסויימת נעשית על סמך שיקולים נחבאים. כדי לפתור זאת ולהגיע לנבכי התת-מודע, ננקטות אסטרטגיות מחקריות שונות. למשל, באמצעות שימוש בכלים השלכתיים.

אברמוביץ' מביאה דוגמה למחקר שביצעה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור חברת תרופות שבחן תכשיר מסוים: במסגרת המחקר ביקשנו מהרופאים לעיין בכל מיני מגזינים מקומיים, למצוא ולבחור תמונות שמתארות לדעתם את התכשיר הנבחן. לאחר מכן, ביקשנו מכל רופא להסביר את הבחירה שלו ובנינו קולאז' של תמונות שמתארות את המוצר. דוגמה נוספת לשימוש בכלים השלכתיים היא למשל, לבקש מהרופאים להמשיל את התרופות הנבחנות למכוניות ולספק את הסיבה לבחירה במותג כזה או אחר של מכוניות, כך למשל כשרופא בוחר תמונה של מרצדס כדי לתאר את התכשיר, זה אומר הרבה; מבחינתו אותו תכשיר משדר יוקרה ופאר ומבטא כל מיני תחושות נחבאות שלא היו עולות לפני השטח בדרך כלל".

"בסופו של דבר", היא מסכמת, "רופאים וגם מטופלים הם אנשים שרוצים לעזור ואוהבים להשמיע את דעותיהם ושיקשיבו להם. הנקודה החשובה היא לדעת איך לאסוף את המידע שמגיע מהם בצורה מהימנה ונכונה, לנתח אותו בצורה מקצועית, ולהעביר לחברה מסקנות והמלצות הנובעות מהניסיון הרב שיש לי בתחום הפארמה, וזאת על מנת להפיק תובנות משמעותיות שיאפשרו בנייה נכונה של אסטרטגיית החברה ויעזרו להצעיד את המוצר קדימה".

לפרטים על מחקרי שיווק רפואיים ושירותי מחקר לחברות מענף הרפואה והתרופות הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים