גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקרי שוק בתחום הפארמה והבריאות: איך אפשר לדעת מה גורם לרופאים לבחור בתרופה אחת ולא באחרת?

בעולם הרפואה והביוטכנולוגיה מושקעים סכומים ניכרים במחקרי שוק, אולם על מנת שאלו יהיו מהימנים ומדוייקים נדרשות שיטות מחקר ייחודיות, אומרת נורית אברמוביץ', מנהלת מחלקת הפארמה והבריאות בקבוצת גיאוקרטוגרפיה ● "לחברות תרופות, חברות ביוטכנולוגיה או סטארט-אפים בתחום אין את הכלים המספיקים כדי לבחון את תפיסות הרופאים בנוגע למוצרים השונים המשמשים לטיפול או מניעה של מחלה או תסמונת מסויימת"

את המידע הרפואי עבור מחקר צריך לדעת איך לאסוף / צילום: Shutterstock
את המידע הרפואי עבור מחקר צריך לדעת איך לאסוף / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף גיאוקרטוגרפיה

חברות תרופות, ביוטכנולוגיה וסטארט-אפים בתחומים הרפואיים מנסים פעמים רבות להבין את צרכי הקהל ואופן השימוש במוצרים שהם מפתחים. שאלות כגון מדוע רופאים מעדיפים לרשום תרופה מסוימת או למה חולים שסובלים מבעיה רפואית ספציפית יעדיפו מכשיר כזה ולא אחר - כוללות לעיתים תשובות מורכבות. עולם מחקרי השוק מציע שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע מחקרים בתחומי הפארמה והבריאות; דרכים שבהן ניתן לקבל תשובות שיטתיות ומהימנות, תוך צמצום ההטיות השונות, כמו משיבים שנותנים לעיתים תשובות יותר אופטימיות המייפות את המציאות או להיפך תשובות המשקפות את הכעסים שיש להם על חברה זו או אחרת.

ניהול מחקרי שוק בתחומי הפארמה והבריאות מחייב הקפדה על מספר קריטריונים מהותיים, כמו למשל אפיון מדויק של הנחקרים, מתן ייצוג לכלל חתכי האוכלוסייה ולא פחות חשוב - נדרש לדעת איך לשאול את השאלות לשם קבלת תשובות מהימנות. אז איך עושים זאת נכון?

קשה להשיג אובייקטיביות

"לחברות תרופות, חברות ביוטכנולוגיה או סטארט-אפים בתחום אין את הכלים המספיקים כדי ללמוד, למשל, מה רופאים עושים וכיצד הם חושבים/ תופסים את התרופות המשמשות לטיפול במחלה/ תסמונת מסויימת, באיזו מידה קהל היעד משתמש בתוספי תזונה או מכשירים רפואיים ובאיזו מידה קהל היעד שבע רצון מהשימוש בהם", מסבירה נורית אברמוביץ', מנהלת מחלקת הפארמה והבריאות בקבוצת גיאקרטוגרפיה, ובעברה מנהלת מוצר ומנהלת תחום בחברות תרופות גלובאליות מובילות. "חברת תרופות יכולה למשל לדעת כמה יחידות נמכרו ממוצר שהיא משווקת, או מהן ההכנסות ממנו, אבל לא את תפיסות הרופאים בנוגע למוצרים השונים המשמשים לטיפול או מניעה של מחלה או תסמונת מסויימת. שאלות כמו מה גורם לרופאים לבחור או לא לבחור לתת מרשם לתרופה מסוימת, או למה אדם יעדיף תוסף תזונה/מולטי ויטמין של חברה כזו או אחרת - עדיין נותרות ללא מענה". היא מדגישה.

בשנים האחרונות, ערכו במחלקת הפארמה והבריאות בקבוצת גיאוקרטוגרפיה מספר רב של מחקרי שוק עבור חברות תרופות, ציוד רפואי, ביוטכנולוגיה וסטארט-אפים. המחקרים, מבוצעים במגוון רחב של שיטות כמותיות ואיכותניות. המחקרים הכמותיים נתמכים במחלקת הסטטיסטיקה של הקבוצה שמבצעת בדיקה של הנתונים, עיבודים סטטיסטיים, הגדרה ובנייה של משתני המחקר, בנייה של מודלים סטטיסטיים שונים וכו'.

המחקרים שבוצעו העלו לצד הממצאים שהיו חשובים לחברות הפארמה והבריאות, גם ייחוד מסוים של תחום המחקר. "הרופאים בד"כ מרגישים מחויבים לחברות התרופות, אומרת אברמוביץ' ומסבירה כיצד הדבר יכול, כאמור, להטות ממצאים מחקריים: "אם מנהל מוצר יערוך ביקור מקצועי אצל הרופא ויבקש ממנו להעריך באיזו תדירות הוא רושם למטופלים תכשיר מסוים, התשובות יכולות להיות מוטות לעיתים; רופאים עשויים לייפות את המספרים כי הם מעוניינים להימצא בקשר טוב עם חברות התרופות. זה פוגע באובייקטיביות ובמהימנות".

מחקרי מעקב מרשמים כראי לנתח השוק האמיתי

אברמוביץ' מסבירה כי שימוש בחברת מחקר חיצונית מסייע בהתמודדות עם בעיית האובייקטיביות. "כשאנחנו מנהלים את המחקר, אז המשיבים לא יודעים מי החברה שעומדת מאחוריו והחברה שהזמינה את המחקר לא חשופה לזהות המשיבים, בין אם מדובר ברופאים או במטופלים", היא אומרת. "בנוסף, אנחנו גם יודעים איך לשאול את השאלות ולהציג את הדברים בצורה כזאת שהמידע שיתקבל יהיה מהימן ולא מוטה".

אחת הדוגמאות שממחישות את החשיבות של אסטרטגיה זו באה לידי ביטוי במחקרי מעקב מרשמים. מדובר במחקרים, שכשמם כן הם, עוקבים אחר המרשמים שרופאים נותנים למטופליהם. בשונה מנתוני מכירות בפועל של תרופות, שזמינים לכל חברה, נתוני מרשמים אינם נגישים לחברות בדרך כלל. מחקרי מעקב מרשמים מאפשרים לתעד נתחי שוק בזמן אמת, את ההמלצות הרפואיות בפועל של הרופאים ואת השיקולים שעומדים בבסיסן, וכן את הדינמיקה בתחום (עם איזו תרופה מתחילים, ממה מחליפים למה, איזו תרופה מוסיפים וכו').

לפרטים על מחקרי שיווק רפואיים ושירותי מחקר לחברות מענף הרפואה והתרופות הקליקו כאן>>

"אנחנו פונים לרופאים, לפי חתך שמייצג את כלל האוכלוסייה הרלוונטית לתחום הנבדק, ומבקשים שידווחו על חולים אמיתיים שביקרו אצלם, ללא חשיפת פרטים מזהים", מסבירה אברמוביץ', "למשל, עשרת החולים האחרונים שטופלו אצלם וסובלים מאסטמה. ולא סתם אסטמה, אלא אסטמה מסוג מסוים עם מאפיינים מסוימים. אנחנו מבקשים מהם להיכנס לתיקים הרפואיים של אותם חולים ולדווח אילו מרשמים הם נתנו להם. אנחנו גם מבקשים מהם לדווח לנו (מבלי להראות לנו את המידע כמובן), מהן הסיבות שהם רשמו את המרשמים הללו. מדוע הם החליטו, למשל, להפסיק את מתן תרופה X ולעבור לתרופה Y. איזו תרופה הם נתנו כתרופת קו ראשון (התרופה הראשונה שמקבל המטופל - מ.ג.) ומדוע ואיזו תרופה לאחר מכן כקו שני והסיבות לכך, וכן הלאה. בדרך זו אנחנו מקבלים מידע מדויק על נתח השוק - כמה מרשמים ניתנו לתרופה, לאלו מאפיינים של חולים, כמה כקו ראשון וכמה כקו שני, אלו קומבינציות של תרופות ניתנות למטופלים ועוד".

מחקרי עמדות ותפיסות

מה העמדות שרופאים ומטופלים מחזיקים כלפי תכשירים או טכנולוגיות רפואיות? מהם המוצרים שנחשבים כבעלי הערך הגדול ביותר בתחום? איך מותגי תרופות וטכנולוגיות רפואיות מסוימים נתפסים לעומת אחרים? את השאלות האלה בדיוק מנסים לבדוק במחקרים הבוחנים מודעות, עמדות ותפיסות וכן הרגלי רישום של רופאים (מחקרים הנקראים גם מחקרי ATU), מסבירה אברמוביץ'. "אנחנו בודקים בקרב הרופאים מודעות בלתי נעזרת ונעזרת לתרופות המשמשות לטיפול במחלה מסויימת (מודעות בלתי נעזרת נבחנת באמצעות שאלה פתוחה שכתשובה עליה המשיבים מתבקשים לציין את כל התרופות שהם מכירים לטיפול במחלה/תסמונת מסויימת, בעוד שמודעות נעזרת נבחנת באמצעות הצגת שאלה בסגנון: האם אתה מכיר כל אחת מהתרופות הבאות לטיפול במחלה מסוימת, תוך ציון של 4-5 תרופות המשמשות לטיפול במחלה/תסמונת שהיא הנושא של המחקר), איזו תרופה יעדיפו לתת בקו ראשון, כיצד הם מגיבים, למשל, לחוסר השפעה/ יעילות בלתי מספקת של תרופה מסוימת או אם התרופה גורמת לתופעות לוואי. האם הם מוסיפים תרופה לזו שניתנה על ידם? האם הם מחליפים אותה לתרופה אחרת מאותה משפחה או לתרופה אחרת ממשפחה אחרת של תרופות? כמה מרשמים רשמו מכל תרופה בשבוע/חודש האחרון (על מנת לגזור מכך נתחי שוק) וכן הלאה.

"אנחנו גם שואלים את הרופאים לגבי חשיבות הפרמטרים השונים בבחירת הטיפול שעליו ימליצו (למשל, יעילות במניעת כאבים, יעילות מבחינת היכולת להפחית את השימוש בתרופות אחרות שנלקחות במקביל ועוד) ומבקשים מהם לדרג את התכשירים השונים בפרמטרים אלו ובונים מפה תפיסתית למוצרים המשמשים לטיפול במחלה מסויימת. כך ניתן למצוא את היתרונות הנתפסים של מוצר מסויים על פני המתחרים שלו וכן נקודות בידול בין המוצרים השונים המשמשים לטיפול במחלה זו. כל השאלות האלה מאפשרות לקבל נתונים כמותיים ומציאותיים אודות מה שהרופאים עושים בפועל וללמד אותנו רבות לגבי אופן הטיפול במחלה ועל תפיסת המוצרים המשמשים לטיפול בה".

כך, למשל, מספרת אברמוביץ' על מחקר שבוצע עבור מכשיר שנועד לטפל בכאבים שונים של מטופלים בקרב קבוצות שונות. "ערכנו סקר בקרב גברים ונשים בגילאי 18+ שסובלים מכאבים כלשהם בחלוקה ללקוחות קיימים שרכשו את המכשיר מול לקוחות שעדיין לא רכשו את המכשיר והשתמשו בו. שאלנו את אלו שהשתמשו במכשיר לגבי שביעות הרצון שלהם, מה היה השינוי שהרגישו בכאב באומדן מספרי ועד כמה הם חושבים שהמכשיר יעיל בשיכוך הכאבים מהם סבלו; את הקבוצה של הלקוחות הפוטנציאליים (נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה הסובלים מכאבים כרוניים שעדיין לא רכשו את המכשיר והשתמשו בו) שאלנו אילו מכשירים לטיפול בכאב הם מכירים ואז בדקנו את הנכונות שלהם להשתמש במכשיר המסוים. כך ניתן לבחון, למשל, שאלות כמו יעילות המכשיר בהפחתת הכאבים, האם יש שביעות רצון גבוהה מהמכשיר, אך המחיר שלו הוא אבן נגף שמונעת את השימוש בו וכו'".

האם המסרים משרתים אותנו או את המתחרים?

חברות תרופות וטכנולוגיות רפואיות משקיעות כסף רב בעולם התעמולה, כשנציגיהן (התועמלנים) מגיעים אל הרופאים ומנסים לשכנע אותם לאמץ תרופות או טכנולוגיות רפואיות מסוימות. הרופאים, מצדם, עמוסים בביקורים מסוג זה, דבר שמעלה את השאלה - מה הם זוכרים מהביקורים האלו ובמה צריך להתמקד על מנת לחדד ולהטמיע את המסרים הנכונים?

"אחת הבעיות בביקורים הללו היא שהמסרים שמועברים לפעמים מחזקים דווקא את המוצר של המתחרים; או מחזקים באותה מידה גם את המתחרים וזה לא משרת את החברה, שמשקיעה בכך תקציבי עתק", מסבירה אברמוביץ'. "לפעמים, רופאים זוכרים ביקור שערך אצלם תועמלן של חברה X, אבל קושרים את המסרים שלו דווקא עם המוצר של חברה Y, בגלל שהם מתבלבלים נוכח כמות הביקורים הגבוהה.

"כשאנחנו מבצעים מחקרי זכירת ביקורים והטמעת מסרים, נשאל את הרופאים אילו חברות הם זוכרים שביקרו אותם בחודש האחרון ומה הם זוכרים מהביקורים הללו", מדגישה אברמוביץ' ומוסיפה כי "לאחר מכן, אנחנו בודקים למי הם סבורים שהמסרים האלו מתאימים, זאת באמצעות הצגה של מגוון רחב של תרופות המתחרות בתרופה של מזמין המחקר. אם אנחנו רואים שהמסרים מתאימים לדעת הרופאים הנחקרים גם למוצרים של חברות אחרות, כלומר אין בידול בין התרופות השונות המיועדות לטיפול במחלה, אנו יכולים לזהות היכן הבעיה".

קבוצות מיקוד - השיטה המסורתית שעדיין עובדת

שיטה נוספת שבה משתמשים במחקרי פארמה ובריאות היא קבוצות המיקוד המסורתיות שמוכרות גם מענפים אחרים של מחקרי שוק. גם כאן, אחת הבעיות שיכולות לצוץ נוגעת לכך שבמחקרים כמותיים, התשובות שיענו בד"כ הרופאים הן תשובות הגיוניות (שלענות אותן נחשב כ-politically correct) וידוע שבהרבה מהמקרים הבחירה בתרופה מסויימת נעשית על סמך שיקולים נחבאים. כדי לפתור זאת ולהגיע לנבכי התת-מודע, ננקטות אסטרטגיות מחקריות שונות. למשל, באמצעות שימוש בכלים השלכתיים.

אברמוביץ' מביאה דוגמה למחקר שביצעה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור חברת תרופות שבחן תכשיר מסוים: במסגרת המחקר ביקשנו מהרופאים לעיין בכל מיני מגזינים מקומיים, למצוא ולבחור תמונות שמתארות לדעתם את התכשיר הנבחן. לאחר מכן, ביקשנו מכל רופא להסביר את הבחירה שלו ובנינו קולאז' של תמונות שמתארות את המוצר. דוגמה נוספת לשימוש בכלים השלכתיים היא למשל, לבקש מהרופאים להמשיל את התרופות הנבחנות למכוניות ולספק את הסיבה לבחירה במותג כזה או אחר של מכוניות, כך למשל כשרופא בוחר תמונה של מרצדס כדי לתאר את התכשיר, זה אומר הרבה; מבחינתו אותו תכשיר משדר יוקרה ופאר ומבטא כל מיני תחושות נחבאות שלא היו עולות לפני השטח בדרך כלל".

"בסופו של דבר", היא מסכמת, "רופאים וגם מטופלים הם אנשים שרוצים לעזור ואוהבים להשמיע את דעותיהם ושיקשיבו להם. הנקודה החשובה היא לדעת איך לאסוף את המידע שמגיע מהם בצורה מהימנה ונכונה, לנתח אותו בצורה מקצועית, ולהעביר לחברה מסקנות והמלצות הנובעות מהניסיון הרב שיש לי בתחום הפארמה, וזאת על מנת להפיק תובנות משמעותיות שיאפשרו בנייה נכונה של אסטרטגיית החברה ויעזרו להצעיד את המוצר קדימה".

לפרטים על מחקרי שיווק רפואיים ושירותי מחקר לחברות מענף הרפואה והתרופות הקליקו כאן>>

עוד כתבות

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?