גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלקחים והפוליטיקה: התחרות הגדולה של ענף הפרסום יוצאת לדרך

עם צאתה לדרך של תחרות הקריאייטיב גרנות, מסביר המייסד מירן פחמן איזה לקחים הופקו מתחרות קקטוס הזהב שנמוגה, ואיך יתמודד עם הפוליטיקה המשרדית ● "גם למפרסמים שרוצים להיות מזוהים עם חדשנות יש פה אינטרס", הוא טוען ● התוצאות יוכרזו בכנס MAD של גלובס

מירן פחמן, מיוזמי תחרות הקריאייטיב גרנות / צילום: כפיר זיו
מירן פחמן, מיוזמי תחרות הקריאייטיב גרנות / צילום: כפיר זיו

ענף הפרסום נחשב מאז ומעולם לענף ייצרי ותחרותי, שהאגו מהווה בו חלק פעיל. הזירה ששיקפה אולי יותר מכל את המאפיינים הללו הייתה תחרות הפרסום "קקטוס הזהב", שהיוותה כר נרחב לכל סוגי המניפולציות ומשחקי הפוליטיקה שמשרדים יכלו להפעיל כדי להתהדר בזכיות.

אלא שהמלחמות בענף החריבו את התחרות: לפני מספר שנים היא חדלה להתקיים, לאחר שעוד ועוד משרדים בחרו שלא להשתתף בה. במקביל, הצורך של פרסומאים להבליט את עבודתם ולשוחח עליה המשיך להתקיים, ואת הוואקום שנוצר מנסים בשנה האחרונה למלא הפרסומאים מירן פחמן וענת בן נתן. השניים חברו להקמת תחרות קריאייטיב עצמאית, בסגנון תחרות הפרסום "אריות קאן", שתשפוט מצוינות קריאייטיבית.

המיזם יצא לדרך, רוב משרדי הפרסום הביעו עניין, אלא שאז התגלה שגם היום ישנם עדיין כמה משרדים - אחד מהם נמנה על שלושת הגדולים - שענייני פוליטיקה והתחשבנויות עבר ממשיכים להניע אותם, ולכן אין בכוונתם להשתתף.

פחמן, שועל קרבות ותיק בענף, צפה חלק ממהמורות האגו - אך לא בטוח שהבין עד כמה חלקן ממשיכות להתקיים. "עשינו רוד שואו בין משרדי הפרסום כדי לבדוק היתכנות", הוא מספר. "הרגשנו שיש צמא גדול לתחרות, כולל בקרב משרדים שהחרימו בעבר. אני לא מתבייש להגיד: רוב המשרדים שלא ניגשים הם כאלה שאין להם מה להגיש. אני לא מכיר משרד שיש לו עבודות סופר קריאייטיביות, ומתוך אג'נדה לא ניגש לתחרויות".

לדעת פחמן, "בניגוד למשרדים של פעם, דור המנהלים הנוכחי יותר הגון ואנושי, ומבין שמה שהרס תחרויות קודמות בארץ זה שלא היו ערכים של הגינות, יושר ושקיפות. לכן, זה הדגל של התחרות. חלק מהעניין זה להבין מי השופטים, איך שופטים, איך מגישים - וזה לגיטימי. במה שיהיה לא לגיטימי, נטפל.

"אני מניח שככל שנתקרב לתחרות, זה יהפוך ליותר אמוציונלי, וככל שהיא תהפוך לחשובה, המשרדים יעשו יותר ניסיונות לזכות. אני גם בטוח שאחרי התחרות יהיו משרדים שיגידו 'לא זכינו בגלל שההוא ככה, וזה ככה'. זה טבעי".

למה חשוב שתהיה תחרות מקומית?
"כי יש השלכות לזה שאין. התחרויות יצרו מדד, ומה שמודדים - משתפר. שנים היו תלויים במשרדים הגדולים שלטים עם פירוט קטגוריות הקקטוס, והיינו מסתכלים במשך השנה כמה עבודות טובות יש לנו. כשיש תחרות ועובדים בשבילה, זה הופך אותך ליותר קריאייטיבי.

"דברים כמו כבוד הוקרה והערכה מניעים את כולנו, ובטח כיום כשאנשי קריאייטיב עוזבים את הענף. מי שזקוק לתחרות אלה בעיקר הזוטרים, כי מנהלי הקריאייטיב הבכירים מקבלים הוקרה".

ענת בן נתן / צילום: מיכל מור יוסף

מחיר האובייקטיביות

מלחמות פנימיות בענף סתמו כאמור את הגולל על תחרות הקקטוס. פחמן סבור שהדבר נבע מכך שהתחרות "הייתה שייכת לאיגוד חברות הפרסום, כלומר למשרדי הפרסום. לכן היו חילוקי דעות של מי ישפוט ואיך ישפטו, כמה שופטים יהיו לכל אחד. זה התפוצץ, כי המשרדים היו צד בעניין. לכן צריך תחרות אובייקטיבית, שאין לה קשר למשרדים.

"בתחרות שהקמנו כל השופטים הם אנשי קריאייטיב בכירים, שאינם עובדים במשרד פרסום. זה הכי נקי שאפשר. האם אין חברויות? ברור שיש. המזל הוא שפרסומאים זה כמו שחקני כדורגל - רוב העובדים עוברים בין משרדי הפרסום, כך שאתה חבר של אנשים, לא של משרד. מה גם שאני דיקטטור. יש לי חוש צדק מפותח, ואם אגלה שמישהו עושה פוילשטיקים - וקל לראות את זה - אעיף אותו באותו רגע.

"אגב, לאובייקטיביות יש מחיר. למשל, את רוב החסויות אני לא יכול לקחת, כי רוב החברות המסחריות הן פוטנציאל התמודדות בגרנות, ולא יכול להיות חברה שגם תתמודד וגם תיתן חסות".

איך מודדים קריאייטיביות?
"קריאייטיב זה דבר סובייקטיבי, אחרת היה אפשר לתת למחשב לבחור. קשה להסביר את זה, אבל כשמשהו מאוד קריאייטיבי יודעים ומרגישים את זה. אם לפרק את הדברים, אז אלה עבודות שתוקפות את המותג מזווית שלא נגעו בה קודם. הרבה פעמים כשאני נתקל בעבודה כזאת, אני שואל 'איך לעזאזל עשו / אישרו / מכרו את זה'. לפעמים זה עניין של הפקה - משהו שעשוי מדהים, שיש בו הפרעה או הפתעה".

כשצופים בפרסומות בשנה האחרונה קשה למצוא כאלה שעונות על ההגדרות הללו. אתה לא חושש מתחרות שלא תניב פרסים?
"זאת תחרות על מצוינות קריאייטיבית, ולכן ברור שלא יהיו המון פרסים - רוב הקמפיינים לא מצוינים קריאייטיבית. גם כשאני מסתכל על העבודות שאני עצמי עשיתי, יש בתוכן קצת מצוינות, מעט טובות והרוב בסדר.

"בגרנות החלטנו שהשיפוט לא יהיה 'שיפוט אולימפיאדה', כלומר לא נפעל באופן שבו שהקמפיין הכי טוב מקבל זהב, השני כסף והשלישי ארד. כדי לזכות צריך להגיע לציון מסוים, והעבודות לא נמדדות מול אחרות אלא ביחס לעצמן. כך שייתכן שיהיה מצב שבו אף עבודה לא תזכה בזהב, ויכול להיות שיהיו ארבעה זהב.

"בעיניי, אם אין משהו מספיק טוב עדיף לא לתת פרס, מאשר לתת פקטור כדי לזכות עבודות בינוניות. מבחינה מסחרית זה כמובן פחות טוב, אבל זה מה שייצור יוקרה ונחשקות. זאת תהיה תחרות קשה עם רף גבוה.

זו לא אולימפיאדה

תחרות גרנות מתבססת לא מעט על מודל תחרות הפרסום העולמית בקאן. לאחר שלב ההגשות שבו נדרשים המשרדים להגיש עבודה ללא הצגת קייס מתקיים תהליך שיפוט של in-out, שבו כל אחד מהשופטים בוחר איזה עבודות עולות לשלב הגמר. לאחר מכן מתקיים שלב שיפוט סופי - דיון פתוח בין השופטים שמביעים את עמדתם, ומחליטים ביחד מי זוכה בפרסים. התוצאות יוכרזו בכנס MAD של גלובס.

בחרתם לשפוט בשבע קטגוריות בלבד. למה כל כך מעט?
"אחד הלקחים שהפקנו מהעבר היה לעשות את ההשתתפות בתחרות קלה וזולה. בתחרויות הקודמות, ריבוי הקטגוריות והדרישות להגשה גרמו למשרדים לעבוד קשה, ולעיתים כדי ליצור את ההגשות המסובכות שכרו פרילנסרים ובזבזו הרבה כסף. רצינו לפשט את זה, לפחות בהתחלה. כל מה שצריך זה להגיש עבודה, ואם יש עבודות, בדיגיטל למשל, שצריכות הסבר - אפשר להסביר את הרעיון וזהו".

בתחרויות כאלה יש יתרון מובנה למשרדים גדולים.
"למשרדי פרסום גדולים יש הרבה עבודות טובות מעצם זה שיש להם יותר עבודות ולקוחות גדולים. גם יש להם יותר כסף להגשות. לכן, לכל המשרדים, ההגשה הראשונה של עבודה תהיה בחינם - כך לא יהיה מצב שעבודה טובה לא תוגש, כי אין כסף להגיש אותה.

"שתי העבודות הראשונות בתשלום הן במחיר נגיש, ומהעבודה רביעית ומעלה המחיר עולה - מי שרוצה להגיש עשרות עבודות, שישלם קנס. אני כמובן אשמח שיגישו הרבה, כי מבחינה מסחרית זה כסף, אבל אני אומר למשרדים: אין לכם 20-30 עבודות להגיש, חבל לכם על הזמן והכסף. תגישו רק את הכי טוב, וזה לא יעלה הרבה. מה יעזור להגיש 100 עבודות בינוניות?

"יש משרדים בינוניים או קטנים שחרטו על דגלם את המצוינות הקריאייטיבית, ואני מאמין שיהיו להם באופן יחסי יותר פרסים מהגודל שלהם. משרד בינוני שיש לו עבודה או שתיים מצוינות ויזכה איתן בפרס, זה נותן לו הרבה. הבעיה תהיה בתחרות של הגדולים בינם לבין עצמם, והבינוניים בינם לעצמם. לכן אנחנו לא בוחרים את משרד השנה".

השפעות הדיגיטל

מה דעתך על איכות הקריאייטיב בארץ בשנים האחרונות?
"לטעמי יש ירידה. בעיקר יש פחות קמפיינים קונספטואליים, ויותר בריפים שאו ששרים אותם או משחקים אותם על ידי פרזנטור. אפשר לתלות את זה בהתחזקות של עולם הדיגיטל, לאנשים אין זמן וצריך להעביר להם מסר מהר, ולכן יש פחות קמפיינים עם רעיון גדול. אבל זאת הזדמנות, כי אלה שעושים - מאוד בולטים".

מה ייחשב בעיניך כהצלחה של התחרות?
"עד עכשיו חשבתי שעצם זה שתהיה תחרות זאת הצלחה. צריך שיתוף פעולה של היוצרים, כי אם תהיה מאסה קריטית של משרדים שיבחרו לא להשתתף, כמובן שלא יהיה טעם בתחרות. חלק מהמשימה שלנו זה להוכיח למפרסמים שקריאייטיב זה לא משהו שאוהבים רק אנשי קריאייטיב מוזרים, ושיש הלימה בין מהלכים שזכו בגרנות לבין מהלכים שזוכים באפי (תחרות אפקטיביות הפרסום).

"הרבה פעמים קריאייטיב טוב זה גם קריאייטיב שיווקי, שהקהל אוהב. לכן הוא טוב למפרסמים, וחוסך להם כסף. במקום להשקיע בפרזנטור ובהפקה משקיעים ברעיון טוב, ואז גם לא נראים כמו כולם. זה אמור להיות אינטרס של כולם שהתחרות תצליח - כולל של הלקוחות, שרוצים להיות מזוהים עם מהלכים חדשניים ולא עם משהו שהוא עוד מאותו דבר ונעלם בברייק".

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?