גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאבק בין שתי מאפיות על מכרז צה"לי הידרדר להפגנות, איומים ולחץ על ח"כים

מאפיית ברמן ומאפיית מרחבית מקריית שמונה נאבקות בביהמ"ש על זכייה במכרז של מיליונים לאספקת לחם לצבא • מרחבית: "ברמן זכתה במכרז הודות להצעה הפסדית. אם לא נזכה, ניאלץ להיסגר" • ברמן: "הצעתנו רווחית. מרחבית מפעילה לחץ פסול על פוליטיקאים"

הפגנות של עובדי מרחבית. המאפייה פנתה גם לוועדת הכספים ולרשות התחרות / צילום: אייל הצפון
הפגנות של עובדי מרחבית. המאפייה פנתה גם לוועדת הכספים ולרשות התחרות / צילום: אייל הצפון

בית המשפט המחוזי בת"א ידון ביום רביעי בעתירה מינהלית שהגישה "מאפייה מרחבית קריית שמונה" נגד זכיית מאפיית ברמן במכרז לספק מאפים ולחמים לשניים מתוך שלושת המרחבים של בסיסי צה"ל. זאת, בעוד שמרחבית זכתה באספקה למרחב אחד בלבד. ברמן זכתה במכרז כבר בנובמבר 2020 בסכום של כ-300 אלף שקל לשבוע, אולם צעדים טקטים שונים של מרחבית הצליחו לעכב את מימוש הזכייה עד כה.

באפריל הגישה ברמן עתירה מינהלית, באמצעות עוה"ד ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון, נגד משרד הביטחון בדרישה למימוש זכייתה. משרד הביטחון וברמן הסכימו כי העתירה תימחק והמכרז ימומש עד 1 ביולי 2021.

רגע לפני המימוש ולמעלה מחצי שנה לאחר שפורסמו תוצאותיו, הגישה מרחבית עתירה נגד זכיית ברמן, תוך שהיא מעלה טענות חמורות נגד המאפייה ונגד משרד הביטחון. מרחבית טוענת כי אם המכרז ימומש, היא תיסגר וכל 120 עובדיה שבפריפריה יפוטרו. לטענתה, הצעתה הכלכלית של ברמן למכרז היא "גירעונית, הפסדית, תכסיסנית וטורפנית". ברמן בתגובה דרשה לסלק את התביעה על הסף.

שיהוי בהגשת העתירה?

לפי התקנות, יש להגיש עתירה מינהלית לכל המאוחר בתוך 45 יום מהמועד הרלוונטי. מרחבית, כאמור, עתרה רק כחצי שנה לאחר שפורסמו תוצאות המכרז. תחילה היא פנתה בדצמבר 2020 לוועדת המכרזים במשרד הביטחון בטענה כי יש לפסול את הצעת ברמן משום שהיא גירעונית. אולם הוועדה דחתה את הדרישה ואשררה את זכיית ברמן במכרז. הוועדה ציינה כי בניגוד לטענת מרחבית, "הצעות ברמן אינן הפסדיות".

אלא שמרחבית פעלה במקביל במישורים נוספים. היא יזמה בדצמבר שני דיונים בוועדת הכספים של הכנסת על מנת לבטל את המכרז וכדי שהיא תמשיך לספק את מוצריה בכל שלושת המרחבים. היא פנתה לגורמים נוספים, בהם בין היתר, רשות התחרות, מנכ"ל משרד הכלכלה והוועדה לפיקוח על מחירי הלחם במשרד. לאחר שהצליחה לקבל אמירות חיוביות עבורה מח"כים בוועדה ומהמנכ"ל היא הגישה החודש את העתירה לבית המשפט המחוזי.

המדינה הגיבה לעתירה בטענה כי יש לדחות אותה על הסף בשל השיהוי הכבד בהגשתה. "מרחבית העדיפה באופן מודע במקום להגיש עתירה מינהלית במועד, לקחת סיכון שלפיו אם החלטת משרד הביטחון לא תבוטל בסופו של יום בעקבות לחצים פוליטיים פסולים שהופעלו עליו, שוב לא תוכל היא לעתור נגד החלטה זו, ואין לה אלא להלין על עצמה", טענה ברמן והוסיפה כי מרחבית מתנהלת בחוסר תום לב כבד, וכי ועדת הכספים אינה מוסמכת כלל לדון במכרז ובתוצאותיו.

מרחבית, המיוצגת על ידי עו"ד מתן גוטמן, טענה כי לא חל שיהוי בהגשת העתירה. זאת, מכיוון שעד לאחרונה "עמדה כל העת אפשרות מעשית כי המכרז יבוטל", וכי רק בדיון שהתקיים במאי בוועדת הכספים, מסרו נציגת משרד הביטחון והפרקליטות כי אין עוד מקום לעיכוב מימוש המכרז.

מסע יח"צ מתוזמר

ברמן טענה גם כי כבר הוציאה כמיליון שקל כחלק מההכנות למימוש זכייתה. "מרחבית במשך חודשים ארוכים פועלת במסע יח"צ מתוזמר, כשהיא רותמת ללא בושה פוליטיקאים ופקידי ציבור, על מנת לנסות ולחבל בטוהר ההליך המכרזי", נטען. "מרחבית, בעזות מצח, הודתה, כי לפני הגשת העתירה, היא בחרה לפנות לראש עיריית קריית שמונה, לח"כים, לשרים, ועובדי המאפייה קיימו הפגנות ומחאות ברחבי הארץ".

לדברי ברמן, "מדובר אפוא בהתנהגות בלתי נסבלת: במקום להגיש עתירה מינהלית במועד, העדיפה מרחבית לרתום גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית ולהפעיל על משרד הביטחון מכבש לחצים פסול. זהו ליקוי מאורות מוחלט, תוך רמיסת כל עקרונות היסוד העומדים בבסיס ההליך המכרזי... יש לומר בקול צלול וברור כי מדובר בהתנהלות שיש להוקיעה".

מחיר הפסדי?

לגופו של עניין, טענה מרחבית כאמור כי הצעתה של ברמן הינה הצעה גירעונית. זאת לדבריה, כדי שהיא לא תזכה במכרז, מאחר שהצעה נמוכה יותר מזו של ברמן תגרום למרחבית להגיע לחדלות פירעון. לפי טענתה, ברמן עצמה פנתה לאחרונה לוועדת הפיקוח על המחירים עם יתר המאפיות הגדולות על מנת להעלות את המחיר המקסמילי על הלחם המפוקח, בטענה כי המחיר המקסימלי כיום הינו הפסדי; ואילו ברמן הציעה במכרז משרד הביטחון הצעה זולה באופן משמעותי (3.2 שקלים לכיכר) ביחס לאותו מוצר.

בדיון בוועדת הכספים חיזק מנכ"ל משרד הכלכלה, דוד לפלר, טענה זו ואמר: "או שרימו אותנו כל השנים כשביקשו 5.1 שקלים או שנותנים מחיר הפסדי כדי לסגור את מאפיית קריית שמונה. לא יכול להיות שני הדברים".
מנגד רשות התחרות מסרה, כי בדיקתה בנושא העלתה שאין כל יסוד לטענה שמדובר במחיר הפסד אלא מחיר המשקף רווח משמעותי ביחס לעלות הייצור.

ברמן מבקשת לדחות את טענת מרחבית גם תוך התבססות על בדיקתו של רו"ח יהודה מלול ממשרד רו"ח אברמזון, המשמש כיועץ כלכלי חיצוני לוועדת המחירים. בתשובתה לעתירה נכתב כי "טענותיה של מרחבית מתייחסות להצעת המחיר של ברמן רק ביחס ללחם שבפיקוח. בפועל, רוב ההצעה מתייחס למוצרי מאפה שכלל אינם בפיקוח, כאשר רק מוצר אחד בלבד מתוך חבילה של 17 מוצרים במכרז הוא לחם מפוקח (לחם אחיד פרוס)".

עלות ייצור שולית

לגופו של עניין מסבירה ברמן כי אין סתירה בין טענתה כי המחיר המקסימלי ללחם מפוקח הוא הפסדי, לבין טענתה כי הצעתה, שנמוכה במידת ניכרת מהמחיר המקסימלי, איננה הפסדית. "הטעמים הרציונליים הכלכליים העומדים בבסיס הצעתה של ברמן, ואשר מפחיתים, באופן משמעותי, את עלות אספקת המוצרים במכרז הם: עלויות ההפצה נמוכות יותר, שכן מרבית המוצרים מסופקים למרכזי מזון ולא לנקודות אספקה רבות ומרוחקות; היעדר החזרות ועלויות שיווק ומכירה; אספקה באריזות המקוריות; עלות ייצור שולית נמוכה; ותדירות הפצה נמוכה מהמקובל". לדבריה, ברור כי אין להשוות בין הצעה במכרז של משרד הביטחון של סל מוצרים, לבין מחירו של הלחם שבפיקוח הנמכר לצרכן הקצה.

בנוסף, חשפה ברמן בתשובתה כי "הקבוצה עליה נמנית מרחבית מוכרת לחמים שבפיקוח במחירים הנמוכים מהמחיר שבו מאפיית ברמן מתעתדת לספק לחם שבפיקוח למשרד הביטחון".

צעקות הבכי והנהי

ברמן גם תקפה את איומי מרחבית, כי תיאלץ להיסגר אם לא תזכה במכרז. "לא ניתן שלא למחות על צעקות הבכי והנהי של מרחבית. ככל שמרחבית אינה יודעת לנהל את עסקה, תתכבד ותייעלו; אך לא ניתן לקבל מצב שבו משתתף שהפסיד יהלך אימים ויטען כי עסקו ייסגר לאחר שהפסיד, במטרה לבטל את תוצאות המכרז", טענה ברמן והוסיפה: "מאפייה שכל ההצדקה לקיומה היא התבססות על מכירות למרחב אחד בצה"ל, אין לה זכות קיום".

לבסוף נטען בתשובת ברמן, כי מרחבית שנשלטת בידי משפחות דוידוביץ ואהרונסון הסתירה מביהמ"ש כי היא חלק מקבוצת ענק רחבת זרועות הנשלטת על ידי שתי המשפחות, ובה שש מאפיות ידועות ובעלות אחיזה משמעותית בשוק המאפיות. "אין מדובר במאפייה דלת אמצעים העומדת בפני סכנת סגירה, אלא בהחלטה עסקית צינית וקרה של בעלי השליטה, על-מנת להשיג בכל דרך עוד זכייה במכרז, והכל על גבם של עובדי המאפייה המוסתים נגד ברמן ומשרד הביטחון, כאילו בעטיים באה עליהם כל הרעה הזאת".

מרחבית השיבה כי היא יישות משפטית נפרדת המתנהלת באופן עצמאי לחלוטין משאר מאפיות הקבוצה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים