איך נראה הטיפול של הממשלה הנוכחית באיום הקורונה לעומת הטיפול של הממשלה הקודמת? חבר הכנסת יואב קיש התייחס להיבט אחד של הנושא והחמיא למהלכיה הנחרצים של הממשלה ה-35, שבה כיהן כסגן שר הבריאות. "כשאנחנו שמענו על 'הווריאנט הבריטי' החזרנו מטוסים באוויר לנחות בקפריסין", הוא אמר בראיון בכאן ב', "עשינו דברים מיידיים". אילו מטוסים בדיוק החזירה הממשלה הקודמת וכמה מהר היא הגיבה ל"ווריאנט הבריטי"? יצאנו לבדוק.

המוטציה הבריטית נמצאת איתנו מאז דצמבר 2020. מאט הנקוק, שר הבריאות הבריטי שהתפטר לאחרונה, הכריז על קיומה ב-14 בדצמבר, וכשבוע לאחר מכן לונדון כבר נכנסה לסגר כללי. החשש היה שהזן החדש מדבק יותר מקודמיו ולכן יכול לגרום להתפרצות מחודשת של תחלואה. ההכרזה של הנקוק מצאה כמובן את מקומה באופן כמעט מיידי גם בדיווחים של כלי תקשורת ישראלים.

ומתי החלה לפעול בעניין זה הממשלה? בפרוטוקולים הרשמיים מצאנו מספר עדויות עקיפות לצעדים שננקטו על ידה. כך, מפרוטוקול ישיבת ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת שהתקיימה ב-22 בדצמבר עולה כי ב-18 בדצמבר נחתם צו שאומר שכל המדינות יוגדרו אדומות החל מה-26 בחודש, ללא קשר לזן הבריטי. בעקבות המידע על הווריאנט החליט קבינט הקורונה להקדים את מימוש הצו בשלושה ימים - כלומר הוא נכנס לתוקפו יותר משבוע לאחר הדיווח של שר הבריאות הבריטי.

מצאנו גם צעדים מוקדמים יותר שבוצעו על יד הממשלה. כך, למשל, בבוקר ה-20 בדצמבר, עוד לפני ישיבת הקבינט וקבלת ההחלטות על ידו, החליטה הממשלה כי נוסעים שהגיעו מבריטניה בשתי הטיסות שנחתו באותו היום ילקחו לבידוד במלונית או, לחילופין, יוכלו לבחור לחזור למדינת המוצא של הטיסה. אבל גם כאן אנחנו מדברים על מהלכים שבוצעו שישה ימים לאחר הדיווח הראשוני, וספק אם ניתן להגדיר אותם כ"דברים מיידיים", כפי שעולה מטענתו של קיש.

אגב, לזכות הממשלה אפשר לציין בהקשר זה כי בבדיקה שערכנו כאן במשרוקית בחודש ינואר האחרון עלה כי גם מדינות נוספות, כמו צרפת, גרמניה, הולנד ועוד, הכריזו על הנחיות חדשות בעקבות הזן הבריטי פחות או יותר באותו הזמן שבו עשתה זאת ישראל.

ומה לגבי המטוסים שמקום נחיתתם הוחלף לקפריסין בעודם באוויר? ובכן, לאחר שלא הצלחנו למצוא שום עדות למקרה כזה, פנינו לח"כ קיש כדי להבין למה התכוון. בשיחה עמו הודה קיש כי התבלבל וכי כוונתו הייתה לכך שבקבינט הקורונה נערך בזמנו דיון בנושא שבו עלתה גם האפשרות הזאת. "זו הייתה טעות, זכרתי את מה שהיה בדיון ולא את ההחלטה הסופית שהייתה או כניסה לבידוד או חזרה (לנקודת המוצא של הטיסה)", מסר קיש.

בשורה התחתונה: דבריו של קיש לא נכונים. הממשלה הקודמת מעולם לא קיבלה החלטה על סיבוב מטוסים באוויר והנחתתם בקפריסין. גם התגובה הכללית של הממשלה לווריאנט הבריטי לא הייתה מיידית, ופעולות ראשונות להתמודדות עם המוטציה ננקטו רק כשבוע לאחר הידיעות על קיומה.

תחקיר: טלאור שמש