גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשאפילו המבוגרים עוברים לאונליין, מנהלי השיווק חייבים לעדכן את הארסנל

סקר סמנכ"לי השיווק של דלויט דיגיטל ואיגוד השיווק בחן את האתגרים החדשים בעקבות הקורונה, את דרכי ההתמודדות עם העלייה המשמעותית במכירות האונליין ● 2021 מוגדרת ע"י המשתתפים כ"שנת תיקון", שתתאפיין בחלוקה מחדש של תקציבי הפרסום

סמנכ"לי השיווק שהשתתפו בסקר צופים ירידה ממוצעת של 30% בתקציבים המופנים לפרסום מסורתי / צילום: Shutterstock, SFIO CRACHO
סמנכ"לי השיווק שהשתתפו בסקר צופים ירידה ממוצעת של 30% בתקציבים המופנים לפרסום מסורתי / צילום: Shutterstock, SFIO CRACHO

בשנת 2020 הפחיתו 51% מהחברות את תקציבי השיווק, ו-66% ממנהלי השיווק הוסיפו לעצמם לפחות תפקיד שיווקי אחד חדש - כך עולה מסקר הטרנדים השיווקיים של דלויט דיגיטל ואיגוד השיווק.

הסקר בוצע בחודשים אפריל-מאי בקרב סמנכ"לי שיווק מענפים שונים, באמצעות סקר אונליין אנונימי. חצי מהמשיבים מייצגים ארגונים שפועלים ישירות מול הצרכן (B2C), 30% פועלים מול עסקים אחרים (B2B) ו-20% עובדים מול שני הסגמנטים. החלק הארי של הנשאלים פועלים בתחום הקמעונאות ומוצרי צריכה. הסקר נערך על ידי פירמת דלויט בארה"ב מדי שנה, וזו הפעם הראשונה שהוא נערך גם בישראל.

 

היקף התקציבים

כאמור, כמחצית מתקציבי השיווק קוצצו ב-2020, וזאת לעומת התכנון המקורי לצמצומים בשיעור של 17%. מאידך, לא כולם קיצצו: 30% מהמשיבים לסקר דיווחו כי הגדילו את תקציבי השיווק למרות (ואולי בזכות) משבר הקורונה, בעיקר בענפי הצריכה, הפיננסים והביטוח. ב-2021 הצפי ששיקפו מנהלי השיווק הוא להגדלת תקציבי השיווק.

בסקר מוגדרת 2021 כ"שנת תיקון", שתתאפיין בחלוקה מחדש של תקציבי הפרסום - פחות פרסום מסורתי ויותר פרסום דיגיטלי, לצד הגדלת ההוצאות בתחומי הדיגיטל (בשיעור ממוצע של 40%) יותר מאשר ההוצאה לטיפוח הקשר עם הלקוחות (10%) וחיזוק המותג (14%).

מכירות אונליין

סמנכ"לי השיווק שהשתתפו בסקר צופים ירידה ממוצעת של 30% בתקציבים המופנים לפרסום מסורתי, ועלייה של 40% בתקציבים המופנים לשיווק דיגיטלי.

רק כמחצית מהמשיבים בסקר ציינו כי הם עובדים עם אתר אונליין מכירתי (DTC), אך כ-40% העידו כי קיימת סבירות בינונית-גבוהה שיקימו אתר כזה בשנה הקרובה. כלומר, רק כ-10% לא מתכוונים להיכנס למכירות באונליין.

סמנכ"ל השיווק של יוניליוור, ישי מנדיל, סבור כי ה-DTC הוא כורח המציאות. "המודל הזה מחייב את הארגון להתנהל בצורה שונה מבעבר. ההצלחה והרווחים לא יגיעו ביום הראשון, ואולי גם לא בחצי השנה הראשונה. זהו מודל שדורש למידה וטעייה לאורך הדרך, ניהול צמוד ופרטני של מה עובד או לא עובד, ובעיקר גמישות ואורך רוח".

נציין כי בהתאם למגמה שרווחת בקרב יצרניות שמנסות למצוא את הדרך למכירה ישירה לצרכנים, בסוף 2020 השיקה יונילוור אתר מכירתי ישיר לצרכן בשם GLIDA NOW, המציע משלוחי גלידה בתל אביב.

"הלקח העיקרי שנלמד משנת הקורונה קשור לקניות האונליין, ולצורך לגוון את הארסנל", אומר איתי בונה, מנהל בכיר ב-Deloitte Digital. "מנהלי השיווק הכירו גם קודם בצורך של ההצעה הדיגיטלית, אבל המשבר נתן להם דחיפה ותחושה של מיידיות, שהאצת קצב הטרנספורמציה הדיגיטלית לא יכולה לחכות.

איתי בונה, מנהל בכיר ב־Deloitte Digital / צילום: שלומי פרי

"הנושא הזה מקבל עדיפות גבוהה גם אצל אנשי שיווק וגם בקרב מנכ"לים, והוא כולל בתוכו את נושא הדאטה. יש הבנה שלא משנה מה המוצר או השירות, הצורך בדאטה חיוני בכל האספקטים של הארגון, מול הספקים ומול הצרכן".

גם מנכ"לית איגוד השיווק, תלמה בירו, מתייחסת לחשיבות הדאטה והטכנולוגיה, לדבריה, "ככל שתהיה כניסה יותר מסיבית של דור ה-y לתמהיל הלקוחות של הארגון, הבנה והצטיינות בטכנולוגיה ובדאטה הן כורח שאין בלתו.

תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק / צילום: איל יצהר

"אם בעבר בניית מותג נעשתה בעיקר בפרסום בטלוויזיה, המציאות השתנתה וב-2021 נבנה מותגים בעיקר בדיגיטל. זו מגמה שהתחילה לפני הקורונה אבל היא קיבלה בוסט יחד עם כל מה שקשור לטרנספורמציה דיגיטלית. מהסקר עולה שחברות רבות שוקלות או שרכשו מערכות טכנולוגיות לתמיכה בתחום השיווק. מנהלי השיווק מבינים שקהלים רבים שלא היו חלק מהדיגיטל הפסיקו לפחד מזה, דוגמת הדור המבוגר יותר".

שימור הישגים

הקורונה האיצה תהליכים וזירזה מגמות צרכניות שצפויות היו להתרחש בכל מקרה, תוך דגש על קנייה באונליין. המכירות זינקו, ומנעד הלקוחות התרחב גם לקהלים שהיו פחות מזוהים עם סגמנט הגולשים הקונים, דוגמת הקהל המבוגר יחסית. חסמים הוסרו בחסות סגירת החנויות הפיזיות, ומי שהיה ערוך עם אתר מכירתי ידידותי למשתמש - הרוויח.

כאשר נשאלו הסמנכ"לים מהם ההישגים שהם מקווים לשמר לטווח הארוך בעקבות ההתמודדות עם משבר הקורונה, רובם (71%) הצביעו על האצת המעבר לפלטפורמות הדיגיטליות. 54% מעוניינים לשמר את שיפור התפוקה והיעילות שלהם, ו-46% בחרו ביצירת חדשנות משבשת, כלומר כזו ששוברת את הסטטוס קוו הקיים באמצעות יצירת שוק חדש.

גם מהירות התגובה היא הכרח, אומרת בירו. "אם לפני 2020 גמישות ומהירות תגובה היו מחוברות לתעשיות טכנולוגיות, היום זה יתרון תחרותי בעולם העסקי בכל תעשייה, וזו מיומנות שחברות חייבות לזהות. הן צריכות לדעת איך לתפעל את הגמישות ולהנחיל את החשיבות שלה בקרב העובדים".

יעדים ל-2021

שנת הקורונה הובילה גם לשינויים במערך השיווק. 66% מהארגונים הוסיפו בשנה האחרונה לפחות תפקיד שיווקי אחד חדש (כמו אחריות על מערכת ה-CRM וניהול התמחור). בנוסף, 18% צמצמו את מערך הספקים השיווקיים הקבועים, אל מול 27% שהרחיבו את המערך. השאר הותירו את המערך ללא שינוי. הפרמטרים לבחירת ספקים לשירותים בתחום השיווק הם יצירתיות, הבנה אסטרטגית עסקית, יכולות טכנולוגיות גבוהות ויחס אישי.

בהגדרות המשימות העיקריות לשנה הקרובה שמו אנשי השיווק בראש את גיוס הלקוחות החדשים (53%), ואת הגדלת נפח הפעילות של השוק (45%, בעיקר בעסקי B2B). שימור וטיפוח הנאמנות בקרב לקוחות קיימים הוזכרו בעיקר בקרב מנהלי שיווק של חברות קמעונאות, תרופות ובריאות.

המשימה של החדרת מוצר חדש או כניסה לשוק חדש אפיינה בעיקר את מנהלי השיווק בתחום מוצרי הצריכה, פיננסים וביטוח. עוד הוזכרו שיפור חוויית לקוח, פיתוח חדשנות מוצרית ופיתוח ערוצי הפצה ומכירה חדשים.

"שימור לקוחות ושיפור חווית הלקוח הם משימה בעלת חשיבות לא פחותה מגיוס לקוחות חדשים, והדבר הוכח לנו בשנה החולפת בצורה העוצמתית ביותר", אמרה לאה ריינר, סמנכ"לית שיווק בגלידות נסטלה, שהשתתפה בסקר.

לדברי בונה, "מנהלי השיווק מבינים עד כמה חשוב להפיק יותר מהלקוח הקיים, ולא רק לעסוק בגיוס לקוחות חדשים. זה נכון גם לטובת הדאטה וניתוח המידע שעולה ממנו (הרגלי קנייה, למשל). על בסיס זה ניתן לגבש הצעת ערך, מוצר או שירות משלים חדש ללקוח הקיים, שהוא הנכס הכי גדול של הארגון.

"זו גישה שמתחזקת בשנתיים-שלוש האחרונות, והדיגיטל מאפשר לפעול לשימור הלקוחות בצורה יעילה תוך מקסום הנכסים השיווקיים. טכנולוגיה עוזרת למקסם תוכנית נאמנות, ולארגון שמכיר את הלקוח שלו קל יותר לא רק לפלח אותו על בסיס סגמנטים מותאמים, אלא גם לקיים עמו קשר ישיר.

"זה אחד האתגרים הגדולים עבור היצרנים, שמחד יודעים שהם צריכים לשחק במגרש הזה, ומאידך צריכים לפצח את הקונספט הנכון גם מול הקמעונאים. המטרה היא לא ללכת 'ראש בראש' מול הקמעונאים, שהם שותפים חשובים של היצרנים, אלא לפנות לעולמות הערך המוסף. למשל, להגיד ללקוחות 'קנו את המוצר ברשתות הפארם, אבל כנסו אליי לאתר לקבל ייעוץ או הדרכה לשימוש במוצר'".

השירות עדיין מאחור

באופן מאכזב, המשימה החשובה של שיפור ממשקי השירות ללקוח נמצאה בסקר בתחתית סדר העדיפויות של סמנכ"לי השיווק. "בחלק מהמקרים הסיבה היא שהשירות עדיין יושב במחלקה אחרת", אומר בונה.

"ייקח זמן עד שהשירות והשיווק ילכו ביחד. הדבר הנכון הוא להסתכל על כל התחנות שהלקוח עובר, כולל השירות, ואין ספק שנדרש שינוי ארגוני לשם כך. הצרכנים זזים יותר מהר ממה שההבנה הארגונית מתעדכנת.

"בעיצומה של הקורונה בלט הפוקוס על עולמות הנאמנות של הלקוחות. המהירות שבה הצרכנים התבררו כפתוחים לנסות דברים חדשים זעזעה את המערכות. זה נתן בוסט לחשיבות של שימור הלקוח. אגב, הנאמנות הנמוכה מתחברת לערכים של הדור הצעיר".

"אין חברה שלא מבינה שהשירות הוא זרוע חשובה ביותר לניהול השיווק. אבל יש כאלו שזה בולט אצלן פחות", מוסיפה בירו, "במכללה לשיווק יש לנו קורס שנקרא 'שירות הוא השיווק החדש', וזה הקורס שיש אליו הכי הרבה ביקוש".

גם הצמיחה בקניות אונליין באתרים בינלאומיים משפיעה. "חברות בינלאומיות בעלות מודעות שירותית גבוהה מהוות השראה גם לחוויה שהחברות הישראליות מבקשות להעניק לצרכן שלהן. בסופו של דבר, כולן רוצות שהוא יהיה מרוצה".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

דירה בדרך השלום ב-4 מיליון שקל, לפחות: מסקנות מהמכרז בכניסה לת"א

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; אופקו הלת' צוללת בכ-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.4% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה