גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקסוס יוניק 5: מכונית חשמלית לאנשי העמל

החשמלית הסינית החדשה מבית החטיבה המסחרית של קבוצת SAIC יש טווח מוגבל אבל היא מציעה שימושיות של מוביל משפחות עירוני לשבעה נוסעים ומטען ואבזור נדיב, ויכולה אפילו לשמש כמסחרית חלוקה עירונית עם הוצאות שוטפות מזעריות

מקסוס EUNIQ 5 / צילום: יח"צ
מקסוס EUNIQ 5 / צילום: יח"צ

במחצית הראשונה של 2021 נמסרו ללקוחות בישראל קרוב ל-4,400 מכוניות חשמליות, יותר מפי ארבעה מכל מסירות הרכב החשמלי בכל עשור הקודם במצטבר. אמנם כ-70% מתוכן היו מכוניות של טסלה, שהיא הצעצוע האופנתי החדש של העשירון העליון, ובכל זאת מדובר בשינוי מגמה, שלא ניתן להתעלם ממנו.

השאלה הגדולה כיום בענף היא זוהי מגמה ארוכת טווח, שמסמלת מעבר של רוב הלקוחות בישראל מרכבי בנזין לחשמל, או "הייפ" חולף שילך וידעך. התשובה על כך תלויה בקצב האימוץ של כלי הרכב החשמליים בפלחים הרחבים של השוק הישראלי, בעיקר ציים ולקוחות המעמד הבינוני, ובזמינות של דגמי רכב חשמליים "ריאליים", עם מחירים נגישים.

את פריצת הדרך המיוחלת עשויים להביא אלינו כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. בחמש השנים האחרונות הפך שוק הרכב הסיני לשוק החשמליות הגדול בעולם ולמוקד מומחיות בתחום וכל יצרן רכב מערבי, שרוצה להותיר חותם על השוק, פותח שם מפעל ייצור הן עבור השוק המקומי הענק והן עבור שווקי הייצוא.

"מוביל נוסעים" קלאסי

בעקבות "הפולשים" גם המותגים הסינים העצמאיים מפתחים כיום "תיאבון" לייצוא חשמליות למערב וישראל נחשבת כשער חשוב עבורם בדרך לאירופה בנוסח "אם תצליח שם תצליח בכל מקום".

אחד המותגים הללו הוא MAXUS, חטיבה סמי-עצמאית של קונצרן הרכב SAIC. מקסוס התמקדה בעבר בפיתוח מסחריות אולם החל מהשנה שעברה יש לה גם ליין מעניין של דגמים חשמליים פרטיים, שנמכרים תחת השם EUNIQ, והדגם הראשון מהליין שנחת כאן הוא המיניוואן EUNIQ 5.

חיצונית מאמץ הרכב עיצוב קלאסי של "מוביל נוסעים", או מיניוואן כפי שהוא קרוי אצלנו. רוב הכלים המערביים בפלח הזה עברו כבר מזמן לתצורה של רכב כביש-שטח אבל לא זה המקרה כאן. ל-5 יש פרופורציות צרות, ארוכות וגבוהות כראוי לרכב שנבנה לתכלית של הובלת נוסעים ומטענם אם כי את הרושם "המסחרי" מטשטשים ביעילות חרטום אופנתי ועדכני עם פנסי LED גדולים ונוצצים, גריל עמוק, שלל עיטורי פגושים עטויי כרום וחישוקים רחבים נאים.

סף הכניסה ממוקם גבוה יחסית ומציב את הנהג במיקום נוסך ביטחון עם תצפית למרחוק וראות טובה דרך השמשה הקדמית העמוקה וחלונות הצד הגדולים. עמדת הפיקוד יותר שמרנית ופחות אוונגרדית בעיצובה מכמה חשמליות, שבהן נסענו לאחרונה, אבל קולעת יותר לטעמם של נהגים שגדלו בעידן האנלוגי. המחוונים הגדולים, שביניהם צג דיגיטלי גדול, משדרים לעיניים את האינפורמציה החיונית בלי התחכמויות ובלי צורך במשקפי קריאה, ההגה לא עמוס במתגים זעירים ומסתוריים, מתגי השליטה המרכזיים של מערכות המשנה גדולים וממוקמים במקום הראוי ואפילו מוט ההילוכים נראה ומתפקד כמו מוט הילוכים.

בהחלט שינוי מרענן אחרי כל מתגי המגע, שבהם נתקלנו בפלח לאחרונה. האבזור התקני מכובד בהחלט כולל ריפוד עור, גג שמש פנורמי ועוד אם כי התצוגה על מסך המולטימדיה הגדול נוטה לדהות תחת אור ישיר. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית עדכנית.

שימושיות פוטנציאלית של מסחרית

איכות הייצור והגימור מותירה רושם חיובי, במיוחד התפירה הדו-גונית המתוחכמת של ריפוד העור. עם זאת פה ושם ניתן למצוא דיפוני פלסטיק נוקשים וזולים למגע ומשטחים מבריקים שקולטים טביעות אצבע. בידוד הרעשים יעיל במהירויות מתונות אבל מעל 120 קמ"ש אפשר להבחין בלא מעט רעשי רוח.

מרחב הפנים מלפנים ובשורה האמצעית נדיב מאד כפי שניתן לצפות מרכב, שתכנונו ההנדסי לא מקריב את התכלית לטובת האופנה. מרחב הראש מצוין לכל אורך הרחב, המושב האמצעי יכול לאכלס שלושה מבוגרים ולהתאים את עצמו לאורך רגליים באמצעות תזוזה על מסילה ואפילו המושב האחורי מסוגל לאכלס מבוגרים אם כי הגישה אליו דורשת לא מעט גמישות. תא המטען הבסיסי הוא בנפח 406 ליטר אבל כאשר מקפלים את השורה השלישית מקבלים חלל הטענה שטוח בנפח של כ-1100 ליטר, שצומח לכמעט 2000 ליטר עם קיפול השורה השנייה. די נדיר למצוא נפח הטענה כזה כיום בחשמליות פרטיות והוא מקנה לרכב שימושיות פוטנציאלית של מסחרית חשמלית קלה להובלות עירוניות.

מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בודד בהספק 174 כ"ס, שמניע את הגלגלים הקדמיים, וסוללה נטענת בקיבולת די צנועה של כ-52 קילוואט-שעה. היצרן נוקב בטווח של כ-356 ק"מ בתנאי נסיעה עירוניים וכ-260 ק"מ במסלול משולב בתקן WLTP. בפועל, בנסיעה בין עירונית משולבת כולל עליות, נוסעים ומזגן, שפועל כל הזמן בקיץ הישראלי, הטווח הריאלי נע בסביבות 220-230 ק"מ מה שדורש לתכנן מראש עצירות טעינה במסלולים בין עירוניים. אבל לשימושים עירוניים טיפוסיים, עם לפחות עמדת טעינה אחת שממתינה בבית או בעבודה, זהו עדיין טווח שימושי בהחלט . הרכב תומך בטעינה מהירה והיצרן נוקב זמן טעינה של כחצי שעה מקיבולת סוללה של כ-30% ל-80% אבל עם הגעתם למטען עם רזרבות אחרונות קחו בחשבון שעה.

מפתיע לטובה על הכביש

כוח המנוע לא מרגיש כמו 174 כ"ס אבל הוא עדיין מספק דחף סביר בעליות צלולות עם נוסעים ורזרבות לעקיפה בטוחה. הוא גם וצובר מהירות בקצב סביר בהחלט עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש באזור ה-9 שניות. לנהג יש אפשרות לשלוט במידת מיחזור האנרגיה בעת בלימה אבל גם במצב הקיצוני ביותר עדיין הבלימה העצמית מתונה ולא ניתן "לנהוג עם דוושה אחת" כמו בטסלה ובחשמליות אחרות.

לא היו לנו ציפיות רבות מהתנהגות הכביש של מוביל נוסעים סיני ששוקל כמעט 1.8 טון אבל הופתענו לטובה. ההגה די קליל אבל מספק מידה סבירה של היזון חוזר, הסוללה שבתחתית המרכב מורידה את מרכז הכובד ומייצבת את נטיית הגוף בפניות הדוקות והמתלים סופגים ברכות מהמורות עירוניות עם כי פסי הרעדה יקפיצו את הנוסעים כהוגן. בסך הכל זה רכב בהחלט ידידותי לנהגים, שאין להם יותר מדי ציפיות דינמיות.

מקסוס יוניק 5 עולה כ-198 אלף שקל ונהנה כיום מבלעדיות בנישה ייחודית של "חשמלית לשבעה נוסעים". הוא אמנם לא אידיאלי למשימות בין עירוניות לחוצות בזמן אבל ימלא ללא קושי, ועם הוצאות שוטפות מזעריות, מטלות עירוניות של שינוע משפחה נרחבת, של מסחרית חלוקה קלה ואפילו של מונית עירונית. בקיצור זו חשמלית לאנשים אמיתיים.

 

מנהל אסטרטגיית מוצרים בחטיבת מקסוס בסין: ישראל הולכת בעקבות אירופה. נשיק כאן עוד השנה דגמים חדשים עם טווח ארוך

"שוק הרכב הישראלי הולך בעקבות אירופה ומפגין מודעות הולכת וגדלה לנסיעה ירוקה", כך אומר לגלובס צ'ן צ'או, מנהל מחלקת אסטרטגיית מותגים ומוצרים של חטיבת מקסוס בקונצרן SAIC הסיני. לדבריו בשנה החולפת החמרת המדיניות הסביבתית של הרגולטורים באירופה ביססו היטב את הביקוש לרכב חשמלי ובישראל הרגולציה כמעט זהה לזו של אירופה. בינתיים הכמויות קטנות אבל ישראל ניצבת על סף פריצה בכל הנדע לרכב חשמלי. גם הנכונות של הלקוחות בישראל לאמץ את הרכב החשמלי גבוהה בשל הרמה הטכנולוגית הגבוהה במדינה. היקף המכירות בשוק הישראלי בשנים האחרונות היה למעלה מ-200 אלף יחידות בשנה ומקסוס מכרה מאות כלי רכב (מסחריות עם מנועי בעירה פנימית) וזכתה לפידבק חיובי...".

מקסוס צופה, שמכירות רכבי האנרגיה החלופית שלה בישראל יוכפלו או אפילו יגדלו פי ארבע עד 2023. ביחס לדימוי "הסיני" אומר צ'ן כי לסין יש כיום את תעשיית הרכב הגדולה בעולם וכלי רכב מתוצרת סין נבחנו בהצלחה במבחנים האירופאים והאמריקנים המחמירים. צ'ן אומר כי מקסוס היא אמנם בבעלות מלאה של סאייק ונהנית מהמשאבים של קבוצת האם אבל פועלת עצמאית בכל הנוגע לשיווק, שירותי לקוחות וכדומה.

הוא מוסיף כי ה-SUV החשמלי החדש של הקבוצה, יוניק 6, עם טווח של כ-345 ק"מ בין טעינות, צפוי להגיע לישראל בדצמבר השנה. בנוסף בוחנת החברה אפשרות להיכנס לשוק המוניות החשמליות ומתכוונת להשיק גרסת של היוניק 5 (שנבחן כאן) עם סול של 70 קילוואט וטווח נסיעה מוגדל של כ-360 ק"מ בתקן WLTP.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר