גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעונות העובדים ברחוב מזא"ה בת"א יהפכו למתחם בוטיק

חברת בנייני העיר הלבנה תשמר את מעונות העובדים ההיסטוריים בלב תל אביב • בשל מגבלות השימור הקפדניות והעובדה שאי-אפשר להוסיף קומות, ינוידו זכויות הבנייה למגדלים במתחם חסן עראפה

מעונות העובדים ברחוב מזא”ה  יהפכו למתחם בוטיק / הדמיה: אדריכל גידי בר אוריין
מעונות העובדים ברחוב מזא”ה יהפכו למתחם בוטיק / הדמיה: אדריכל גידי בר אוריין

מעונות העובדים בקצה המזרחי של רחוב מזא"ה, בין הרחובות יהודה הלוי ודרך בגין בתל אביב, הם אחד הסודות השמורים של העיר. מדובר במתחם של חמישה מבני שיכון ארוכים שממוקמים בניצב לרחוב וביניהם יש חצרות גדולות עצים ותיקים ונהדרים. תושבי מרכז תל אביב קוראים למקום הזה "הקיבוץ", ובאמת יש שם אווירה מיוחדת, סוג של שמורת טבע.

בעוד כחודש אמורים דיירי שני מבנים (מזא"ה 63-65) בעברו הצפוני של הרחוב, להתפנות מהבתים לתקופה של שנתיים, והמבנים ההיסטוריים ישומרו. המבנים האלה, שבהם חיו ראשי ההסתדרות ותנועת העבודה, יהפכו למתחם בוטיק.

 

ההיסטוריה

מעונות העובדים בתל אביב היו מפעל שיכון לדיירים, חברי אגודות שיתופיות שהיו בעלים משותפים של קרקע השכונה והנכסים עליה. הקואופרטיב היה יכול באמצעות ההון של חבריו להשיג הלוואות לרכישת קרקע ולקבל הלוואות גדולות לבנייה.

רלי דה פריס / צילום: תמונה פרטית

מעונות העובדים א', ב' וג', ברחוב מזא"ה (אז ריב"ל), שהיה הקצה המזרחי של העיר ונשק לפרדסי הטמפלרים, הוקמו בסיוע של "עזבון בחיים", של הקרן הקיימת, שרכשה את הקרקע בשנת 1931 והחכירה אותה לאגודה השיתופית.

אדריכלי מעונות א' ב' ו-ג' היו דב קוצ'ינסקי ויונתן שלאיין וגם אריה שרון, בוגר בית הספר באוהאוס ולימים אדריכל תוכנית האב למדינת ישראל.

התכנון כולל שישה מבנים (המבנה ברחוב מזא"ה 60 נהרס בשנות ה-80 של המאה שעברה ובמקומו נבנה בניין חדש) בגובה שתי קומות עם אדריכלות פשוטה, צנועה מאוד, פרקטית. הדירות היו בגודל 2 ו-3 חדרים בשטח של 53-65 מ"ר, כולל המרפסות. אף שמדובר במבנה רכבת, לכל הדירות יש שלושה כיווני אוויר.

מדובר למעשה באב הטיפוס של השיכונים במדינת ישראל. הקונספט הזה שכולל כמה מבנים ארוכים שניצבים לרחוב (מסרק) עם כמה כניסות יחזור על עצמו בעשורים הבאים בכל הארץ.

בתחילה היה קושי אמיתי לאכלס את המעונות. זליג לבון, מראשי ארגון השיכון ההסתדרותי, מנהל חברת שיכון עובדים וממייסדי חברת עמידר, תיאר את המצב כך: "בין פועלי תל אביב לא נמצאו מועמדים שיהיו מוכנים להשתכן בדירה מרווחת בבית משותף. בדחיית הצעה זו באו לידי ביטוי געגועיהם וחלומותיהם של בני העיירה הקטנה, חלוצי העלייה השלישית והרביעית, שמסיבות שונות לא פנו להתיישבות החקלאית, אבל שאפו לבית קטן עם משק עזר חקלאי".

בסופו של דבר במקום גרו, בין היתר, אצולת תנועת הפועלים בארץ. מנהיגים, אנשי רוח ויוצרים: ברל כצנלסון, ממקימי ההסתדרות, הרופא והעיתונאי משה בילינסון, הסופר יצחק יציב, ישראל גורי ממייסדי מפא"י, והסופר והמתרגם חנניה רייכמן.

הפרויקט החדש

עמיקם ברגר, סמנכ"ל חברת בנייני העיר הלבנה, החברה היזמית שמבצעת את שיקום ושימור המעונות, אומר שמדובר בפרויקט משמעותי יותר מאשר שני הבניינים: "כשבאנו לעירייה הם דרשו שנקדם אותו על כל חמשת הבניינים. הם ראו ערך שימורי גדול בחצרות בין הבניינים, לאו דווקא בבניינים עצמם ולכן רצו שיהיה רצף. אבל כל דירה היא בבעלות אחרת והיה קשה מאוד לאגד בניין שלם שיסכים לפרויקט, בטח כשמדובר בחמישה בניינים.

"ההסכם עם דיירי הבניינים במזא"ה 63-65 נחתם בתחילת 2015. אלה היו שני הבניינים היחידים שגילו נחישות וזריזות ומאה אחוז מהבעלים שיתפו פעולה. באנו לעירייה וביקשנו לפצל את הפרויקט בגלל הקושי באיגוד הבעלים. כרגע נראה שהפרויקט יבוצע בשלושה חלקים. מזא"ה 63 ו-65 יוצא עכשיו לביצוע, 62 ו-64 נמצא במגעים מול הבעלים ו-67 יהיה השלב השלישי".

השימור

הבניינים אינם מיועדים לשימור מחמיר, ואולם לאחר משא ומתן עם העירייה הוחלט לשמר אותם כאילו היו שייכים לקטגוריה הקשוחה ביותר של שימור, כולל תוספת של מרתף חניה ומעליות. את זכויות הבנייה הלא ממומשות תקבל חברת בנייני העיר הלבנה במגדלים החדשים שנבנים כעת במתחם חסן עראפה.

ברגר: "העירייה לא רצתה בנייה בחצרות ולכן הלכנו לוועדה המחוזית ועשינו תוכנית בניין עיר רק על שני הבניינים האלה, שהפכה אותם לבניינים עם הגבלות מחמירות, שאי-אפשר לבנות לצידם ומעליהם בכלל, ולוקחת את זכויות הבנייה ומניידת אותם למקום אחר".

הוא מאמין שהאופי החברתי הייחודי של המקום יישמר: "הפינוי הוא לתקופה של שנתיים, אבל זה בדיוק הפרויקט שבו לא תקרה ג'נטריפיקציה, כי הדיירים הקיימים היום מקבלים חזרה את דירותיהם. אין בנייה של דירות חדשות, ככה שמבחינה חברתית המתחם ישמור על צביונו. זה מקום מאוד מיוחד. אפשר לראות שרידי השיתופיות גם כיום".

הבנייה המקורית הייתה ענייה מאוד והחומרים היו בסיסיים, וכיום הבניינים מתפוררים. ברגר מבטיח שיקום מלא: "כיוון שהבניינים לשימור אז כל מעטפת הבניין וחדרי המדרגות יישארו. כל מיני תוספות שנבנו לאורך השנים ייהרסו. נשמור על אותו סוג טיח, כולל חלונות ותריסים מעץ. כל חזותו החיצונית של הבניין תחזור למה שהיה במקור.

"כמובן שבתוך הדירות תהיה שונות רבה. מאחר שאנחנו מחליפים תשתיות אז ברור שהסטנדרטים יהיו מודרניים".

הפיתוח הנופי

האמנית ואדריכלית הנוף רלי דה פריס מתגוררת במעונות עם משפחתה, כבר כמעט 40 שנים. היא אדריכלית הנוף שתהיה אחראית על הפיתוח הנופי של הפרויקט: "זאת הייתה הדירה הראשונה שקנינו אחרי שהתחתנו. החצר הזאת קסמה לי כי הזכירה לי את הבית המשותף שבו גדלתי בנתניה, שצפה על חצר והיה מאוד מגוון מבחינה חברתית וזכור לי כמו מרכז העולם. הרב גוניות של מעונות עובדים היא גם אנושית. המקום הזה לא רק מרובד בעצים ותיקים".

למרות הזיקה העמוקה שלה למקום, דה פריס אינה משוכנעת שתחזור לגור בדירתה: "אני חרדה למה אני חוזרת. הבתים האלה יישארו נמוכים ומסביב הם יהיו מוקפים מגדלים, שזה כאילו קצת בונבוניירה.

"בעתיד יהיו פה הוצאות על מעליות ועל מתקן החניה ואני בכלל לא בטוחה שאני עצמי אוכל לעמוד בזה כלכלית. מעבר לכך, האנשים שגרים פה כעת מבינים מה זה מרחב משותף ומה זה פרטיות. זה מקום שיש לו שפה קיומית. אני משערת שחלק גדול מהשכנים יתחלפו. אני לא יודעת איך אני אסתדר עם כל הדבר הזה".

"לחברת בנייני העיר הלבנה יש אחריות היסטורית. אני לוקחת אחריות על תכנון הגן. אני מחזירה את היופי שלו, אבל לא בדיוק. צריך להחליף פה את הקרקע ואז הפרחים יפרחו. זה לא יהיה גן ראווה, אבל גם לא גן עזוב. אני הולכת על גשר עדין של אסתטי ותרבותי".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ