גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליברמן: מעונות יום בחינם להורים שעובדים במשרה מלאה

שר האוצר הצהיר בכנס לשכת רואי החשבון כי בין התוכניות שלו נמצא גם שינוי המימון של מעונות היום עבור זוגות צעירים ●  כמו כן ליברמן התחייב: "לא נבטל פטורים ממע"מ במסגרת חוק ההסדרים"

שר האוצר ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור
שר האוצר ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור

הבשורה של שר האוצר אביגדור ליברמן לזוגות עובדים: מעונות יום חינם. בכנס לשכת רואי החשבון שנערך הבוקר (ב') אמר ליברמן כי בין התוכניות שלו נמצא גם שינוי המימון של מעונות היום עבור זוגות צעירים.

"אני חושב שמה שחשוב בתקציב זה סדר עדיפויות ולשים בראש סדר העדיפויות את האנשים שמשרתים בצבא, עובדים ומשלמים מסים. מה אני רוצה לעשות במישור החברתי? קודם כל להגדיל משמעותית את השכר לחיילי צה"ל, סדיר, לכולם כי חשוב לסמן לאותה קבוצה שהולכת וקטנה משנה לשנה שהם לא פרייארים - הם חלוצים, מעריכים אותם.

"בנושא מימון מעונות, המבחן היום היה מבחן ההכנסה. אני רוצה לשנות את זה למבחן כושר ההשתכרות. אם שני בני הזוג עובדים במשרה מלאה הם צריכים לקבל מעונות יום חינם, ואם זוג יושב בבית אז הוא לא יקבל. זה לא עונש. אבל התפיסה הייתה רגרסיבית עד עכשיו. אם מישהו עבד, שירת בצבא ועשה הכול באופן מלא אז נותנים לו עונש. צריך לשנות את זה".

ליברמן הוסיף כי הוא היה רוצה לקצץ בקצבאות החרדים אבל לא משלה את עצמו שזה יקרה. "אנחנו רוצים לשנות סדר עדיפויות. אני חושב שזה קריטי להגיע לקיצוץ בנושא הקצבאות בכלל. זה דבר מאוד רגרסיבי שאנחנו מעודדים ילודה ובטלה בשני סקרטורים שתורמים הכי פחות למשק הישראלי, חרדים וערבים, אבל לצערי בגלל הרכב הקואליציה לא נצליח לעשות את זה.

"יש לך את המפלגות בקואליציה ששומרות על קשר עם החרדים ויש לך את מנסור עבאס מצד שני, אז אני לא רוצה להשלות אף אחד, ולומר שנצליח לקצץ. מבחינת החברה הישראלית והמשק הישראלי זה הכי נכון לקצץ בקצבאות לאברכים ובקצבאות הילדים. נתניהו עשה את זה בעבר וראינו מיד עלייה בהשתתפות של החרדים בשוק העבודה".

ליברמן התייחס לכך שנתניהו איבד מנדטים לאחר המהלך הזה בבחירות שלאחר מכן ואמר: "מי שלוקח את תפקיד שר האוצר צריך לדעת שזה תפקיד כפוי טובה. אני לא חושש. אני מתחייב על החלטות נכונות אני לא מתחייב על החלטות פופולריות - קל לקבל החלטות פופולריות אבל זה מוביל אותנו למקום לא נכון".

ליברמן הוסיף, "אני עומד להוביל את המשק למקומות אחרים לגמרי. יש שלושה כיוונים שחייבים לרכז בהם מאמץ: שינויים מבניים, התייעלות והפחתת רגולציה. כשאתה משקיע בחדשנות המדינה מקבלת על כל שקל שבעה שקלים בחזרה. השאלה אם אתה משקיע בחרדים או בחדשנות היא שאלה קריטית. הדבר השלישי זה נושא הרגולציה. אנחנו מדינה עם רגולציה הכי ערכאית ומסובכת. אם נטפל בשלושת הדברים האלה, אנחנו יכולים לשחרר עשרות מיליארדי שקלים".

עד סוף התקציב לא ניגע בפטורים

ליברמן חזר על כך שהוא לא יעלה מסים, ולראשונה גם אמר כי בשלב זה הוא לא יבטל פטורים ממע"מ, בהם הפטור ממע"מ באילת, והפטור ממע"מ על ירקות ופירות. כל הפטורים הללו, אמר ליברמן, יבחנו רק לאחר שתסתיים העבודה על חוק ההסדרים והתקציב. "השאלה היא בשביל מה מעלים מיסים - מעלים כדי לקבל יותר כסף. ברגע שנבצע את שלושת הגורמים נוכל לשחרר כספים אדירים ולא נצטרך להעלות מיסים. בנוסף צריכים להגביר תחרות בשוק הבנקאות, צריך להכניס יותר גופים חוץ בנקאיים ומוסדיים לשוק למשל של החדשנות ודיור להשכרה".

"אני נגד העלאת מסים", הדגיש ליברמן. "זה מכשיר שמבריח אנשים. תסתכל כמה אנשים רכשו נדל"ן בלונדון, קפריסין, בארה"ב - למה? כמה ישראלים יושבים בקפריסין מבחינת הפעילות העסקית שלהם? כמה יושבים בלונדון? למה הן יושבים שם? בוא נביא אותם לכאן".

"יש לנו 140 יום לאשר את התקציב. אני ממוקד בנושא אחד - להעביר את התקציב ואת חוק ההסדרים ולהגיע לעסקת חבילה, כי כל עוד לא היה בעל בית וממשלה כולם שתקו. עכשיו כשיש ממשלה ושר אוצר, כולם תחת איומים נשבות ונשבית, מורים, מתמחים רופאים עובדים סוציאליים, ענפים שלמים. את כל הדברים האחרים - בהם פטורים ממע"מ - נדחה עד אחרי התקציב. ואח"כ גם נעשה את זה ביישוב דעת. קודם נחשוב. עד סוף התקציב לא ניגע בפטורים. חייב להיות תעדוף. תפסת מרובה לא תפסת כלום. אי אפשר בסד הזמנים הזה לטפל בהכל. עשיתי תעדוף להתמקד בדברים שיש תשואה להון הכי גדולה".

תמ"א 38 יוארך בשנתיים

ליברמן נשאל האם בכוונתו להאריך את תכנית תמ"א 38 חרף התנגדות ראשי הרשויות ואמר כי התוכנית תוארך בשלב זה בשנתיים לפחות. "ברור שרשויות מקומיות לא רוצים בנייה למגורים, כי הארנונה קטנה. אנחנו צריכים קודם כל לחשוב על האזרח ושוק הדיור שרותח. אני מאוד מוטרד מיוקר הדיור.

"תמ"א38 זה לא מכשיר אופטימלי אבל אין ברירה, בטח בשנתיים הקרובות, על מנת לסדר את שוק הדיור ולהביא אותו לממדים נורמליים. אני מקווה שזה יוארך לשנתיים, כי אין דרך אחרת עם כל המחאה של ראשי השלטון המקומי כי אין אלטרנטיבה אחרת. יש לנו בעיה שמצד אחד אין היצע והשיווקים של רמ"י זה הרבה פחות ממה שהשוק מחייב. ומצד שני הריבית נמוכה והגענו לשיא של משכנתאות. יש הרבה כסף זמין. גם פה צריך לעשות סדר. מחירי הדיור בשחקים וצריך לעצור את זה".

באשר להיקף חוק ההסדרים, אמר ליברמן כי הוא יכלול עשרות חוקים, עם דגש על תחום התשתיות. "חוק ההסדרים יהיה חוק יחסית רחב מאוד כי שלוש שנים לא עשו שום רפורמה, שום חקיקה, עם דגש גדול מאוד על תשתיות, כי זה חלק מהפגיעה בפריון שלנו. אנחנו נתניע את הפרויקט הכי גדול במדינת ישראל, המטרו של גוש דן, שעולה כ-150 מיליארד שקל, ובסוף יעלה קצת יותר - וקצת הכוונה לעוד כמה עשרות מיליארדים יותר. יהיו עשרות חוקים בחוק ההסדרים. מדובר בשינויים עמוקים, דרמטיים, ונראה את הביטוי מהר מאוד בצמיחה ובהכנסות המדינה. מעבר לזה, אנחנו ורוצים להתניע עוד 50 פרוייקטים בתחום התשתיות".

ליברמן התייחס גם להעלאת לגיל הפרישה לנשים ואמר, כי "תוחלת החיים במדינת ישראל לנשים היא סביב 84 בשונה מבעבר. צריך להצמיד את מה שמתבקש מבחינת ההגיון כך שאם התוחלת החיים קפצה אז גם גיל הפרישה צריך לעלות בכמה שנים. השינויים הגדולים צריכים לבוא משלושת התחומים עליהם דיברנו".

בסוף הראיון נשאל ליברמן האם נתניהו יחזור להיות ראש ממשלה, והשיב: "אני מתעסק רק בכלכלה. אין צורך להתעסק בנתניהו. אני מתעסק רק בכלכלה. לנתניהו יש לא מעט זכויות. הייתי רוצה שיפרוש בכבוד ויזכה בתשואות מכל עבר. כל כדורגלן צריך לדעת מתי לתלות את הנעליים. הוא בחר אחרת".

לשאלה האם השאיפה שלו עצמו היא לכהן כראש ממשלה בישראל, אמר ליברמן: "אנחנו באמת יכולים לעשות וינקר לארה"ב ולומר שאנחנו ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. עליתי לישראל בגיל 20, למחרת עבדתי כסבל בשדה תעופה בן גוריון ובהמשך הייתי שר הביטחון, שר החוץ ועכשיו שר האוצר - זו תעודת כבוד למדינת ישראל. אין תקרה. זה מוכיח שאם אתה נחוש ומוכשר ונכון לעבוד קשה".

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"