גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר הובלת המכולות והזינוק במחירים: יש מה לקנא בספינות

השיבושים שיצרה מגפת הקורונה באספקת הסחורות הגלובלית הזניקו את מחירי הובלת המכולות, וחברות הספנות מסרבות להתחייב על מחיר כדי לא לפספס את המשך העליות ● הביקוש התפשט גם לתחומי המספנות וייצור הספינות, והפך את כל שרשרת המזון הימית הזו להשקעה אטרקטיבית

אוניית מכולות של צים / צילום: Shutterstock
אוניית מכולות של צים / צילום: Shutterstock

בתחילת 2021 החלה טרייסי אלווי, כתבת בלומברג, בניסוי שבדק כמה זמן ייקח למכולה להגיע מהונג קונג ללוס אנג'לס. בשביל לבדוק זאת, היא הזמינה מכולה עם מוצר יחיד - דוב צעצוע - והתחמשה באלפי הדולרים (7,000 דולר באותו זמן) הנדרשים לביצוע וטיפול במשלוח.

לאחר מכן, החלה טרייסי בחיפוש אחר חברת ספנות שתאפשר לה לשריין מכולה על אחת מספינותיה. רק בשלב זה היא הבינה מה שרבים מהפעילים בשרשרת הלוגיסטיקה למדו בתקופת הקורונה - השאלה היא לא כמה זמן ייקח למכולה להגיע, השאלה היא כמה זמן ייקח למצוא חברה שתסכים לבצע את המשלוח.

במשך מספר חודשים המכולה נדחתה מספינה לספינה, וגם כשטרייסי הסכימה לשלם סכומים גבוהים משמעותית מסכום המשלוח המקורי, עדיין לא נמצאה מכולה לשריון, מכיוון שתמיד היה מישהו שהיה מוכן לשלם יותר. בסופו של דבר, כאשר המחיר הגיע ל-8,800 דולר, המשלוח בוטל ודוב הצעצוע נותר בהונג קונג.

כישלונה של טרייסי הבהיר שהמצב כל כך בעייתי, עד שהמחיר המקורי שתקבע חברת הספנות עלול להשתנות רבות עד צאת הספינה, ומעל סכום מסוים זה כבר לא ישתלם כלכלית. מציאות זו משקפת צורך ברווח גולמי גבוה פר מכולה, בשביל היכולת לשלם את המחיר שישאיר אותך על הספינה. מכולה שמלאה במכשירים סלולריים כדאית הרבה יותר למשלוח במחירים גבוהים ממכולה המלאה בצעצועים.

מצב זה יצר קשיים תזרימיים אצל לא מעט חברות שרכשו סחורות במטרה לשלח אותן, ופשטו את הרגל תוך כדי המתנה למשלוח שלא בוצע, ובכך הותירו מחסנים ונמלים במזרח מלאים בסחורות שלא יידרשו לעולם.

 

האטה קיצונית בזמני השילוח

משלוח סחורות הוא עניין לא פשוט, לא בים ולא ביבשה, אבל משבר הקורונה גרם סופה מושלמת, שהכניסה את שרשרת האספקה הגלובלית לקשיים כפי שלא חוותה מעולם.

חוסר הבהירות והגבלות תנועה והתקהלות של תחילת הקורונה הובילו להסתגרות אנשים בבתיהם, לירידה חדה בביקושים סיטוניים - עקב הצטברות מלאים קיימים במחסנים - ולעצירת הזמנות סחורה עתידיות מצד סוחרים החוששים מאי-מכירת המלאי הקיים.

התפרצות המגפה ועצירת ההזמנות הראשונית הובילו לכך שחברות ספנות ברחבי העולם ביטלו מסלולים רבים, מה שיצר האטה משמעותית בזמני שילוח, שהובילה לתופעה של מכולות רפאים - מכולות ריקות שהכילו סחורות מסין ומהמזרח, ונותרו מיותמות בנמלי העולם המערבי לאחר שה"טרמפ" שלהן הביתה בוטל.

מה שלא נצפה מראש על-ידי המגזר העסקי הייתה התמיכה הכספית הנרחבת של ממשלות, ששככה את הירידה בביקוש. הציבור קיבל כסף רב מממשלותיו, והעלייה בהכנסה הפנויה של רבים - עקב נסיקת הבורסות והמשך הפעילות החלקית של המשק - עודדה את הציבור להמשיך ולצרוך.

אך כאשר אין מסעדות וטיולים להוציא עליהם כסף, אנשים קונים מוצרים. לפי ועדת האו"ם לסחר ופיתוח, הזינוק בהזמנות באינטרנט הורגש גלובלית, עם עלייה ממוצעת של 19%, וזאת למרות הירידות החדות שהורגשו בהזמנות באתרי שירותים באינטרנט, כמו Expedia ו-Booking.

בארה"ב לבדה זינקו ההזמנות מ-598 מיליארד דולר ב-2019 ל-792 מיליארד דולר ב-2020 - צמיחה של 32%, ובבריטניה הזינוק היה של 50% כמעט. הביקוש למוצרים רבים לא רק שלא ירד, כפי שציפו במגזר העסקי, במקרים רבים - כמו במקרה של מוצרי טכנולוגיה ושבבים - הוא נסק. מלאים של מוצרים וסחורות רבים החלו להידלדל מהר מהצפוי, וכך נוצר מצב שכלל סוחרי העולם המערבי החלו להזמין מוצרים באותו זמן.

פקקים מחוץ לנמלי המערב

אומנם סין ומוקדי ייצור נוספים התאוששו מהר, וניתן היה לענות על הביקושים, אך הקושי בלהשיג מכולות למשלוח הלך וגדל. ברוב מוקדי המסחר בעולם נעדר כוח אדם רב מהעבודה, עקב בידודים ומחלה, כך שגם אם הצליחו סוחרים להשיג סחורה, לטעון אותה למכולה ולהעמיס אותה על ספינה, אותה ספינה הגיעה לפקק מחוץ לנמלים מערביים, והמתינה במשך שבועות עד שנפרקה, מה שהמשיך לדחוף את תעריפי השילוח מעלה.

לפי מדד Freightos Baltic Index, המצטט את העלות למשלוח מכולות גלובלית, מחיר משלוח ממוצע של מכולה גלובלית עלה מ-1,300 דולר בפברואר 2020, ליותר מ-6,000 דולר כיום, ומסלולים ימיים שונים עלולים להיות יקרים יותר עד פי שניים. למשל, משלוח מכולה מסין לים התיכון עלה מ-2,000 דולר ביוני 2020 ל-11,082 דולר כיום. לכך יש להוסיף את העלויות המקומיות בכל מדינה.

במדינות רבות בחו"ל, ובמיוחד בארה"ב, היה זה רק חלק מהסיפור, ואותן הגבלות קורונה הקשו על מציאת משאיות ונהגים בשביל להוביל כל מכולה ליעדה הסופי. משבר המכולות הוביל לפתרונות יצירתיים, כמו פריקת הסחורות ושילוחן על ספינות ייעודיות לסחורות הנמדדות לפי משקל או יחידות, עד שגם תעריפי ספינות אלו זינקו, עקב עלויות תפעוליות מאמירות שנגרמו מהעיכובים בנמלים.

בתחילת 2021 ציפו כי עד אמצע השנה השיבושים יירגעו, ועולם הסחר הימי יחזור לפעול בצורה חלקה יותר, אך כל העיכובים, הסגרים - וספינה אחת בתעלת סואץ - מנעו זאת.

חברות הספנות נמנעות מלהתחייב על מחירים למשלוח - לא בטווח הקצר ולא עד סוף השנה - כדי לא לפספס את האפשרות של המשך עליית המחירים, ועסקאות של שריון מקום למשלוחים עתידיים אפשריות רק לחברות הגלובליות הגדולות והחזקות ביותר.

זמן הפריקה זינק ל-16 ימים

כדי להוסיף עוד שמן למדורה, באמצע מאי האחרון התחילה התפרצות קורונה במחוז גואנגדונג שבסין, שגררה סגר מיידי והגבלות תנועה בכל המחוז, הנמשכות עד היום. נמלי אותו מחוז אחראים ל-24% מהיצוא הסיני, וההגבלות הובילו לזינוק אסטרונומי בזמן פריקת ספינה - מ-12 שעות ל-16 ימים, מכאן שצפויים עוד שיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, בלי תחזית לסיומם.

הרנסנס החד של שוק הספנות, אשר שנים היה במצב קשה, ותזרים המזומנים החיובי של חברות הספנות, הובילו לזינוק בהזמנת ספינות משא חדשות, חדשות טובות לקוריאנים ולסינים - יצרני ספינות המכולות הגדולים בעולם. בעוד שעל הסינים אין נתונים, עקב חסיון המדינה, המספנות הקוריאניות הגדולות מדווחות כי בחמשת החודשים הראשונים של 2021 הוזמנו יותר ספינות חדשות מאשר ב-2020 ו-2019 יחדיו. כמו חברות הספנות, המצב החדש מאפשר להן לבחור את העסקאות הרווחיות ביותר.

רוב חברות הספנות הגדולות הן פרטיות, אבל מי שרוצה להיחשף לתחום יכול לעשות זאת דרך מניות חברות הספנות הגדולות כמו Mearsk הדנית, Hapag-Lloyd AG הגרמנית או ZIM הישראלית, שחזרה להיסחר השנה אחרי שעברה הסדר חוב היסטורי ב-2014.

תחום נוסף הוא המספנות, אשר נהנות מהמצב ומנצלות אותו לעליות מחירים ולהתייעלות. החשיפה לתחום יכולה להיעשות דרך מניות חברות הענק בתחום, כגון המספנה הגדולה בקוריאה Korea Ship Building & Offshore Engineering, סובסידיה של Hyundai Heavy Industries ו-Samsung Heavy Industries, אשר ימשיכו ליהנות מהגאות בתחום.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

המדדים והדוחות מאותתים שהשליטה באינפלציה בארה"ב עדיין רחוקה

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים