גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר הובלת המכולות והזינוק במחירים: יש מה לקנא בספינות

השיבושים שיצרה מגפת הקורונה באספקת הסחורות הגלובלית הזניקו את מחירי הובלת המכולות, וחברות הספנות מסרבות להתחייב על מחיר כדי לא לפספס את המשך העליות ● הביקוש התפשט גם לתחומי המספנות וייצור הספינות, והפך את כל שרשרת המזון הימית הזו להשקעה אטרקטיבית

אוניית מכולות של צים / צילום: Shutterstock
אוניית מכולות של צים / צילום: Shutterstock

בתחילת 2021 החלה טרייסי אלווי, כתבת בלומברג, בניסוי שבדק כמה זמן ייקח למכולה להגיע מהונג קונג ללוס אנג'לס. בשביל לבדוק זאת, היא הזמינה מכולה עם מוצר יחיד - דוב צעצוע - והתחמשה באלפי הדולרים (7,000 דולר באותו זמן) הנדרשים לביצוע וטיפול במשלוח.

לאחר מכן, החלה טרייסי בחיפוש אחר חברת ספנות שתאפשר לה לשריין מכולה על אחת מספינותיה. רק בשלב זה היא הבינה מה שרבים מהפעילים בשרשרת הלוגיסטיקה למדו בתקופת הקורונה - השאלה היא לא כמה זמן ייקח למכולה להגיע, השאלה היא כמה זמן ייקח למצוא חברה שתסכים לבצע את המשלוח.

במשך מספר חודשים המכולה נדחתה מספינה לספינה, וגם כשטרייסי הסכימה לשלם סכומים גבוהים משמעותית מסכום המשלוח המקורי, עדיין לא נמצאה מכולה לשריון, מכיוון שתמיד היה מישהו שהיה מוכן לשלם יותר. בסופו של דבר, כאשר המחיר הגיע ל-8,800 דולר, המשלוח בוטל ודוב הצעצוע נותר בהונג קונג.

כישלונה של טרייסי הבהיר שהמצב כל כך בעייתי, עד שהמחיר המקורי שתקבע חברת הספנות עלול להשתנות רבות עד צאת הספינה, ומעל סכום מסוים זה כבר לא ישתלם כלכלית. מציאות זו משקפת צורך ברווח גולמי גבוה פר מכולה, בשביל היכולת לשלם את המחיר שישאיר אותך על הספינה. מכולה שמלאה במכשירים סלולריים כדאית הרבה יותר למשלוח במחירים גבוהים ממכולה המלאה בצעצועים.

מצב זה יצר קשיים תזרימיים אצל לא מעט חברות שרכשו סחורות במטרה לשלח אותן, ופשטו את הרגל תוך כדי המתנה למשלוח שלא בוצע, ובכך הותירו מחסנים ונמלים במזרח מלאים בסחורות שלא יידרשו לעולם.

 

האטה קיצונית בזמני השילוח

משלוח סחורות הוא עניין לא פשוט, לא בים ולא ביבשה, אבל משבר הקורונה גרם סופה מושלמת, שהכניסה את שרשרת האספקה הגלובלית לקשיים כפי שלא חוותה מעולם.

חוסר הבהירות והגבלות תנועה והתקהלות של תחילת הקורונה הובילו להסתגרות אנשים בבתיהם, לירידה חדה בביקושים סיטוניים - עקב הצטברות מלאים קיימים במחסנים - ולעצירת הזמנות סחורה עתידיות מצד סוחרים החוששים מאי-מכירת המלאי הקיים.

התפרצות המגפה ועצירת ההזמנות הראשונית הובילו לכך שחברות ספנות ברחבי העולם ביטלו מסלולים רבים, מה שיצר האטה משמעותית בזמני שילוח, שהובילה לתופעה של מכולות רפאים - מכולות ריקות שהכילו סחורות מסין ומהמזרח, ונותרו מיותמות בנמלי העולם המערבי לאחר שה"טרמפ" שלהן הביתה בוטל.

מה שלא נצפה מראש על-ידי המגזר העסקי הייתה התמיכה הכספית הנרחבת של ממשלות, ששככה את הירידה בביקוש. הציבור קיבל כסף רב מממשלותיו, והעלייה בהכנסה הפנויה של רבים - עקב נסיקת הבורסות והמשך הפעילות החלקית של המשק - עודדה את הציבור להמשיך ולצרוך.

אך כאשר אין מסעדות וטיולים להוציא עליהם כסף, אנשים קונים מוצרים. לפי ועדת האו"ם לסחר ופיתוח, הזינוק בהזמנות באינטרנט הורגש גלובלית, עם עלייה ממוצעת של 19%, וזאת למרות הירידות החדות שהורגשו בהזמנות באתרי שירותים באינטרנט, כמו Expedia ו-Booking.

בארה"ב לבדה זינקו ההזמנות מ-598 מיליארד דולר ב-2019 ל-792 מיליארד דולר ב-2020 - צמיחה של 32%, ובבריטניה הזינוק היה של 50% כמעט. הביקוש למוצרים רבים לא רק שלא ירד, כפי שציפו במגזר העסקי, במקרים רבים - כמו במקרה של מוצרי טכנולוגיה ושבבים - הוא נסק. מלאים של מוצרים וסחורות רבים החלו להידלדל מהר מהצפוי, וכך נוצר מצב שכלל סוחרי העולם המערבי החלו להזמין מוצרים באותו זמן.

פקקים מחוץ לנמלי המערב

אומנם סין ומוקדי ייצור נוספים התאוששו מהר, וניתן היה לענות על הביקושים, אך הקושי בלהשיג מכולות למשלוח הלך וגדל. ברוב מוקדי המסחר בעולם נעדר כוח אדם רב מהעבודה, עקב בידודים ומחלה, כך שגם אם הצליחו סוחרים להשיג סחורה, לטעון אותה למכולה ולהעמיס אותה על ספינה, אותה ספינה הגיעה לפקק מחוץ לנמלים מערביים, והמתינה במשך שבועות עד שנפרקה, מה שהמשיך לדחוף את תעריפי השילוח מעלה.

לפי מדד Freightos Baltic Index, המצטט את העלות למשלוח מכולות גלובלית, מחיר משלוח ממוצע של מכולה גלובלית עלה מ-1,300 דולר בפברואר 2020, ליותר מ-6,000 דולר כיום, ומסלולים ימיים שונים עלולים להיות יקרים יותר עד פי שניים. למשל, משלוח מכולה מסין לים התיכון עלה מ-2,000 דולר ביוני 2020 ל-11,082 דולר כיום. לכך יש להוסיף את העלויות המקומיות בכל מדינה.

במדינות רבות בחו"ל, ובמיוחד בארה"ב, היה זה רק חלק מהסיפור, ואותן הגבלות קורונה הקשו על מציאת משאיות ונהגים בשביל להוביל כל מכולה ליעדה הסופי. משבר המכולות הוביל לפתרונות יצירתיים, כמו פריקת הסחורות ושילוחן על ספינות ייעודיות לסחורות הנמדדות לפי משקל או יחידות, עד שגם תעריפי ספינות אלו זינקו, עקב עלויות תפעוליות מאמירות שנגרמו מהעיכובים בנמלים.

בתחילת 2021 ציפו כי עד אמצע השנה השיבושים יירגעו, ועולם הסחר הימי יחזור לפעול בצורה חלקה יותר, אך כל העיכובים, הסגרים - וספינה אחת בתעלת סואץ - מנעו זאת.

חברות הספנות נמנעות מלהתחייב על מחירים למשלוח - לא בטווח הקצר ולא עד סוף השנה - כדי לא לפספס את האפשרות של המשך עליית המחירים, ועסקאות של שריון מקום למשלוחים עתידיים אפשריות רק לחברות הגלובליות הגדולות והחזקות ביותר.

זמן הפריקה זינק ל-16 ימים

כדי להוסיף עוד שמן למדורה, באמצע מאי האחרון התחילה התפרצות קורונה במחוז גואנגדונג שבסין, שגררה סגר מיידי והגבלות תנועה בכל המחוז, הנמשכות עד היום. נמלי אותו מחוז אחראים ל-24% מהיצוא הסיני, וההגבלות הובילו לזינוק אסטרונומי בזמן פריקת ספינה - מ-12 שעות ל-16 ימים, מכאן שצפויים עוד שיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, בלי תחזית לסיומם.

הרנסנס החד של שוק הספנות, אשר שנים היה במצב קשה, ותזרים המזומנים החיובי של חברות הספנות, הובילו לזינוק בהזמנת ספינות משא חדשות, חדשות טובות לקוריאנים ולסינים - יצרני ספינות המכולות הגדולים בעולם. בעוד שעל הסינים אין נתונים, עקב חסיון המדינה, המספנות הקוריאניות הגדולות מדווחות כי בחמשת החודשים הראשונים של 2021 הוזמנו יותר ספינות חדשות מאשר ב-2020 ו-2019 יחדיו. כמו חברות הספנות, המצב החדש מאפשר להן לבחור את העסקאות הרווחיות ביותר.

רוב חברות הספנות הגדולות הן פרטיות, אבל מי שרוצה להיחשף לתחום יכול לעשות זאת דרך מניות חברות הספנות הגדולות כמו Mearsk הדנית, Hapag-Lloyd AG הגרמנית או ZIM הישראלית, שחזרה להיסחר השנה אחרי שעברה הסדר חוב היסטורי ב-2014.

תחום נוסף הוא המספנות, אשר נהנות מהמצב ומנצלות אותו לעליות מחירים ולהתייעלות. החשיפה לתחום יכולה להיעשות דרך מניות חברות הענק בתחום, כגון המספנה הגדולה בקוריאה Korea Ship Building & Offshore Engineering, סובסידיה של Hyundai Heavy Industries ו-Samsung Heavy Industries, אשר ימשיכו ליהנות מהגאות בתחום.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

בנייה / צילום: Shutterstock

ירידה חדה בהיקף העסקאות של זוגות צעירים בשוק הדיור

מעורבות הזוגות הצעירים ברכישת דירות בשוק החופשי ירדה ל־45% בלבד, לעומת 53% אשתקד ● ירידה של כ־10% במכירות לעומת 2024, אף שבחודש יולי נרשם זינוק נקודתי אחרי דעיכת המלחמה ● בשוק המסובסד נמשכת מגמת הביקוש הגבוה להגרלות דירה בהנחה

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

עידו לוינסון ומשפחתו ביקב. רב יכולות / צילום: דניאל לילה

שפה של מורכבות ועידון: עידו לוינסון עושה יינות אלגנטיים שמדברים בשקט

עידו לוינסון כבר קטף את התואר הגבוה ביותר בעולם היין, מאסטר אוף וויין, שקיבלו עד היום רק כ–400 בעלי מקצוע בעולם כולו ● למרות הקריירה הבינלאומית, חוט השני שעובר לאורך חייו המקצועיים הוא זהות מקומית ברורה

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

הכריה בשדה בריר חזרה? נתניהו שלף אקדח ריק מול חסידי גור

בהחלטה בהולה אישרה הממשלה השבוע ל–ICL לכרות פוספטים בשדה בריר, אחרי 20 שנות דיונים ומריחה ● למה דווקא עכשיו? יש מי שבטוח שזו הנקמה המושלמת - מפגן כוח מול המגזר הכי צומח בערד הסמוכה ● נתניהו הזכיר לחרדים שכדאי להם להישאר קרובים לצלחת

רוני גמזו / צילום: רמי זרנגר

"יש נגדי אש צולבת": מנכ"ל איכילוב המיתולוגי פתח בקריירה חדשה ואז שמו לו ברקס

הוא ניהל את איכילוב, היה פרויקטור הקורונה, הוביל רפורמות ואז עזב לעולם הפיננסי ● אלא שבחודשים האחרונים רוני גמזו מנהל מאבק עיקש מול הממונה על שוק ההון, שמתנגד בתוקף למינויו ליו"ר מגדל ביטוח ● בראיון בלעדי הוא מסביר למה התפקיד צריך להיות שלו, מדבר על היחסים עם בעל השליטה ומשתף בשאיפה הגדולה: להיות שר הבריאות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בשיאים; אופן דור טסה ב-79%, וורנר ברדרס ב-29%

בורסות אירופה ננעלו בעליות ● האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, הנתון הגבוה מאז ינואר ● הבן של לארי אליסון שמנהל את פרמאונט סקיידנס רוצה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס ● הישראלית הקטנה שמזנקת במעל 600% ביומיים ● ירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ● עלייה מפתיעה במספר הבקשות השבועיות לדמי אבטלה לרמה הגבוהה ביותר מזה ארבע שנים ● ירידות במחירי הנפט

הרס בדוחא לאחר המתקפה הישראלית, השבוע / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

סערה במפרץ לאחר התקיפה הישראלית בדוחא: האם הסכמי אברהם עומדים בפני סכנה

המתקפה בקטאר הציפה גל גינויים חריפים ממרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות - שם אף הדירו את ישראל מתערוכה יוקרתית ● כעת מומחים חוששים מ"שלום קר", בדומה ליחסים עם מצרים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

גיא פלכטר, מייסד שותף ומנכ''ל חברת הסייבר סולה / צילום: ויקטור לוי

הוא עשה אקזיט של 300 מיליון דולר. לחברה החדשה שהקים הוא כבר הולך לדרוש הרבה יותר

כשגיא פלכטר לא התקבל לרפואה למרות פסיכומטרי של 754, הוא פנה לעולם הסייבר ● את החברה הראשונה שהקים מכר לפאלו אלטו, אבל המעבר למעמד של שכיר הקשה עליו ● החברה שייסד לאחר מכן זכתה להשקעה של מיליונים ממיקרוסופט ● "היום אם יציעו לי 300 מיליון על סולה - זה לא רלוונטי" ● שיחה קצרה עם מנכ"ל סולה

לארי אליסון לצד נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בביקור בבית הלבן בינואר / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

תורם נלהב לישראל עם מסלול חיים לא שגרתי בכלל: הדרך של האיש העשיר בעולם

לארי אליסון התעשר בכ־100 מיליארד דולר בלילה, הודות לקפיצה היסטורית במניית ענקית התוכנה שייסד, אורקל ● כך הפך הילד המאומץ שנשר מהלימודים פעמיים למי שהצליח לבנות אימפריה משלו, ולהפתיע את וול סטריט עם חוזי ענק בתחום ה־AI

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

השבוע בעולם / צילום: ap, Niranjan Shrestha, Alex Goodlett, Alex Brandon

הרצח הסנסציוני של צ'ארלי קירק, משפיען ימני שעזר לטראמפ להגיע לשלטון

צ'ארלי קֶרק הזיז את אמריקה ימינה, ואהב את ישראל ● מלחמת עולם על אש קטנה בשמי פולין ובמימי האוקיאנוס השקט ● נשיא צרפת מאבד ראש ממשלה רביעי ● קטמנדו בוערת ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת נייקי משנה את הסלוגן–just do it, מה הסלוגן שיחליף אותו? / צילום: Shutterstock

אחרי 40 שנה חברת נייקי משנה את הסלוגן Just do it. מה יהיה במקומו?

מה שמו המקורי של השחקן מייקל קיטון, מהי החברה הראשונה שהקים המיליארדר ביל אקמן, ובכמה נמכרה חרב האור המקורית של דארת' ויידר בסרטים "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי"? ● הטריוויה השבועית

מטילי זהב / צילום: ap, Mike Groll

צבי סטפק מעריך: הסיבה שמחיר הזהב ימשיך לעלות

לעליית מחיר הזהב ל־3,700 דולר לאונקיה יש סיבות מגוונות, חלקן אף סותרות את מה שנהוג לחשוב בעולם ההשקעות על יחסי הגומלין שלו עם שוק המניות, המטבעות וגורמי מאקרו ● איך ניתן להיחשף לזהב, במה עדיף שלא להשקיע, ומדוע רבים - כולל אותי - משוכנעים שהוא ימשיך לעלות

התחדשות עירונית. שינוי גישה / צילום: טלי בוגדנובסקי

המפקחים על רישום מקרקעין משנים כיוון: שוויון בין בעלי הדירות מעל לאינטרס החיזוק

שתי פסיקות חדשות בתל אביב מסמנות קו חדש בהתחדשות העירונית: לא עוד "דייר סרבן" כמעכב פרויקט, אלא שומר סף על זכויות הקניין והאיזון בין בעלי הדירות

בודקים את המיתוס. החצב כלל לא מסמן את בוא הסתיו / צילום: 11asaf - ויקיפדיה

החצב כלל אינו מסמן את בואו של הסתיו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הפרח התמיר הפך לסמל של התחלות חדשות וחילופי עונות, אבל לא ממש בצדק

עכביש שפרזיט השתלט עליו / צילום: Reuters, CABI/Cover Images

זן מפחיד במיוחד של עכבישים התפרץ בארה"ב. מה חושבים עליהם החוקרים?

לאחרונה הגיעו לארה"ב עכבישים זומביים, שפרזיטים השתלטו עליהם וגורמים להם לצאת למתקפות מבעיתות ולא אופייניות ● יצורים שמשתלטים על בעלי חיים אחרים ומשנים את התנהגותם היו תמיד חלק מעולם החי, כולל בני אדם ● פרופ' פרדריק ליברסאט, מהחוקרים המובילים של פרזיטים כאלה, אומר שהם יכולים להיות מפתח להבנה של מחלות נפש ומוח

חדשות מענף הרכב / צילום: יח''צ

החל מ-150 אלף שקל: האירופאים מנסים לתת פייט לסינים עם דגם הרכב הזה

שוק הרכב המקומי נערך לגל רכבים סיניים חדשים שהוצגו בתערכה הבינלאומית בגרמניה ● דיפאל, BYD, צ’רי והונגצ’י עם דגמים חשמליים והיברידיים ● פולקסווגן משיקים דגם חדש של סקודה כתגובה אירופית ● השבוע בענף הרכב

מבצע למכירת דירות חדשות. אותה עסקה? / צילום: דרור מרמור

הקבלנים מציגים: הפתרונות היצירתיים לירידה במכירת דירות חדשות

קצב מכירת הדירות החדשות נמצא בשפל, גם בהתבוננות היסטורית, ועל אף שמבצעי המימון המפורסמים של 2024 עדיין כאן - הקבלנים מנסים רעיונות יצירתיים נוספים כדי למשוך רוכשים ● אילו מבצעים מוצעים כיום בשוק, ומתי נראה ירידת מחירים בפועל? "מנסים לעשות הכול לפני שזה יקרה"