גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטוס שלם ביזנס: חברה חדשה מגיעה להתחרות בקו ת"א-פריז-ניו-יורק

באוגוסט ינחת בישראל לראשונה מטוס של חברת התעופה הצרפתית לה קומפני ויתחיל להתחרות בקו הצפוף לניו יורק ● בראיון לגלובס אומר המנכ"ל כריסטיאן ורנה: "אנחנו יודעים שלא נראה את הנוסעים העסקיים בחזרה עד 2022. מיזוג עם חברה גדולה? לא בשנה וחצי הקרובות"

מטוס של לה קומפני / צילום: LA COMPAGNIE
מטוס של לה קומפני / צילום: LA COMPAGNIE

באוגוסט הקרוב ינחת בנתב"ג מטוס שונה בנוף: כל המושבים במטוס צר גוף Airbus A321neoLR הם מושבי מחלקת עסקים. בכך תחל חברת התעופה הצרפתית הקטנה לה קומפני את פעילותה בשוק הישראלי. המטרה: להיכנס לתחרות הצפופה על הקווים לארה"ב, בטיסה מתל אביב דרך פריז (אורלי) לניוארק. המחיר: 2,000 דולר לניו יורק, ו-1,100 דולר לפריז.

"הנוסעים במחלקות העסקים הרגילות אומנם יושבים בקדמת המטוס, אבל בסוף הם פוגשים עוד 250 נוסעים בעלייה ובירידה למטוס", מסביר מנכ"ל החברה, כריסטיאן ורנה בראיון מיוחד לגלובס. "זיהינו צורך במוצר שיהיה כמו מטוס פרטי, ובמחיר נגיש.

"באנו עם מוצר שזול ב-30% ממחלקת העסקים בחברות הלגאסי. בחברות האלה ידוע שהנוסעים שמשלמים על מושב במחלקת עסקים למעשה מסבסדים את מחלקת התיירים, ולכן גובים מהם מחירים כל כך יקרים".

נוסע עסקי אמר לי, "מה זה שווה לטוס במחלקת עסקים, אם אני שווה בין שווים ולא יושב בהפרדה עם וילון". מה דעתך על זה?
"באיירבוס רגיל יש 240 מושבים, ואצלנו יש 76. אז אין וילון ואין מחלקת תיירים, אבל יש תחושה שאתה משתייך למועדון עלית. ובימים אלה, עם הרצון שלא להידחס עם מאות נוסעים במטוס, יש לנו יתרונות שקשורים לקורונה. עבור רבים זה פקטור חשוב".

כריסטיאן ורנה, מנכ"ל לה קומפני / צילום: יח"צ

כמו מכונית יוקרה

לה קומפני הוקמה ב-2013, אחרי ש-11 חברות עסקיות התאחדו במטרה לפתוח קו שישרת גם אותן בנסיעות לארה"ב.

אתם פועלים הפוך מיתר החברות בענף: הן רק מחפשות דרך להכניס עוד מושבים למטוס כדי למקסם רווחים, ואתם בתפוסה מלאה טסים עם 76 נוסעים.
"אנחנו לא חברת לואו קוסט. אנחנו כמו מכונית יוקרה, שאגב, פונה לא רק לנוסעים עסקיים. בתקופות החגים יש לנו לא מעט נוסעי פנאי, וגם ילדים מוזמנים בשמחה. למעשה, המטוס כל כך מרווח, שילדים יכולים לשחק בטיסה וההורים נחים. אצלנו לא בועטים על הנוסע בגב המושב. מדובר במושבים שנשכבים למיטה הכוללים מסך גדול, מערכת בידור וכו'.

"בימים אלה יש אצלנו נוכחות מוגברת לנוסעי פנאי, כולל גמלאים אמריקאים שבאים לטייל בפריז, והיו כנראה טסים בפרימיום אקונומי. ב-2019 לה קומפני הטיסה 23% מהמושבים העסקיים בקו פריז-ניוארק".

אתם נכנסים לקו תחרותי: יונייטד איירליינס, דלתא, אמריקן איירליינס ואל על מציעות טיסות ישירות, והתחרות שעוררה אמריקן משכה את המחיר מטה. מעבר להן, יש עוד חברות שמציעות טיסות עם קונקשנים. מה היעד שהצבתם לעצמכם?
"נתחיל עם שתי טיסות בשבוע באוגוסט, ובספטמבר נעלה לשלוש. מוקדם לנו לנקוב בנתח שוק, אבל אני יכול להגיד שיש ביקוש. אנחנו מציעים טיסת בוקר לפריז, שעה וחצי המתנה בטרקלין עסקים להתרעננות ומתיחת איברים, ומשם טיסה לניוארק ונחיתה בשעות אחר הצהריים המוקדמות (כל המסע נמשך כ-12-13 שעות, מר"ח).

"לוח הזמנים שלנו הוא פקטור חשוב. אני בטוח שיש לנו משהו מרענן וחדש להציע לנוסעים מתל אביב. כל החברות שהזכרת הן טובות והן משרתות את השוק כבר שנים, אבל עשינו שיעורי בית ולמדנו שהלקוח הישראלי רוצה שירות, והוא רוצה שיתייחסו אליו יפה - המטוס שלנו והצוות יעשו את זה. אחרי שהנוסעים הראשונים יגיעו, הביקוש יתחזק. בכל שדות התעופה הנוסעים נכנסים לטרקליני עסקים כחלק מהשירות של לפני הטיסה.

"גם בהיבט הסביבה אנחנו מנצחים - המטוס שלנו צורך 30% פחות דלק, הוא הרבה יותר מתחשב בסביבה ממטוס רחב גוף עם מאות נוסעים, והיום זה משהו שמעניין אנשים".

רבים מהנוסעים הישראלים בקו לניו יורק הם צרכני מזון כשר - אתם ערוכים לזה?
"גם בטיסות מפריז יש לנו נוסעים דתיים, ואנחנו כבר ערוכים עם תפריט מיוחד".

מבדיקת מחירים אקראית לחודש אוגוסט עולה כי מחירי לה קומפני אכן תחרותיים, אבל היא לא לבד. אייר אירופה, למשל, מציעה טיסה במחלקת עסקים דרך מדריד בכ-1,945 דולר; וירג'ין אטלנטיק מציעה טיסה בכ-2,500 דולר דרך לונדון. יונייטד ודלתא מציעות טיסות ישירות ב-2,500 דולר.

 

מחכים לריבאונד

לה קומפני היא חברה זעירה. באמתחתה שני מטוסים בלבד, שעמם היא מפעילה טיסות מפריז ומניס לניו יורק. כעת גם תל אביב תצטרף, ובסוף נובמבר תחל החברה לפעול גם ממילאנו.

ב-2019 היא הטיסה 80 אלף נוסעים, עם תפוסה של 80% בממוצע. המומנטום החיובי נעצר ביום שבו היכתה הקורונה בעולם. "ב-19 במרץ 2020 הפסקנו לטוס, ולא ידענו מתי נוכל לחזור. בהתחלה, כשארה"ב סגרה את הגבולות לטיסות מאירופה, הנשיא לשעבר טראמפ אמר שזה יימשך שלושה שבועות. חשבנו שזה כמו שפעת, וזה יעבור. בחג המולד הפעלנו כמה טיסות לניו יורק כי היה ביקוש, ורק ביוני חידשנו את הפעילות בקו לארה"ב עבור נוסעים אמריקאים, ולאירופאים עם אישור מיוחד.

"העניין הוא שלא הייתה סימטריה - אירופה אפשרה לאמריקאים מחוסנים להגיע אליה, ואותו דבר עם ישראלים, אבל עדיין לא נפתחו הגבולות לתיירים מאירופה - לא לארה"ב, ולא לישראל. אנחנו מחכים שזה יקרה".

הסגמנט העסקי בתיירות עוד רחוק מהתאוששות, ואצלכם התפוסה קריטית בתחשיב של הרווחיות.
"בשגרה אנחנו ב-80% תפוסה, ואנחנו יודעים שבימים אלה לא נגיע לזה. לא נראה את הנוסעים העסקיים בחזרה עד 2022. התיירות העסקית של ארגונים גדולים עוד רחוקה, אבל יש לנו לקוחות שהם חברות קטנות ובינוניות, שפעילותן מחייבת נסיעות לחו"ל. ברגע שארה"ב תאפשר כניסה של אירופאים, גם העסקיים יחזרו. אנחנו מצפים לריבאונד של אחרי המגפה".

לנוסעים העסקיים חשובה תוכנית "הנוסע המתמיד". אתם לא משתייכים לאחת הבריתות - סטאר אליאנס, סקיי טים או וואן וורלד.
"יש לנו תוכנית נאמנות משלנו וצבירה של קרדיט לשימוש עתידי, ולא במודל של מיילים. אנחנו מצויים בשיח על שותפויות אפשרויות, ובעתיד נציע יותר".

שני מטוסים זה צי זעיר, ובעולם יש הרבה מטוסים למכירה, אחרי שחברות צמצמו את היקף המטוסים שלהן. זו הזדמנות טובה לגדול.
"יש הרבה מטוסים למכירה, אבל להכין מטוס בתצורה שלנו לוקח 15-18 חודשים. זה היתרון וגם החיסרון שלנו" .

שקלתם להתמזג לקבוצת תעופה, ולפעול תחת מטריית מותגים?
"זה לא נמצא בעדיפות הראשונה שלנו, ואני לא רואה את זה קורה בשנה וחצי הקרובות. בינתיים נגבש הסכמים עם חברות אחרות, בכדי לשדרג את תוכנית הנוסע המתמיד שלנו ואת האפשרויות לטיסות המשך מניו יורק. כיום יש לנו שת"פ עם איזי ג'ט, למרות שאנחנו חברות שונות במהות".

היתרון הישראלי

לה קומפני מיוצגת בישראל על ידי חברת ממן אוויאשן, מקבוצת ממן, בהנהלת עופר ריינהרדט. ניר דגן, מנכ"ל ארקיע לשעבר, משמש כיועץ לחברה בפעילות לאירופה וארה"ב.

ורנה, שהתיישב על כיסא המנכ"ל ב-2017, מודה כי המגפה זירזה את כניסת החברה לארץ. "קיווינו שארה"ב תפתח את הגבולות ביוני לאירופאים והתנועה שלנו תגדל לקראת הקיץ, אבל זה לא קרה, וניצבנו מול השאלה איך מגדילים את תנועת הנוסעים.

"תל אביב הגיעה לתחשיב בגלל שיעורי ההתחסנות והתחלואה, וידענו שיש תנועה ערה מתל אביב לפריז ולארה"ב. אני מניח שהיינו נכנסים לתל אביב בכל מקרה, אבל לא לפני 2023. מרגע שקיבלנו החלטה, התהליך היה מהיר מאוד". 

בשלב זה לא מתאפשרת כניסה של אירופאים לארה"ב, ומכאן שבשלב זה, גם בעלי אזרחות ישראלית לא יכולים להיכנס לארה"ב בטיסות קונקשן דרך אירופה. 

לה קומפני

תחום עיסוק: תעופה
היסטוריה: הוקמה ב-2013, אחרי ש-11 ארגונים התאחדו כדי לפתוח קו לארה"ב.
נתונים: החברה מחזיקה בשני מטוסים, וב-2019 ביצעה 1,300 טיסות. היא מעסיקה 110 עובדים. טיסותיה לישראל יתקיימו פעמיים בשבוע באוגוסט, ויעלו לשלוש החל מספטמבר. 

עוד כתבות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור

יועמ"שית משרד ראש הממשלה תעיד הבוקר במשפט נתניהו

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, תעיד היום במסגרת תיק המתנות של נתניהו ● היא גם נחקרה בעבר בנוגע לתיק בזק-וואלה, ועדותה בלהב 433 שנמסרה בפברואר 2018 הוגשה השבוע בהסכמה לבית המשפט

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות