גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק הפועלים דורש מאדלר חומסקי צינון ארוך לפני שיתחיל לעבוד עם דיסקונט

הבנק טוען כי משרד הפרסום היה חשוף לסודות מסחריים של הקבוצה, ולכן אינו יכול לעבוד כעת עם המתחרים - תקציב שבו זכה במהלך עוקף מכרז, כפי שחשפנו בגלובס ● עם זאת, חוזה ההתקשרות בין הצדדים איננו כולל סעיף צינון אלא הודעה מוקדמת של חודשיים בלבד

אייל חומסקי / צילום: איל יצהר
אייל חומסקי / צילום: איל יצהר

האם פרשת המשולש אדלר חומסקי, בנק הפועלים ובנק דיסקונט בדרך להגיע לבית משפט? לגלובס נודע כי בנק הפועלים טוען שמשרד הפרסום אדלר חומסקי היה חשוף לסודות מסחריים של הקבוצה, מעצם היותו חלק ממערך הפרסום של הבנק, ודורש להחיל על המשרד תקופת צינון של שנה - לפני שיוכל לטפל בתקציב בנק דיסקונט. דרישה לתקופת צינון ארוכה של חצי שנה עד שנה נשלחה למשרד הפרסום מאת עורכי הדין של הבנק, וזאת למרות שחוזה ההתקשרות בין הצדדים איננו כולל סעיף צינון, אלא הודעה מוקדמת של חודשיים בלבד (נכון לגבי שני הצדדים).

חשופים לחזון הבנק

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, משרד הפרסום אדלר חומסקי הטיל לאחרונה פצצה על הענף, כשהודיע באופן פתאומי למנכ"ל הפועלים דב קוטלר על הפסקת ההתקשרות עם הקבוצה, מתוך כוונה לעבור ולטפל בתקציב הפרסום של בנק דיסקונט ומיזם פייבוקס שבו שותף הבנק.

ההודעה נפלה על ראשי בנק הפועלים כרעם ביום בהיר, כיוון שבכל התקופה שקדמה לכך נטל אדלר חומסקי חלק במכרז פנימי שהתנהל מול משרד הפרסום גיתם BBDO, המטפל גם הוא בתקציב הפועלים, כדי להכריע מי מהמשרדים יוביל את השקת השפה החדשה של הבנק.

במכרז אמנם זכה משרד הפרסום גיתם, אבל לצורך גיבוש ההצעה הפרסומית היו שני המשרדים חשופים לסוגיות כמו חזון הבנק לשנים הקרובות, אסטרטגיה וכדומה. בדיעבד התברר כי המהלך של אדלר חומסקי נרקם מספר שבועות קודם לכן - מה שמותיר את קברניטי הבנק עם טעם רע במיוחד.

הניסיון של מקאן

הסיטואציה שבה לקוח מפטר משרד פרסום באופן פתאומי שכיחה בענף הפרסום. למעשה, כל לקוח שבו מתחלפת צמרת ניהולית נחשב כלקוח בסיכון - אלא אם משרד הפרסום מקורב לצמרת החדשה באופן אישי, או בזכות ניהול תקציב פרסום של המנהלים בחברות קודמות.

כך היה גם במקרה של הפועלים - כניסתו של קוטלר לתפקיד מנכ"ל הבנק עוררה אי שקט במערך הפרסום, וההערכות בענף היו שבמוקדם או במאוחר עתיד להתקיים מכרז על התקציב שבו חולקים כבר שנים אדלר חומסקי וגיתם. ההערכות נשענו על היסטוריית אי האמון בינו לבין מנהלי אדלר חומסקי, סביב מכרז פרסום שהתנהל בעת שקוטלר ניהל את ישראכרט ואייל חומסקי ניסה לפעול נגד ההחלטה שהתקבלה.

כאמור, אי ודאות בעת חילופי מנכ"לים או בעלים היא מנת חלקם של רוב המשרדים, אולם לא רבים מהם יכולים לעשות הרבה בעניין - ולכן הם ממתינים במשך תקופה ארוכה, כמעט בחוסר אונים, כדי להבין מה יעלה בגורלם.

בנוסף, למרות הקלות שבה מפרסמים נפרדים ממשרדי הפרסום שלהם, המשרדים אינם נוטים בדרך כלל להמיר לקוח בלקוח (בעיקר לא לקוחות גדולים ואסטרטגיים), מחשש לפגיעה באמון של השוק כלפיהם וכלפי הענף בכלל.

אחד היוצאים מהכלל התרחש ב-2003, בעת שבמקאן ת"א (אז תחת ניהולו של אילן שילוח) הוחלט להמיר את ניהול התקציב של פלאפון במלוא תקציב סלקום - אחרי שהראשונים לא הפסיקו לאתגר את הישארות מקאן במערך הפרסום של החברה.

כמו בנק הפועלים, גם בפלאפון לא אהבו את המהלך, ופנו לבית משפט בבקשה להחיל על מקאן תקופת צינון של שנה. מקאן הסכימו לחודשיים בלבד, ובסופו של דבר הוחלט על צינון של שלושה חודשים למשרד, ו-8-5 חודשים לצוות שטיפל בתקציב פלאפון. שילוח עצמו לא נדרש לצינון כלשהו.

פובליסיס לא מוותר

כידוע, לפרשה יש צד נוסף: דיסקונט ניהל מכרז על בחירת משרדי פרסום לטיפול בתקציבו ובתקציב פייבוקס, ובמקביל התנהל משא ומתן חשאי עם אדלר חומסקי, שבו נבחנה האפשרות להעביר למשרד את מלוא התקציב.

ארבעה משרדים התמודדו במכרזים של דיסקונט: ליאו ברנט מקבוצת פובלסיס, ענבר מרחב G, פרסום אברהם ויהושע TBWA, שטיפל בתקציב דיסקונט ב-17 השנים האחרונות. תקציבים פיננסיים נחשבים לאסטרטגיים במיוחד עבור משרדי פרסום, וכל המשרדים השקיעו זמן רב ומשאבים כספיים בהכנת פרזנטציות קריאטיביות. בנוסף, חלקם נדרשו להגיש גם הצעות מסחריות, ששימשו בהמשך אמצעי לשיפור ההצעה המסחרית של אדלר חומסקי.

ההחלטה של הבנק להעביר את התקציב לאדלר חומסקי הותירה את המשרדים המומים, אולם בניגוד למקובל, בקבוצת פובליסיס לא קיבלו את הדין בשתיקה. הם דרשו מדיסקונט תשובות על התנהלותו, וכן פיצוי בסך כרבע מיליון שקל על ההוצאות שנגרמו לקבוצה כתוצאה מההשתתפות במכרזים.

נזכיר כי מסיבוב הבנקים פובליסיס לא יצאה בהפסד - החלק של אדלר חומסקי בבנק הפועלים הועבר אליהם, אך נראה כי מדובר בעניין עקרוני. בימים האחרונים הבהירו עורכי הדין של פובליסיס להנהלת דיסקונט כי למרות הזכייה בתקציב בנק הפועלים, הם עדין ממתינים לתשובות.

בבנק הפועלים בחרו שלא להגיב לדברים.

מדיסקונט נמסר בתגובה: "בניגוד לפובליסיס, אנו לא נוהגים לנהל בתקשורת דיונים מול גורמים מסחריים שעמם אנו בקשר. אנו יכולים רק להצטער שבפובליסיס בחרו להתרכז בהעלאת טענות חסרות בסיס, ולא בנסיון להבין מדוע הצעתם לא נבחרה".

עוד כתבות

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין