השבוע הנוכחי נפתח במיני משבר קואליציוני. במפלגת רע"ם זעמו על ההתנהלות מולם במספר נושאים, והעלו אולטימטום שנגע למה שממילא הובטח להם בהסכמים הקואליציוניים לגבי "מינהלת הבדואים". עוד באותו יום אישרה הממשלה בהצבעה טלפונית את דרישתם והמשבר נפתר.

המשבר נפתר, אבל ההישג של רע"ם זכה למספר פרשנויות מוטעות, בין אם במכוון ובין אם מתוך בלבול. ביום שלישי התראיין ח"כ עמיחי שיקלי בגל"צ וסיפר למאזינים כי הוא "מאוד מוטרד… ממה שהולך להיות בנגב" לאחר שרע"ם "דאגה עכשיו שהרשות לטיפול בנושא של הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב תעבור לשליטתה". שיקלי לא היה היחיד. בציוץ שעלה בחשבון הטוויטר של גל"צ דווח על כך שראש מועצת עומר, פיני בדש, התנגד במהלך ראיון שהעניק לתחנה "להעברת האגף לפיתוח כלכלי במינהלת הבדואים לידי רע"ם". גם ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא בכנסת, אם כי כדרכו עשה זאת בצורה מתוחכמת יותר ומדויקת יותר: "הם דרשו להעביר את הסמכויות בעניין הנגב למשרד הרווחה כדי שרע"מ תשלוט בפועל בנושא הזה", הסביר.

נעשה סדר. "סעיף 12.ב" בהסכם הקואליציוני בין יש עתיד לימינה קובע כי "עם הקמת הממשלה, תתבצע העברת סמכויות כדלקמן: אגף בכיר לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב - (יעברו) ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה". "הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב" היא מה שמכונה לעתים בתקשורת "מינהלת הבדואים". זו הוקמה בהחלטת ממשלה ב-2007 ומאז נודדת באופן קבוע כמעט בין משרדי הממשלה השונים. בתחילה הייתה כפופה למשרד הבינוי והשיכון; בתקופת כהונתו של אורי אריאל במשרד החקלאות היא הועברה אליו; בממשלה הקודמת היא הועברה לטיפולו של עמיר פרץ במשרד הכלכלה; מה נקבע כעת, עם הקמת הממשלה החדשה, כבר הסברנו: המינהלת עוברת למשרד הרווחה.

אפשר היה אולי לחשוד בשיקלי שהוא לא מכיר את הפרטים או התבלבל, אלא שבאותו ראיון, כמה דקות קודם לכן, הוא עצמו ציין ש"(רע"ם) דרשו עכשיו שמינהלת הבדואים תעבור למשרד הרווחה". שר הרווחה הטרי, מאיר כהן, הוא כידוע איש יש עתיד. באיזה אופן העברת המינהלת לאחריות משרדו מהווה מתן שליטה לרע"ם בה?

ביקשנו משיקלי להסביר את דבריו והוא השיב שהתכוון לכך שבשלבים מוקדמים יותר של המו"מ הקואליציוני המינהלת הייתה אמורה לעבור לאחריותו של משרד הפנים בראשות איילת שקד, ורע"ם סיכלה זאת לאחר שהתעקשה על העברתה למשרד הרווחה. אלא שגם אם זה נכון, לא מדובר כאן בשום צורה בדרישה חדשה של רע"ם או בהישג חדש שלה. ימינה הסכימה לכך כבר לפני למעלה מחודש, כשחתמה על ההסכמים הקואליציוניים שאפשרו את הקמת הממשלה החדשה, והשינוי היחיד שנרשם בעניין השבוע היה זירוז המהלך.

בשורה התחתונה: דבריו של שיקלי מטעים. עצם העברת "מינהלת הבדואים" למשרד הרווחה אינה הישג חדש של רע"ם. ייתכן שהעברתה למשרד שבראשות מאיר כהן תהיה נוחה יותר עבור רע"ם, אך לא נכון לטעון כי המינהלת תהיה תחת שליטתה.

תחקיר: טלאור שמש