גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוצר מסדירים את העסקת העובדים המוחלשים בתאגידים עירוניים

הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן, הסדיר את תנאי העסקתם של עובדי התאגידים העירוניים ● איגוד עובדי התאגידים: "עשרות אלפי עובדים שהיו עד עתה מופלים ומוחלשים, קיבלו כעת זכויות בסיסיות שמגיעות להם בדין"

הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר-נתן, הסדיר את תנאי ההעסקה לעובדי התאגידים העירוניים. מדובר על עשרות אלפי עובדי המגזר הציבורי שעד כה, שכרם ותנאי העסקתם לא הוגדרו באופן רשמי.

היקף שכר עובדי התאגיד נחלק לשתי קבוצות עיקריות: עובדים בכירים - ששכרם נגזר כאחוזים משכרו של מנכ"ל התאגיד העירוני; עובדים שאינם בכירים - שכרם נקבע בהתאם למשרה בה הם מועסקים וכמקובל ברשות המקומית.

עד כה, על פי נוהל משרד הפנים, תנאי העסקת חלק מעובדי התאגידים המקומיים לא יחרוג "מהמקובל ברשות המקומית". הוראה כללית זו גורמת לעמימות, אי ודאות והעלתה מספר בעיות בנוגע תשלומי השכר לעובדים בתאגיד המקומי. כל חברה עירונית פירשה את המונח "כנהוג ברשות המקומית" אחרת ובחרה אלו תוספות שכר לתת לעובדים ואלו לא. הבעיה פגעה בעיקר בעובדים החלשים ביותר באיגודים העירוניים, ונוצר צורך לתקן את הליקוי.

על פי נתוני משרד הפנים, פועלים היום כ-600 תאגידים עירוניים, חלקם בבעלות ובשליטה של הרשות המקומית וחלקם בבעלות משותפת עם גורמים נוספים, כגון מתנ"סים. עד היום אף גורם לא פרסם את מספר העובדים המדויק בתאגידים עירוניים, אולם לדברי גורם במשרד האוצר ב-300 החברות העירוניות מועסקים כ-20 אלף עובדים כיום. להערכת איגוד התאגידים העירוניים יחד עם 300 העמותות העירוניות מדובר בעשרות אלפי עובדים.

עובדי תאגידים עירוניים הם בעלי השכר הנמוך ביותר במגזר הציבורי

על פי דוח הממונה על השכר לשנת 2019 עובדי תאגידים עירוניים הם העובדים בעלי השכר הנמוך ביותר (ביחד עם מועצות דתיות) במגזר הציבורי. מדובר בשכר נמוך משכר עובדי הרשויות המקומיות ונמוך בעשרות אחוזים מעובדי תאגידים אחרים (בהם חברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים).

על פי הדוח, השכר הממוצע בתאגידים עירוניים (בחברות עירוניות ולא בעמותות עירוניות) עומד על סך של 9,866 שקל - נמוך מהשכר הממוצע במשק.

כעת, כאמור, גיבשו הממונה על השכר במשרד האוצר ואיגוד התאגידים, בראשות יצחק בורבא, מתווה מוסכם שיביא לשיפור תנאי העסקתם של העובדים שאינם בכירים בתאגידים העירוניים, ויעניק להם זכויות ותנאי העסקה אחידים ושקופים, שעד כה היו שמורים בעיקר לעובדי הרשויות המקומיות.

התאגידים העירוניים מלינים מזה תקופה ארוכה על הקושי בגיוס עובדים איכותיים ושימור הקיימים בשל תנאי השכר הנמוכים, הן לעומת המגזר הפרטי והן לעומת גופי ציבור אחרים. כעת, מקווים התאגידים העירוניים, כי יוכלו למשוך עובדים.

חוזר האוצר הנוכחי חל בעיקר על העובדים שאינם בכירים בתאגידים עירוניים ששכרם עומד על 6,000-8,000 שקל בלבד.

הקידום בשכר יבוצע על בסיס עמידה ביעדים

עוד על פי החוזר החדש, תופסק שיטת העבודה המיושנת שהייתה קיימת עד כה לפיה עובדים זכו לקידום אוטומטי בשכר על פי ותק בתפקיד, ולא על סמך ביצועיהם. על פי החוזר, לכל עובד יוגדרו מדדי ביצוע והקידום בשכר יבוצע על בסיס עמידתו ביעדים. כך, ייווצר תמריץ לעובדים למלא את תפקידם על הצד הטוב ביותר, וכפועל יוצא מכך ישופר השירות לציבור.

מדובר במודל שהממונה על השכר היה רוצה ליישם בכל המגזר הציבורי, שבו העלאות השכר מתבצעות אוטומטיות על פי וותק.

ליישום החוזר עלויות העשויות להגיע למיליוני שקלים בתאגידים הגדולים. לפיכך, על מנת למנוע מצב בו עלויות יישום החוזר יושתו על הציבור, התחייבו הרשויות שלא להעלות את התשלומים שישלם הציבור עבור השירותים שמעניקים התאגידים לציבור כגון מחירי חוגים וצהרונים.

לדברי עו"ד מיכל רוזנבוים, שהובילה את המשא ומתן מול האוצר בשם התאגידים העירוניים, "מדובר במהפכה של ממש בכל הקשור לניהול כוח האדם המקצועי בתאגידים העירוניים. עשרות אלפי עובדים שהיו עד עתה מופלים ומוחלשים, קיבלו כעת זכויות בסיסיות שמגיעות להם בדין. מדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה את המצב שהיה עד כה. שיפור תנאי ההעסקה של העובדים ושינוי שיטת התגמול כך שהעלאות שכר יבוצעו על פי יכולת העובד וביצועיו, תביא לכך כי השירות שיינתן יהיה טוב יותר והציבור ייצא נשכר.

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי