גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוצר נגד הביטוחים הפרטיים: מה יקרה לפרמיה והאם זה מה שיציל את רפואה הציבורית

במשרד האוצר מתכננים היטל של 20% עד 40% על הביטוחים הפרטיים כדי למנוע בריחת רופאים מהרפואה הציבורית ● המהלך לא תואם עם רשות שוק ההון ● גורם בכיר בשוק הביטוח הפרטי: הסיכויים של המהלך לעבור הם קלושים, הוא צפוי לייקר את הפרמיות

האם בקרוב נשלם יותר על ביקור אצל רופא מומחה? / צילום:  Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
האם בקרוב נשלם יותר על ביקור אצל רופא מומחה? / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

משרד האוצר הפיץ טיוטה חדשה שתתווסף לחוק ההסדרים, ובה מספר רפורמות מהותיות שישפיעו על תחום הבריאות, כשהעיקרית שבהן היא רצון להטיל היטל בגובה 20%-40% על פעילות ביטוחי הבריאות הפרטיים של חברות הביטוח ועל שירותי השב"ן (שירות בריאות נוסף) של קופות החולים. באוצר רוצים לקחת את הסכום שיגבה ובאמצעותו לממן את חיזוק מערכת הבריאות הציבורית - וכך למנוע נטישת רופאים לסקטור הפרטי. טרם הוחלט אם התשלום ייפול על המבוטח או על נותן השירות.

נכון ל-2019 סך דמי הביטוח בביטוחי הפרטיים ובשב"נים של קופות החולים (ללא ביטוחי תאונות אישיות) עמד על יותר מ-12 מיליארד שקל, לעומת 5.15 מיליארד שקל בשנת 2009, זינוק של 133% בתוך עשור בלבד. בשנים האחרונות עומד סך התשלומים שמגיעים מהביטוחים המורחבים של קופות החולים על כ-4.5 מיליארד מתוך סך דמי הביטוח, כאשר חלקם של הביטוחים הפרטיים של חברות הביטוח עולה בהתמדה, ועיקר הפרמיות מגיעות מכיסוי ההוצאות הרפואיות הכולל בתוכו כיסויים דוגמת ניתוחים, תרופות והשתלות.

 

עם זאת, על פי דוח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה, בתחום קיים כשל עיקרי - כפל הביטוחים בין הביטוחים הפרטיים לבין הביטוחים המורחבים של קופות החולים. מהדוח עולה כי 90% מהמבוטחים בביטוחי בריאות של חברות הביטוח מחזיקים בביטוח נוסף בקופות החולים, וזו אחת הסיבות שבמשרד האוצר חושבים כי ניתן לצמצם בהוצאות הציבור המגיעות למערכת הפרטית.

המהלך לא תואם עם הרגולטור

אולם לגלובס נודע כי למרות שמדובר במהלך מרחיק לכת, הוא לא תואם עם הרגולטור שמפקח על ביטוחי הבריאות הפרטיים של חברות הביטוח ועל הביטוחים המורחבים של קופות החולים - רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. זאת בעיקר נוכח רפורמה שמקדם הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, שתאפשר לציבור לרכוש פוליסות בסיסיות רזות יותר וזולות יותר, שיעניקו כיסויים שכיחים מחד אך גם ירחיבו את שירותי הרפואה שלא ניתנים במסגרת הרפואה הציבורית.

מרשות שוק ההון לא נמסרה תגובה למהלך, אך גורמים בשוק הביטוח מעריכים כי הסיכויים של המהלך לעבור קלושים, בעיקר כיוון שההיטל צפוי להתגלגל לכיסם של המבוטחים, לייקר את הפרמיות ולפגוע בציבור שלא יוכל לקבל שירותים, תרופות וטיפולים, שהמערכת הציבורית לא תוכל לספק גם אם תיהנה מתקציבים נוספים.

"יעלה את הפרמיה למבוטחים"

"היכולת של המערכת הפרטית לשלם לרופאים שכר גבוה יותר מהמערכת הציבורית מביאה למעבר רופאים למערכת הפרטית, מגדילה את התורים במערכת הציבורית באופן שמחליש את אמון הציבור במערכת הציבורית ומביא להגדלת הביקוש למערכת הפרטית", נכתב בטיוטת האוצר. "לאור ההשפעות החיצוניות השליליות של ביטוחי הבריאות הפרטיים והשב"ן על מערכת הבריאות הציבורית, מוצע להטיל היטל בשיעור של 20% - 40% מפעילות ביטוחי הבריאות הפרטיים והתוכניות לשירותי בריאות נוספים של קופות החולים, אשר יועבר למימון סל שירותי הבריאות הציבורי".

בשוק הביטוח זועמים כמובן על המהלך. "יש כאן סוג של חוסר הבנה אמיתי עד כמה חשובים ביטוחי הבריאות הפרטיים. כל הזמן משדרים שהשב"ן נותן כל מה שצריך אבל צריך להיות בשטח יום אחד כדי להבין כמה רופאים לא נמצאים בשב"ן, כמה תרופות מצילות או מאריכות חיים אינן ניתנות בשב"ן וכמה בדיקות אונקו-גנטיות לא נמצאות שם", אמרה בכירה בתחום ביטוחי הבריאות.

"בסוף מישהו צריך לשלם את ההיטל הזה, והוא יעלה את הפרמיה למבוטחים", היא העריכה.

הייקור הוא הבעיה הקטנה ביותר

על פי גורמים נוספים, ייקור הפרמיה הוא הבעיה הקטנה יותר שיוצר ההיטל אותו מבקשים במשרד האוצר.

על מנת להתמודד עם הסיכון שגורר עמו ביטוח הבריאות, חברות הביטוח מעבירות חלק גדול מהסיכון למבטחי משנה בעולם. הקשחת התנאים מצד הממשלה עלולה לפגוע באטרקטיביות של ביטוחי הבריאות, מה שצפוי לגרום למבטחי המשנה לשקול את המשך פעילותם בישראל.

כך קרה בתחום ביטוחי הסיעוד, שאינם נמכרים עוד באופן פרטי על ידי חברות הביטוח, לאחר שמבטח המשנה סקור, שעבד עם מרבית חברות הביטוח בישראל החליט להפסיק להעניק שירותי ביטוח משנה בתחום הסיעוד ומזה כשנה וחצי הופסקה פעילות זו בישראל.

התשלום עבור רופא מומחה יתייקר ב־20 שקל

רפורמה נוספת שמתכננים באוצר נוגעת להזמנת תורים אצל רופאים מומחים. לפי הטיוטה שפורסמה, יותר מרבע מהתורים שנקבעים "לרפואה יועצת" אינם ממומשים בשל אי הופעת המבוטח.

כדי לצמצם את התופעה, מבקשים באוצר שגביית התשלום עבור הביקור אצל הרופא המומחה תיעשה כבר בעת קביעת התור, ולא רק לאחריו כפי שנהוג היום. אם התור לא יבוטל לפחות 24 שעות לפני הביקור, התשלום לא יוחזר למבוטח.

אם לא די בכך, באוצר מבקשים להעלות את סכום תשלום עבור קביעת תור לרופא מומחה ב-20 שקל, אם הוא נעשה ללא הפניה של רופא משפחה. "בחמשת מקצועות הייעוץ השכיחים - עור, נשים, עיניים, אורתופדיה, אף אוזן גרון - מנהיגות הקופות אפשרות קביעת תור 'במסלול ישיר', ללא הפניית רופא משפחה. מסיבה זו, רק 7.3% מהמבוטחים מגיעים לייעוץ במקצועות אלה לאחר הפנייה מרופא משפחה", נכתב בטיוטת האוצר. "הנוהל הנוכחי של הקופות, בשילוב דמי השתתפות עצמית נמוכים יחסית, מגביר בתורו את הביקושים ברפואה יועצת ותורם להתארכות התורים".

גם במערכת הבריאות תהו על המהלך. בכיר באחת מקופות החולים אמר ל"גלובס" כי: "מהלך דומה, אם כי באחוזי היטל נמוכים הרבה יותר - 3%-9% - כבר תוכנן ב-2017 אך בוטל בהסכמה בין שר הבריאות דאז יעקב ליצמן לבין שר האוצר דאז משה כחלון. הבעיה בלוגיקה של המהלך היא כזו. אם השתמשת בשירות דרך השב"ן, אז בעצם הרופא יקבל תשלום על השירות הזה מהשב"ן.

"זה משאיר יותר תקציב לסל הבריאות. אם לא תשלמי על זה דרך השב"ן, סל הבריאות יצטרך להתחיל לשלם. נניח שאת רוצה לצרוך תרופה יותר יקרה שלוקחים פעם ביום במקום שלוש פעמים, אבל סל הבריאות לא מכסה את התרופה הזו. אז את גם לא תקבלי את התרופה הטובה יותר, וגם סל הבריאות ישלם יותר".

עוד כתבות

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בבורסה המקומית; מניות הבנייה צוללות בכ-2%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"