גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע מסרב משרד המשפטים לחשוף את היומן של ניסנקורן ערב התפטרותו?

המשרד דחה בקשה לחשוף את יומן הפגישות של שר המשפטים לשעבר ביומיים שלאחר התפטרותו ● זאת, כדי לבחון אם קיים נוהל מסודר כשחתם על תקנה חדשה ● ניסנקורן: "אין התנגדות למסירת המידע"

אבי ניסנקורן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אבי ניסנקורן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

ב-30 לדצמבר 2020, לאחר שכבר מסר מכתב התפטרות שנכנס לתוקף 48 שעות לאחר מכן, חתם שר המשפטים דאז אבי ניסנקורן על תקנה הקובעת את גובה סכום העירבון שצריך להפקיד אדם שמגיש ערעור אזרחי ומינהלי. מדובר ברשימה של 81 סוגי ערעורים כחלק מתקנות סדר הדין האזרחי שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2021.

בתאריך 28 לדצמבר 2020 בצהריים פרסם משרד המשפטים את טיוטת התקנה להערות הציבור. ואכן הציבור הגיב. לשכת עורכי הדין, האגודה לזכויות האזרח והתנועה לחופש המידע שלחו הערות מפורטות ורציניות, שבהן טענו לפגיעה מכיוונים שונים בזכות הגישה של הציבור לערכאות עקב שיעור הטלת הערבונות. ההערות נשלחו חרף סד הזמנים הקצר מאוד שמשרד המשפטים הקציב לציבור להעיר, מ-28 לדצמבר עד 30 לדצמבר בשעה 20:00 בערב.

אלא שבאותו יום עמוס מאוד מהבחינה הפוליטית עבור ניסנקורן, במסגרתו כאמור הודיע על התפטרותו מהתפקיד ולאחר שכבר הצטרף לרשימתו של רון חולדאי, הספיק ניסנקורן לחתום על תקנת הערבונות. ניסנקורן חתם באותו לילה על התקנה כפי שהיא ולמעשה דחה את כל ההערות וההסתייגויות.

עו''ד ערן גולן, המשנה לראש לשכת עורכי הדין וחבר המועצה הארצית, תמה כיצד הספיק ניסנקורן בשיא הלחץ הפוליטי תוך שעות בודדות, פחות מארבע שעות לכל היותר, לעיין בכל ההערות, לקיים עליהן ישיבת מטה עם גורמי המקצוע ולהחליט לדחותן.

לצורך הגשת עתירה לבג"ץ נגד שר המשפטים, הגיש עו''ד גולן כבר ב-31 לדצמבר 2020 בקשת חופש המידע. גולן ביקש לקבל את יומן העבודה של ניסנקורן ב-30 וב-31 לדצמבר, על מנת להיווכח כיצד מולאה החובה החוקית לבחון את ההתנגדויות שהוגשו ואם התקיימה פגישת מטה עם מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

חרף הפסיקה הברורה והנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה הקובעות כי חוק חופש המידע חל על יומן הפגישות המקצועיות של שרי הממשלה, המידע המבוקש למסירה, לא נמסר עד היום, כ-7 חודשים לאחר מכן, ומשרד המשפטים מסרב לקבל החלטה בבקשה.

"מתקשים בבדיקת היומן לצורך מסירתו"

מדוע המידע לא נמסר בתוך 30 ימים כפי שמחייב חוק חופש המידע? ובכן, הממונה על חופש המידע במשרד המשפטים מסרה בתחילת פברואר שנדרשת ארכה של 30 יום נוספים עקב עומס עבודה, לאחר מכן, הודיעה כי נדרשת ארכה נוספת בשל מורכבות הבקשה. לאחר מכן הודיעה כי יש צורך בארכה נוספת בשל המורכבות והצורך בתיאום עם הגורמים השונים במשרד המשפטים. לאחר מכן, הודיעה כי יש צורך ב-30 ימים נוספים, ללא הסבר ספציפי. בסוף אפריל הודיע משרד המשפטים שהנושא עודנו נמצא בבירור. בחודש מאי מסרה הממונה, ללא הסבר, כי אין באפשרותה להיענות לבקשה, והוא יכול להגיש עתירה בנושא לבית המשפט לעניינים מינהליים.

לבסוף, לפני מספר ימים, הודו במשרד המשפטים מה הנימוק האמיתי: "מאחר ששר המשפטים לשעבר אינו עוד עובד המשרד, אנו מתקשים בבדיקת היומן לצורך מסירתו לפי הוראות חוק חופש המידע. אינני יכולה לתת בשלב זה צפי למענה, אך חשוב לציין כי אני עושה ככל שביכולתי כדי לקדם את העניין". ובמילים אחרות, שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן פשוט לא מגיב לפניות אליו ולא מודיע אם יש לו התנגדות למסירת היומן.

עו''ד ערן גולן החליט שבמקום להגיש עתירה הוא פונה בתלונה ליחידה הממשלתית לחופש המידע הממוקמת במשרד המשפטים, ושבחודש אפריל אף הוציאה טיוטת הנחיה כיצד יש למסור את יומני שרי ההמשלה, בטענה כי משרד המשפטים מפר את החוק.

התלונה נמצאה מוצדקת: "אי הגשת התנגדות על ידי צד ג' נחשבת לאי התנגדות למסירת המידע ובמקרה כזה על הרשות למסור את המידע, ככל שלא מדובר בפגיעה בפרטיות". עוד נכתב כי בכל מקרה, "ההתנגדות הנה שיקול שיש להביא בחשבון, אך היא לא השיקול היחיד ובמקרה כזה על הרשות להחליט בבקשה".

בהחלטת היחידה הממשלתית לחופש המידע נכתב כי "אנו מנחים את משרד המשפטים לתקן את הליקוי שעלה בפעילותו וזאת בדרך של מתן תשובה לבקשת המתלונן ללא דיחוי".

ניסנקורן: "אין התנגדות למסירת המידע"

שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן מסר בתגובה כי אין לו כל התנגדות למסירת המידע, ושהנושא כנראה נפל בין הכיסאות. לגופו של עניין מסר ניסנקורן כי תפקיד גורמי המקצוע במשרד הוא להעביר לעיונו את הערות הציבור אם לדעתם יש צדק בטענות ונכון לקבלן. לדבריו, במקרה זה כנראה גורמי המקצוע סברו שההערות שהתקבלו אינן מצדיקות את שינוי התקנה.

עו"ד גולן מסר בתגובה כי "כפי שהתברר לנו בהתקנת התקנות אשר מגבילות את זכות הגישה לערכאות, לא נעשתה עבודת מטה כלשהי, ואף לא נאספו נתונים אמפיריים כלשהם, נקווה כי עתה המידע האמור יימסר ללא צורך בפנייה לבית המשפט. על אף שלשכת עורכי הדין החליטה לפני מספר חודשים על הגשת עתירה בעניין התקנות, זו לא הוגשה לאור הבחירות וחילופי השלטון, אנו מקווים כי שר המשפטים ייכנס לעובי הקורה בעניין ויורה לגורמים המקצועיים לקיים עימנו דיאלוג מקצועי ופורה בסוגיה המשפיעה על הנגישות למשפט של כלל תושבי ישראל".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית