גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהי נקודת האור בשנה החשוכה של ענף התעופה?

הרכישות שלנו באינטרנט משפיעות גם על חברות התעופה: נתוני eMarketer מייחסים גידול עולמי של 27.6% בהיקף הקניות באונליין בטווח של שנה, מה שמתורגם לעלייה בהכנסות מהטסת מטען ● בכיר בענף התעופה: "הביקוש להטסת מטען הוא אדיר, והמחירים בהתאם"

החבילות שלנו מכל מקום בעולם משונעות ברובן דרך האוויר / צילום: Shutterstock, OlegRi
החבילות שלנו מכל מקום בעולם משונעות ברובן דרך האוויר / צילום: Shutterstock, OlegRi

שנה וחצי לתוך המגפה, ועולם התעופה עדיין רחוק מהתאוששות. ההגבלות על הנוסעים וסגירת מדינות רבות לתיירות (כולל ישראל) טלטלה את ענף התעופה בעוצמות שלא זכורות גם לוותיקים ביותר.

ובין כל המטוסים המקורקעים והאלפים שאיבדו את מקום עבודתם יש נקודת אור: העובדה שקניות האונליין דווקא זינקו בתקופת המגפה השפיעה על חברות התעופה, וזאת משום שהחבילות שלנו מכל מקום בעולם משונעות ברובן דרך האוויר.

בימי השגרה כ-70% מהמטען משונע בבטן מטוסי הנוסעים וכ-30% במטוסי מטען יעודיים, אלה שנמנים על ציי חברות התעופה המסחריות ואלה של חברות השילוח דוגמת UPS ,DHL וכו'. כשמטוסי הנוסעים קורקעו ברובם, מחירי הטסת המטען זינקו בעשרות אחוזים לאור תנועת המטוסים הדלה.

בשלב מסוים חברות רבות, בהן גם ישראייר ואל על, הפכו את מטוסי הנוסעים למטוסי מטען כשארגזים הונחו על המושבים או באמצעות הסבת מטוסי נוסעים למטען, מגמה שהלכה ותפסה תאוצה בעולם.

מעבר למשלוחים והציוד הרפואי ששונעו בין מדינות, בעיקר בתחילת המגפה, הקניות באונליין שזינקו בכל העולם הסבו נחת (גם אם סמלי) לא רק לאתרים הגדולים והקטנים, אלא גם לחברות התעופה.

נתוני  eMarketer.com המובאים בדוח שפרסם לאחרונה ארגון התעופה העולמי IATA, מייחסים גידול עולמי של 27.6% בהיקף הקניות באונליין בטווח של שנה - הגידול הזה מתורגם לקניות בהיקף של 4.28 טריליון דולר. עיקר הגידול במכירות הורגש בסין, עם צמיחה בשיעור של 52.1% (בהיקף קניות של 2.79 טריליון דולר), 28.9% מהגידול בקניות המקוונות נעשה בדרום קוריאה, בבריטניה שמחזקת את מעמדה כמעצמת אונליין שיעור הקניות המקוונות זינק ב-28.3% ובארה"ב ב-15%.

התוצאה: הטסת מטען (קרגו) מהווה כיום כשליש (30%-35%) מהפעילות העסקית של חברות התעופה המסחריות בעולם לאור הגידול בביקוש להטסת מטען במקביל לירידה בתפוסות הנוסעים - 18% מתוך הטסת המטען העולמית הן הקניות של כולנו באונליין, שיעור שצפוי על פי ארגון התעופה העולמי לעלות ל-22% בשנת 2022.

נציין כי זהו גם השיקול של חברות תעופה בקווים מסוימים להציב מטוסים רחבי גוף לנוסעים גם כאשר מדובר בקווים קצרים יחסית - במטוס הגדול אפשר לשנע עוד מטען ולמקסם את הרווח, או כפי שאמר לי בכיר בענף, "אם הייתי יכול לתת לכל נוסע להחזיק על הברכיים שלו קרטון, הייתי עושה את זה. הביקוש להטסת מטען הוא אדיר, והמחירים בהתאם".

נחזור לרגע לימים שלפני המגפה: גרף מחזור ההכנסות של חברות התעופה מאז 2010 הצביע על עלייה בשיעור ההכנסות מסגמנט הטסת נוסעים. ב-2019, שנת השיא בתיירות העולמית עם תנועה של כ-4.5 מיליארד נוסעים, ההכנסות מפעילות הנוסעים תפסו נפח של כ-37% בקרב כלל חברות התעופה, לעומת נפח יציב לאורך השנים של כ-4%-5% של הכנסות לחברות המסחריות מפעילות הקרגו - כך על פי נתוני יאטא.

ב-2020 הגרף של הכנסות החברות מפעילות הנוסעים צונח לכ-10% מהכנסות החברות והכנסות מהטסות מטען גדלות לכ-7%, ב-2021 (עד כה) ההתאוששות התעופתית (בעיקר בשווקים שבהם הפעילות הפנים ארצית חזקה דוגמת סין, רוסיה וארה"ב) עולה לשיעור של כ-15% מהכנסות החברות, ופעילות המטען עולה לכ-8%.

ומה לגבי פעילות המטען בנתב"ג? חודש יוני הסתיים עם עלייה של 25% במטען ששונע ל-31.5 אלף טון. כשליש מתוך זה הוטס במטוסי נוסעים והשאר במטוסי מטען. מבין מטוסי המטען שינעה אל על 26% מהסך-הכול במטוסי הנוסעים שלה, אחריה יונייטד ששינעה שיעור של 18.5% מסך המטען במטוסי הנוסעים שלה. דלתא שלישית עם כ-8% מכלל המטען ואמריקן איירליינס שינעה 7% מכלל המטען במטוסי הנוסעים שלה.

מבין מטוסי המטען חברת ק.א.ל שינעה 25% מהמטען שהגיע במטוסי המטען, אל על שינעה כ-17% מהמטען במטוסי מטען וטורקיש איירליינס הטיסה במטוסי מטען כ-16% מכלל המטען ששונע במטוסים אלה.

ומה לגבי התאוששות? בתחזית האחרונה שפרסמה יאטא ל-20 השנים הבאות בתעופה המסחרית, ההערכות הן שהתעופה העולמית תחזור לממדים של 2019 בשנת 2023. בחלוקה לפי שווקים מעריך ארגון התעופה העולמי שבאירופה ובמזרח התיכון התעופה תחזור למימדיה הקודמים רק ב-2024.

בסיכום הרבעון הראשון של 2021 ממשיכות רוב חברות התעופה להציג נתונים חלשים לאור מגבלות התעופה ולאור העלייה המחודשת בתחלואה העולמית. השווקים שצפויים להצביע על התאוששות ברבעון השני של השנה מכוונים בעיקר לצפון אמריקה, בעיקר הודות לפעילות הפנים ארצית שממשיכה להתאושש לצד התעוררות במגזר העסקי לטיסות.

עוד כתבות

רפאל שטרן, מכון ויצמן / צילום: איל יצהר

"גדלתי בפחד מההתחממות של כדור הארץ"

רפאל שטרן, בן 33, לקראת סיום דוקטורט במעבדה של פרופ' דני יקיר במחלקה למדעי כדור הארץ, מכון ויצמן ● חוקר את ההשפעה של פאנלים סולאריים על האקלים ● פרויקט מיוחד

הפגנת תמיכה באסירים הביטחוניים בנצרת / צילום: Reuters, Ammar Awad

בריחת האסירים הוכיחה שוב: החברה הערבית תמיד חשודה במשהו במדינת ישראל

מפלגת רע"ם ניצלה השבוע את זכות השתיקה שלה, בעוד הרשימה המשותפת הפכה לקולנית במיוחד והכל בגלל שאלה אחת - האם כל האסירים הביטחוניים צריכים לשלם על ההימלטות מכלא גלבוע? ● וגם: כך השתנו דף המסרים של המשטרה ויחסה של התקשורת לחברה הערבית בבת אחת

כלי רכב צבאיים סיניים נושאים טילי DF-41. הטילים מיועדים לשאת עד 10 ראשי נפץ שניתן לשלוח למטרות שונות / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

סין רואה בארסנל הגרעיני שלה יותר מגורם הרתעה

בייג'ינג מוסיפה ראשי נפץ, טילים וצוללות בקצב מדאיג. המטרה שלה היא דומיננטיות כלל עולמית

פרסומת ביטוח ישיר / צילום: יחצ רן דנינו

היונים יורדות מהעץ: תקציב ביטוח ישיר עובר למקאן

לגלובס נודע כי תקציב הפרסום של ביטוח ישיר עוזב את משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, ועובר למשרד הפרסום מקאן ת"א ● קניון עופר רמת אביב משיק חנות פופ-אפ יד שנייה, שכל הכנסותיה ייתרמו לעמותות הפועלות למען נערות בסיכון ● אירועים ומינויים 

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

"התחרות האמיתית שלנו היא הבנקים": דורי נאוי מסכם תקופה סוערת ומספר על הקרע המשפחתי

דורי נאוי, בעל השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי אחים נאוי, מסכם שנה וחצי סוערות, שכללו מאבק מול אחיו ושותפו לשעבר, מסביר למה רצה לעבור בלב משבר הקורונה למיאמי, מדבר על תרומת החברה לפריחת הענף ומספר מדוע אינו חושש מהתלות באשראי לענף הנדל"ן

עבודות תשתית. ההיטל מותנה בכך שהרשות מבצעת את עבודות הפיתוח / צילום: Shutterstock

לרשויות מקומיות אסור לגבות היטלי פיתוח אם לא מימנו בעצמן את התשתיות המשרתות את הנכס

בית המשפט שב ומבהיר כי לא כל תוספת בנייה גוררת אוטומטית היטל פיתוח, וכי הנוהג שלפיו עיריות גובות תשלום גם על עבודות פיתוח של גורמים חיצוניים כמו רמ”י - איננו חוקי ● בנוסף כתב בית המשפט כי החיוב בהיטלים ואגרות הוא חד–פעמי ולא ייתכן חיוב כפול

מד''א מחסן את תושבי קרני שומרון - חיסון קורונה / צילום: דוברות מד''א

הוועדה המייעצת ל-FDA החליטה שלא להמליץ על מנת חיסון שלישית לקורונה

צוות המומחים הביע תסכול מכך שפייזר סיפקה מעט מידע על בטיחות המינונים הנוספים ● משרד הבריאות הודיע היום כי יותר מ-3 מיליון ישראלים התחסנו במנה השלישית

הסבירות להירשם לריצת מרתון בגיל שנגמר בספרה 9 (29, 39, 49, 59) גבוהה ב-48% ביחס לשאר הגילים / צילום: Shutterstock, Pavel1964

זמן למוטיבציה: אחרי החגים ואפקט ההתחלה החדשה

מדוע אנשים נרשמים למרתון לראשונה בחייהם דווקא בפתח העשור הבא לחייהם ואיך אפשר ליצור סמני זמן מלאכותיים כדי להתניע פרויקט שנתקע

רגעי לכידת האסירים הנמלטים / צילום: דוברות המשטרה

הציבור הערבי נמצא במלכוד נוכח בריחת האסירים הביטחוניים

בריחת האסירים מכלא גלבוע הציפה מחדש את הפלונטר הטעון שניצבים בפניו ערביי ישראל ● למי להיות נאמנים, למדינה או לזהותם הלאומית?

אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock

קרן המיליארדים של הרווארד תפסיק להשקיע בתעשיות מזהמות

קרן ההשקעות של אוניברסיטת הרווארד, המוערכת ב-42 מיליארד דולר, הודיעה שתפסיק להשקיע בתעשיות מזהמות, ובמקום זה תתמוך בכלכלה ירוקה ● בצעד זה מצטרפת האוניברסיטה לגל ההולך ומתעצם של משקיעים המתרחקים מתעשיות אלו

משגר פאלקון 9 של SpaceX / צילום: Associated Press, John Raoux

חברת SpaceX של אלון מאסק רוצה לקבוע אבן דרך נוספת בשיגור המתוכנן

בטיסה הקרובה של החברה אמורים שלושה אסטרונאוטים אזרחיים להקיף את כדור הארץ מגובה של כ־580 קילומטר במשך שלושה ימים

שופטי בית משפט עליון / צילום: יוסי זמיר

הגיעה העת להחזיר את השימוש בכלי הסליחה לדיון המשפטי

אשה דתייה תבעה פיצויים של חמישה מיליון שקל מבעלה, לאחר שגילתה שהסתיר ממנה את היותו הומוסקסואל וחילוני • שופטי העליון הבינו את כאבה של האשה, אך דחו את התביעה בפסק דין שממחיש את הפער בין החוק היבש לבין המוסר והכפרה: "הדין האזרחי לא נועד לרפא לב שבור"

בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

כך הפכו מחירי הדיור לנושא הכמעט יחידי שבו הפוליטיקאים מעדיפים לדבר פחות ולעשות יותר

שלושה חודשים אחרי הקמת ממשלת בנט-לפיד, נדמה שלמרות שורה של צעדים עדיין אין בשורה אמיתית בתחום הנדל"ן ● איך, בניגוד מוחלט לממשלות עבר, הפכו מחירי הדיור לנושא שבו הפוליטיקאים מעדיפים קודם כל להנמיך ציפיות, לדבר פחות ולעשות יותר? ראשי סיעות מהקואליציה ושני השרים האמונים על התחום מסבירים

מערכת ''הדק חכם'' / הדמיה: רפאל

מדע בדיוני ביישום מלא: מוצרי רפאל מככבים בתערוכה ביטחונית בלונדון

מערכת שיודעת לזהות אויב או ידיד בשדה הקרב המולבשת על משקפות היא רק אחד המוצרים של רפאל שתוכלו למצוא בתערוכה הביטחונית DSEI בלונדון, בחלקם צה"ל יתחיל להשתמש כבר בשנת 2022

סדרות מומלצות

הדרמה הבלתי נסבלת שתגרום לכם להתמכר והסדרה של מארוול שתעביר לכם את הסופ"ש: המלצות טלוויזיה

הסדרה הצפויה שתדביק אתכם למסך, המשפחה שבנתה לעצמה טירה - ותיעדה הכול, סיפור האונס שכמעט כולם מכחישים ועונה שלישית לקופה ראשית ● מה שכדאי לראות בטלוויזיה עכשיו

מנכ''ל Airbnb בריאן צ'סקי / צילום: Reuters, Mike Hutchings

מנכ"ל Airbnb מודה לראשונה: הקורונה הצילה אותנו ממשבר

רגע אחרי ההנפקה Airbnb לא היתה רחוקה ממשבר קיומי: על פניו היא היתה חברת ענק בשווי 100 מיליארד דולר, אבל היא גם דיממה מיליארדים ● תחקיר פאסט קומפני מביא את מאחורי הקלעים של הטלטלה שעברה על החברה שעיצבה מחדש את התיירות העולמית | מיטב הסיפורים מהעולם

התו הירוק באיטליה / צילום: Reuters, יארה נרדי

איטליה: עובדים חייבים לשאת "תו ירוק", ולא - יפסיקו לקבל משכורת

איטליה מנסה להמריץ את החיסונים במדינה ע"י חיוב כל העובדים - במגזר הציבורי והפרטי - בנשיאת "תו ירוק" עד אמצע אוקטובר ● באיטליה מעריכים שכ-74% מהאוכלוסיה מחוסנים באופן מלא כנגד הקורונה

כלא גלבוע / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

למי שייכות הזכויות על תוכניות אדריכליות

התוכניות של כלא גלבוע פורסמו באתר האינטרנט של משרד האדריכלים פורה-יעקובי-קרני, שתכנן את המבנה ואז הוסרו ● שב"ס: "ההיבטים המשפטיים של פרסום זה נבחנים בימים אלה”

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-4%

מדדי המניות המרכזיים באירופה ננעלו בירידות של 0.8%-1% ● מודרנה ופייזר איבדו גובה - הוועדה המייעצת למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) החליטה היום (שישי) שלא להמליץ על אישור מתן המנה השלישית, "הבוסטר" נגד נגיף הקורונה

רונאל פישר / צילום: יונתן בלום

הסאגה שלא נגמרת כבר 6.5 שנים, והיד עוד נטויה: מה קורה במשפטו של רונאל פישר?

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות - בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021