גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החצר האחורית של המדינה": פרקליט מחוז דרום מסכם קדנציה

עו"ד ציון אילוז סוגר חמש שנים בתפקיד פרקליט מחוז דרום (אזרחי) ומדבר על הפשיעה המשתוללת בדרום ("האכיפה לא אפקטיבית"), על הפרעות בזמן מבצע "שומר החומות" ("מי שפוגע בתשתיות ציבורית ישלם") ועל בעיית המטמנות ("הדרום הפך להיות החצר האחורית של המדינה")

עו''ד ציון אילוז, פרקליט מחוז דרום (אזרחי) / צילום: איל יצהר
עו''ד ציון אילוז, פרקליט מחוז דרום (אזרחי) / צילום: איל יצהר

עו"ד ציון אילוז יסגור בסוף הקיץ 5 שנים כפרקליט מחוז דרום-אזרחי, לאחר שנים ארוכות כסגן וכמנהל המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין (כיום, המחלקה להנחיית תובעים) בפרקליטות המדינה. בשיחה עם גלובס הוא התייחס לשאלה הכי נפיצה והכי רגישה כיום בנוגע לפרקליטות: אמון הציבור. "אובדן האמון הוא עובדה קיימת שאני לא מתכחש לה", הוא אומר. "להגברת אמון הציבור אני צריך לפעול באופן אקטיבי".

אמון הציבור, לדבריו, לא מתקבל בהכרח מהתיקים שמנוהלים. "יש לנו אלפי תיקים אזרחיים בשנה. אבל גם אם אתה עושה את העבודה בצורה הישרה, השקופה וההוגנת ביותר, בכל תיק משפטי מגולם סכסוך. לכן, מטבע הדברים הצד השני לא יאהב את העמדה של הפרקליטות".

שיטת המעגלים

אילוז הגיע למסקנה שאם הוא רוצה לבנות את אמון הציבור, הוא צריך לעשות זאת באמצעות שיטת המעגלים. "כשהגעתי ב-2016 לפרקליטות מחוז דרום, חשבתי שכדי להיות נוכח ומשפיע, לא מספיק רק לתת שירות מיטבי למשרדי הממשלה בבתי המשפט. צריך לדבר במושגים של מעגלי רלוונטיות והשפעה. ככל שאתה נוכח במעגלים שונים במרחב, אתה תהיה יותר משפיע בצמתים שונים". כדוגמה לכך הוא מציין את "המעגל החיצוני ביותר" - מעגל הקהילה. "זה מתחיל בקשר ההדוק עם הפקולטה למשפטים במכללת ספיר. פרקליטים מהמחוז, מעבירים שם קורס בסוגיות משפטיות". אילוז מספר כי בנוסף לפעולות התנדבות באחד מבתי הספר בדרום, מחלקת דיני עבודה יזמה פרויקט לפני החופשה האחרונה. "הפרקליטים עברו בין בתי הספר במחוז והעבירו לתלמידים הרצאות על הזכויות של עובדים בני נוער מול המעסיק בתקופת החופש הגדול".

מעגל נוסף שעולה בראיון הוא מעגל השלטון המקומי ומשרדי הממשלה. אחת לשלושה חודשים מגיעים כל מנהלי המחוזות של כל משרדי הממשלה למפגש "שולחן עגול" עם פרקליט המחוז אילוז. "זה לא ההארדקור של תפקיד הפרקליטות, אבל זה יוצר שיתופי-פעולה מצוינים. מניחים על השולחן סוגיה שדנים בה ומנסים להגיע להבנות ולגבש אסטרטגיה אחידה ואפקטיבית בין הרשויות השונות, לדוגמה בנוגע לאכיפת החוק והאכיפה המשולבת". מלבד זאת, עו"ד אילוז לא אחת מתפקד כמגשר כאשר פורץ סכסוך בין הרשויות הציבוריות, לדוגמה לאחרונה סכסוך בין רשות מקומית למשרד ממשלתי.

לאורך הראיון, אילוז, שכבר למעלה משני עשורים עובד בפרקליטות, שב ואומר כי האנשים במערכת הם ישרי דרך מוסרי וערכי. "אני רואה שזה מה שמניע את האנשים, לעשות טוב למען האינטרס הציבורי. הייתי בשוק הפרטי, הפרקליטים היו יכולים להרוויח הרבה יותר במגזר הפרטי. מי שעובד בפרקליטות ובשירות הציבורי, יש לו דרייב אחר. לכולם".

לא יכול להיות שיש כאלה שפשוט נוח להם לעבוד כפרקליטים בשירות הציבורי כי הם רוצים לעבוד משמונה עד 16:00?
"העבודה פה היא כל-כך תובענית וכל-כך מאומצת, לפעמים הפרקליטים עובדים עד השעות הקטנות של הלילה, ואני צריך לגעור בהם שהם צריכים גם להשקיע במשפחה ולנהל חיים משל עצמם. אגב, הדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי למחוז היה להסדיר את יחסי עבודה-משפחה, כי חשוב לי שלפרקליטים ולפרקליטות יהיו גם חיים משלהם. הבאתי אנשי מקצוע שהעבירו לנו סדנה. האיזון הוא מאוד חשוב, וכך אתה מקבל גם עובד יותר טוב".

אתה רואה הבדלים בין פרקליטים במחוז דרום לבין פרקליטים במחוז תל אביב?
"
ניהלתי יחידת מטה של הפרקליטות בתל אביב. מבחינת המקצוענות וההוגנות, אני לא רואה שום הבדל. יש משהו שמאפיין את הדרום, שזה המשפחתיות. יש פה יחסים מאוד קרובים בין הפרקליטים ובין המתמחים. קבוצת הוואטסאפ שלנו נקראת "משפחת פמ"ד (פרקליטות מחוז דרום, א"ג)".

אנחנו נמצאים לאחר תקופת מבצע "שומר החומות" והמהומות בערים המעורבות. התאכזבת והופתעת ממה שראו עיניך מהפרעות שהתחוללו בדרום, שאי-אפשר לנסוע בכבישי הדרום?
"החשש שהלכידות החברתית שלנו תתפורר מדאיג אותי יותר מהאיום החיצוני. במחוז שלנו יש פרקליטים מהחברה הערבית והבדואית ואנחנו בשיח חברי מצוין".

אבל ברגע אחד הכל התפורר
"אני לא איש שיודע לנתח דברים כאלה, אך זה בהחלט מדאיג. אני מאמין שהרוב הגדול של החברה הערבית מעוניין בחיים שלווים, חיי שלטון חוק ועשייה משותפת".

איך אתה רואה את התפקיד של הפרקליטות כתגובה לפרעות ולמהומות בזמן מבצע "שומר החומות"? ברור שהתפקיד שלה הוא להעמיד לדין את הפורעים, אך מה התפקיד של הפרקליטות האזרחית בהקשר הזה? בינתיים לא הוגשו תביעות נגד אנשים שגרמו נזקים במיליוני שקלים לתשתיות ציבוריות
"פרקליטות מחוז דרום (פלילי) פעלה במרץ רב להעמיד לדין את הפורעים. אנחנו בהחלט נבחן אפשרות גם להגיש תביעות נזיקיות נגדם. אך צריך להבין שהנזקים נגרמו ישירות לחברות התשתיות והמדינה היא הגורם המשפה. רק לאחר שיוחלט שהמדינה תפצה את החברות על הפגיעה, הפרקליטות תבחן להגיש תביעות אזרחיות ולבוא חשבון עם מי שהסבו את הנזקים. ייתכן שנמתין לסיום ההליך הפלילי ושמיעת הראיות במסגרת ההליך הפלילי. אני יכול לומר באופן עקרוני: מבחינת התפיסה, מי שפוגע בתשתיות ציבוריות - צריך לשלם, וודאי כאשר מדובר בפעולות טרור. אנשים לא יגרמו נזקים למדינה והיא תעמוד מן הצד".

המקל והגזר

הפרקליטות האזרחית במחוז דרום כוללת 38 פרקליטים, 12 מתמחים ועשרה עובדים מנהליים, המייצגים בבתי משפט את רשויות המדינה מאשדוד ועד אילת בכל ענפי המשפט האזרחי: דיני מקרקעין, נזיקין, מיסים, עבודה, משפט מנהלי, דיני מעמד אישי ומשפט מסחרי.

בשנים האחרונות מתבלטת פרקליטות המחוז בתחום המשפט האזרחי. כך לדוגמה כאשר רועי צאן בדואיים הכניסו את הצאן לתוך שטח אש צה"לי וגרמו לביטול של יום אימונים לאנשי מילואים, הוגשה נגדם תביעה אזרחית על הנזקים הכלכליים. היא גם הגישה תביעה נגד ניב אסרף, שביים חטיפה של מחבלים באזור חברון לאחר שהסתבך בחובות וגרם להוצאות כבדות במאמצי האיתור שלו. "האמירה שלנו היא שהמעשים הללו לא יעברו לסדר היום", אומר אילוז. "הגשנו גם תביעה אזרחית בגין הפרת זכויות יוצרים של בנק ישראל נגד אנשים שהורשעו בזיוף שטרות. מדובר בתקדים עולמי שאף זיכה את בנק ישראל בפרס על הרעיון החדשני".

כיוון שעסקת רבות בעבירות תכנון ובניה, ודאי יש לך עמדה בנוגע לבית מסוים בראש העין שפוצל, של משפחת בן ארי-שוויקי
"לשאלה הבאה".

אני בטוח שיש לך עמדה עקרונית
"העמדה העקרונית היא שלכל ועדה מקומית יש מדיניות אכיפה. הפרקליטות לא טיפלה בתיק הזה, והוועדה המקומית קיבלה את ההחלטה שלה. אני גם לא בקיא בפרטים".

לא מעט משתמשים בביטוי "הדרום הפרוע". האם הסטיגמה הזו נכונה ואכן יש השתלטות עוינת על שטחים, ושליטה שהולכת ומתעצמת?
"האם המצב היום יותר טוב ממה שהיה לפני עשור או עשור וחצי? אני מעריך שלא חל שינוי במאקרו. במרחב יש הרבה כוחות טובים שפועלים בנושא הזה, כולל אצלנו בתחום האזרחי במחלקת מקרקעין ובמחלקה המנהלית, אבל הדעה שלי היא שאתה לא יכול לטפל בתופעה המונית בכלים סטנדרטיים. אם רוצים לפתור את הנושא של הפזורה הבדואית בדרום, צריך חוק הוליסטי ושלם שיסדיר את כל הנושא. צריך 'ודאות' וצריך שתהיה גם 'סופיות'. בפועל, קמו ועדות והיו יוזמות אך הממשלה לא באמת החליטה על מה היא רוצה להיאבק, את מה היא תסדיר בהמשך ומה מבחינתה הוא קו אדום. צריך שהיה ברור באופן סופי מה התמורות ומה הגזרים, יש צורך בכלי אכיפה משמעותיים, כמו צו פינוי לפוליגון, אבל קודם כל צריך להחליט מה אתה רוצה להסדיר ומה בשום אופן אינך מוכן להסדיר. התמורות של רשות מקרקעי ישראל עבור פינוי ומעבר לישובי קבע כל הזמן משתנות".

אבל כל עוד אין חוק הוליסטי, יש חוק וצריך לאכוף אותו.
"כל עוד אין את החוק הזה, אנחנו ממשיכים בכלים הקיימים שיש לנו, עם שיקולי חלוקת משאבים. אבל שוב, הבעיה לא תיפתר עם הכלים הקיימים. כל עוד הטיפול יהיה מקומי, הסיכוי להצליח איננו גדול. יכול להיות שהאכיפה היא יעילה, הצלחנו לאכוף נקודתית, אך האכיפה לא אפקטיבית".

לעקר את הבעיה

כדי להסביר את טענתו, עו"ד אילוז מזכיר את בעיית המטמנות הבלתי חוקיות בדרום הארץ. "הדרום הפך להיות החצר האחורית של מדינת ישראל. הנושא של המטמנות הלא חוקיות מאוד מעסיק אותי. אתה צריך לשאול את עצמך למה מהצפון הרחוק משנעים דרך כביש 6 משאיות עם פסולת ביתית כדי להטמין בדרום. היה אצלי דיון עם כל גורמי האכיפה. אמרתי להם שאנחנו לא נצליח לרדוף אחרי כל משאית ומשאית. זה לא יעבוד. היה לנו מבצע 'ייבוש ביצות' באמצעות מארבים, אז הצלחנו לתפוס כמה משאיות, אבל זה לא פותר את בעיית השורש. בבחינת 'לא עכברא גנב אלא חורא גנב' (לא העכבר גנב אלא החור גנב, א"ג), צריך לאתר את המוטיבציה ולעקר אותה".

מה המוטיבציה?
"הקבלנים לא רוצים לשלם את היטל ההטמנה. הם כבר קיבלו את התמורה במלואה מבלי שהם הציגו אישור על ההטמנה. אני רוצה להפוך את היוצרות, שהקבלן יהיה מחויב להציג אישור על הטמנת הפסולת במטמנה מורשית. אני טוען שהנזק שנגרם לסביבה והכספים שנדרשים כדי לשקם את הסביבה עולים עשרות מונים על היטל ההטמנה. אם הדבר היה תלוי בי בנסיבות אלה הייתי מבטל את ההיטל". 

לדעת עו"ד אילוז שהיה שותף לניסוח חוק קמיניץ, ההחלטה על הקפאת ואולי אף ביטול החוק תפגע באופן קשה ביכולת לאכוף את דיני התכנון והבניה. "החוק הזה הוא שובר שוויון והוא לא דווקא נגד מגזר מסוים. אני שותף מלא לדברים שאמר עו"ד קמיניץ נגד הקפאת החוק, ובזה אסתפק".

בהובלת עו"ד אילוז, הגישה פרקליטות המחוז בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה תובענה ייצוגית תקדימית שמסתכמת בכ-400 מיליון שקל נגד חברת רותם אמפרט, בגין אחריותה לאסון זיהום נחל אשלים. ההליך נמצא בהליכי גישור מתקדמים. לגלובס נודע כי הפשרה המסתמנת תכלול פיצוי של עשרות מיליוני שקלים עבור שיקום האזור. תיק מעניין נוסף שמתנהל בימים אלה במחוז נוגע לתביעה של כ-16 מיליון שקל שהגישה הפרקליטות נגד עמותת "רפואה וישועה" של חסידי גור. משרד הבריאות העביר לעמותה כ-10 מיליון שקל עבור הקמת חדר מיון קדמי באשדוד, אך חדר המיון הזה מעולם לא הוקם ובינתיים הוקם בית חולים אסותא באשדוד. העמותה נתבעה להשיב את הכסף. גם תיק זה נמצא בהליכי גישור, והחלק הארי של הכסף יוחזר לקופת המדינה.

יש לא מעט תיקים שמבחינת המהות שלהם היו צריכים להתנהל בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, אבל בפועל הם מתנהלים בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
"נגעת בנקודה רגישה. בגלל דיני הסמכות המקומית, שאפשר לתבוע את המדינה בכל מקום, אז יכולה להיות תביעה שקשורה בטבורה למחוז דרום אבל תוגש במחוזי תל אביב או במחוזי בלוד כי משרדי עוה"ד הבכירים בארץ מרוכזים בגוש דן. לי חשוב שלפרקליטים במחוז יהיו גם תיקים משמעותיים ומורכבים, אז יש תביעות כאלה שאני מצליח להעביר לטיפול המחוז שלנו או לצרף פרקליט לצוות המטפל במחוז אחר".

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

סידור עבודה לחברים"? מנכ"ל האוצר עונה למתקפה של מנהל רשות החברות

לפי מנכ"ל האוצר החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● בדבריו, שנאמרו בועידת מרכז הנדל"ן באילת, הוא יוצא נגד הצהרת מנהל רשות המסים אתמול ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל