גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאן נעלמה רשות הרגולציה הגדולה מטיוטת חוק ההסדרים?

טיוטת חוק ההסדרים פורסמה באישון לילה ומכל ההצהרות הגבוהות עליהם הכריזו ראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן ושר המשפטים סער בעת הצגת התוכנית להפחתת הרגולציה – ובראשן הקמת "רגולטור על", שיקשר בין הגופים השונים וימנע כפל דרישות – נשארה בעיקר הרפורמה להקלה במתן רישיון עסק

ראש הממשלה בנט, ראש הממשלה החליפי לפיד, ושר האוצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנט, ראש הממשלה החליפי לפיד, ושר האוצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

קצת אחרי חצות אמש (ה') עלתה לאתר משרד האוצר טיוטת חוק ההסדרים לשנים 2021-2022 להערות הציבור. הטיוטה, הפרושה על פני 271 עמודים, כוללת את התכניות של האוצר לפתוח את השוק לייבוא במטרה להפחית את יוקר המחייה, את התוכנית להקמת המטרו, תכניות להמרת שטחי מסחר למגורים במטרה להתמודד עם יוקר הדיור בישראל וגם את התוכנית להעלות את גיל הפרישה לנשים ותוכניות נוספות עליהן הכריז שר האוצר בחודש החולף.

היעלמותה של התוכנית להפחתת עודף הרגולציה

אם בוחנים רק תוכן העניינים של הטיוטה נדמה כי היא כוללת גם את "התוכנית הלאומית להפחתת הרגולציה", עליה הכריזו בחגיגיות ממש לא מזמן ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר המשפטים גדעון סער. אותה תוכנית שאמורה להביא להפחתת הנטל על העסקים בישראל ובהתאם להפחתת יוקר המחיה.

ואולם, בעמוד 180 בטיוטת החוק - שם אמורה להיות התוכנית להפחתת הרגולציה - אין תוכנית. יש עמוד ריק. מכל ההצהרות הגבוהות עליהם הכריזו בנט, ליברמן וסער בעת הצגת התוכנית - ובראשן הקמת "רגולטור על", שיקשר בין הגופים השונים וימנע כפל דרישות - נשארה בעיקר הרפורמה להקלה במתן רישיון עסק.

במקום הרפורמה מופיעה בעמוד המיועד הודעה לפיה "טיוטת הצעת ההחלטה בדבר 'תוכנית לאומית לשיפור הרגולציה' תופץ להערות הציבור בימים הקרובים". האמנם? לא בטוח. הסיבה לכך שהתוכנית השאפתנית לא נכללת בטיוטת להערות הציבור היא התנגדות של היועץ המשפטי לממשלה לתוכנית כפי שהוצגה, לאחר שפנו אליו מספר יועצים משפטיים מהמשרדים השונים בבקשה לעצור את התוכנית.

העסקים ימשיכו לשלם ארנונה ביוקר

רפורמה משמעותית נוספת שהייתה בטיוטת חוק ההסדרים המקורית ונעלמה מטיוטת חוק ההסדרים שהופצה להערות הציבור היא ה"רפורמה בתעריפי הארנונה ועידוד קליטת תושבים לרשויות המקומית". מדובר ברפורמה שנועדה לתקן עוול היסטורי שנעשה לעסקים ולתעשייה בישראל ולצממם את הפער המשמעותי בין תעריפי הארנונה שנגבים מהם, לעומת הארנונה הנגבית מדירות מגורים, באמצעות הקביעה כי תעריף הארנונה העסקית - בסיווגי משרד, שירותים ומסחר, תעשיה, בית מלון, בית מלאכה, בנקים וחברות ביטוח - יופחת ב-10% בשנת 2022.

במקביל באותה רפורמה הוצע להעלות את תעריפי הארנונה למגורים ב-1.5% כל שנה במהלך מדורג שיימשך עשר שנים, כדי להבטיח שההעלאה תהיה מתונה ולא תכביד על משקי הבית אלא תאפשר להם זמן הסתגלות.

מדובר היה בבשורה לעסקים שמלינים כבר שנים על כך שהארנונה עליהם כבדה מדי וגבוהה בעשרות עד מאות אחוזים יותר מהארנונה למגורים, בעוד הם אינם נהנים מיותר שירותים מהרשויות המקומיות בתמורה.

הרשויות המקומיות היו צפויות להתנגד למהלך, בין היתר בשל הפסד ההכנסות המשמעותי שהיה צפוי להן בעקבות אובדן ההכנסות מהארנונה הגבוהה על שטחי המסחר, ואכן מעל 100 ראשי רשויות פנו לאוצר וליועמ"ש בדרישה לבטל את המהלך.

גם המהלך של צמצום הפערים בין תעריף הארנונה על שטחי מסחר לארנונה למגורים שאמור היה לאיין את ההתנגדות הזאת לא הועיל.

ההתנגדות עשתה את שלה ובשלב זה חסם היועץ המשפטי המהלך והוא אינו נכלל בחוק ההסדרים כלל.

האם תהיה גרסה מרוככת לתוכנית השאפתנית?

ההתנגדות של משרדי הממשלה השונים לתוכנית הרגולציה היתה צפויה כיוון שבפועל היא מכפיפה אותם ל"רגולטור על" שמפקח על הרגולציה שהם יכלו לפרסם עד היום ללא מפריע ומבלי להתחשב ברגולטורים אחרים. כל רגולטור היה אדון לעצמו, ואם משרד הבריאות רצה להוציא דרישה מסויימת מעסק וזו במקרה סתרה דרישות של רשות הכבאות מאותו עסק אף אחד מהרגולטורים לא ממש התרגש. רק העסק נפגע. התוכנית היתה אמורה לפתור את הבעיה הזאת מאחר שדרשה תיאום וכללה פיקוח על כל רגולציה חדשה ועל הרגולציה הקיימת, אך בימים האחרונים פורסם כי מספר יועצים משפטיים במשרדים השונים פנו במכתב ליועץ המשפטי לממשלה כדי להביע את התנגדותם לאופן שבו מנסים להעביר רפורמה בנושא הרגולציה בישראל, בין היתר בטענה כי הרפורמה הונחתה על המשרדים ולא נעשתה בהתייעצות איתם.

אז בינתיים התוכנית שאמורה לפתור שלל בעיות וביורוקרטיה שהוטלה על העסקים בישראל והכבידה עליהם, ובהמשך התגלגלה למחירים לציבור - אאוט. בימים הקרובים נגלה האם ישנה גרסה מרוככת שתהיה מקובלת על דעתם של היועצים המשפטיים או שהתוכנית תצא לחלוטין מחוק ההסדרים הקרוב למועד בלתי ידוע.

"תפיסת היועצים המשפטיים שגויה"

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מדובר בתקלה. "אסור לתת ליועצים המשפטיים לנהל את המדינה. לא על שום שנכון לזלזל בשומרי החוק אלא על שום שראייתם את הצורך בקידום משימות לאומיות בנויה על ראייה צרה של צורכי המדינה והחברה".

עוד הוסיף לין, כי "אין ספק, אנו מדינת חוק ויש לשמור על החוק. אולם פיתוח גישה שהשגת מטרות לאומיות וכלכליות חייבת להיעשות מעבר לשמירה על החוק, על פי תפיסת העולם של היועצים המשפטיים, שגויה. הם לאמיתו של דבר שואפים לשמר את הכח הבלתי מוגבל של הרגולטור הסטאטוטורי ולהפוך אותו למי שיכול לעצב את דפוסי החברה והכלכלה, ללא איזון ותוך התעלמות מהצורך להשיג מטרות-על של צמיחת המשק ויצירת מקומות עבודה. כדי להסביר את הצורך בשכבות נוספות של רגולציה, הרגולטור מסוגל להתייחס לצרכן כאל אינפנטיל נעדר שיקול דעת. הרגולטור בהרבה מקרים שואף כל העת לייצר עוד רגולציה כדי להצדיק את קיומו. הוא שואף לגדול ולינוק עבור עצמו עוד משאבים מתקציב המדינה. איפוא היו היועצים המשפטיים כשהרגולטור בישראל לא ביצע את החלטת הממשלה 2118 מאוקטובר 2014. המשק סבל מעודף רגולציה גם בתקופה בה עסקים קטנים נאבקו על הישרדות בעידן הקורונה".

לטענת לין, "גישת היועצים המשפטיים משמעותה שלילת הכח מן הממשלה להציב יעדים לאומיים ובפועל לנהל את המדינה".

"להחזיר את התוכנית לצמצום הרגולציה"

גם נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, פנה ליועץ המשפטי בבקשה ליישם באופן מיידי את תוכנית הממשלה לצמצום הרגולציה. תומר שלח ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מכתב בו ביקש כי "יפעל באופן מיידי להחזרת רפורמת הרגולציה לחוק ההסדרים, שמהווה את אחד מקווי היסוד של הממשלה".

נשיא ההתאחדות כתב בין היתר, כי "למרות הרתיעה הטבעית של הרגולטורים אשר הביאו אותנו למצב הנוכחי, יש ליישם באופן מידי את תוכנית הממשלה שהוצגה (לאחר עבודת מטה ארוכה ומקיפה) לשיפור מדיניות הרגולציה והפחתת הנטל הרגולטורי. תוכנית שראש הממשלה הכריז כי היא תוכנית הדגל של הממשלה למען עסקים בישראל. ביטול הטיפול ברגולציה ימנע מהמשק לצאת מהמשבר. העלות העודפת של הרגולציה על פי משרד האוצר עומדת על 75 מיליארד שקל, ובייחוד לאור המשבר העמוק בו מצוי המשק הישראלי נוכח התפרצות משבר הקורונה, ישנה חשיבות עליונה להפחתת רגולציה זו על מנת לשפר את כושר התחרות של המשק הישראלי, לפתח את המגזר הפרטי והעסקים ולהעלות את רמת החיים והשכר של כלל האזרחים".

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; מדד ת"א 35 עולה ב-1.2%

דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו