גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החיסונים הצילו אותנו. כעת חייבים ללמוד לחיות לצד הנגיף

ישראל לא החליטה אם הקורונה היא איום קיומי או מחלה שצריכים פשוט לחיות איתה • עם הופעת החיסונים, התשובה אמורה להיות ברורה

כיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי
כיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי

כשהקורונה נכנסה לחיינו בישראל, בשלהי 2019, עמדו לנגד עינינו אינסוף שאלות ללא תשובה, כמו למשל: מהי רמת ההדבקה הצפויה? מה רמת התחלואה הצפויה בקבוצות הגיל השונות? איזו קבוצת גיל תהיה בסיכון הכי גדול? האם יהיה חיסון נגד הקורונה ומתי הוא צפוי להיות?

היום, כשנה וחצי מאוחר יותר, ישנן כבר תשובות לחלק גדול מהשאלות המהותיות. תשובות אלו מבוססות על נתונים מהעולם ומישראל, ועל למעלה מ-160,000 מאמרים שהתפרסמו בספרות המדעית.

אנו יודעים שהמחלה, ובוודאי בנוכחות הווריאנטים החדשים, מדבקת יותר משפעת בכל קבוצות הגיל, ושיעור התמותה עומד על כ-2% מכלל החולים הידועים. הסיכון למחלה קשה ולתמותה עולה עם הגיל, ויותר מכך, הנגיף אינו גורם למחלה קשה בקרב ילדים ובוגרים צעירים אך הם מהווים מקור להדבקה של קבוצות הגיל האחרות.

עוד למדנו כי ניתן לצמצם את ההדבקה במחלה על ידי שמירה על היגיינה, ריחוק חברתי ובמיוחד על ידי שימוש נכון במסכות פה-אף פשוטות לייצור ולשימוש, שנמצאו כיעילות מאוד במניעת הדבקה.

מספר חולים קשה נמוך

ומעל הכל, ההתפתחות החשובה ביותר היא קיומם של חיסונים יעילים ובטוחים לשימוש. החיסונים הצליחו להביא לבלימה של גל התחלואה השלישי בישראל בקצב מהיר אף מהצפוי. לא זו אף זו, החיסון ממשיך להיות יעיל במניעת אשפוזים, מחלה קשה ותמותה - גם בהתמודדות מול כל הווריאנטים שנוצרו והתפשטו בעולם עד כה. לצורך זה ניתן ללמוד מהנתונים בבריטניה, בה החל זן הדלתא להיות מפושט באופן משמעותי כבר בתחילת יוני 2021. על פי נתוני משרד הבריאות בבריטניה, החיסון של פייזר יעיל במניעת אשפוזים ב-96%, כמו היעילות כנגד הזן המקורי (אלפא). כתוצאה מכך לא היו מקרי תמותה מתחת לגיל 50 בקרב מי שקיבל שתי מנות חיסון, ושיעור הקטלניות של המחלה ירד בסדר גודל משמעותי (מכ-2% ל-0.1-0.2%, ירידה של פי 10).

בישראל, הנתונים מעט שונים בשלב זה, אך ניתן להניח כי הסיבה לכך היא העובדה שהנתונים עדיין לא התייצבו, ונראה כעת כי הסטטיסטיקה "מתיישרת" לפי זו של בריטניה.

המשמעות היא, שגם אם נראה המשך עלייה בתחלואה, מספר החולים הקשים לא יתקרב לזה שחווינו בגלים קודמים, או כפי שחווים כעת בעולם במדינות בהן שיעור החיסון נמוך או אפסי.

פעולות של "הכלה" - ניסיון לבלום את התפשטות המחלה על ידי צעדים של סגירה או צמצום של כניסת אנשים למדינה, בידוד של מגעים וקטיעת שרשראות הדבקה - אינן יכולות למנוע את כניסתה והתפשטותה באוכלוסייה. מטרתן של פעולות אלו היא להרוויח זמן לצורך התארגנות מערכת הבריאות למניעה וטיפול בחולים, ועד להגעתו של חיסון. לראיה, במדינות דרום-מזרח אסיה, בה הצליחו למנוע לתקופה ארוכה יחסית את התפשטות המחלה באמצעות צעדים אלו ודומים להם, אנו עדים כעת לגל תחלואה חמור, לאחר שהמחלה הצליחה "לפרוץ" את המחסומים הללו.

בישראל, בה שיעור החיסון הוא הגבוה בעולם, הערך של צעדי הכלה כגון "סגירת נתב"ג" ומגבלות בתוך המדינה, מוטל בספק. כמובן שיש עדיין צורך להגן על הבלתי מחוסנים או אילו שחוסנו ולא פיתחו חסינות, במיוחד כשהם בקבוצת הסיכון, באמצעים אינדיבידואלים (השלמת חיסון, מסכות ובדיקות מהירות).

אז מה, לאור כל זאת, צריך לעשות כדי למנוע מחלה או להמשיך לחיות לצידה?

1. חיסונים: השלמה למי שלא קיבל בכל קבוצות הגיל, עם דגש על מבוגרים מעל גיל 50.
2. להמשיך להשתמש במסכות במקומות סגורים.
3. להשתמש בבדיקות מהירות באופן נקודתי כדי לבלום התפרצויות או למנוע תחלואה במקומות בהן יש אוכלוסייה רגישה או שהמשך תפקודה השוטף חיוני.
4. חיוני לשמור על מערכת החינוך בפעילות מלאה: חשוב לזכור כי פגיעה בחינוך מביאה גם לפגיעה בבריאות. לכן, יש לפתוח את כלל מערכת החינוך באופן רחב, תוך התאמות ללקחי הקורונה. כל זאת, בתיאום עם משרד החינוך, שיש לתת לעמדתו משקל רב.
5. פעילות בגבולות: כאמור, לא ניתן למנוע כניסת וריאנטים חדשים, גם באמצעות "סגירת נתב"ג", ולכן יש לפעול בגישת ה"צבעים", המופעלת במרבית מדינות העולם, ולקבוע כללים לכניסה מכל מדינה, גם של אלה שאין להם אזרחות ישראלית. מומלץ לאמץ את הגישה הנהוגה בחלק גדול מהמדינות הדמוקרטיות, לפיה ניתן לסמוך על הרוב המכריע של האוכלוסייה שיבצע בדיקות ובידוד כנדרש.
6. להמשיך לנטר ולעקוב אחר מצב התחלואה בארץ ובעולם, לשמר את היכולות ואת גמישות הפעולה של שירותי בריאות הציבור ומערך הטיפול בקהילה ובבתי החולים, על מנת שנוכל להתמודד עם שינוי, ככל שיבוא כזה, גם אם הוא בסבירות נמוכה.
7. לחייך, והרבה. זה אולי לא קשור לקורונה, אבל זה בוודאי יתרום לבריאות שלנו, באופן גורף.

יע"ד ח"ם: יש עוד דברים חוץ מקורונה

במדינות מפותחות, ובתוכן ישראל, סיבות התחלואה והתמותה העיקריות היו ונותרו מחלות כרוניות (סרטן, מחלות לב, שבץ מוחי, סכרת, דמנציה ותחלואה נפשית). למחלות אלו גורמי סיכון רבים הניתנים למניעה (עישון, השמנה ואורח חיים יושבני, זיהום אוויר, לחץ נפשי והתמכרויות לחומרים או להתנהגויות). מעבר לעובדה שתוכניות המניעה של מחלות כמעט שלא קודמו בשנה וחצי האחרונות, הרי שהקורונה עצמה, והצעדים שננקטו בעקבותיה, צפויים להביא לעליה כמעט בכל גורמי הסיכון למחלות הכרוניות. גורמי סיכון אלו אינם יכולים להיות מטופלים על ידי משרד הבריאות בלבד, ולכן נדרשת הירתמות של כלל משרדי הממשלה, לצורך פיתוח והטמעה של גישות ושיטות מניעה חדשניות, למען הבריאות של כולנו. בהצלחה לנו.

הכותב הוא מומחה לבריאות הציבור ואפידמיולוגיה, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם