גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגבלות הפרטיות החדשות של אפל מכניסות ענף שלם בישראל למתח

ההגבלות החדשות של אפל על פרסום באינטרנט - בהן חסימת היכולת להתאמה אישית של פרסומות וניטור התנהגות משתמשים - נכנסו רק לאחרונה לתוקף ● בתעשיית הפרסום הדיגיטלי כבר מדווחים על ירידה של עשרות אחוזים בחשיפה של לקוחות אפל לקמפיינים ועל קושי בהגעה ללקוחות פוטנציאליים • איך זה קשור למלחמה בין אפל לפייסבוק ולגוגל, ומה יעשו חברות כמו פלאריום, איירון סורס ומאנדיי

ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה
ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה

טים קוק, מנכ"ל  אפל, הפך את נושא הפרטיות לאחד הדגלים המרכזיים בקדנציה שלו, ולא בכדי. שמירה על פרטיות מיטיבה אומנם עם המיתוג של אפל כחברה הדואגת ללקוחותיה, אך היא גם משמשת לה כקרדום לחפור בו מול המתחרים ולהגדיל את הכנסותיה בטווח הארוך. מלבד הערמת קשיים על ענקיות דוגמת פייסבוק וגוגל, המגבלות החדשות בתחום הפרטיות במכשירי אפל מכניסות את ענף ההייטק והשיווק הדיגיטלי כולו ללחץ, ובישראל יש כבר מי ששוקלים להקפיא קמפיינים.

סמנכ"ליות השיווק בחברות ההייטק הישראליות עומדות כעת בכוננות ספיגה במטרה לראות כיצד ישפיעו ההגבלות החדשות של אפל על היכולת שלהן להגיע לקהלים חדשים ועל האפקטיביות של קמפיינים בני מיליוני דולרים שהן מנהלות. אף שאפל הודיעה על ההגבלות הללו כבר לפני מספר חודשים, רק בשבועות אלה הן נכנסות לתוקף ובאות לידי ביטוי בהצטרפות של מיליוני לקוחות אפל למערכות ההפעלה החדשות המקשות על חברות ההייטק לחשוף אותם לחומר פרסומי.

ההגבלות החדשות שמטילה אפל על התעשייה נוגעות כמעט לכל מרכיב בתשתיות השיווק של חברות ההייטק ובפועל הופכות אותן לעיוורות כלפי לקוחות אפל על שלל מכשיריה, כך שהן אינן יכולות להתאים מסרים שיווקיים ללקוחות או למדוד את היעילות של קמפיינים. החל מהשבועות הקרובים, מגבילה אפל את ההתאמה האישית של פרסומות באפליקציות, מסירה את היכולת להטמיע "עוגיות" - תוכנה המותקנת על מחשב המשתמש ומאפיינת את דפוסי הגלישה שלו - בדפדפני ספארי במחשבים אישיים, ומשיתה הגבלות חמורות על ניטור התנהגות משתמשים במערכות דיוור שיווקי כמו Mailchimp ומערכות לניהול השיווק כגון HubSpot, מערכת ניהול השיווק הפופולרית בישראל.

 

על המתרחש כעת בקרב לקוחות אפל מביטות לא רק ענקיות ישראליות המפתחות אפליקציות להורדה, דוגמת פלייטיקה ומון-אקטיב, אלא גם חברות המוכרות מוצרים ללקוחות ארגוניים ומנהלות תקציבי פרסום ענק ביוטיוב ובפייסבוק דוגמת מאנדיי וויקס, וחברות תוכנה ארגונית שעושות שימוש רב בקמפיינים של דואר אלקטרוני מבוססי תוכן דוגמת סימילרווב. מלבדן, מביטים מהצד עסקים קטנים ובינוניים התלויים באפליקציות דוגמת פייסבוק ואמזון בפרסום שלהם, וגם שם צופים בדאגה בקושי ההולך וגובר לפרסם למשתמשי אפל - ובעליית מחירי הפרסום כתוצאה מכך.

"עליית מחירים מטורפת שתוציא שחקנים"

"החל מאמצע יוני - הזמן שבו ההגבלות של אפל החלו להשפיע על השוק - אנחנו רואים עליית מחירים מטורפת בעלויות הפרסום, דבר שמעלה בכ-30% את מחירי הקמפיינים", אומר מנהל שיווק בכיר בחברה גדולה שביקש שלא לפרסם את שמו. "הנפגעות הישירות הן חברות מוטות פרסום דיגיטלי המעודדות משתמשים להוריד אפליקציות או להיכנס לעמודי נחיתה, כמו גם מפרסמים קטנים שלא יוכלו לעמוד בעלייה הזו במחירי הפרסום. כעת כולם מחכים על הגדר לראות האם מפרסמים קטנים ייצאו מהשוק או יקטינו תקציבים".

איירון סורס, שהייתה ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר מאז ומעולם בבורסה בניו יורק, היא אחת מהחברות המושפעות ביותר מהמהלך של אפל. כאחת מרשתות הפרסום במובייל הגדולות בעולם, היא נאלצה להעלות את המחיר על מיקומים של פרסומות באפליקציות בשיעור ניכר, עלות שמתגלגלת בין השאר ליצרניות האפליקציות. גם בפייסבוק, שדווקא יצאה מעורה והתנגחה באפל על המהלך וטענה שהוא יפגע בעסקים קטנים, עלו מחירי הפרסום בתקופה האחרונה בכ-30%, כך נודע לגלובס.

עם או בלי קשר לכך, שוויין של רוב חברות הפרסום שהונפק בוול סטריט בשבועות האחרונים נפל משמעותית. מניית איירון סורס נפלה בכ-20%, אאוטבריין נאלצה לחתוך בשווי טרם ההנפקה בשבוע שעבר, ומאז ירדה מנייתה בכחצי אחוז.

"חברות האפליקציות, בעלי האתרים וגם סוכנויות הפרסום מודאגות ממה שקורה - אפל נוטלת מהן ערוץ הפצה שנסמכו עליו במשך שנים רבות", אומר לגלובס ראס ג׳פרי, מנהל השותפויות בחברת דודא הישראלית, שמסייעת לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולעצב אתרים במובייל ובמחשב האישי. "זה מתסכל כשאתה לא יכול להשתמש בכלי מרכזי כל כך לעסק שלך, והעסקים שאנחנו עובדים איתם רואים את המהלך כמשהו שללא ספק יפגע בהם. זה מאוד מדאיג".

"זה כרגע לא מביא לעצירה של קמפיינים, אבל בהחלט לבחינה שלהם מחדש", אומר ברק ויטקובסקי, סמנכ"ל המוצר של אפספלייר, "בתקופה זו כולם בוחנים את התשואה שהם גוזרים מהקמפיינים השיווקיים שלהם, את מחירי המודעות שהם מוכרים או קונים. זה בהחלט לא אומר שלא יהיה שינוי גדול יותר בטווח הארוך".

"זה כרגע הנושא שבראש מעייניהם של מנהלי השיווק של מון אקטיב, פלייטיקה, פלאריום, אבל גם מנהלים בחברות בינוניות ובעיקר בחברות קטנות", אומר לגלובס בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה. "זה לא הסיפור של כל אחת מהחברות האלה, אלא הסיפור של עתיד הפרסום הדיגיטלי, תחום הפרטיות ושיקולים של חברות ענק".

שדרגו למערכת שמעודדת חסימה

עד כמה השינוי של אפל הוא חד ופתאומי ניתן לראות בדפוסי השדרוג של המשתמשים למערכת ההפעלה של אפל iOS 14.5, שמעודדת את המשתמשים לחסום את עצמם בפני אמצעי המעקב של המפרסמים.

ויטקובסקי מגלה לגלובס כי בתוך שלושה שבועות עלה שיעור המשתמשים החסומים מ-30% ל-60% מכלל משתמשי אפל. איתי כהן, סגן נשיא לשיווק ואסטרטגיה בחברת טכנולוגיית הפרסום Fyber, מזהה כבר 80% משתמשים ששידרגו למערכת ההפעלה המתקדמת. "בחודש הראשון קצב עדכוני הגרסה היה איטי, ופתאום בתחילת יוני ראינו קפיצה גבוהה, כשאפל דחפו את העדכון למשהו כמו 30% מהמשתמשים תוך שבוע. מאז זה עולה באופן עקבי".

המשתמשים שטרם שידרגו מהווים בינתיים קבוצת ניסוי עבור כל תעשיית הפרסום שממנה יהיה ניתן להשליך לגבי הכלל, אך זה נתון מספיק כדי להכניס את השוק לדריכות רבה, היות והוא חי על זמן שאול וצפוי להצטמצם במהירות. לפי סוכנות הפרסום Yellowhead, שיעור המשתמשים שחוסמים את עצמם באפליקציות פינטק ומסחר אלקטרוני כפול משיעור המשתמשים החסומים בתחום הגיימינג.

לפי פייבר, רק כ-20% מתוך לקוחות אפל ששדרגו את מערכת ההפעלה שלהם אפשרו באופן אקטיבי גישה למפרסמים לעקוב אחר מאפייניהם.

לקוחות אפל הם אומנם המיעוט שבעוגת החשיפות לפרסומות דיגיטליות, רק 26% מכלל המשתמשים, אך הם נחשבים משתמשים נחשקים על ידי המפרסמים. בשוקי המפתח, דוגמת ארה"ב, אפל מחזיקה ב-60% מכלל השוק, הפוך למתרחש בשאר מדינות העולם.
"החלק היחסי של משתמשי אפל בתקציבי הפרסום היה גדול יותר, כי למשתמשים שלהם כוח קנייה גדול יותר", אומר לגלובס כהן. "טרם השינויים במערכות ההפעלה, שיעור תקציבי הפרסום שטירגט משתמשי אפל עמד על 55% מכלל התקציבים. בשבועות האחרונים הוא כבר ירד ל-50%. אנחנו מגדירים זאת כתקופת מעבר והציפייה שלנו שהשוק ילמד להתאים את עצמו למציאות החדשה".

"האינטרנט צמח כמוצר צריכה זול, כמעט חינמי. באה אפל ומובילה כאן גישה שבה האינטרנט נצרך בתשלום", אומר בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה. "יש כאן מלחמה בין אפל לפייסבוק ולגוגל, ומי שנפגע מכך הם הצרכנים שנאלצים לשלם על יותר שירותים, לקבל פרסומות פחות ממוקדות, ועסקים קטנים שבבת אחת נחתך עבורם ערוץ הכנסות משמעותי", אומר הבכיר. "הציבור צריך להחליט מה הוא מעדיף: לשלם על שירותים באינטרנט, או לקבל אותו בחינם ולהיחשף לפרסומות שמתאימות לו".

אפל, פייסבוק וגוגל רבות - ולעזאזל עם כל השאר

ברקע המגבלות של אפל עומדת המלחמה בין ענקיות האינטרנט על הנתונים השייכים למשתמשים. כאשר אפל מגבילה את הקשר בין המפרסם או השירות לבין המשתמש הפוטנציאלי, היא מושכת את השטיח מתחת לרגליהן של חברות כמו גוגל ופייסבוק שהאפליקציה שלהן נמצאות על מכשיריה.

אבל חברת אפל רחוקה מלראות רק את טובת המשתמש; האינטרסים שעומדים מאחורי המהלך כוללים לא רק הגנה על פרטיות אלא גם נגיסה מהנתח של המתחרות בשלוש דרכים מרכזיות.

ראשית, היא ממשיכה לאסוף מידע על המאפיינים הדמוגרפיים וההתנהגות של משתמשיה גם ללא הודעת "פוש" יזומה.

כלומר, את המגבלה שהיא משיתה על מתחרותיה, היא איננה מחילה על עצמה.
משתמש שמעוניין לבקש מאפל לחדול ממעקב שכזה, נדרש להיכנס לחלון הגדרות הפרטיות במערכת ההפעלה שלו ולכבות באופן פעיל את שיתוף הנתונים עם אפל.

שנית, בימים אלה מגדילה אפל באופן משמעותי את רשת הפרסום שלה, כך שהיא תהפוך לשחקן משמעותי יותר בשוק הפרסום במובייל. עמודי המשרות הפתוחות באתר אפל מרמזים על הקפיצה בגיוסים לתפקידים שקשורים בתחום הפרסום.

שלישית, על ידי הוצאה מהמשחק של חברות הבנויות של הכנסות מפרסום, אפל מחזקת את האפליקציות והשירותים בתשלום, המבוססים על רכישת טובין וירטואלי.

אפליקציות בתשלום, או הכוללות אפשרות לשלם על טובין וירטואלי, מכניסות לאפל 30% מכל עסקה - נתח גדול ביותר, גם ביחס למה שנוטלות חברות האשראי על עסקאות סליקה.

"יש גבול לכמה תוכל להסתמך על אנדרואיד"

כמו תמיד, החברות הגדולות ימצאו דרכים חדשות ויצירתיות לעקוף את ההגבלות. החברות הישראליות כבר מצאו מספר שיטות המתבססות על סטטיסטיקה והסקה ממדגמים קטנים, כגון ניסוי על גיאוגרפיות שונות או אוכלוסיות שונות והשלכה מהן על כלל משתמשי אפל, חלק מהטכנולוגיות אף מפותחות על ידי חברות ישראליות כמו אפספלייר. אחרים פונים לפרסום כלפי משתמשי אנדרואיד בלבד, אך "יש גבול לכמה תוכל להסתמך על אנדרואיד בלבד, שוק שכולל בעיקר משתמשים ממדינות מתפתחות עם כח קנייה קטן באופן יחסי. בסופו של דבר תצטרך למצוא דרך חדשה לאפיון משתמשי אפל", אומר לגלובס בכיר בחברת פרסום דיגיטלי גדולה.

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת