גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפיתרון של ליברמן ומיכאלי לפקק בנמלים, וההתנגדות בהסתדרות

בניסיון לצמצם את פקק האניות שממתינות לעיתים שבועות מחוץ לנמלים, בשני המשרדים בוחנים לפרוק אניות מטען כללי ברציפים לא פעילים שבשטח הנמלים הפרטיים החדשים בחיפה ובאשדוד ● בהסתדרות טוענים כי מתווה שכזה מהווה הפרה של הסכמים מול העובדים

נמל המפרץ בחיפה השבוע. ישמש גם למטען כללי? / צילום: גיא ליברמן
נמל המפרץ בחיפה השבוע. ישמש גם למטען כללי? / צילום: גיא ליברמן

53 אניות ממתינות ביממה האחרונה מחוץ לנמלי אשדוד וחיפה. מרביתן אניות מטען כללי (לא מכולות), כשחלקן ממתינות לתורן להיכנס לנמלים השונים מספר שבועות. אם לפני כמה חודשים תופעה שכזו הייתה גוררת כותרות, כיום זה כבר הפך לשגרה, אלא שבמשרדי התחבורה והאוצר מנסים לקדם מתווה שעשוי לצמצם במשהו את הפקק, כך נודע לגלובס.

בשנים האחרונות הקימה המדינה באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י) אותה מנהל איציק בלומנטל, שני נמלים שיופעלו על ידי מפעילים פרטיים. האחד בחיפה והשני באשדוד. בשבוע שעבר הכריזה חנ"י כי הנמל בחיפה, שקיבל את השם נמל המפרץ, ייפתח רשמית ב-1 בספטמבר, כאשר למקבילו מדרום טרם נקבע מועד פתיחה רשמי, אלא שנראה כי הוא ייפתח תוך מספר חודשים ספורים. בשני המקרים מדובר בנמלים שיפרקו מכולות בלבד.

לצד הרציפים שיופעלו בשניהם ושבהן כבר הוצבו מנופי ענק כדי לפרוק את המכולות, בכל אחד מהנמלים החדשים נבנו רציפים נוספים שיוכלו בעתיד להביא להגדלת הפעילות, אך בכדי שלא לפגוע בעיקרון התחרותיות, אלה יופעלו רק כשהמשק יגדל ויגיע לנפחים גדולים יותר. היות ובשניהם טרם הוצבו מנופים, הם פנויים כיום, כך שהם בעלי פוטנציאל לפריקה של מטען כללי. "דמיין שאתה תקוע באיילון וכולם צופרים, ולצידך יש שני מסלולים קיימים שאף אחד לא עושה בהם שימוש. זה פחות או יותר המצב", אמר לגלובס בכיר בענף הספנות, כדי לתאר מדוע בימים אלה במשרדי התחבורה והאוצר בוחנים אפשרות להשמיש את שני הרציפים הללו, ולו זמנית.

שינויים בחיפה ובאשדוד

לגלובס נודע כי אתמול (ג') קיימו גורמים בכירים שקשורים בהפעלת הנמלים ישיבה שנוגעת להקצאת רציף 28 שנמצא בשטח הנמל הפרטי החדש באשדוד לאניות מטען כללי. מדובר בגורמים במשרדי האוצר והתחבורה כשלצידם גורמים מחנ"י ומרשות הספנות והנמלים (רספ"ן).

במקביל עלתה האפשרות להקצות את רציפים 7 ו-8 בחיפה שבשטח הנמל הפרטי, לפריקת אניות מטען כללי, דבר שכבר הצית את זעמה של ההסתדרות. הניצוץ היה מכתב ששלחה בתחילת השבוע חברת SIPG - החברה הסינית שנבחרה להפעיל את רציף המכולות בנמל המפרץ, למנכ"לי האוצר והתחבורה רם בלינקוב ומיכל פרנק. כותרתו הייתה "שימוש ברציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ לפריקה וטעינה של מטען כללי". במכתב נכתב כי למרות שהנמל ייפתח רשמית רק ב-1 לספטמבר, "לבקשת חנ"י, ומשרד התחבורה חברת SIPG החלה זה מכבר בטעינת מכולות ריקות מוקדם מהמתוכנן ברציף 6 בנמל המפרץ, כדי לסייע בפינוי אלפי המכולות הריקות שנצברו בעורף נמל חיפה", נכתב. "אפיק נוסף באמצעותו ניתן להקל על העומס בנמלים הוא שימוש ברציפים 7 ו- 8 בנמל המפרץ לצורך פריקה וטעינה של כלי רכב ומטען כללי, ובפרט אניות ברזל ועציים באמצעות מנופי אנייה או מנופים ניידים".

מי שנדהמו לטענתם מההצעה היו עובדי נמל חיפה, שבאמצעות יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מיהרו לשגר מכתב נזעם לבלינקוב ולפרנק, בו נכתב כי הם הופתעו מהפנייה, ועוד יותר מכך שנראה כי במשרד האוצר תומכים בהצעת SIPG. "מתזכר את כולנו שלא חלף זמן רב מאז חתימת הסכם הרפורמה בנמל חיפה, ואנו מוצאים את עצמנו כבר נדרשים להתמודד עם עמדות (וחלילה החלטות) של משרדי האוצר והתחבורה, אשר עלול להיות בהן כדי לערער את הבסיס עליו הושתתו הסכמי הרפורמה בנמלים בכלל ועל הסכם הרפורמה בנמל חיפה בפרט", כתב אדרי.

במכתב מזכיר אדרי כי הסכם הרפורמה בנמל חיפה שנחתם בינואר 2020, מתבסס, לדבריו על התחייבות המדינה כי בנמל הפרטי בחיפה יוקם רציף אחד "אשר יעסוק בפריקת מכולות. הא ותו לא", נכתב. לדבריו ההצעה של SIPG, היא הצעה של חברה מתחרה לחברת נמל חיפה להפעיל שני רציפים נוספים ולעסוק בתחומים שמעבר למה שדובר עליו מלכתחילה, ועל כן יש כאן "אינטרס תחרותי עסקי כלכלי מובהק", וכי יש פה מצב של ניסיון לשנות את תנאי התחרות, נכתב.

"למיטב ידיעתנו לא קיים פקק"

עוד מציין אדרי במכתבו כי כלל לא בטוח שקיים "פקק". "למיטב ידיעתנו לא קיים "פקק" כלשהו בנמל חיפה בקשר עם פריקת וטעינת מכולות. נהפוך הוא. (יודגש כי אין הכוונה לאניות מטען כללי שהן מרבית האניות שממתינות זמן רב מחוץ לנמלים. ג"ל) יתרה מזאת. גם לו היה קיים "פקק" כאמור, בנמל חיפה או בכל נמל אחר, הרי שהדרך לפתרון סוגיה תפעולית זו הינה באמצעות קיום דו שיח ומו"מ בין הנהלת החברה לבין ההסתדרות וועדי העובדים, ולא באמצעות מתן יכולות תחרותיות מסחריות לחברה מתחרה", נכתב. בסוף המכתב מבקש אדרי מבלינקוב ומפרנק לקבל את התייחסותם "הדחופה".

יודגש כי ל-SIPG אין חוזה להפעלת רציפי 7 ו-8, וכי המנדט שלהם הוא להפעלת רציף 6 - רציף המכולות. עם זאת מכורח היותה מפעילת הנמל הפרטי כולו, שרציפים אלה בשטחו, היא נמצאת במצב נוח לתפעלם יותר מכל גורם אחר. על כן ככל שהמדינה תחליט שהיא רוצה לעשות שימוש ברציפים הללו שהם כאמור חלק מנמל המפרץ כולו שנבנה רק כעת בעלות כוללת של 4.9 מיליארד שקל (בחיפה בלבד) חנ"י שהיא בעלת הקרקע יכולה לקדם כל מתווה שברצונה כך ש- SIPG או גורמים אחרים יוכלו לבצע את הפעילות בפועל.

ממשרד האוצר נמסר: "המשרד בוחן בחיוב כל פיתרון שיסייע לפתור את המצוקה הגדולה בענף וצמצום הנזק הכלכלי המשקי המוערך בעשרות מיליוני שקלים ליום כתוצאה מעמידה של עשרות אוניות בתורי הכניסה לנמלים".

ממשרד התחבורה נמסר: משרד התחבורה נמצא בקשר שוטף עם הנהלות הנמלים וכלל הגורמים הרלוונטיים, כדי למצות את כלל הכלים לצמצום התור בפריקת המטענים בנמלים. אנו מצפים מנמלי אשדוד וחיפה לצמצם את התור, הן לאור האינטרס הציבורי והן האינטרס העסקי, וכי יינקטו פעולות נוספות בהקדם. כל רעיון שיגיע אל השולחן ייבחן על סך מכלול השיקולים המרכיבים את מדיניות הנמלים הלאומית".

מחנ"י נמסר: "חברת נמלי ישראל פועלת להעמקת התחרות בתחום הנמלים בישראל באמצעות הקמת תשתיות נמליות אשר יעמדו לרשותם של מפעילי הנמלים. החברה תקצה רציפים נוספים ככל שיידרשו בהתאם למדיניות הממשלה".

עוד כתבות

הכתבות הנקראות ביותר בתשפ״א

הונאת הפונזי החדשה והחסימה בסואץ: אלו הכתבות הנקראות ביותר בתשפ"א

לא צריך להיות מיליונר כדי לרכוש דירה בכמה מהשכונות הטובות ביותר בארץ ● הקשר בין חסימת תעלת סואץ ובין מיזמי התשתית הישראלים ● איך הגיעו פירמות עוה"ד הגדולות לרווחי שיא בשנת הקורונה ● ההשקעה בנדל"ן משתלמת, אבל בשוק ההון הרבה יותר ● ועוד שש כתבות שאהבתם ב-12 החודשים האחרונים

משגר פאלקון 9 של SpaceX / צילום: Associated Press, John Raoux

חברת SpaceX של אלון מאסק רוצה לקבוע אבן דרך נוספת בשיגור המתוכנן

בטיסה הקרובה של החברה אמורים שלושה אסטרונאוטים אזרחיים להקיף את כדור הארץ מגובה של כ־580 קילומטר במשך שלושה ימים

מנכ''ל Airbnb בריאן צ'סקי / צילום: Reuters, Mike Hutchings

מנכ"ל Airbnb מודה לראשונה: הקורונה הצילה אותנו ממשבר

רגע אחרי ההנפקה Airbnb לא היתה רחוקה ממשבר קיומי: על פניו היא היתה חברת ענק בשווי 100 מיליארד דולר, אבל היא גם דיממה מיליארדים ● תחקיר פאסט קומפני מביא את מאחורי הקלעים של הטלטלה שעברה על החברה שעיצבה מחדש את התיירות העולמית | מיטב הסיפורים מהעולם

ברק כהן, מירב אורן, דני הרמן ורן אורן, Versatile / צילום: Ray Habot

מירב אורן גייסה 80 מיליון דולר ורוצה להיות חד-קרן ישראלי ראשון בעולם הבניין

הסטארט-אפ ורסטיל, שמנטר את עבודת המנופים באתר הבנייה, השלים גיוס משמעותי מקרנות הענק אינסייט פרטנרס וטייגר גלובל ● המייסדת-שותפה והמנכ"לית מירב אורן, שגדלה לאב קבלן, פוזלת היום לדבריה לתואר היוניקורן הישראלי הראשון בעולם של טכנולוגיית בנייה

תמונתו של נשיא ז'ובנל מואיז על קיר חדר הישיבות / צילום: Reuters, Ricardo Arduengo

מי רצח את נשיא האיטי? חלפו חודשיים, והעלילה רק מסתבכת

בחודשיים שחלפו מאז נרצח הנשיא ז'ובנל מואיז, ראיינו כתבי הוול סטריט ג'ורנל יועצים פוליטיים, חוקרים ועורכי דין, קראו הודעות וואטסאפ של החשודים, האזינו להקלטות של פגישת המזימה, בחנו תצלומים מהתגרה שהובילה למות הנשיא - וחזרו עם יותר שאלות מתשובות | מיטב הסיפורים מהעולם

יהב יולזרי, גל קרובינ, אביטל פרדו - בעלי פאגאיה / צילום: רועי פרי

מכשול בדרך למיזוג פאגאיה? האשמות בדילול יתר של מניות ה-SPAC

שני משרדי עורכי דין הוציאו מכתבים לבעלי המניות שהם פותחים בחקירה על טענות ל"דילול יתר של המניות" ● עסקת הספאק מגלמת שווי חברה של 8.5 מיליארד דולר, ובמסגרתה צפויים בעלי המניות הקיימים ב-SPAC להחזיק פחות מ-6% מהחברה לאחר המיזוג

שלט רחוב וול סטריט, והכניסה לבורסת NYSE בניו יורק / צילום: עוזי בלומר

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית מודרנה עלתה בכ-1%

המסחר באירופה ננעל בעליות ● ירידות נרשמו באסיה ● מניית מודרנה עולה לאחר שפרסמה נתונים טובים על החיסון השלישי ● אתמול, ערב יום הכיפורים, ננעל המסחר בארה"ב בעליות

רונאל פישר / צילום: יונתן בלום

הסאגה שלא נגמרת כבר 6.5 שנים, והיד עוד נטויה: מה קורה במשפטו של רונאל פישר?

בדיקת גלובס מעלה כי ההליך בתיק פישר, שנמשך שנים רבות וסבל מליקויים ועיכובים, ממשיך להתנהל באיטיות - בין היתר בשל עיכוב בהחלטות מצד השופט משה סובל, לצד עיכוב שנבע מהחלפת ייצוג הנאשמים בתחילת 2021

בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

כך הפכו מחירי הדיור לנושא הכמעט יחידי שבו הפוליטיקאים מעדיפים לדבר פחות ולעשות יותר

שלושה חודשים אחרי הקמת ממשלת בנט-לפיד, נדמה שלמרות שורה של צעדים עדיין אין בשורה אמיתית בתחום הנדל"ן ● איך, בניגוד מוחלט לממשלות עבר, הפכו מחירי הדיור לנושא שבו הפוליטיקאים מעדיפים קודם כל להנמיך ציפיות, לדבר פחות ולעשות יותר? ראשי סיעות מהקואליציה ושני השרים האמונים על התחום מסבירים

ביטקוין / צילום: יח''צ

למשקיעי הקריפטו יש סיבה לדאגה? בכירים בוושינגטון שוקלים להדק את הפיקוח

בוושינגטון מנסים להגדיר גבולות לשוק הקריפטו החופשי והלא מפוקח: נציגים של משרד האוצר האמריקני נפגשו בסוף השבוע עם נציגי המגזר הפיננסי כדי לבדוק את כלי הרגולציה המתאימים ל"מטבעות יציבים" כגון BitUSD ו-Tether

אמזון פותחת חנות ראשונה ללא קופות בלונדון / צילום: אמזון

אמזון מביאה את הטכנולוגיה ל-Whole Foods

אמזון מכניסה את טכנולוגיית ה-Just Walk Out לסניפי Whole Foods, ותעשיית תאגידי האיקומרס פורחת

דרור בן אשר, מנכ''ל רדהיל / צילום: אריק סולטן

רדהיל הודיעה על כישלון בניסוי הקליני בתרופה לקורונה בחולים קשים

החברה מקווה שהתרופה תתאים לטיפול בחולים בשלב מוקדם יותר ● מניית החברה צונחת עשרות אחוזים בוול סטריט

ציור קיר של קריקו בבודפשט, כמחווה לתרומתה למלחמה בקורונה / צילום: Reuters, KRISZTINA FENYO

"הייתי הולכת באוניברסיטה ואומרת לחוקרים 'קחו RNA'!": החוקרת שמאחורי חיסוני הקורונה בראיון בלעדי

ד"ר קטלין קריקו, החוקרת שגילוייה אפשרו את פיתוח חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, היא היום סמנכ"לית בכירה בביונטק וכבר מוזכרת כמועמדת לפרס נובל, אבל הדרך להכרה הייתה רצופה כישלונות ● בראיון לגלובס היא מספרת שמבחינתה, חיסוני הקורונה הם רק ההתחלה

דודי עזרא / צילום: אביב חופי

דודי עזרא מאבד שליטה: השלים מכירת 23% מניות נטו אחזקות לדוד מצסה בכ-270 מיליון שקל

לאחר שמכר כמחצית ממניותיו בנטו למצסה לפי שווי כפול ממחיר השוק, דיווחה ענקית המזון כי עזרא חדל להיות בעל השליטה בחברה, שהקים אביו לפני כ־80 שנה ● סך התמורות לעזרא בפחות משלוש שנים ממכירת מניות ודיבידנדים - כמעט מיליארד שקל

הסבירות להירשם לריצת מרתון בגיל שנגמר בספרה 9 (29, 39, 49, 59) גבוהה ב-48% ביחס לשאר הגילים / צילום: Shutterstock, Pavel1964

זמן למוטיבציה: אחרי החגים ואפקט ההתחלה החדשה

מדוע אנשים נרשמים למרתון לראשונה בחייהם דווקא בפתח העשור הבא לחייהם ואיך אפשר ליצור סמני זמן מלאכותיים כדי להתניע פרויקט שנתקע

התו הירוק באיטליה / צילום: Reuters, יארה נרדי

איטליה: עובדים חייבים לשאת "תו ירוק", ולא - יפסיקו לקבל משכורת

איטליה מנסה להמריץ את החיסונים במדינה ע"י חיוב כל העובדים - במגזר הציבורי והפרטי - בנשיאת "תו ירוק" עד אמצע אוקטובר ● באיטליה מעריכים שכ-74% מהאוכלוסיה מחוסנים באופן מלא כנגד הקורונה

מתחם הבניינים במהלך ההריסה. עמדו נטושים במשך שנים וניזוקו / צילום: מתוך יוטיוב

סין מציגה: כך הורסים 15 בניינים ב-45 שניות בלבד

שכונה שלמה בעיר קונמינג בסין נהרסה בשבוע שעבר באמצעות חומרי נפץ ● הבניינים בני פחות מעשר שנים אולם מעולם לא הושלמו

חיסון שלישי לקורונה בתל אביב / צילום: Reuters, אמיר כהן

ההסכם שיאפשר למחוסנים ישראלים גישה לתו הירוק באיחוד האירופי

ישראל והאיחוד האירופי הגיעו להסכמה על הכרה הדדית בתעודות המתחסן ● תשתית טכנולוגית תעביר את המידע על המחוסנים ותוודא שאכן התעודות שהם נושאים תקפות

סדרות מומלצות

הדרמה הבלתי נסבלת שתגרום לכם להתמכר והסדרה של מארוול שתעביר לכם את הסופ"ש: המלצות טלוויזיה

הסדרה הצפויה שתדביק אתכם למסך, המשפחה שבנתה לעצמה טירה - ותיעדה הכול, סיפור האונס שכמעט כולם מכחישים ועונה שלישית לקופה ראשית ● מה שכדאי לראות בטלוויזיה עכשיו

פליט מותש שוכב על החוף לאחר ששחה קילומטרים למובלעת הספרדית סאוטה בגבול מרוקו וספרד, מאי / צילום: Associated Press, Javier Fergo

האנטישמיות, הפליטים ומשבר האקלים: גם באיחוד האירופי נדרשים לחשבון נפש

בעוד שהאיחוד האירופי הוא סיפור הצלחה מובהק של סולידריות, אינטרסים משותפים וערבות הדדית, הוא מחזיק באמתחתו גם רשימת "חטאים" שכוללת טיפול לקוי בבעיית הפליטים, 15 שנות הבטחות שווא לטיפול בסוגיית האקלים, הכישלון המהדהד להתמודד עם בעיית האנטישמיות הגוברת ועוד ● לקראת יום כיפור אספנו כמה סיבות לחשבון הנפש שמדינות האיחוד חייבות לעשות