גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספיק כבר עם השקר הזה. לא צריך כל הזמן "להמציא את עצמך מחדש"

ב"ניו יורק טיימס", בסטארבקס ובלגו הבינו שהם לא צריכים להמציא את עצמם מחדש ● בדיוק להפך ● חצי שעה של השראה

רוצים להתחדש? חזרו אל המקורות / צילום: Shutterstock
רוצים להתחדש? חזרו אל המקורות / צילום: Shutterstock

 

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

"אנחנו חייבים להתחדש," אמר המנכ"ל, "להמציא את העתיד, לקחת את החברה קדימה, להנחיל ערכים חדשים ותרבות ארגונית של שינוי. אם לא נמציא את עצמנו מחדש לא נהיה קיימים." הסתכלתי עליו באמפתיה. את הטקסטים האלו אני שומע שוב ושוב, חוזרים על עצמם בלא מעט ישיבות שיש לי עם מנכ"לים, ואף על פי שהוא קרא דווקא לי כדי להביא את אותה חדשנות, הרגשתי אי־נוחות.

"אולי במקום להמציא את עצמכם מחדש תחזרו למקורות?" אמרתי־שאלתי. "הרי תרבות ארגונית אי-אפשר להמציא באיזו ישיבה עם בורקסים וקפה. אתם הרי ארגון שהצליח, וגם אם היום קצת קשה, ההצלחה ההיא מקורה בתרבות ארגונית מסוימת שעבדה מצוין. אולי עם הגדילה נטשתם את הערכים שהביאו להצלחתכם?".

לעיתים נראה שהפתרון הקל הוא לרוץ אל הטכנולוגיה, אלא שחדשנות היא בסופו של דבר רק כלי - כזה שיכול לשרת ערכי ליבה מדויקים שפעמים רבות פשוט קצת נשכחו.

החדשנות של "הניו יורק טיימס"

בשנת 2013 כמות הקוראים של "הניו יורק טיימס" התרסקה כאילו נפלה מצוק: מ-160 מיליון קוראים ב-2011 לפחות מ-80 מיליון קוראים. נראה היה שבעידן הפייסבוק וכותרות הקליקבייט אין לאנשים עניין בתוכן מעמיק בדיגיטל. הנהלת החברה מינתה צוות משימה שמטרתו להמציא את עתיד המותג מחדש. אין תעשייה שעברה ערעור כל כך עוצמתי על ידי הדיגיטל כמו תעשיית התוכן, כך שהצוות המיוחד קיבל אשראי לבחון כל תהליך, כל שיטה וכל פתרון אפשרי.

כולם היו בטוחים שהצוות יחזור עם הצעות להקמת רשת חברתית או לכתיבה קלילה ופופולרית יותר (משהו בסגנון אינסטוש פוגש את פייסבוק), או אולי לקנות איזו אפליקציה כפי שעשתה בזמנו כל חברת תוכן אחרת בהיסטריה (יאהו למשל). אבל לא - הצוות חזר עם פתרון הפוך לגמרי! חבריו הגיעו למסקנה שהקוראים רוצים בעיקר "אמת", ודווקא בעולם של עודף מידע הם מחפשים מקור אמין ורציני שאפשר לסמוך עליו. הצוות המליץ לשים את העיתונות, אותו מקצוע הולך ונעלם, במרכז, כשסביבה שיטות חדשות לספר סיפור בעזרת חדשנות דיגיטלית.

בניין הניו יורק טיימס / צילום: Shutterstock

ב"ניו יורק טיימס" גם החליטו לעבור למודל עסקי אמיץ. בזמן שמרבית התעשייה התבססה על הכנסות מפרסום ונתנה את התוכן בחינם, הם החליטו לגבות דמי מינוי. רבים היו אז סקפטיים לגבי האפשרות לגבות כסף על תוכן באינטרנט, אבל ההצלחה הגיעה. בשעת כתיבת דברים אלה עקפו ההכנסות ממנויים את ההכנסות מפרסום והגיעו ל-800 מיליון דולר - והכל בזכות כך שהם לא נסחפו בזרם אלא התחברו חזרה למקורות.

סטארבקס מחזירים את הקסם

ב-2007 סטארבקס סבלה מקשיים. ההתרחבות המואצת שלה לעוד ועוד סניפים ויוזמות כמו מכירת דיסקים בסניפים וייעול הכנת הקפה - הביאו יותר נזק מתועלת. הווארד שולץ, המנכ"ל האגדי של הרשת, כיהן באותן שנים כיו"ר החברה וצפה מהצד כיצד היא הופכת לרלוונטית פחות ופחות. במקום להטיף לחדשנות, שולץ דווקא יצא בקריאה לחזור למקורות.

במזכר היסטורי ששלח לצוות הניהול הבכיר, שולץ קיבל אחריות למהלך הכושל של שיפור היעילות והצמיחה - זה שהוציא מהסניפים חלק ניכר מהקסם שלהם יחד עם דברים כמו ריח הקפה הקלוי, המראות והקולות של מכונות אספרסו איטלקיות מסורתיות והבריסטות בעבודה. "אנו צריכים להסתכל במראה ולהבין שהגיע הזמן לחזור אל הליבה ולעשות את השינויים הדרושים כדי לעורר את המורשת, את המסורת ואת התשוקה שיש לכולנו לחוויית סטארבקס האמיתית", כתב.

שולץ פיטר את מנכ"ל החברה ולקח על עצמו את התפקיד. בפברואר 2008 הוא סגר את אלפי הסניפים של הרשת ליום אחד - ובמקום לקבל קהל, 135 אלף בריסטות עברו "הדרכת מצוינות בקפה" ולמדו למזוג כוס אספרסו מושלמת. רק לאחר שחזרו לערכי הליבה, של מצוינות בקפה, אִפשר שולץ לפתח חדשנות שתתמוך בה.

חדשנות קובייה אחרי קובייה

ב-2003 לגו הייתה בצרות גדולות. לראשונה מאז היווסדה, המכירות צנחו ב-30 אחוז לעומת השנה הקודמת והחברה מצאה את עצמה עם חוב של 800 מיליון דולר. דוח פנימי של החברה גילה כי כבר יותר מעשור אף אחד מהמוצרים החדשים לא הצליח לייצר ערך משמעותי.

מפעלי לגו / צילום: Shutterstock

נראה היה שללגו המיושנת לא יהיה חלק בעתיד. החברה, שמתנהלת עד היום מכפר דני זעיר בשם בילונד ונמצאת בבעלות אותה משפחה שייסדה אותה לפני מלחמת העולם השנייה, חוותה ירידה קשה בביקושים עקב התחרות הגוברת ממשחקי הווידאו והאינטרנט. הפתרון של החברה היה להמציא מוצרים חדשים, כמה שיותר רחוקים מקוביות הפלסטיק המיושנות. מה הם לא ניסו? החברה השיקה תכשיטים לנערות, בגדים, פתחה פארקי שעשועים ובנתה את חברת משחקי הווידאו שלה מהתחלה, אבל למרות הכול ההידרדרות נמשכה. לגו כמעט פשטה רגל.

בשנת 2004 מונה למנכ"ל יורגן ויג קנודסטרופ (מכאן ואילך אקרא לו ויג). מרגע מינויו למנכ"ל הוא פעל בשיטתיות כדי לבנות אותה מחדש, קובייה אחר קובייה, על ידי חזרה למקורות. ויג פשוט זרק החוצה כל דבר שללגו לא הייתה מומחיות בו. את הפארקים הוא מכר, את המלאי הוא חתך ואת מגוון המוצרים הוא צמצם לחצי (מ-13 אלף ל-6,500).
כל פעילות החברה חזרה לערך הבסיסי של "לשחק יפה" (משמעות השם לגו בדנית), אבל הרווח רחוק מבסיסי (כמיליארד דולר ב-2014).

אני מבין שכולנו כמנהלים מרגישים את הצורך להשתנות ולהתחדש, אבל רגע לפני שמשנים את הכול, אני רוצה להזכיר שגם הארגון הכי גדול ומסובך היה פעם סטארט־אפ עם אנרגיה וחזון ולתדר הזה צריך להתחבר. טכנולוגיה וחדשנות הן רק כלים. כל עוד הליבה לא פתורה, שום גאדג'ט לא יעזור.

בליבה של כל חברה מצליחה יש ניצוץ וקסם של תרבות שפעם עבדה. אם צריך לתקן תרבות ארגונית כדי לעלות מחדש על המסלול, הדרך היא לא בהכרח להמציא מחדש אלא לפעמים פשוט להסתכל אחורה, לחזור אליה ולבצע את אותה משימה בכלים הכי חדשים.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מה שחק את הרווח של רמי לוי, ואלטשולר ממשיך לאבד לקוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● התחזקות השקל וירידה בתיק ני"ע פגעו ברווח של רמי לוי ● אלטשולר שחם איבד 150 אלף לקוחות מתחילת השנה

רחפן הנושא מצלמה של נקסט ויז'ן / צילום: נקסט ויז'ן

המדד הביטחוני החדש בבורסת ת"א לא מצליח להתרומם, ואיפה בכל זאת יש הזדמנות?

פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א מציג ירידות של כמעט 5% ● המו"מ להסכם בין אוקראינה לרוסיה, וסיום המלחמה בעזה, מעיבים לאחרונה על ביצועי המניות שכיכבו בשלוש השנים האחרונות ● האם בבורסה הצטרפו לחגיגה מאוחר מדי?

מימין לשמאל: ערן בילסקי, יוני אושרוב, אבי אייל ורן אחיטוב / צילום: Entrée Capital

בתוך חצי שנה: אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר לקרנות AI ודיפטק

קרן ההון סיכון אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים בתחומי הבינה המלאכותית, דיפ-טק וקריפטו ● הודעת הגיוס אינה מסגירה את זהות המשקיעים, אך לגלובס נודע כי ביניהם גם גופים מוסדיים ישראלים וזרים ● הקרן המוצלחת ביותר של אנטרי השיגה למשקיעים תשואה של פי 30.2

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האנליסטים המשפיעים בוול סטריט ממליץ על 10 מניות ומשוכנע: חברות ה־AI עוד יזנקו

בעוד דמויות בולטות כמו סם אלטמן וריי דליו מזהירות מבועה בענף ה-AI, האנליסט דן איבס מציג תמונה אחרת ואופטימית ● בראיון ל-Yahoo Finance העריך שההשקעות בתחום יזנקו למעל חצי טריליון דולר בתוך שנתיים, המליץ על 10 מניות טכנולוגיה מועדפות, וקבע: אין בועת AI

איראן מנסה לשכנע את המדינה הגרעינית: תתמכי בנו מול ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: בעולם חושבים שהפסקות האש בלבנון ועזה עלולות לקרוס, איראן רוצה להבטיח שפקיסטן תפעל איתה נגד ישראל אבל לא בטוח שזה יקרה, מה ישראל רוצה בסוריה, ואיך נשיא סוריה עוזר לסכל הברחות נשק של חיזבאללה ● כותרות העיתונים בעולם

עוצר הוטל על מעון הנשיא / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שני אנשי המשמר הלאומי נורו מחוץ לבית הלבן, עוצר הוטל על מעון הנשיא

יריות בוושינגטון: חשוד אחד נעצר אחרי שפתח באש לעבר אנשי המשמר הלאומי • שני הנפגעים הובהלו לבתי חולים, אחד מהם במצב קריטי • היורה הוא אזרח אפגניסטן בן 29, שנכנס לארה"ב ב-2021, ולפי דיווח ב-CNN לא משתף פעולה בחקירה • הנשיא טראמפ נמצא בביתו שבפלורידה ושיתף ברשת החברתית שלו: "החיה שירתה באנשי המשמר הלאומי - תשלם על זה מחיר כבד"

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

פרויקט exchange ברמת גן / צילום: 3division

למרות פגיעת הטיל: אזורים מקווה להשלים את בניית מגדל Exchange בר"ג עד לסוף השנה

החברה מציינת בדוח הכספי לרבעון השלישי של 2025 כי היא ממשיכה לפעול לקבלת תעודת גמר "במועד שתוכנן", קרי הרבעון הרביעי של השנה ● השיפוצים צפויים להתארך מעבר לכך ● אחת מהשפעות הפגיעה: החברה מכרה לאורך השנה רק שלוש דירות בפרויקט

 

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

וויז אייר והגדלת הפטור על חבילות: הניסוי הכלכלי הגדול יוצא לדרך

בכנסת מפילים את הגזירות על הרשויות המקומיות ● הציבור ממהר למשוך כספים מהפנסיה ● והצעדים הכלכליים משחקים לטובת המתחרים מחו"ל ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock

האולטימטום והתגובה החריפה: המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה

מניות הביטוח צנחו בחדות אחרי שהמפקח דרש משמונה חברות בענף לעדכן עד פברואר את התעריפים שהן גובות על ביטוח מקיף וביטוח צד ג' ● בחברות זועמים, וטוענים כי המחירים ממילא יורדים, אבל גורמים בענף מסבירים כי האיום מצד הרגולטור עשוי להוריד אותם עוד יותר

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מאחורי הנתונים על ירידת מחירי הדיור יש עיר אחת שהמחירים בה רק עולים

מדד מחירי הדיור מבשר כבר שבעה חודשים רצוף על ירידות שלא נראו זמן רב בשוק המקומי ● אבל כשצוללים לנתונים מגלים שהירידות מתמקדות במרכז, בעוד שבירושלים ובפריפריה המחירים ממשיכים לעלות ● מה הסיבות לתופעה ואיך תשפיע הורדת הריבית של בנק ישראל על השוק?

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

דוחות שופרסל: המכירות בחנויות זהות נפלו בחדות

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ירידה של 9% בתוך שנה ● הרווח הנקי של שופרסל ירד ברבעון השלישי ב-36% ל-168 מיליון שקל, אך בנטרול מכירת ההחזקה בפייבוקס ברבעון המקביל אשתקד, הרווח הנקי עלה בכ-4.5%