גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר ממחצית הצרכנים מעדיפים שירות אנושי על פני שירות דיגיטלי

כ-46% מעדיפים מענה טלפוני, כ-10% יבחרו לגשת למרכזי שירות, ורק אחוז אחד רוצה לתקשר עם בוטים - השיטה המועדפת על חברות - כך עולה מסקר גיאוקרטוגרפיה עבור גלובס ● שירות הוא השיווק החדש, כתבה שלישית בסדרה

שירות לקוחות. כ–46% מעדיפים מענה טלפוני / איור: גיל ג'יבלי
שירות לקוחות. כ–46% מעדיפים מענה טלפוני / איור: גיל ג'יבלי

בסדרת הכתבות המתפרסמת במדור זה בימים האחרונים העלנו את חשיבות השירות הן בעיני החברות, שמבינות שכחלק מהתחרות עליהן לשפר את ערוצי השירות שלהן, והן בפן השדרוגים הטכנולוגיים, שמטרתם להקל על הצרכנים ועל החברות. הפעם אנו בוחנים עד כמה השירות היא סוגיה מהותית בשיקול הצרכנים בבחירת מוצר או שירות, וכיצד הם מעדיפים לקבל שירות.

לכתבה הראשונה בסדרה

לכתבה השנייה בסדרה

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור גלובס עולה כי השירות רחוק מלהיות הפרמטר העיקרי בבחירת מוצר או שירות. למעשה רק 7% מהצרכנים ציינו כי השירות הוא הפרמטר הכי חשוב להם בבואם לרכוש מוצר שעלותו גבוהה יחסית (מוצר חשמלי, ריהוט) או מנוי קבוע (דוגמת שירותי טלוויזיה, אינטרנט, סלולרי וכיוצא באלה).

ייתכן שההסבר לכך הוא שצרכנים רבים מגלים את חשיבות השירות רק לאחר המכירה. תפיסה זו מגובה במדיניות של חברות שעדיין מבדילות בין הליך הפרה-סייל להליך האפטר-סייל. חברות אחרות הבינו שהשירות מתחיל עוד לפני שהמוצר נמצא בידי הצרכנים, ולכן ההפרדה הזו טושטשה או בוטלה.

מה חשוב לצרכן? לפי 69% מהמשיבים הפרמטר העיקרי הוא איכות, ורק כ-18% ציינו את המחיר, למרות שלעתים הוא נתפס בתודעה כחשוב ביותר. ייתכן שהחשיבות המיוחסת לאיכות כוללת את תקוות הצרכנים כי יזדקקו פחות לשירות, ולממשק חוזר עם החברה. בתוך כך, אין ספק כי בבוא הצרכנים לבחור מוצר/שירות, חוויה טובה של שירות מניסיון העבר תעודד אותם לחזור לחברה מסוימת, ומנגד חוויה רעה תרחיק אותם ואת סביבתם - כשידוע שההד של צרכנים משירות רע חזק הרבה יותר לעומת ההד שמייצרים הצרכנים אחרי קבלת שירות טוב.

כ-5% ציינו את המיתוג כשיקול העיקרי ברכישת מוצר או מנוי - ממצא מפתיע למדי, לאור החיבה העזה למותגים על פי נתוני המוצרים הבולטים בקטגוריות השונות. זאת ועוד, מהירות האספקה, זו שחברות נאבקות לשפר בעולמות האונליין והאופליין - צוינה כפרמטר חשוב עבור פחות מ-1% מכלל המשיבים.

מעניין לציין כי חשיבות השירות בבחירת מוצר או שירות עבור הצרכנים עולה עם הגיל, כך שרק כ-5% ציינו פרמטר זה בקרב בני 18-24, לעומת כ-13% בקרב בני 55 ויותר. מנגד, חשיבות המחיר על פי הסקר יורדת עם הגיל - כ-11% בקרב בני 55 ויותר ציינו את המחיר כפרמטר החשוב לעומת כ-20% בקרב בני 35-54.

השפעת הקמפיינים

מיהן החברות שאליהן הצרכנים פונים הכי הרבה כדי לקבל שירות? בראש הרשימה מופיעות קופות החולים (46%), וחברות התקשורת המספקות שירותי סלולר, טלוויזיה ואינטרנט (44%).

אחריהן פונים הצרכנים לבנקים (34%), לחברות כרטיסי האשראי (34%) ולמוסדות ממשלתיים (כ-31%). התחומים הבאים שמעסיקים את הצרכנים בכל הנוגע לקבלת שירות קשורים לעולמות הקניות - רשתות אופנה (כ-25%), חברות פנסיה וביטוח (כ-18%) ורשתות קמעונאיות למוצרי מזון או פארם (16%).

"הפנייה לקבלת שירות אינה קשורה בהכרח לגובה ההוצאה, אלא לתדירות העיסוק שלנו במוצרים או בשירותים", אומר אלי משולם, סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה. לדבריו, הצרכנים מושפעים גם מהעיסוק התקשורתי והקמפיינים הפרסומיים של חברות עסקיות, "שדוחפות את הצרכנים להיות אקטיביים יותר, ולהגדיל משמעותית את כמות הפניות אליהן.

"מוצרי תקשורת, למשל, אנחנו צורכים על בסיס יומי, ובעולם הדיגיטלי של 'כאן ועכשיו', האם אנחנו יכולים להשלים עם שירות בתחום הזה שאינו כולל מענה מיידי? כנראה שלא.

"מנגד, בתחום הפנסיה והביטוח, שמידת החשיבות שלו עבור הציבור גבוהה משמעותית ממידת ההבנה שלו בתחום, יש פחות פניות - משום שאנשים מעדיפים שלא לעסוק או להתעמת עם תחומים שבהם ההבנה שלהם נמוכה יחסית. עם זאת, מעניין לגלות בהקשר זה כי תדירות הפנייה לחברות בתחום הפנסיה וביטוח עולה עם העלייה בגיל, ועם העלייה ברמות ההשכלה וההכנסה".

המעבר מקול לטקסט

הסקר מוכיח כי כיצורים אנושיים נעדיף לתקשר עם בני אדם בכל הנוגע לפתרון תקלות: כ-46% מהצרכנים מעדיפים לקבל שירות במענה טלפוני אנושי, ו-10% אף מעדיפים לגשת אל מרכזי השירות ולפגוש נציג שירות פנים מול פנים. הסקר מלמד כי ככל שהגיל עולה, הרצון לקבל שירות במענה אנושי עולה גם כן, ומנגד, ככל שמדובר בצרכנים הצעירים - הם יעדיפו שירות דיגיטלי.

מבין כלל הצרכנים, כ-23% מעדיפים לתקשר בווטסאפ, שהוא דרך התקשורת שלנו עם העולם הן בתחום החברתי והן בכל הנוגע לעולם העבודה, כ-13.5% מעדיפים לקבל שירות באמצעות אתר האינטרנט של החברה, וכ-6% מעדיפים לשלוח אימייל. שיעור נמוך במיוחד - כ-1% בלבד - מעדיפים לקבל שירות מבוט או מתיבת שיח.

 

"אמנם כמעט מחצית מהצרכנים מעדיפים מענה אנושי, אבל ההעדפה השנייה בחשיבותה, לקבל שירות בווטסאפ, משקפת את הטמעת ההרגל של מעבר מקול לטקסט, כך שליותר ויותר צרכנים נוח להתכתב עם נותני השירות מאשר לדבר איתם", אומרת ד"ר גילה אורן, ראש ההתמחות בשיווק וניהול אסטרטגי, בביה"ס למנהל עסקים במכללה למנהל.

לדברי אורן, "מהנתונים בולטת העובדה שמרבית השירות הנצרך הוא בעולמות השירותים, כלומר קופות חולים, בנקים, פנסיה ביטוח ומוסדות ממשלתיים, יותר מאשר בעולמות של מוצרים. השאלה היא האם החברות שפועלות בעולמות השירותים מתקשות להעניק 'מוצרי שירות' טובים יותר מהחברות שפועלות בתחום המוצרים המוחשיים, ולכן הציבור נדרש לפנות אליהן יותר".

רמת ההכנסה משפיעה

כאשר מבצעים חלוקה מגדרית עולה כי נשים מעדיפות יותר מענה אנושי או מרכז שירות לקוחות, וגברים מעדיפים יותר שירות בווטסאפ, אימייל או דרך אתר החברה. בנוסף, גברים פונים יותר למרכזי שירות בנושאי פנסיה וביטוח, כרטיסי אשראי וחברות תקשורת, בשעה שנשים פונות יותר לקופות החולים (ייתכן שגם לטובת קבלת שירות עבור ילדים), לרשתות מזון ופארם ולרשתות אופנה.

על כך אומרת אורן כי "ממצאי הסקר עונים לכאורה על הסטראוטיפ המגדרי - גברים טכנולוגיים יותר, ולכן פונים יותר מנשים לקבלת שירות בעולמות הבנקים, הביטוח, הפנסיה וכרטיסי אשראי".

עד כמה משפיעה רמת ההכנסה על היקף הפניות של הצרכנים למוקדי השירות? כמעט בכל הקטגוריות (להוציא כרטיסי אשראי, קמעונאות ותחבורה), בעלי ההכנסה הנמוכה פונים פחות לקבל שירות מבעלי ההכנסה הגבוהה. זה בולט במיוחד בעולמות הבנקים, הפנסיה והביטוח, ואורן מסבה את תשומת הלב לשאלה האם זה קורה כיוון שהם מסתפקים בפחות, או שאולי הם מרגישים שלא 'מגיע להם' (Not Entitled), ולכן פונים פחות.

עוד כתבות

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

למה הכנסת מעבירה בימים אלה מיליארדי שקלים?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מכשיר האולטרסאונד הביתי של פלסאנמור / צילום: מצגת החברה

פלסאנמור נוסקת בעקבות קבלת אישור ה-FDA לאולטרסאונד הביתי

החברה, המפתחת מכשירי אולטרסאונד לשימוש ביתי ע"י נשים בהריון, הודיעה על קבלת אישור מה-FDA לשווק את מוצריה בארה"ב ● כעת היא נערכת לשווק את המוצר שלה עצמאית, אם כי אינה פוסלת הסכם עם מפיצים ● מנכ"ל פלסאנמור, ד"ר אלעזר זוננשיין: "אנחנו עצמאיים לחלוטין בתהליך היצור שלנו ומוכנים לשוק האמריקאי"

צחי אבו / צילום: יונתן בלום

"יש לנו דירות עם 8% תשואה. אז שאנפיק כמו דירה בת"א שמפסידה?"

ב־2019, צחי אבו קיבל לידיו את חברת הנדל"ן המשפחתית ששלטה על מחצית מעתודות הקרקע של אשדוד ● הוא החליט שהוא יוצא מעיר הנמל, רכש נכסים של יצחק תשובה, התחרה עם צחי נחמיאס על קניון בנהריה והפך את העסק לאימפריה של מיליארדים

הבנקים מסתערים על המטבעות היציבים / צילום: Shutterstock

כשהבינו שלא יוכלו לנצח אותם: הבנקים מסתערים על המטבעות היציבים

הבנקים הגדולים בעולם עברו מהתעלמות וחשש מהמטבעות הדיגיטליים היציבים, לאימוץ מסיבי ● במקביל, המטבעות היציבים הופכים לנשק שובר שוויון במאבק על הכסף העולמי ● אילו חברות ייהנו מכך, מי צפויות להיפגע ולהפסיד, ומה ההשלכות על המערכת הפיננסית בישראל?

קמפיין וולט שעלה בסוף השבוע / צילום: צילום מסך

פניתם לוולט וקיבלתם הודעה שהנציג דובר אנגלית? זו הסיבה

בחודשים האחרונים מצאו באפליקציית המשלוחים פתרון לעומס הפניות: חלקן מנותבות לנציגי שירות הממוקמים בגאורגיה, שלא תמיד מתקשרים היטב עם הלקוחות ● לפי החברה, שמעסיקה כ־1,400 נציגי שירות בישראל, מדובר בעיקר בזמן אירועי ספורט גדולים ובערבי חמישי

בניין גב־ים בהרצליה / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש בולם פשרה שהותירה את משקיעי גב־ים ללא פיצוי

בעל מניות בגב־ים הגיש תביעה ייצוגית בטענה כי מכירתה לנכסים ובניין קיפחה את הציבור ● הוסכם כי נכסים ובניין תתרום 4 מיליון שקל לחיילים, אך ביהמ"ש מתנגד: "הקבוצה לא מקבלת דבר"

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בתל אביב, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה שהאלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה שאישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

הקלות מס לקרנות והטבות לחוזרים: כך מנסים באוצר לבלום את הירידה בהשקעות

הטבות מס דרמטיות, פטור ממע"מ ויצירת ודאות במיסוי - אלו רק חלק מהסעיפים הכלולים ברפורמה חדשה שנועדה להגביר את האטרקטיביות של ההייטק הישראלי ● מומחים במשק מברכים על היוזמה, אך קיים חשש מפני התנגדות של קרנות השקעה בתחומים כמו נדל"ן שאינן צפויות ליהנות מהרפורמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב; נקסט ויז'ן זינקה במעל 5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5% ● מניות השבבים הדואליות טאואר, קמטק ונובה מטפסות ● וול סטריט סיכמה את השבוע החולף בירוק, לאחר דוחות דרמטיים של ענקיות הטכנולוגיה והקלה במתיחות הסחר בין ארה"ב וסין ● וגם: באופנהיימר מעדכנים את רשימת המניות הישראליות המומלצות: נובה, סלברייט, אודיטי ופאלו אלטו בפנים

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות לענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת

מחבלי חמאס לאחר הפסקת האש / צילום: ap, Jehad Alshrafi

בישראל צפויים לאשר למחבלים ברפיח לעבור לצד העזתי - אבל בלי נשקים

משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של עומר נאוטרה; אביו רונן: עומר בישראל, כמה כאב והקלה ● קנצלר גרמניה פרידריך מרץ שוחח אמש עם נתניהו: "הפסקת האש בעזה חייבת להימשך ולהחזיק מעמד" ● טראמפ: "הייתי צריך ללחוץ קצת על נתניהו כדי להשיג את ההסכם לסיום המלחמה" ● עדכונים שוטפים

ניו דלהי / צילום: Shutterstock

המסלול למזרח יתקצר? הקו הישיר להודו תלוי באור ירוק מהמדינה הזאת

ארקיע הודיעה כי היא מקיימת מגעים לחידוש הקו הישיר בין ישראל להודו, שנסגר במהלך הקורונה ● הסיבה: הפסקת האש החזירה לשולחן את האפשרות לטוס מעל עומאן – התפתחות שעשויה לקצר את המסלול למזרח ולהפוך את הקו לרווחי עבור החברות הישראליות, במיוחד כל עוד אייר אינדיה נעדרת מנתב"ג

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; בורסת דרום קוריאה שוב שברה שיא

ביפן לא מתקיים היום מסחר לרגל חג לאומי ● הפעילות היצרנית בסין ירדה לרמה הנמוכה ביותר זה שישה חודשים ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

סם אלטמן כנראה לא יהיה המרוויח הגדול מהנפקת טריליון הדולר. אז מי כן יהנו?

בסוף השבוע האחרון, דיווחים ברחבי העולם ניסו לחזות איך הולכת להיראות הנפקת OpenAI, שמתוכננת לפי שווי של כטריליון דולר ● אבל יש עוד דרך ארוכה עד ההנפקה, ובינתיים סם אלטמן יצטרך להוכיח שהוא יודע להרוויח כסף מהעסק הכי מדובר בעולם ● ומי הנהנית העיקרית?

חדשות הביומד / צילום: יונתן בלום

גלוטן הוא לא הבעיה? כתב העת שמערער על אחת הרגישויות הפופולריות בעולם

מאמר בכתב העת הרפואי "Lancet" טוען כי רוב האנשים שמדווחים על רגישות לגלוטן אינם מגיבים אליו כלל ● רמי לוי יתרום 5 מיליון שקל למכון השיקום של הדסה ● NeuroKaire הישראלית משתפת פעולה עם Compass Pathways הבריטית בתחום התרופות הפסיכדליות ● יורוג’ן קיבלה קוד ביטוחי קבוע לתרופה החדשה שלה ● ומחזור סטארט־אפים חדש של קרן דנגור והשגרירות הבריטית יתמקד בבריאות הנפש ● השבוע בביומד

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

הפשיטה הנרחבת, העצורים והחשדות: כל מה שניתן לומר על פרשת השחיתות בהסתדרות

בשל חשד לעבירות שחיתות והפרת אמונים: המשטרה עצרה הבוקר בכירים במשק ובמישור המוניציפלי • בין המעורבים - יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד • החקירה נגד החשודים המרכזיים התנהלה בשנתיים האחרונות באופן סמוי, וכעת מאות נחקרים צפויים להיחקר

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

יו"ר אל על הופך גם לבעל מניות משמעותי בחברה. כמה הוא יחזיק?

עמיקם בן צבי יקבל 15% ממניות כנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג באל על ● עפ"י הדיווח של החברה לבורסה, ההסכם עם הבעלים, קני ואלי רוזנברג, נחתם בשבוע שעבר וצפוי לצאת לפועל לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים

"סימסה שהיא אבלה": למה נדחתה בקשת אישה לרשת את בן זוגה?

בית המשפט דחה בקשת אישה להכיר בה כידועה בציבור לצורכי ירושה, וקבע כי לא התקיימו חיים משותפים בפועל ● הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבני ברק חויבה לפצות זוג תושבים על רשלנות באכיפת החוק כלפי עסק רועש שפעל בסמוך לביתם ● ושיפוץ גג בניין הסתיים בהחזר כספי, לאחר שהתברר שהוא שייך רק לבעלים אחד ● 3 פסקי דין בשבוע

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט בביקורת על הבורר אורנשטיין: "בהתנהלותו נפלו פגמים"

בית המשפט המחוזי קבע כי הפסק, שפרסם השופט בדימוס איתן אורנשטיין באפריל 2024, לא יקבל כרגע תוקף של פסק דין, אך גם לא יבוטל ויחזור לאורנשטיין ● השופטת דחתה את טענת גרטלר כי אורנשטיין היה בניגוד עניינים אך מתחה ביקורת על השופט לשעבר לגבי פגיעה בזכות הטיעון של הצדדים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

דיבידנד העתק שחילקה הפניקס והקפיץ את רשות שוק הון

ברשות מתנגדים להחלטה של חברת הביטוח לחלק לחברת האם הציבורית נכסים בהם החזיקה בהיקף של 1.4 מיליארד שקל ● ברשות טוענים: ההחלטה יוצרת מצב של ניגוד עניינים, תוך ניסיון לחמוק מפיקוח ● הפניקס: "החלוקה בוצעה ללא דופי, בהתאם להוראות הדין"