גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר ממחצית הצרכנים מעדיפים שירות אנושי על פני שירות דיגיטלי

כ-46% מעדיפים מענה טלפוני, כ-10% יבחרו לגשת למרכזי שירות, ורק אחוז אחד רוצה לתקשר עם בוטים - השיטה המועדפת על חברות - כך עולה מסקר גיאוקרטוגרפיה עבור גלובס ● שירות הוא השיווק החדש, כתבה שלישית בסדרה

שירות לקוחות. כ–46% מעדיפים מענה טלפוני / איור: גיל ג'יבלי
שירות לקוחות. כ–46% מעדיפים מענה טלפוני / איור: גיל ג'יבלי

בסדרת הכתבות המתפרסמת במדור זה בימים האחרונים העלנו את חשיבות השירות הן בעיני החברות, שמבינות שכחלק מהתחרות עליהן לשפר את ערוצי השירות שלהן, והן בפן השדרוגים הטכנולוגיים, שמטרתם להקל על הצרכנים ועל החברות. הפעם אנו בוחנים עד כמה השירות היא סוגיה מהותית בשיקול הצרכנים בבחירת מוצר או שירות, וכיצד הם מעדיפים לקבל שירות.

לכתבה הראשונה בסדרה

לכתבה השנייה בסדרה

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור גלובס עולה כי השירות רחוק מלהיות הפרמטר העיקרי בבחירת מוצר או שירות. למעשה רק 7% מהצרכנים ציינו כי השירות הוא הפרמטר הכי חשוב להם בבואם לרכוש מוצר שעלותו גבוהה יחסית (מוצר חשמלי, ריהוט) או מנוי קבוע (דוגמת שירותי טלוויזיה, אינטרנט, סלולרי וכיוצא באלה).

ייתכן שההסבר לכך הוא שצרכנים רבים מגלים את חשיבות השירות רק לאחר המכירה. תפיסה זו מגובה במדיניות של חברות שעדיין מבדילות בין הליך הפרה-סייל להליך האפטר-סייל. חברות אחרות הבינו שהשירות מתחיל עוד לפני שהמוצר נמצא בידי הצרכנים, ולכן ההפרדה הזו טושטשה או בוטלה.

מה חשוב לצרכן? לפי 69% מהמשיבים הפרמטר העיקרי הוא איכות, ורק כ-18% ציינו את המחיר, למרות שלעתים הוא נתפס בתודעה כחשוב ביותר. ייתכן שהחשיבות המיוחסת לאיכות כוללת את תקוות הצרכנים כי יזדקקו פחות לשירות, ולממשק חוזר עם החברה. בתוך כך, אין ספק כי בבוא הצרכנים לבחור מוצר/שירות, חוויה טובה של שירות מניסיון העבר תעודד אותם לחזור לחברה מסוימת, ומנגד חוויה רעה תרחיק אותם ואת סביבתם - כשידוע שההד של צרכנים משירות רע חזק הרבה יותר לעומת ההד שמייצרים הצרכנים אחרי קבלת שירות טוב.

כ-5% ציינו את המיתוג כשיקול העיקרי ברכישת מוצר או מנוי - ממצא מפתיע למדי, לאור החיבה העזה למותגים על פי נתוני המוצרים הבולטים בקטגוריות השונות. זאת ועוד, מהירות האספקה, זו שחברות נאבקות לשפר בעולמות האונליין והאופליין - צוינה כפרמטר חשוב עבור פחות מ-1% מכלל המשיבים.

מעניין לציין כי חשיבות השירות בבחירת מוצר או שירות עבור הצרכנים עולה עם הגיל, כך שרק כ-5% ציינו פרמטר זה בקרב בני 18-24, לעומת כ-13% בקרב בני 55 ויותר. מנגד, חשיבות המחיר על פי הסקר יורדת עם הגיל - כ-11% בקרב בני 55 ויותר ציינו את המחיר כפרמטר החשוב לעומת כ-20% בקרב בני 35-54.

השפעת הקמפיינים

מיהן החברות שאליהן הצרכנים פונים הכי הרבה כדי לקבל שירות? בראש הרשימה מופיעות קופות החולים (46%), וחברות התקשורת המספקות שירותי סלולר, טלוויזיה ואינטרנט (44%).

אחריהן פונים הצרכנים לבנקים (34%), לחברות כרטיסי האשראי (34%) ולמוסדות ממשלתיים (כ-31%). התחומים הבאים שמעסיקים את הצרכנים בכל הנוגע לקבלת שירות קשורים לעולמות הקניות - רשתות אופנה (כ-25%), חברות פנסיה וביטוח (כ-18%) ורשתות קמעונאיות למוצרי מזון או פארם (16%).

"הפנייה לקבלת שירות אינה קשורה בהכרח לגובה ההוצאה, אלא לתדירות העיסוק שלנו במוצרים או בשירותים", אומר אלי משולם, סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה. לדבריו, הצרכנים מושפעים גם מהעיסוק התקשורתי והקמפיינים הפרסומיים של חברות עסקיות, "שדוחפות את הצרכנים להיות אקטיביים יותר, ולהגדיל משמעותית את כמות הפניות אליהן.

"מוצרי תקשורת, למשל, אנחנו צורכים על בסיס יומי, ובעולם הדיגיטלי של 'כאן ועכשיו', האם אנחנו יכולים להשלים עם שירות בתחום הזה שאינו כולל מענה מיידי? כנראה שלא.

"מנגד, בתחום הפנסיה והביטוח, שמידת החשיבות שלו עבור הציבור גבוהה משמעותית ממידת ההבנה שלו בתחום, יש פחות פניות - משום שאנשים מעדיפים שלא לעסוק או להתעמת עם תחומים שבהם ההבנה שלהם נמוכה יחסית. עם זאת, מעניין לגלות בהקשר זה כי תדירות הפנייה לחברות בתחום הפנסיה וביטוח עולה עם העלייה בגיל, ועם העלייה ברמות ההשכלה וההכנסה".

המעבר מקול לטקסט

הסקר מוכיח כי כיצורים אנושיים נעדיף לתקשר עם בני אדם בכל הנוגע לפתרון תקלות: כ-46% מהצרכנים מעדיפים לקבל שירות במענה טלפוני אנושי, ו-10% אף מעדיפים לגשת אל מרכזי השירות ולפגוש נציג שירות פנים מול פנים. הסקר מלמד כי ככל שהגיל עולה, הרצון לקבל שירות במענה אנושי עולה גם כן, ומנגד, ככל שמדובר בצרכנים הצעירים - הם יעדיפו שירות דיגיטלי.

מבין כלל הצרכנים, כ-23% מעדיפים לתקשר בווטסאפ, שהוא דרך התקשורת שלנו עם העולם הן בתחום החברתי והן בכל הנוגע לעולם העבודה, כ-13.5% מעדיפים לקבל שירות באמצעות אתר האינטרנט של החברה, וכ-6% מעדיפים לשלוח אימייל. שיעור נמוך במיוחד - כ-1% בלבד - מעדיפים לקבל שירות מבוט או מתיבת שיח.

 

"אמנם כמעט מחצית מהצרכנים מעדיפים מענה אנושי, אבל ההעדפה השנייה בחשיבותה, לקבל שירות בווטסאפ, משקפת את הטמעת ההרגל של מעבר מקול לטקסט, כך שליותר ויותר צרכנים נוח להתכתב עם נותני השירות מאשר לדבר איתם", אומרת ד"ר גילה אורן, ראש ההתמחות בשיווק וניהול אסטרטגי, בביה"ס למנהל עסקים במכללה למנהל.

לדברי אורן, "מהנתונים בולטת העובדה שמרבית השירות הנצרך הוא בעולמות השירותים, כלומר קופות חולים, בנקים, פנסיה ביטוח ומוסדות ממשלתיים, יותר מאשר בעולמות של מוצרים. השאלה היא האם החברות שפועלות בעולמות השירותים מתקשות להעניק 'מוצרי שירות' טובים יותר מהחברות שפועלות בתחום המוצרים המוחשיים, ולכן הציבור נדרש לפנות אליהן יותר".

רמת ההכנסה משפיעה

כאשר מבצעים חלוקה מגדרית עולה כי נשים מעדיפות יותר מענה אנושי או מרכז שירות לקוחות, וגברים מעדיפים יותר שירות בווטסאפ, אימייל או דרך אתר החברה. בנוסף, גברים פונים יותר למרכזי שירות בנושאי פנסיה וביטוח, כרטיסי אשראי וחברות תקשורת, בשעה שנשים פונות יותר לקופות החולים (ייתכן שגם לטובת קבלת שירות עבור ילדים), לרשתות מזון ופארם ולרשתות אופנה.

על כך אומרת אורן כי "ממצאי הסקר עונים לכאורה על הסטראוטיפ המגדרי - גברים טכנולוגיים יותר, ולכן פונים יותר מנשים לקבלת שירות בעולמות הבנקים, הביטוח, הפנסיה וכרטיסי אשראי".

עד כמה משפיעה רמת ההכנסה על היקף הפניות של הצרכנים למוקדי השירות? כמעט בכל הקטגוריות (להוציא כרטיסי אשראי, קמעונאות ותחבורה), בעלי ההכנסה הנמוכה פונים פחות לקבל שירות מבעלי ההכנסה הגבוהה. זה בולט במיוחד בעולמות הבנקים, הפנסיה והביטוח, ואורן מסבה את תשומת הלב לשאלה האם זה קורה כיוון שהם מסתפקים בפחות, או שאולי הם מרגישים שלא 'מגיע להם' (Not Entitled), ולכן פונים פחות.

עוד כתבות

מל''ט של חברת בלו בירד / צילום: 2.      WonderB UAS (קרדיט: BlueBird Aero Systems )

החברה הישראלית שהחלה לייצר מל"טים מתאבדים במרוקו

בלובירד, החברה הבת של התעשייה האווירית, חנכה מפעל לייצור מל"טים מתאבדים במרוקו ● במבט רחב יותר - בשנים האחרונות המדינה המוסלמית הפכה ליעד פעילות משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות ● ואיזו מדינה מפסידה מכל זה?

רפי בן עמי, המנכ''ל החדש של מיטרוניקס / צילום: מיכה לובטון

אחרי שאיבדה 95% מהשיא: זה המנכ"ל החדש של מיטרוניקס

רפי בן עמי, שכיהן עד לאחרונה כמנהל הפעילות של חברת השבבים אפלייד מטיריאלס ישראל, נקרא להוציא את חברת הרובוטים לניקוי בריכות מהמשבר אליו נקלעה ● הוא יחליף בתפקיד את שרון גולדנברג, מנכ"ל החברה ב-4 השנים האחרונות

בניין בבת ים שספג פגיעה ישירה מטיל איראני במהלך מבצע ''עם כלביא'' / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

ועדת השרים לחקיקה אישרה: המדינה תוכל להפקיע דירות שנהרסו במלחמה עם איראן

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעתו של הצוות הבין-תחומי, שיאפשר גם הריסה של בניינים שלא נפגעו מהטילים אם הם סמוכים לבניינים שנהרסו

אייל פסו, מייסד משותף ומנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

הצרות בצרפת ומשבר החוב: איך ההנפקה הישראלית הנוצצת בוול סטריט הפכה למניה שקורסת ב־84%

ביום שישי איבדה החברה, שפיתחה "זכוכית חכמה", שליש מערכה, לאחר שבית משפט בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות בנות ● גאוזי דחתה ברגע האחרון את פרסום הדוחות

ביל ומלינדה גייטס / צילום: ap, Seth Wenig

קרן ביל ומלינדה גייטס קיצצה ב-65% את החזקותיה במיקרוסופט

רשות ניירות הערך האמריקאית דיווחה כי ברבעון האחרון קיצצה הקרן הפילנתרופית של ביל ומלינדה גייטס בעשרות אחוזים את ההחזקות שלה במיקרוסופט ● המהלך מעורר שאלות משום שמיקרוסופט שימשה זמן רב כנתח המרכזי של תיק ההשקעות של הקרן

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה ממשיך להיות חזק גם באוקטובר, וההייטק מתאושש

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה נשאר נמוך גם בחודש אוקטובר ועומד על 3% - שיעור זהה לזה של חודש ספטמבר השנה ● גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר זהה ברמה של 60.9% ● מספר המשרות הפנויות מגיע ל-149 אלף - עלייה מהחודש הקודם

פטריק דרהי, בעלי הוט / צילום: איל יצהר

המפץ הגדול בשוק הסלולר: מה הוביל למחיר השיא של הוט מובייל?

הוט מובייל נמצאת על המדף ומשכה מספר הצעות רכישה ממתחרות וממשקיעים חיצוניים ● התחרות על החברה הגיעה לשיא לאחר שחתמה על מזכר עקרונות עם פלאפון לפי שווי של מעל ל-2 מיליארד שקל ● איך אישור העסקה עשוי להשפיע על השוק ועל המחירים בישראל?

דליה קורקין / צילום: נועה זני

למה באמת עמל ומעבר התפשרה על 400 מיליון שקל מהשווי בהנפקה?

בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך אחת ההנפקות הגדולות של השנה, כשמניות עמל ומעבר יחלו להיסחר בבורסה בת"א לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל ● בתחילה ביקשו בעלי המניות לבצע את ההנפקה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, אך לבסוף נאלצו לוותר על 400 מיליון

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

מחירי הגבינות יירדו? האוצר יגדיל את היבוא פי שלושה

משרד האוצר יפרסם השבוע להערות הציבור החלטה להגדיל דרמטית את מכסות היבוא על גבינות צהובות, קשות ופרימיום - ממכסה שנתית של 6,500 טונות בלבד, למכסה של 19.5 אלף טונות ● הרחבת המכסות תהיה בהוראת שעה לשנתיים ותיכנס לתוקף בתחילת 2026

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

תמורת 2.1 מיליארד שקל: פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות בלתי מחייב לרכישת 100% מניות הוט מובייל מידי הוט ● כעת יעמדו לצדדים עד 60 יום להגיע להסכמות סופיות ● השלמת העסקה דורשת את אישור משרד התקשורת ורשות התחרות

אייל פסו, דניאל שרייבר, עופר דרוקר / צילום: יח''צ גאוזי, שלומי יוסף, ענבל מרמרי

ענקית ההשקעות שחיסלה את רוב ההחזקות בלמונייד, והמניה הישראלית שצללה ב־30% ביום

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● גאוזי צנחה במעל 30% לשפל של כל הזמנים, לאחר שביהמ"ש המסחרי בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון במדינה זו בנוגע לשלוש חברות בנות שלה ● נקסן הורידה תחזיות ל-2025 והמניה נחכתה בשיעור דו־ספרתי ● וסופטבנק מכרה ברבעון השלישי 40% ממניות למונייד

ניתוח חברה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

איך הפכה אחת מקבוצות המזון הגדולות והמסתוריות בישראל ללהיט בבורסה

עם שליטה של עשרות אחוזים בשוק הבשר, הדגים והשימורים, נטו מלינדה ביססה את מעמדה כאחת מקבוצות המזון הגדולות והוותיקות בישראל ● בשנה האחרונה היא הפכה למניה חמה בתל אביב עם זינוק של כ־115% בשווי, אבל האם היא עדיין הזדמנות השקעה? ● מדור חדש

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי המוביל לנסט הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען שהסיבה עשויה להיות רעלן

פיטר תיל, יזם ומיליארדר. משקיע בולט בחד הקרן / צילום: ap, Rebecca Blackwell

אחרי סופטבנק: גם פיטר ת'יל חיסל את כל החזקותיו באנבידיה ברבעון השלישי

קרן Thiel Macro מכרה מניות של אנבידיה בכ־100 מיליון דולר, כך לפי דיווח בבלומברג ● העיתוי למכירה היא על רקע חשש גובר מבועת AI וכמו כן מהלך דומה של סופטבנק בשבועות האחרונים

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כך ישנה הקמפוס של אנבידיה בקריית טבעון את המציאות במקום

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, הקמפוס החדש של אנבידיה צפוי להיבנות בקריית טבעון ● העיירה הקטנה והפסטורלית, שנבחרה בקפידה על ידי ענקית השבבים הבינלאומית, תשנה את אופייה - עם אלפי עובדים חדשים, שינויים בתשתיות ובתחבורה וביסוס מעמדה האזורי

אילוסטרציה: Shutterstock

החולשה של מור ואנליסט בחודשים האחרונים, ומי כובשת את צמרת התשואות?

גם בחודש אוקטובר, התשואות החזקות בשוק המקומי ממשיכות לסייע לחוסכים לראות את אחת השנים החזקות ביותר בקרנות ההשתלמות והפנסיה ● גם חודש נובמבר בינתיים חיובי בישראל - אך שלילי בעולם

אלי כהן, מנכ''ל הבנק הבינלאומי / צילום: אייל טואג

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי נשחק במעל 6% - זו הסיבה

הירידה ברווחיות נבעה מהפסד חד פעמי שהציגה חברת כאל ● למרות זאת, הגאות בבורסה הזניקה את היקף העמלות שנבעו בין היתר מפעילות זו ל-461 מיליון שקל, עליה של 16% ● יחלק דיבידנד נדיב באופן חריג

מחשוב קוונטי / צילום: AP

כולם מסכימים שזו תהיה המהפכה הטכנולוגית הבאה. אבל מי תהיה ה"אנבידיה" של התחום?

מחשוב קוונטי הולך ומתברר בתור המהפכה הטכנולוגית שצפויה לקחת את המחשוב המתקדם בעולם לשלב הבא ● גם בשוק ההון מזהים את הפוטנציאל, והמניות בתחום הציגו תשואות פנומנליות בשנה האחרונה ● אבל עליות של אלפי אחוזים מביאות גם ירידות חדות, ויש מי שמשוכנעים: הדבר הגדול הבא יגיע מהשוק הפרטי או מענקיות הטכנולוגיה

3 תובנות על השינויים בתיק של באפט / צילום: Shutterstock

טביעת אצבע של היורש והשקעה מפתיעה: 3 תובנות על השינויים בתיק של באפט

המשקיע האגדי חשף בסוף השבוע האחרון שורה של שינויים בפורטפוליו של ברקשייר האת'ווי ברבעון השלישי של השנה ● השקעת ענק בגוגל, מכירות עקביות בבנק אוף אמריקה ואפל והגדלת החזקות בדומינו'ס: מה אפשר ללמוד מהמהלכים האחרונים של האורקל מאומהה?

מימין: אופיר ארליך, רון קמחי וגונן שטיין, חברת Eon / צילום: באדיבות Eon

EON של אופיר ארליך מגייסת מיליונים לפי שווי של 4 מיליארד דולר בהובלת אלעד גיל

EON נמצאת במשא ומתן לגיוס סיבוב שעשוי לשקף לחברה שווי של 4 מיליארד דולר ● החברה,שמספקת טכנולוגיה חדשה לגיבוי נתונים בענן, נחשבת לאחת המבוקשות ביותר להשקעה ע"י קרנות הון סיכון ישראליות ● את הסיבוב הנוכחי מוביל המשקיע האמריקאי-ישראלי אלעד גיל