גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריטניה וטורקיה נכנסות לרשימה האסורה לטיסה. מי עוד על הכוונת?

בדיון בוועדת החוקה שנערך היום אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס: "הרבה מדינות אמורות להיכנס לרשימה האדומה בשבוע הבא" ● לקראת הדיון הוצגו נתונים בנוגע לרשימת המדינות האדומות: מאז מאי הוגשו לוועדת חריגים כ-30 אלף בקשות לטוס למדינות ה"אסורות"; כ-25% מהם אושרו

תור בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
תור בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

17:30

ועדת החוקה אישרה כי המדינות טורקיה, בריטניה, קפריסין וגיאורגיה יכללו ברשימה ה"אדומה" כלומר שחל איסור לטוס אליהן אלא באישור ועדת חריגים. מוקדם יותר השבוע דחתה הוועדה את הכנסת המדינות כפי שביקש משרד הבריאות כשהיו"ר ח"כ גלעד קריב דרש לקבל תשובות והבהרות שקיבל היום מנציגי משרד הבריאות שנכחו בדיון. המדינות ייכנסו לרשימה מה-30 ביולי והוועדה קיצרה את תוקפן עד ל-9 באוגוסט (במקום עד ה-12 באוגוסט). הוועדה גם קיצרה את תוקף תקנות התו הירוק שנכנס היום לתוקף ב-18 ימים (עד ה-7.8 במקום ה-25.8) וזאת לאור דרישות הוועדה לקבל תשובה מי יממן את הבדיקות המהירות שיידרשו ממי שאינו מחוסן לרבות ילדים בכניסה למקומות שונים.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה כי אם המתווה ימשך במתכונתו הנוכחית המדינות הבאות שייכנסו לרשימה האדומה הן יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות כשאיטליה וצרפת ייכנסו לרשימה שבאזהרת מסע חמורה. המשמעות של הרשימה שברמת סיכון מרבי (כלומר מדינות אדומות) היא שחל איסור לנסוע אליהן אלא באישור ועדת חריגים ומשמעות הרשימות באזהרת מסע מירבית ובאזהרת מסע חמורה היא שכל השבים מהן מחויבים בבידוד, כולל מחוסנים.

ישראלים רבים שכבר שריינו טיסות ליעדים אלה מודאגים שמא לא יורשו לצאת מן הארץ, כאשר מדובר בחופשה ולא בנסיעה המוגדרת כחיונית. במקרה שחברת התעופה תקיים את הטיסה והיא לא תבוטל ולנוסעים אין כרטיסים ברי ביטול או ביטוח ביטול נסיעה, החברות לא מחויבות להשיב לנוסעים את כספם. אלא שאם יעדי נופש מובהקים, דוגמת יוון, יהפכו לאדומים סביר להניח שהחברות הן שיבטלו את הטיסות. במקרים אלה - חובתן להשיב לנוסעים את כספם.

15:30

הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הזהירה היום (ה') בדיון בוועדת החוקה כי יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות צפויות להיכנס לרשימת המדינות האדומות כבר בימים הקרובים.

"אם ממשיכים במודל הנוכחי, יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות ייכנסו בשבוע הבא לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבי שהיציאה אליהן אסורה", אמרה אלרעי פרייס, והזהירה כי "איטליה וצרפת ייכנסו לאזהרת מסע חמורה".

במסגרת הדיון על תקנות הקורונה אמרה אלרעי פרייס גם כי "רק 10% מהחוזרים מחו"ל עורכים את בדיקת הקורונה השנייה ביום השביעי לחזרתם. אם אנחנו בונים מודלים שמבוססים על זה שאנשים יעשו בדיקות בתדירות מסוימת, ורובם לא עושים, ואין כל-כך אכיפה, אז צריך כרגע להמשיך עם המודל הקיים. אנחנו מבינים את הבעייתיות בהתנהלות הזאת, שרק נכנסות עוד ועוד מדינות בסיכון מרבי, אני אומרת בצורה הכי כנה - הרבה מדינות אמורות להיכנס לרשימת המדינות האדומות בשבוע הבא".

ד"ר אלרעי פרייס התייחסה לשאלת חברי הכנסת על הנתונים של משרד הבריאות בנוגע לטורקיה, ואמרה: " בטורקיה המספר עובר את הרף של מעל 50 לחודש, ונכנסו 131 חולים, ורואים שזה פשוט הולך ועולה. חלק מהעלייה הזו נובע מכך שהרבה אנשים נכנסו לשם, אז גם חזרו הרבה חולים. אם נישאר באותו המודל, הרבה מאוד מדינות יעברו למצב של סיכון מרבי בגלל התחלואה שחוזרת אלינו". 

"עלייה אקספוננציאלית בתחלואה המיובאת" 

ד"ר אלרעי פרייס התייחסה לנתונים שהציגה בפני חברי הוועדה ואמרה: "כבר הגענו ל-800 אנשים וחולים שנכנסו דרך המעברים בעיקרם מנתב"ג. יש לנו בין 100 ל-250 חולים שנכנסים ביום. זו תחלואה של כל ה-10 ימים אחרי חזרה מחו"ל. בין 50% ל-60% מתגלים כבר בנתב"ג בבדיקה הראשונה, והיתר מתגלים במהלך הבידוד. זו עלייה אקספוננציאלית בתחלואה המיובאת. מה שבאמת מדאיג אותנו זה תחלואה שבאה מכל העולם, בעיקר תחלואה של מחוסנים. מכל העולם שיעור התחלואה החוזרת עומד על בין 0.1% ל-0.6% -".

בפתח הדיון התייחס יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב, לדברים שאמרה ד"ר אלרעי פרייס בקבינט הקורונה, ואמר: "אנחנו כאן בוועדה מכבדים את העמדות המקצועיות של משרד הבריאות ואת מציגי ומציגות העמדות הללו. השיח הדמוקרטי מחייב שיח פתוח וביקורתי, טוב שנשמעות עמדות אחרות, אך כאן בוועדה יש לנו אמון מלא ביושרה ובמחויבות המקצועית של כל העוסקים בשמירה על בריאות הציבור. גם אם תהיה מחלוקת, היא מחלוקת לשם שמיים שננהל בכבוד, ונקפיד לעשות כך בעתיד. טוב שנשמעות דעות רבות בשיח הציבורי, שזהו תפקידו, אך עליהן להישמע מתוך כבוד עמוק לאלה המשקיעים את יומם ולילם בהגנה על בריאות הציבור".

12:30

מאז חודש מאי הוגשו כ-30 אלף בקשות של אזרחים שביקשו לטוס לאחת מהמדינות שהטיסה אליהן נאסרה על-ידי משרד הבריאות, כ-25% מתוכן מהן קיבלו אישור. המדינה שהכי הרבה ביקשו לטוס אליה מבין המדינות ה"אסורות" היא רוסיה.

לקראת דיון שיתקיים היום בוועדת החוקה, במסגרתו גם תידון בקשת משרד הבריאות להוסיף ארבע מדינות לרשימת המדינות האדומות, כלומר המוגדרות בסיכון מרבי, הוצגו נתונים לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב, שמוקדם יותר השבוע מתח ביקורת על בקשת המשרד להוספת המדינות וגם על האכיפה למחויבי הבידוד בחזרתם לישראל.

המדינות שמשרד הבריאות מבקש להוסיף לרשימה הן: בריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה. מדינות אלה צפויות להצטרף מ-30 ליולי למדינות שכבר ברשימה, והן: ספרד, רוסיה, אוזבקיסטן, ארגנטינה, בלרוס, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו וקירגיסטן.

במשרד הבריאות מדגישים כי ככל שוועדת החוקה לא תבטל את תיקון התקנות במהלך הדיון, ארבע המדינות האמורות ייכנסו לרשימת המדינות האסורות כמתוכנן. המשמעות של רשימה זו היא שחל איסור לנסוע למדינות שהיא כוללת אלא באישור ועדת חריגים. את ועדת החריגים מפעיל כיום משרד הפנים. כל השבים לישראל ממדינות אלה, כולל מחוסנים ומחלימים, מחויבים להיכנס לבידוד.

בחודשים מאי, יוני ותחילת יולי הוגשו כ-23.9 אלף בקשות לטוס למדינות ה"אסורות", כמעט מחציתן הוגשו כדי לטוס לרוסיה (כ-11.5 אלף). כ-2,600 הגישו בקשה לטוס לאוקראינה, וכ-1,200 הגישו בקשה לטורקיה (שכבר הייתה ברשימה "האסורה" והספיקה לצאת ממנה וכעת מועמדת לשוב אליה.

רק כ-23% מהבקשות שהוגשו - אושרו. כך למשל, לרוסיה אושרו כ-2,200 בקשות - כחמישית מהכמות שהוגשה. שיעור דומה מהבקשות שהוגשו לטוס לאוקראינה אושרו.

במחצית השנייה של חודש יולי, כלומר מ-14 ליולי ועד 28 ביולי, הוגשו עוד 5,237 בקשות, מתוכן אושרו 28%. מתוך סך הבקשות כ-3,100 הוגשו לטוס לרוסיה, מתוכן אושרו כ-20%.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ קריב, דורש ממשרדי הממשלה לבחון מחדש את הקריטריונים ליציאה מישראל: "כשבקשה להשתתפות של נכדה בלוויה של סבתה מסורבת אוטומטית, זו הפרה של הוראות התקנות", אמר קריב לקראת הדיון והטיח ביקורת: "אתם לא מפרשים במידתיות ראויה את החריג ההומניטרי. אנחנו במציאות אחרת מתחילת המגפה, בה לא מוטל סגר, ויש חיסונים. לא ייתכן שיש אותו דין למצב בו אין חיסונים ולמצב בו היוצא מחוסן. לא ייתכן שלא יהיה הבדל בין מצב של מדיניות סגרים למצב של חיים לצד הקורונה. היציאה מישראל היא זכות חוקתית, והמגבלות עליה צריכות להיות מדתיות ולתכלית ראויה".

גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

קריב המשיך לבקר את אי-אכיפת הבידוד למחויבים הבידוד שחוזרים מחו"ל: "הטלתם איסור וחמישה שבועות. אנחנו שומעים פה שלא אוכפים אותו, כשמחויבי בידוד עולים בנתב"ג לתחבורה הציבורית, ואף אחד לא מונע זאת מהם. אי-אפשר לא לאכוף במקום שהחוק קובע אכיפה ולהחמיר במקום אחר. זה לא מחזיק מים".

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

פתיחה מעורבת בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא