גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה המושלמת: כל הסיבות לכך ששוק הרכב בדרך לעליות מחירים משמעותיות

ההתייקרות המואצת של רכיבי הייצור בעולם מביאה את חברות הליסינג בישראל להזמין אלפי כלי רכב מכל הבא ליד ● מחירי הצמיגים והחלפים כבר התייקרו, והיבואנים מאשימים: "המכולות לא עולות לאוניות, בחברות עושים התמחרות"

מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

תעשיית הרכב העולמית היא תמונת ראי מדויקת ונאמנה של מצב הכלכלה הגלובלית. התעשייה הזו מגיבה במהירות לתנאי הביקוש והרגולציה המשתנים ולטרנדים טכנולוגיים בחמש יבשות, צורכת כמויות מאסיביות של אנרגיה וחומרי גלם, שמשפיעים ישירות על מחירי כלי הרכב; ומשתמשת באינטנסיביות בשירותי לוגיסטיקה ותובלה בינלאומיים בשרשרת האספקה שלה.

התייקרות חומרי הגלם

בטור הקודם עסקנו בהשפעות מרחיקות הלכת של המחסור בצ'יפים על הייצור, המלאים והמחירים בשוק הרכב, שכבר מורגשות היטב בישראל בעקבות הירידה בהיצע שהביאו השינויים בהסדרי העבודה בשוק ההייטק בתקופת הקורונה. אולם, זה רק מרכיב אחד ב"כאב הראש" של יצרני הרכב: מה שמדאיג יותר את היצרנים הוא הזינוק במחירי חומרי הגלם שחיוניים לייצור כלי רכב, בייחוד חשמליים, שהביקוש להם נמצא כרגע בשיא.

 

דוח שפרסמה החודש מחלקת המחקר של "גולדמן זקס" ביפן מראה שהמחירים של חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים נמצאים בנסיקה: המחיר של ליתיום קרבונט, אלמנט חיוני לסוללות של רכב חשמלי והיברידי, הכפיל את עצמו מאז השנה שעברה; והמחיר של קובלט, גם הוא מחצב חיוני לייצור סוללות, עלה בכ-80% מתחילת השנה הנוכחית. ולא רק כלי רכב חשמליים נפגעים: גם הביקוש למחצבים נדירים, שדרושים לייצור ממירים קטליטיים ברכבי בנזין, מזנקים במאות אחוזים בשל תקנות הפחתת הפליטה החדשות, שנכנסות לתוקף ברחבי העולם.

בטווח הרחוק יותר עתידה תעשיית הרכב להיפגע במיוחד מהעלייה המתמידה במחירי האלומיניום, מרכיב חיוני בייצור כלי רכב מודרניים, שבמשך שנים רבות נהנה מעודף ייצור גלובלי שדחף את המחירים כלפי מטה. ב-12 החודשים האחרונים עלה מחירו ב-48% ומתחילת השנה עלה ב-21%, בין השאר בשל המהפכה הסביבתית בתעשייה שמקדמת כיום ממשלת סין - ספקית האלומיניום הגדולה בעולם.

גם ממשלת רוסיה, שחולשת על נתח גדול מהאספקה העולמית של מתכות, מתכוונת להטיל בימים הקרובים מס על יצוא מתכות מהמדינה בגובה 15%. המס כולל ברזל, ניקל ונחושת - כולם רכיבים חיוניים לתעשיית הרכב וגם בהם נרשמת עליית מחירים מתחילת השנה. מחיר הנחושת, למשל, שהיא מרכיב אלמנטרי ברכב "מחושמל", טיפס מתחילת השנה ב-28%.

תעשיית הרכב, שרוכשת את חומרי הגלם הללו על בסיס שוטף, נערכת לספוג את המכה ולגלגל אותה לצרכנים. ג'נרל מוטורס, למשל, הודיעה באחרונה שהעלייה במחירי חומרי הגלם תביא למחיקת "מיליארדי דולרים" מהרווח השנתי שלה. בטויוטה מעריכים כי התייקרות חומרי הגלם בלבד תביא להקטנה של 30% ברווח השנתי שלה.

תובלה ימית יקרה

המבנה הלוגיסטי המורכב של תעשיית הרכב והחלפים הופך אותה ל"צרכנית כבדה" של שירותי תובלה ימיים, מה שמביא עלייה חדה בעלויות. השיבושים בתובלה הימית ובנמלים אינם סיפור חדש והם נמשכים מתחילת משבר הקורונה. אבל בשבועות האחרונים נשברים שיאים חדשים של גודש בנמלים ומחירי הובלת מכולות, שמתגלגלים בין השאר למחירי החלפים לרכב ולעלויות הייצור.

צמיגים הם דוגמה טובה להשפעת התובלה הימית: עלותם נמוכה יחסית לנפח שהם תופסים, ולכן הם רגישים מאד למחירי שינוע המכולות, במיוחד צמיגים זולים מתוצרת סין, שפופולריים בישראל. נכון לעכשיו, שוק הצמיגים ניצב בפני בעיה רצינית. הצמיחה המואצת בביקוש לתובלה ימית בעידן הפוסט-קורונה והעיכובים במאות נמלי מפתח בעולם, כולל בישראל, הביאו את חברות התובלה הימית להעלות את מחירי ההובלה במכולות מסין לישראל מסדר גודל של כ-2,000 דולר ליותר מעשרת אלפים דולר למכולת 20 רגל תקנית בנימוקים כמו "היטל גודש נמלים", "היטל ערך מוסף" וכדומה.

סחורות תקועות

בעיה נוספת היא עיכובים במשלוחים עצמם, שחלקם "תקועים" בנמלי המוצא, במיוחד בסין, בשל היעדר אוניות להובלתם. יבואן צמיגים גדול בישראל אמר בשיחה עם גלובס כי "מכולות צמיגים רבות תקועות עדיין אצל היצרנים וכלל לא עולות על האוניות בגלל חוסר מקום". אותו יבואן גם האשים את חברות הספנות בניצול המצב. "החברות עושות ‘התמחרות' על משלוחים בנוסח רק המרבה במחיר עולה על האונייה", להערכתו, רמות המלאים של הצמיגים בארץ ירדו מכ-90 יום כמקובל לכ-30 יום בלבד.

השלכות התופעה התבטאו בין השאר בהתייקרות של כ-50 שקל בצמיגים סינים שמחירם הממוצע נע עד כה בסביבות 200-300 שקל, וכ-300 שקל בצמיגי פרמיום שמחירם הממוצע הוא 700 שקל ומעלה. אלה אמנם לא סדרי גודל שישפיעו דרמטית על יוקר המחייה של בעלי הרכב הפרטי, אבל אף אחד לא יכול לנבא היכן ומתי תיעצר עליית המחיר. בעיה משמעותית יותר עתידה לעמוד כבר בטווח המיידי בפני ענף התובלה בישראל, שהוא צרכן אינטנסיבי של צמיגים גדולים ויקרים, שמהווים חלק לא מבוטל מהעלויות השוטפות. הניסיון בישראל ובעולם מלמד שהתייקרות עלויות בענף התובלה מתגלגלת בסופו של דבר אל מחירי הסחורות ויוצרת לחץ אינפלציוני רוחבי.

הסערה המושלמת

כרגע נראה ששוק הרכב העולמי והישראלי בפרט מתקרב לסיטואציה של "הסערה המושלמת": התייקרות חומרי הגלם לייצור רכב ועליית מחירי התובלה הימית פוגשים כיום בחזית את המחסור בצ'יפים ואת עודפי הביקוש לרכב בשוק העולמי, במיוחד לכלי רכב מחושמלים, ומעצימים זה את זה.

אם מוסיפים לכך גורמים מקומיים כמו ביטול הטבת המס על כלי הרכב ההיברידיים, שיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022, את המחסור הכללי במלאים בישראל ואת ביטול מבצעי המכירות מקבלים דחיפה בלתי נמנעת וכמעט רוחבית כלפי מעלה של מחירוני הרכב בשנה הבאה.

מי שחוזה את הנולד ומגיב כבר עכשיו הן חברות הליסינג, שבשבועות האחרונים מזמינות אלפי כלי רכב מכל הבא ליד, כולל משלוחים, שאמורים לעלות על הכביש ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, שנחשב בדרך כלל "תקופה מתה".

עוד אינדיקציה אפשר לראות במחירים של טסלה, שגישת "המחירון הישיר" שלה, שאין בו הנחות ומרווחים לחברות הליסינג, הופכת אותה לאינדיקטור מדויק לעלויות הייצור של היצרנים. טסלה כבר העלתה השנה ארבע פעמים את המחירים בארצות-הברית, אירופה ובישראל, בהיקף מצטבר של אלפי דולרים, ובשבוע שעבר העלתה בארצות-הברית את המחיר של גרסאות שונות של טסלה 3 וטסלה Y ב-1,000 דולר נוסף, במקביל לדחיות משמעותיות בלוחות הזמנים לייצור. ומה שקורה היום בתעשיית הרכב עשוי בהחלט לקרות מחר בכלכלה העולמית כולה. 

עוד כתבות

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך

מי קונה בבלאק פריידי שיניים שחורות? התשובה בפרסומת האהובה ביותר, של ביטוח 9

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק מזרחי טפחות, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, משרד התחבורה השקיע את התקציב הגדול ביותר, בקמפיין צדק תחבורתי

מפעל סוגת - סוכר -  קרית גת / צילום: תמר מצפי

מלח הארץ וקפה נח'לה בדרך לבורסה: סוגת רוצה לגייס לפי שווי של 900 מיליון שקל

יצרנית ויבואנית המזון הגישה תשקיף ראשון לקראת הנפקה אשר צפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● החברה, המחזיקה בשורה ארוכה של מותגים פופולאריים, תתחיל להציג את פעילותה לגופי ההשקעות בשבוע הבא

בנקים בישראל

הבנקים רשמו רווח נקי של כ-9 מיליארד שקל ברבעון: 60% ממנו חולק כדיבידנד

חמשת הבנקים הגדולים פרסמו השבוע את התוצאות שלהם לרבעון השלישי, כאשר הרווח שהציגו צמח ב-17% והסתכם ב-8.7 מיליארד שקל ● בגזרת הדיבידנדים, הבנקים חילקו 5.2 מיליארד שקל - במה שמסמן עלייה חדה של 75% ● וכמה עמלות הם גבו?

Plasan SandCat MK-IV / צילום: צילום מסך

המדינה הדרום אמריקאית שתרכוש רכבים ממוגנים מישראל

משרד ההגנה של פרו בחר במכרז לרכישת 56 רכבים משוריינים מתוצרת פלסן סאסא תמורת כ־23.8 מיליון דולר ● רפאל הציגה טיל חדש מסדרת ספייק ● ברפובליקת מאלי קיימו את התערוכה הביטחונית הראשונה של המדינה, אך ללא הזמנה של מדינות מערביות ● וגם: אנדוריל האמריקאית מתכננת הקמת מיזם משותף עם הקונגלומרט הביטחוני האמירותי אדג' ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עמירם שחר / צילום: Upwind

לפני פחות משנה הסטראט־אפ הישראלי הזה נמכר. עכשיו הוא עומד להיסגר

כשנה לאחר שפלקסרה רכשה מ־NetApp את חברת הענן הישראלית ספוט, שנמכרה במקור ב־450 מיליון דולר, החברה האמריקאית מחליטה לסגור את פעילות הסטארט־אפ בארץ ● העובדים המקומיים פוטרו, והפיצויים הוענקו לפי ותק

אסדת הגז לוויתן / צילום: Lev Radin/Si

תחרות לגז הישראלי? ארה"ב תייצא גז למצרים ב-4 מיליארד דולר

"הארטרי פרטנרס" האמריקאית תייצא למצרים גז בשווי 4 מיליארד דולר בתצורת גז טבעי מונזל ● וזאת לאחר שמצרים כבר חתמה עם שותפות "לוויתן" על עסקת יצוא בשווי 35 מיליארד דולר ● ברגע האחרון, במשרד האנרגיה החליטו לעכב את היתר היצוא הסופי

משרדי פאלו אלטו במגדל אלון 1, ת''א / צילום: טלי בוגדנובסקי

פאלו אלטו הציגה ירידה ברווח הנקי, והודיעה על רכישה חדשה בגובה מעל 3 מיליארד דולר

חברת אבטחת הסייבר דיווחה על צמיחה דו‏־ספרתית בהכנסות, אך הרווח הנקי ירד לעומת הרבעון המקביל, והמניה נפלה במסחר המאוחר בוול סטריט ● לצד הדוחות, פאלו אלטו הודיעה על רכישת חברת אבטחת המידע Chronosphere תמורת 3.35 מיליארד דולר

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

אודיטי טק העלתה את התחזית, והמניה קפצה במסחר המאוחר

חברת הטכנולוגיה לעולם היופי העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ל-806-809 מיליון דולר מ-799-804 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 72.5% בהשוואה לתחזית קודמת ל-71% ● מנכ"ל אודיטי טקף אורן הולצמן: "אנחנו ממוצבים היטב לקראת סיום חזק של שנת 2025"

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

מסמך האוצר חשף בטעות: הכנסות המדינה יקפצו השנה ב־33 מיליארד שקל

התחזית נחשפה בדוח החודשי של החשב הכללי - ומציגה עודף של 12 מיליארד שקלים בהכנסות, לצד ירידה אנומלית בצמיחה ● ההכנסות ב־2026 צפויות לגדול משמעותית

מיצב אמנות המציג את הנשיא דונלד טראמפ וג'פרי אפשטיין מחזיקים ידיים, המוצב סמוך לקפיטול / צילום: ap, Jose Luis Magana

הנשיא טראמפ חתם על שחרור מסמכי ג'פרי אפשטיין

אחרי שהקונגרס העביר חוק שיחייב לפרסם את כל החומרים של העבריין המורשע - הנשיא חתם עליו כפי שהבטיח ● טראמפ הצהיר על כך ברשת Truth ותקף את המפלגה הדמוקרטית: "השתמשו בסוגיה כדי להסיח את הדעת מההצלחות שלנו, האמת תתגלה בקרוב" ● הוא טען כי כבר הורה להעביר כ-50 אלף עמודים מהמסמכים לקונגרס - ועקץ את ביידן: "לא העביר אפילו קובץ או עמוד אחד"

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

10,000 מ"ר בראשון לציון: קבוצת פוקס במשא ומתן לפתיחת חנות ג'מבו נוספת

קבוצת פוקס במגעים לשכירת שטח בהיקף 10,000 מ"ר לצורך פתיחת חנות ג'מבו ● מינהל הבטיחות מקדם חובת הפסקת של 15 דקות בכל שעה עבור עובדי סלילת כבישים ● ארכימדס ומנורה יעמידו מימון בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל להתחדשות עירונית בפ"ת ● וגם: הרפורמות החדשות שיקצרו את הליך הרישוי ● חדשות השבוע בנדל"ן

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ירידה בתוצאות צים ברבעון השלישי; איך מתמודדים בחברה עם טענות בעלי המניות?

חברת התובלה הימית דיווחה על הכנסות בגובה 1.78 מיליארד דולר ועל רווח נקי של 123 מיליון דולר ● בימים האחרונים, נרשמו מאבקים בין החברה וחלק מבעלי המניות, באשר להרכב הדירקטוריון שלה ● יו"ר החברה יאיר סרוסי: "כל חברות הספנות נסחרות בדיסקאונט, אך עדיין, אנו ערים לנושאים של ערך החברה ורווחיות שלה"

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

פריז / צילום: Shutterstock

כולם זקוקים לחופשה: אתרי התיירות רושמים עלייה במספר ההזמנות

אחרי תקופה ארוכה של מצב בטחוני מתוח, ענף התעופה והתיירות משגר ששה נציגים למדד החודשי של רכישות הישראלים באתרי האונליין ● עלי אקספרס ושופרסל שומרים על מקומם בפסגה ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

משרדי רשות ניירות ערך בגבעת שאול בירושלים / צילום: ויקיפדיה

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה: "היזם הוביל לנזק של 180 מיליון שקל"

חקירת הנאמנים העלתה כי עו"ד יאיר פנחסי, היזם של קבוצת אוורסט שממנה צמחה פרסונל, מכר את החברות לבעלי השליטה הנוכחיים אלון מורן ואלישי להב כאשר הן בחדלות פירעון ובגירעונות כבדים ● קבוצת ההתחדשות העירונית מצויה תחת חקירה וחייבת 500 מיליון שקל למשקיעים ● עורל דינו של פנחסי: "הוא מכר את החזקותיו שנים לפני הקריסה"

לירון עזריאלנט ודניאל רודיטי / צילום: Nir Slakman

בהיקף של 70 מיליון דולר: מירון קפיטל משיקה קרן השקעות שלישית

לאחר ששתי הקרנות הראשונות של מירון קפיטל גייסו יחד 100 מיליון דולר, קרן ההון סיכון משיקה היום (ה') את הקרן השלישית שלה, בהיקף של 70 מיליון דולר ● במקביל, גיל שי, יזם בעברו ואנג'ל פעיל בזרת הטק, מצטרף לקרן כשותף מנהל

בשורה לחוסכים / אילוסטרציה: Shutterstock

העברות כספים בשוק הגמל: אנליסט, מיטב ומור בצמרת המגייסים. ומי איבד הכי הרבה?

בית ההשקעות מיטב ממשיך להתקרב לאלטשולר שחם מבחינת היקף הכספים המנוהלים, מור מסמן ציון דרך וחוצה שווי נכסים בגמל של 100 מיליארד שקל ● אוקטובר היה החודש שבו איבד ילין לפידות הכי הרבה כספים למתחריו מעולם - 703 מיליון שקל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שהציגה זינוק של מעל 40% ברווח הנקי, וזו שהעלתה תחזית

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● עלבד דיווחה על זינוק של 42% ברווח הנקי ● ריט 1 הודיעה על עלייה של 8% ב-NOI והעלתה את תחזיתה ל-2025 ● וחילן דיווחה על עלייה של כ-14% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ● אלוט עקפה את תחזית הרווח של האנליסטים בפער, והמניה מזנקת

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

היקף המכירות ירד בכ־33%: דוחות דמרי ממחישים את המשבר העמוק בענף המגורים

בדוחות לרבעון השלישי ציינה דמרי כי מכרה כ־51% מהדירות "בתנאי מימון מיטיבים" – אך היקף המכירות מתחילת השנה הסתכם ב־536 דירות, לעומת 805 בתקופה המקבילה אשתקד • ולמרות זאת, הרבעון השלישי הוא המוצלח ביותר של החברה השנה מבחינת היקף מכירות, וגם הרווח הנקי הוסיף לעלות

שלומית ברנד / צילום: ענבל מרמרי

סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי: "יש מלאי של דירות מתוכננות, השאלה איך נבנה אותן"

שירה ברנד, סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי, גאה במלאי התכנוני הגדול ובמאמצים לקצר את הליכי התכנון והרישוי בישראל, ומקווה שהשנה תירשם פריצת דרך בתחום ● בראיון לגלובס היא מספרת גם על המאמצים לשיקום היישובים שנפגעו במלחמה והנגשת הבתים לפצועים הרבים