גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה המושלמת: כל הסיבות לכך ששוק הרכב בדרך לעליות מחירים משמעותיות

ההתייקרות המואצת של רכיבי הייצור בעולם מביאה את חברות הליסינג בישראל להזמין אלפי כלי רכב מכל הבא ליד ● מחירי הצמיגים והחלפים כבר התייקרו, והיבואנים מאשימים: "המכולות לא עולות לאוניות, בחברות עושים התמחרות"

מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

תעשיית הרכב העולמית היא תמונת ראי מדויקת ונאמנה של מצב הכלכלה הגלובלית. התעשייה הזו מגיבה במהירות לתנאי הביקוש והרגולציה המשתנים ולטרנדים טכנולוגיים בחמש יבשות, צורכת כמויות מאסיביות של אנרגיה וחומרי גלם, שמשפיעים ישירות על מחירי כלי הרכב; ומשתמשת באינטנסיביות בשירותי לוגיסטיקה ותובלה בינלאומיים בשרשרת האספקה שלה.

התייקרות חומרי הגלם

בטור הקודם עסקנו בהשפעות מרחיקות הלכת של המחסור בצ'יפים על הייצור, המלאים והמחירים בשוק הרכב, שכבר מורגשות היטב בישראל בעקבות הירידה בהיצע שהביאו השינויים בהסדרי העבודה בשוק ההייטק בתקופת הקורונה. אולם, זה רק מרכיב אחד ב"כאב הראש" של יצרני הרכב: מה שמדאיג יותר את היצרנים הוא הזינוק במחירי חומרי הגלם שחיוניים לייצור כלי רכב, בייחוד חשמליים, שהביקוש להם נמצא כרגע בשיא.

 

דוח שפרסמה החודש מחלקת המחקר של "גולדמן זקס" ביפן מראה שהמחירים של חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים נמצאים בנסיקה: המחיר של ליתיום קרבונט, אלמנט חיוני לסוללות של רכב חשמלי והיברידי, הכפיל את עצמו מאז השנה שעברה; והמחיר של קובלט, גם הוא מחצב חיוני לייצור סוללות, עלה בכ-80% מתחילת השנה הנוכחית. ולא רק כלי רכב חשמליים נפגעים: גם הביקוש למחצבים נדירים, שדרושים לייצור ממירים קטליטיים ברכבי בנזין, מזנקים במאות אחוזים בשל תקנות הפחתת הפליטה החדשות, שנכנסות לתוקף ברחבי העולם.

בטווח הרחוק יותר עתידה תעשיית הרכב להיפגע במיוחד מהעלייה המתמידה במחירי האלומיניום, מרכיב חיוני בייצור כלי רכב מודרניים, שבמשך שנים רבות נהנה מעודף ייצור גלובלי שדחף את המחירים כלפי מטה. ב-12 החודשים האחרונים עלה מחירו ב-48% ומתחילת השנה עלה ב-21%, בין השאר בשל המהפכה הסביבתית בתעשייה שמקדמת כיום ממשלת סין - ספקית האלומיניום הגדולה בעולם.

גם ממשלת רוסיה, שחולשת על נתח גדול מהאספקה העולמית של מתכות, מתכוונת להטיל בימים הקרובים מס על יצוא מתכות מהמדינה בגובה 15%. המס כולל ברזל, ניקל ונחושת - כולם רכיבים חיוניים לתעשיית הרכב וגם בהם נרשמת עליית מחירים מתחילת השנה. מחיר הנחושת, למשל, שהיא מרכיב אלמנטרי ברכב "מחושמל", טיפס מתחילת השנה ב-28%.

תעשיית הרכב, שרוכשת את חומרי הגלם הללו על בסיס שוטף, נערכת לספוג את המכה ולגלגל אותה לצרכנים. ג'נרל מוטורס, למשל, הודיעה באחרונה שהעלייה במחירי חומרי הגלם תביא למחיקת "מיליארדי דולרים" מהרווח השנתי שלה. בטויוטה מעריכים כי התייקרות חומרי הגלם בלבד תביא להקטנה של 30% ברווח השנתי שלה.

תובלה ימית יקרה

המבנה הלוגיסטי המורכב של תעשיית הרכב והחלפים הופך אותה ל"צרכנית כבדה" של שירותי תובלה ימיים, מה שמביא עלייה חדה בעלויות. השיבושים בתובלה הימית ובנמלים אינם סיפור חדש והם נמשכים מתחילת משבר הקורונה. אבל בשבועות האחרונים נשברים שיאים חדשים של גודש בנמלים ומחירי הובלת מכולות, שמתגלגלים בין השאר למחירי החלפים לרכב ולעלויות הייצור.

צמיגים הם דוגמה טובה להשפעת התובלה הימית: עלותם נמוכה יחסית לנפח שהם תופסים, ולכן הם רגישים מאד למחירי שינוע המכולות, במיוחד צמיגים זולים מתוצרת סין, שפופולריים בישראל. נכון לעכשיו, שוק הצמיגים ניצב בפני בעיה רצינית. הצמיחה המואצת בביקוש לתובלה ימית בעידן הפוסט-קורונה והעיכובים במאות נמלי מפתח בעולם, כולל בישראל, הביאו את חברות התובלה הימית להעלות את מחירי ההובלה במכולות מסין לישראל מסדר גודל של כ-2,000 דולר ליותר מעשרת אלפים דולר למכולת 20 רגל תקנית בנימוקים כמו "היטל גודש נמלים", "היטל ערך מוסף" וכדומה.

סחורות תקועות

בעיה נוספת היא עיכובים במשלוחים עצמם, שחלקם "תקועים" בנמלי המוצא, במיוחד בסין, בשל היעדר אוניות להובלתם. יבואן צמיגים גדול בישראל אמר בשיחה עם גלובס כי "מכולות צמיגים רבות תקועות עדיין אצל היצרנים וכלל לא עולות על האוניות בגלל חוסר מקום". אותו יבואן גם האשים את חברות הספנות בניצול המצב. "החברות עושות ‘התמחרות' על משלוחים בנוסח רק המרבה במחיר עולה על האונייה", להערכתו, רמות המלאים של הצמיגים בארץ ירדו מכ-90 יום כמקובל לכ-30 יום בלבד.

השלכות התופעה התבטאו בין השאר בהתייקרות של כ-50 שקל בצמיגים סינים שמחירם הממוצע נע עד כה בסביבות 200-300 שקל, וכ-300 שקל בצמיגי פרמיום שמחירם הממוצע הוא 700 שקל ומעלה. אלה אמנם לא סדרי גודל שישפיעו דרמטית על יוקר המחייה של בעלי הרכב הפרטי, אבל אף אחד לא יכול לנבא היכן ומתי תיעצר עליית המחיר. בעיה משמעותית יותר עתידה לעמוד כבר בטווח המיידי בפני ענף התובלה בישראל, שהוא צרכן אינטנסיבי של צמיגים גדולים ויקרים, שמהווים חלק לא מבוטל מהעלויות השוטפות. הניסיון בישראל ובעולם מלמד שהתייקרות עלויות בענף התובלה מתגלגלת בסופו של דבר אל מחירי הסחורות ויוצרת לחץ אינפלציוני רוחבי.

הסערה המושלמת

כרגע נראה ששוק הרכב העולמי והישראלי בפרט מתקרב לסיטואציה של "הסערה המושלמת": התייקרות חומרי הגלם לייצור רכב ועליית מחירי התובלה הימית פוגשים כיום בחזית את המחסור בצ'יפים ואת עודפי הביקוש לרכב בשוק העולמי, במיוחד לכלי רכב מחושמלים, ומעצימים זה את זה.

אם מוסיפים לכך גורמים מקומיים כמו ביטול הטבת המס על כלי הרכב ההיברידיים, שיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022, את המחסור הכללי במלאים בישראל ואת ביטול מבצעי המכירות מקבלים דחיפה בלתי נמנעת וכמעט רוחבית כלפי מעלה של מחירוני הרכב בשנה הבאה.

מי שחוזה את הנולד ומגיב כבר עכשיו הן חברות הליסינג, שבשבועות האחרונים מזמינות אלפי כלי רכב מכל הבא ליד, כולל משלוחים, שאמורים לעלות על הכביש ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, שנחשב בדרך כלל "תקופה מתה".

עוד אינדיקציה אפשר לראות במחירים של טסלה, שגישת "המחירון הישיר" שלה, שאין בו הנחות ומרווחים לחברות הליסינג, הופכת אותה לאינדיקטור מדויק לעלויות הייצור של היצרנים. טסלה כבר העלתה השנה ארבע פעמים את המחירים בארצות-הברית, אירופה ובישראל, בהיקף מצטבר של אלפי דולרים, ובשבוע שעבר העלתה בארצות-הברית את המחיר של גרסאות שונות של טסלה 3 וטסלה Y ב-1,000 דולר נוסף, במקביל לדחיות משמעותיות בלוחות הזמנים לייצור. ומה שקורה היום בתעשיית הרכב עשוי בהחלט לקרות מחר בכלכלה העולמית כולה. 

עוד כתבות

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

ועדת הכספים אישרה: נקודות זיכוי מס עד אלף שקל בחודש ללוחמי מילואים

לפי המדרג שנקבע, לוחם מילואים המשרת בין 20–24 ימי מילואים בשנה יקבל 0.75 נקודת זיכוי בשנה העוקבת ● על כל 5 ימי מילואים נוספים יקבל הלוחם 0.25 נקודת זיכוי, ובסך-הכול ניתן יהיה להגיע עד 4 נקודות זיכוי ● נכון ל-2025, שווי כל נקודת זיכוי הוא תוספת של 242 שקל לנטו בתלוש השכר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לא מצא עובד מדינה: לוין מינה שופט מחוזי בדימוס לפקח על חקירת הפצ"רית

שר המשפטים עדכן את מ"מ נציב שירות המדינה כי לא הצליח לאתר עובד מדינה מכהן בהתאם לקריטריונים שקבע בג"ץ ● כדי להתגבר על דרישה זו, לוין החליט כי שופט המחוזי בדימוס יוסף בן חמו יועסק בשירות המדינה באופן זמני לצורך הפיקוח על חקירת הפצ"רית

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

המלכוד שמסתתר בדוחות של החברה הגדולה בעולם

הדוח של אנבידיה, שיפורסם הלילה, פוגש שוק שמפחד פתאום מהוצאות הבינה מלאכותית ● 320 מיליארד דולר יעופו כהרף עין לכאן או לכאן ● הצפי הוא לזינוק של מעל 50% בהכנסות וברווח ● בינתיים כמה ממשקיעי העל מהמרים על ירידה במניה ● וגם, האם יש בועה בוול סטריט? בכירי וול סטריט מספקים תשובות סותרות

קיר סטארמר, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Reuters, Zhanna Manukyan

בגלל "אואזיס": בריטניה תאסור בחוק ספסרות מקוונת בכרטיסים

פלטפורמות כמו Viagogo לא יוכלו למכור יותר כרטיסים במחיר העולה על מחיר הקנייה שלהם ● מניית החברה צנחה במסחר בארה"ב ● החוק תקף לאירועים חיים, כולל משחקי ספורט

מילואימניקים / אילוסטרציה: ap, Ariel Schalit

60 אלף חיילי מילואים בכל זמן נתון. הדרישה שהדהימה את האוצר

כשהפוקוס משתנה מצבא קטן וחכם לצבא גדול עם נוכחות בשטח - במערכת הביטחון דורשים תוספת תקציבית של 51 מיליארד שקל ● מנגד, באוצר לא ממהרים לפתוח את הכיס וטוענים לבזבזנות וחוסר יעילות בצה"ל וכן מלינים על חריגה בתקציב 2025 והעדר פיקוח

מסחר באסיה / צילום: Shutterstock

יציבות בבורסות אירופה; טוקיו ירדה בהובלת מניות הטכנולוגיה

החוזים עתידיים בוול סטריט שוב בירידות, בניו יורק זוהי פתיחת נובמבר הגרועה ביותר מזה עשור, נמשכת הרוטציה אל המניות הקטנות, מדד השבבים בטריטוריית תיקון • האזהרה החריפה של מנכ"ל גוגל  ● האינפלציה בבריטניה התקררה ל־3.6% באוקטובר

מוצרי חלב / צילום: גלובס

סמוטריץ' מקדם מהפכה בענף החלב, אבל הוא עלול להישאר רק עם יבוא גבינות

תוכנית האוצר החדשה כוללת את ביטול התכנון הריכוזי בענף החלב, בדומה לרפורמה שאישר האיחוד האירופי ב־2015 ● מכיוון שהמהלך כרוך בהעברת תקציב המדינה בכנסת, הוגדלה בינתיים מכסת הגבינות המיובאות הפטורות ממכס ● הרפתנים מבטיחים מאבק

ירידות בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניות הקריפטו וה-AI נחתכו, מדד הפחד טיפס: השוק עצבני ומחכה לדוח שיקבע את המגמה בהמשך

השווקים בעולם מצביעים בימים האחרונים בעיקר על ירידות - החל מהקריפטו ועד לוול סטריט ● השאלה העיקרית שמעסיקה את המשקיעים היא אם אנו במצב של בועה בגלל היקף ההשקעות האדיר ב־AI ● כעת, כל העיניים נשואות לדוחות של ענקית השבבים אנבידיה

תקלת אינטרנט / צילום: Shutterstock

תקלת ענק באינטרנט מנעה גישה לאתרים רבים - "מאמינים שהתקלה נפתרה כעת"

בעקבות התקלה אתרים שונים חדלו לעבוד ובהם רשת X ,OpenAI, ספוטיפיי, גריינדר ועוד ● במקביל להודעה על תיקון התקלה, חברת קלאודפלייר פרסמה כתבה: "ייתכן שחלק מהלקוחות עדיין יתקלו בבעיות בכניסה"

מנכ''ל שיבא יצחק קרייס וסמנכ''ל טכנולוגיות באנבידיה העולמית מיכאל כגן / צילום: יחידת הצילום שיבא

הביקור של סמנכ"ל אנבידיה העולמית שהוביל לפרויקט שאפתני יחד עם שיבא

שיבא ואנבידיה הכריזו על שיתוף פעולה שאפתני: פענוח הגנום האנושי ● בהסכם שותף גם בית החולים האמריקאי המוביל מאונט סיני ● "הפרויקט יכול להיות בסיס דרמטי לצמיחה כלכלית שלנו", אומר מנכ"ל שיבא, שיתארח ביום ראשון בוועידת ישראל לעסקים של גלובס

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ בפגישתם בבית הלבן היום / צילום: ap, Mark Schiefelbein

בן סלמאן לטראמפ: "רוצים את הסכמי אברהם ופתרון של שתי מדינות"

מי שעד לא מזמן נחשב ל"מוקצה מחמת מיאוס" נפגש עם הנשיא בחדר הסגלגל ● טראמפ אמר שיעביר דגם "דומה מאוד" של F-35 לסעודיה ● השניים צפויים לחתום על סדרה של הסכמים ביטחוניים, וידונו על שיתוף פעולה בתחום הגרעין האזרח

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

אלו הן המסקנות של משרד הבריאות בעניין התקלות בבדיקה של חברת רוש

כפי שדווח בעבר, הבדיקה של חברת רוש אשר בחנה את התאמת הגידול לטיפול הורמונלי, הייתה תקולה ונשים מסוימות נמצאו בטעות כלא מתאימות לטיפול בסרטן שד, למרות שהיו יכולות להיעזר בו ● התחקיר של משרד הבריאות, מצא כי הבדיקה נתנה תוצאה חלשה יחסית, בשל תקלה בערכת הבדיקה עצמה

סופרמרקט בתל אביב / צילום: גלית חתן

מאייפונים, דרך יוקר המחיה ועד עובדים זרים: זה מה שמעסיק את קמעונאי המזון

בכירי ענף קמעונאות המזון סבורים כי בישראל קיים עודף רגולציות ובירוקרטיה, אך מנכ"ל קינג סטור טוען כי הבעיה היא דווקא הריכוזיות במשק ● בעוד מנכ"ל קרפור מהלל את המותג הפרטי, נרשמות גם דעות אחרות, ורמי לוי מציע לחכות ש"הדולר יירד ל־3.20 שקלים"

סקוט ראסל, מנכ''ל נייס / צילום: SAP

"המשקיעים לקחו קשה את התחזית": מה הוביל לצניחה במניית נייס

מניית הטכנולוגיה השלימה ירידה של יותר מ־40% בשנה האחרונה לאחר שסיפקה יעדי צמיחה שכוללים השקעות שיפגעו ברווחיה ● אופנהיימר: "המשקיעים לא אוהבים ירידה בשיעורי רווחיות והיעדר מנוף תפעולי, המעלים חשש מתחרות"

רן עוז, מנכ''ל ישראכרט / צילום: יח''צ ישראכרט

הישראלים שחזרו לחו"ל ותיק האשראי סייעו לישראכרט להגדיל ב-23% את הרווח הנקי

מנכ"ל החברה רן עוז מסכם את הקדנציה שלו בישראכרט בצורה חיובית ● העלייה ברווח נבעה מהצמיחה בכל תחומי הפעילות ומהקיטון בהוצאות בגין הפסדי אשראי ● בקרוב, איתמר פורמן, ראש החטיבה העסקית מבנק הפועלים, ייכנס לתפקידו כמנכ"ל החברה

מטוס F-35 ''אדיר'' מתוצרת לוקהיד מרטין / צילום: לוקהיד מרטין

לטראמפ יש אינטרס להזדרז עם מכירת ה-F-35 לסעודיה. מהו?

במשך עשרות שנים, שלט במדיניות האמריקאית עיקרון ה־QME: היתרון הצבאי האיכותי של ישראל ● מה עומד מאחוריו, אילו מגבלות הוא מטיל על הנשיא - והאם העסקה עם סעודיה מסמנת את סופו? ● המשרוקית של גלובס

חברות הייטק / צילום: Shutterstock

שורה של חברות ישראליות נמכרו בהפסד: עכשיו גם החברה הזו מהרצליה

לפי ההערכה, נמוגו נמכרה בעסקת מניות בשווי של עשרות מיליוני דולרים, ככל הנראה בין 20 ל-40 מיליון דולר לחברה צרפתית קטנה בשם AB Tasty ● הסטארט-אפ מהרצליה גייס כ-84 מיליון דולר והגיע בעבר לשווי של 177 מיליון דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

קרנות הגידור בנאמנות: נתונים מפתיעים על התשואה בפועל של המשקיעים

חברת גלבוע הכינה עבור גלובס את טבלת התשואות למשקיעים בקרנות הגידור בנאמנות דרך הבורסה בת"א ● מדובר בנתונים שמציגים את התשואה נטו - כלומר לאחר מרכיב הפרשה לתשלום דמי ההצלחה המגיעים למנהל הקרן בהתאם לתשקיף ● מי השיאנית?

עידן וולס / צילום: יח''צ

יותר מבנק: הרווח הנקי של קבוצת דלק ברבעון – 3 מיליארד שקל

הרווח הנקי של קבוצת דלק זינק במעל ל-640% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● עיקר הגידול נבע אומנם מרישום חשבונאי, אבל הוא מייצג את השווי העצום במאגרי הנפט בים הצפוני שבשליטת דלק דרך חברת איתקה ● הקבוצה תחלק דיבידנד של 275 מיליון שקל ● במהלך הרבעון השלישי השלימה את רכישת השליטה בישראכרט

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

מבקר המדינה מצטרף לביקורת האוצר על צה"ל: אין בקרה על עשרות מיליארדים בתגמולי מילואים

דוח חדש של מבקר המדינה מצביע כי לצה"ל ולביטוח הלאומי אין מנגנון בקרה משותף שמוודא שההוצאה הציבורית מנוצלת באופן יעיל ● בנוסף, המבקר אנגלמן מצביע על התנהלות בעייתיות של האקדמיה מול הסטודנטים ● ומה בנוגע לזכויות העבודה?