גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה המושלמת: כל הסיבות לכך ששוק הרכב בדרך לעליות מחירים משמעותיות

ההתייקרות המואצת של רכיבי הייצור בעולם מביאה את חברות הליסינג בישראל להזמין אלפי כלי רכב מכל הבא ליד ● מחירי הצמיגים והחלפים כבר התייקרו, והיבואנים מאשימים: "המכולות לא עולות לאוניות, בחברות עושים התמחרות"

מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

תעשיית הרכב העולמית היא תמונת ראי מדויקת ונאמנה של מצב הכלכלה הגלובלית. התעשייה הזו מגיבה במהירות לתנאי הביקוש והרגולציה המשתנים ולטרנדים טכנולוגיים בחמש יבשות, צורכת כמויות מאסיביות של אנרגיה וחומרי גלם, שמשפיעים ישירות על מחירי כלי הרכב; ומשתמשת באינטנסיביות בשירותי לוגיסטיקה ותובלה בינלאומיים בשרשרת האספקה שלה.

התייקרות חומרי הגלם

בטור הקודם עסקנו בהשפעות מרחיקות הלכת של המחסור בצ'יפים על הייצור, המלאים והמחירים בשוק הרכב, שכבר מורגשות היטב בישראל בעקבות הירידה בהיצע שהביאו השינויים בהסדרי העבודה בשוק ההייטק בתקופת הקורונה. אולם, זה רק מרכיב אחד ב"כאב הראש" של יצרני הרכב: מה שמדאיג יותר את היצרנים הוא הזינוק במחירי חומרי הגלם שחיוניים לייצור כלי רכב, בייחוד חשמליים, שהביקוש להם נמצא כרגע בשיא.

 

דוח שפרסמה החודש מחלקת המחקר של "גולדמן זקס" ביפן מראה שהמחירים של חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים נמצאים בנסיקה: המחיר של ליתיום קרבונט, אלמנט חיוני לסוללות של רכב חשמלי והיברידי, הכפיל את עצמו מאז השנה שעברה; והמחיר של קובלט, גם הוא מחצב חיוני לייצור סוללות, עלה בכ-80% מתחילת השנה הנוכחית. ולא רק כלי רכב חשמליים נפגעים: גם הביקוש למחצבים נדירים, שדרושים לייצור ממירים קטליטיים ברכבי בנזין, מזנקים במאות אחוזים בשל תקנות הפחתת הפליטה החדשות, שנכנסות לתוקף ברחבי העולם.

בטווח הרחוק יותר עתידה תעשיית הרכב להיפגע במיוחד מהעלייה המתמידה במחירי האלומיניום, מרכיב חיוני בייצור כלי רכב מודרניים, שבמשך שנים רבות נהנה מעודף ייצור גלובלי שדחף את המחירים כלפי מטה. ב-12 החודשים האחרונים עלה מחירו ב-48% ומתחילת השנה עלה ב-21%, בין השאר בשל המהפכה הסביבתית בתעשייה שמקדמת כיום ממשלת סין - ספקית האלומיניום הגדולה בעולם.

גם ממשלת רוסיה, שחולשת על נתח גדול מהאספקה העולמית של מתכות, מתכוונת להטיל בימים הקרובים מס על יצוא מתכות מהמדינה בגובה 15%. המס כולל ברזל, ניקל ונחושת - כולם רכיבים חיוניים לתעשיית הרכב וגם בהם נרשמת עליית מחירים מתחילת השנה. מחיר הנחושת, למשל, שהיא מרכיב אלמנטרי ברכב "מחושמל", טיפס מתחילת השנה ב-28%.

תעשיית הרכב, שרוכשת את חומרי הגלם הללו על בסיס שוטף, נערכת לספוג את המכה ולגלגל אותה לצרכנים. ג'נרל מוטורס, למשל, הודיעה באחרונה שהעלייה במחירי חומרי הגלם תביא למחיקת "מיליארדי דולרים" מהרווח השנתי שלה. בטויוטה מעריכים כי התייקרות חומרי הגלם בלבד תביא להקטנה של 30% ברווח השנתי שלה.

תובלה ימית יקרה

המבנה הלוגיסטי המורכב של תעשיית הרכב והחלפים הופך אותה ל"צרכנית כבדה" של שירותי תובלה ימיים, מה שמביא עלייה חדה בעלויות. השיבושים בתובלה הימית ובנמלים אינם סיפור חדש והם נמשכים מתחילת משבר הקורונה. אבל בשבועות האחרונים נשברים שיאים חדשים של גודש בנמלים ומחירי הובלת מכולות, שמתגלגלים בין השאר למחירי החלפים לרכב ולעלויות הייצור.

צמיגים הם דוגמה טובה להשפעת התובלה הימית: עלותם נמוכה יחסית לנפח שהם תופסים, ולכן הם רגישים מאד למחירי שינוע המכולות, במיוחד צמיגים זולים מתוצרת סין, שפופולריים בישראל. נכון לעכשיו, שוק הצמיגים ניצב בפני בעיה רצינית. הצמיחה המואצת בביקוש לתובלה ימית בעידן הפוסט-קורונה והעיכובים במאות נמלי מפתח בעולם, כולל בישראל, הביאו את חברות התובלה הימית להעלות את מחירי ההובלה במכולות מסין לישראל מסדר גודל של כ-2,000 דולר ליותר מעשרת אלפים דולר למכולת 20 רגל תקנית בנימוקים כמו "היטל גודש נמלים", "היטל ערך מוסף" וכדומה.

סחורות תקועות

בעיה נוספת היא עיכובים במשלוחים עצמם, שחלקם "תקועים" בנמלי המוצא, במיוחד בסין, בשל היעדר אוניות להובלתם. יבואן צמיגים גדול בישראל אמר בשיחה עם גלובס כי "מכולות צמיגים רבות תקועות עדיין אצל היצרנים וכלל לא עולות על האוניות בגלל חוסר מקום". אותו יבואן גם האשים את חברות הספנות בניצול המצב. "החברות עושות ‘התמחרות' על משלוחים בנוסח רק המרבה במחיר עולה על האונייה", להערכתו, רמות המלאים של הצמיגים בארץ ירדו מכ-90 יום כמקובל לכ-30 יום בלבד.

השלכות התופעה התבטאו בין השאר בהתייקרות של כ-50 שקל בצמיגים סינים שמחירם הממוצע נע עד כה בסביבות 200-300 שקל, וכ-300 שקל בצמיגי פרמיום שמחירם הממוצע הוא 700 שקל ומעלה. אלה אמנם לא סדרי גודל שישפיעו דרמטית על יוקר המחייה של בעלי הרכב הפרטי, אבל אף אחד לא יכול לנבא היכן ומתי תיעצר עליית המחיר. בעיה משמעותית יותר עתידה לעמוד כבר בטווח המיידי בפני ענף התובלה בישראל, שהוא צרכן אינטנסיבי של צמיגים גדולים ויקרים, שמהווים חלק לא מבוטל מהעלויות השוטפות. הניסיון בישראל ובעולם מלמד שהתייקרות עלויות בענף התובלה מתגלגלת בסופו של דבר אל מחירי הסחורות ויוצרת לחץ אינפלציוני רוחבי.

הסערה המושלמת

כרגע נראה ששוק הרכב העולמי והישראלי בפרט מתקרב לסיטואציה של "הסערה המושלמת": התייקרות חומרי הגלם לייצור רכב ועליית מחירי התובלה הימית פוגשים כיום בחזית את המחסור בצ'יפים ואת עודפי הביקוש לרכב בשוק העולמי, במיוחד לכלי רכב מחושמלים, ומעצימים זה את זה.

אם מוסיפים לכך גורמים מקומיים כמו ביטול הטבת המס על כלי הרכב ההיברידיים, שיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022, את המחסור הכללי במלאים בישראל ואת ביטול מבצעי המכירות מקבלים דחיפה בלתי נמנעת וכמעט רוחבית כלפי מעלה של מחירוני הרכב בשנה הבאה.

מי שחוזה את הנולד ומגיב כבר עכשיו הן חברות הליסינג, שבשבועות האחרונים מזמינות אלפי כלי רכב מכל הבא ליד, כולל משלוחים, שאמורים לעלות על הכביש ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, שנחשב בדרך כלל "תקופה מתה".

עוד אינדיקציה אפשר לראות במחירים של טסלה, שגישת "המחירון הישיר" שלה, שאין בו הנחות ומרווחים לחברות הליסינג, הופכת אותה לאינדיקטור מדויק לעלויות הייצור של היצרנים. טסלה כבר העלתה השנה ארבע פעמים את המחירים בארצות-הברית, אירופה ובישראל, בהיקף מצטבר של אלפי דולרים, ובשבוע שעבר העלתה בארצות-הברית את המחיר של גרסאות שונות של טסלה 3 וטסלה Y ב-1,000 דולר נוסף, במקביל לדחיות משמעותיות בלוחות הזמנים לייצור. ומה שקורה היום בתעשיית הרכב עשוי בהחלט לקרות מחר בכלכלה העולמית כולה.

עוד כתבות

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

יו''ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד, אורח הכבוד ויו''ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים LA28 קייסי וסרמן וארוסתו / צילום: הוועד האולימפי בישראל

הוועד האולימפי מסכם שנה באירוע חגיגי

הוועד האולימפי בישראל חתם את השנה הפוסט־אולימפית בטקס חגיגי ● פורום טכנולוגי סגור ביוזמת MIND Israel התקיים בת"א ● מאות רוקחי Be פארם השתתפו בכנס השנתי באקספו ת"א ● וגם: יו"ר חדשה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א ומועמד לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● אירועים ומינויים

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

אדלטק משכה את התביעה: הוסר החסם להקמת תחנת הכוח שבסכסוך

קבוצת אדלטק משכה את תביעתה נגד ההרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון - כך הודיעו השותפים האחרים ובראשם קבוצת לוזון ● אם דוראד אכן תורחב, הדבר ימנע הקמה של תחנת כוח אחרת - זאת לאור מגבלה של רשות החשמל

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: Shutterstock

יוקר מחיה? למה אתרי השוואות המחירים הישראליים לא מצליחים להתרומם

בישראל פועלות כיום רק שתי פלטפורמות פרטיות להשוואה בין מחירי מזון: Pricez ו-CHP ● ברשות להגנת הצרכן מבטיחים רפורמה שתמשוך שחקנים חדשים ותסייע לתחרות ● ובינתיים הפרדוקס נמשך: בשוק המזון מהיקרים במערב לא משתמשים בכלי השוואת מחירים

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים, ויורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: נטי לוי, כדיה לוי

על מה ממליצים בחברת הביטוח שהשיגה לחוסכים את התשואה הכי גבוהה השנה בכל האפיקים

2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח, שמובילות את טבלת התשואות גם בנובמבר, ובראשן מנורה מבטחים וכלל ● החוסכים בישראל בדרך לשנה הטובה ביותר מאז 2009 ● במנורה דוגלים כעת בהשקעות סלקטיביות במניות טכנולוגיה, בעוד שבכלל מציעים להיצמד למדדים

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר