גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה המושלמת: כל הסיבות לכך ששוק הרכב בדרך לעליות מחירים משמעותיות

ההתייקרות המואצת של רכיבי הייצור בעולם מביאה את חברות הליסינג בישראל להזמין אלפי כלי רכב מכל הבא ליד ● מחירי הצמיגים והחלפים כבר התייקרו, והיבואנים מאשימים: "המכולות לא עולות לאוניות, בחברות עושים התמחרות"

מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מפעל רכב בבייג'ינג, סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

תעשיית הרכב העולמית היא תמונת ראי מדויקת ונאמנה של מצב הכלכלה הגלובלית. התעשייה הזו מגיבה במהירות לתנאי הביקוש והרגולציה המשתנים ולטרנדים טכנולוגיים בחמש יבשות, צורכת כמויות מאסיביות של אנרגיה וחומרי גלם, שמשפיעים ישירות על מחירי כלי הרכב; ומשתמשת באינטנסיביות בשירותי לוגיסטיקה ותובלה בינלאומיים בשרשרת האספקה שלה.

התייקרות חומרי הגלם

בטור הקודם עסקנו בהשפעות מרחיקות הלכת של המחסור בצ'יפים על הייצור, המלאים והמחירים בשוק הרכב, שכבר מורגשות היטב בישראל בעקבות הירידה בהיצע שהביאו השינויים בהסדרי העבודה בשוק ההייטק בתקופת הקורונה. אולם, זה רק מרכיב אחד ב"כאב הראש" של יצרני הרכב: מה שמדאיג יותר את היצרנים הוא הזינוק במחירי חומרי הגלם שחיוניים לייצור כלי רכב, בייחוד חשמליים, שהביקוש להם נמצא כרגע בשיא.

 

דוח שפרסמה החודש מחלקת המחקר של "גולדמן זקס" ביפן מראה שהמחירים של חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים נמצאים בנסיקה: המחיר של ליתיום קרבונט, אלמנט חיוני לסוללות של רכב חשמלי והיברידי, הכפיל את עצמו מאז השנה שעברה; והמחיר של קובלט, גם הוא מחצב חיוני לייצור סוללות, עלה בכ-80% מתחילת השנה הנוכחית. ולא רק כלי רכב חשמליים נפגעים: גם הביקוש למחצבים נדירים, שדרושים לייצור ממירים קטליטיים ברכבי בנזין, מזנקים במאות אחוזים בשל תקנות הפחתת הפליטה החדשות, שנכנסות לתוקף ברחבי העולם.

בטווח הרחוק יותר עתידה תעשיית הרכב להיפגע במיוחד מהעלייה המתמידה במחירי האלומיניום, מרכיב חיוני בייצור כלי רכב מודרניים, שבמשך שנים רבות נהנה מעודף ייצור גלובלי שדחף את המחירים כלפי מטה. ב-12 החודשים האחרונים עלה מחירו ב-48% ומתחילת השנה עלה ב-21%, בין השאר בשל המהפכה הסביבתית בתעשייה שמקדמת כיום ממשלת סין - ספקית האלומיניום הגדולה בעולם.

גם ממשלת רוסיה, שחולשת על נתח גדול מהאספקה העולמית של מתכות, מתכוונת להטיל בימים הקרובים מס על יצוא מתכות מהמדינה בגובה 15%. המס כולל ברזל, ניקל ונחושת - כולם רכיבים חיוניים לתעשיית הרכב וגם בהם נרשמת עליית מחירים מתחילת השנה. מחיר הנחושת, למשל, שהיא מרכיב אלמנטרי ברכב "מחושמל", טיפס מתחילת השנה ב-28%.

תעשיית הרכב, שרוכשת את חומרי הגלם הללו על בסיס שוטף, נערכת לספוג את המכה ולגלגל אותה לצרכנים. ג'נרל מוטורס, למשל, הודיעה באחרונה שהעלייה במחירי חומרי הגלם תביא למחיקת "מיליארדי דולרים" מהרווח השנתי שלה. בטויוטה מעריכים כי התייקרות חומרי הגלם בלבד תביא להקטנה של 30% ברווח השנתי שלה.

תובלה ימית יקרה

המבנה הלוגיסטי המורכב של תעשיית הרכב והחלפים הופך אותה ל"צרכנית כבדה" של שירותי תובלה ימיים, מה שמביא עלייה חדה בעלויות. השיבושים בתובלה הימית ובנמלים אינם סיפור חדש והם נמשכים מתחילת משבר הקורונה. אבל בשבועות האחרונים נשברים שיאים חדשים של גודש בנמלים ומחירי הובלת מכולות, שמתגלגלים בין השאר למחירי החלפים לרכב ולעלויות הייצור.

צמיגים הם דוגמה טובה להשפעת התובלה הימית: עלותם נמוכה יחסית לנפח שהם תופסים, ולכן הם רגישים מאד למחירי שינוע המכולות, במיוחד צמיגים זולים מתוצרת סין, שפופולריים בישראל. נכון לעכשיו, שוק הצמיגים ניצב בפני בעיה רצינית. הצמיחה המואצת בביקוש לתובלה ימית בעידן הפוסט-קורונה והעיכובים במאות נמלי מפתח בעולם, כולל בישראל, הביאו את חברות התובלה הימית להעלות את מחירי ההובלה במכולות מסין לישראל מסדר גודל של כ-2,000 דולר ליותר מעשרת אלפים דולר למכולת 20 רגל תקנית בנימוקים כמו "היטל גודש נמלים", "היטל ערך מוסף" וכדומה.

סחורות תקועות

בעיה נוספת היא עיכובים במשלוחים עצמם, שחלקם "תקועים" בנמלי המוצא, במיוחד בסין, בשל היעדר אוניות להובלתם. יבואן צמיגים גדול בישראל אמר בשיחה עם גלובס כי "מכולות צמיגים רבות תקועות עדיין אצל היצרנים וכלל לא עולות על האוניות בגלל חוסר מקום". אותו יבואן גם האשים את חברות הספנות בניצול המצב. "החברות עושות ‘התמחרות' על משלוחים בנוסח רק המרבה במחיר עולה על האונייה", להערכתו, רמות המלאים של הצמיגים בארץ ירדו מכ-90 יום כמקובל לכ-30 יום בלבד.

השלכות התופעה התבטאו בין השאר בהתייקרות של כ-50 שקל בצמיגים סינים שמחירם הממוצע נע עד כה בסביבות 200-300 שקל, וכ-300 שקל בצמיגי פרמיום שמחירם הממוצע הוא 700 שקל ומעלה. אלה אמנם לא סדרי גודל שישפיעו דרמטית על יוקר המחייה של בעלי הרכב הפרטי, אבל אף אחד לא יכול לנבא היכן ומתי תיעצר עליית המחיר. בעיה משמעותית יותר עתידה לעמוד כבר בטווח המיידי בפני ענף התובלה בישראל, שהוא צרכן אינטנסיבי של צמיגים גדולים ויקרים, שמהווים חלק לא מבוטל מהעלויות השוטפות. הניסיון בישראל ובעולם מלמד שהתייקרות עלויות בענף התובלה מתגלגלת בסופו של דבר אל מחירי הסחורות ויוצרת לחץ אינפלציוני רוחבי.

הסערה המושלמת

כרגע נראה ששוק הרכב העולמי והישראלי בפרט מתקרב לסיטואציה של "הסערה המושלמת": התייקרות חומרי הגלם לייצור רכב ועליית מחירי התובלה הימית פוגשים כיום בחזית את המחסור בצ'יפים ואת עודפי הביקוש לרכב בשוק העולמי, במיוחד לכלי רכב מחושמלים, ומעצימים זה את זה.

אם מוסיפים לכך גורמים מקומיים כמו ביטול הטבת המס על כלי הרכב ההיברידיים, שיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022, את המחסור הכללי במלאים בישראל ואת ביטול מבצעי המכירות מקבלים דחיפה בלתי נמנעת וכמעט רוחבית כלפי מעלה של מחירוני הרכב בשנה הבאה.

מי שחוזה את הנולד ומגיב כבר עכשיו הן חברות הליסינג, שבשבועות האחרונים מזמינות אלפי כלי רכב מכל הבא ליד, כולל משלוחים, שאמורים לעלות על הכביש ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, שנחשב בדרך כלל "תקופה מתה".

עוד אינדיקציה אפשר לראות במחירים של טסלה, שגישת "המחירון הישיר" שלה, שאין בו הנחות ומרווחים לחברות הליסינג, הופכת אותה לאינדיקטור מדויק לעלויות הייצור של היצרנים. טסלה כבר העלתה השנה ארבע פעמים את המחירים בארצות-הברית, אירופה ובישראל, בהיקף מצטבר של אלפי דולרים, ובשבוע שעבר העלתה בארצות-הברית את המחיר של גרסאות שונות של טסלה 3 וטסלה Y ב-1,000 דולר נוסף, במקביל לדחיות משמעותיות בלוחות הזמנים לייצור. ומה שקורה היום בתעשיית הרכב עשוי בהחלט לקרות מחר בכלכלה העולמית כולה. 

עוד כתבות

המלצות גוף ונפש

ארס צפרדעים ושבוע של שתיקה: 5 טיפולים אלטרנטיביים

אלטרנטיביים יותר ופחות: מצלילים מרפאים וסדנת ויפאסאנה דרך אמנויות לחימה וסווט לודג' אינדיאני ועד לארס של צפרדע הקאמבו הרעילה מהאמזונס

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת / צילום: שיר גולני

"מגיע לנו לקבל כסף מהקרקעות בשדה דב": ראש העיר החדש של אילת עולה להתקפה

ראש עיריית אילת החדש, אלי לנקרי, נכנס לתפקיד כשהעיר מתאוששת מנזקי הקורונה, ובטוח שמה שהעיר צריכה הוא מקורות תעסוקה שאינם קשורים לתיירות ● בזכות הטבות המס הוא מקווה למשוך לאילת צעירים שיעבדו מרחוק בהייטק, ומבטיח שהעיר תהיה הראשונה בעולם להיות עצמאית אנרגטית

חיסון נגד קורונה בבית חולים שערי צדק ירושלים / צילום: רפי קוץ

השאלות לגבי דעיכת השפעות החיסונים הגיעו ל־FDA, ויש סיבה לאופטימיות

בעוד שהאמריקאים שואלים לגבי דעיכת החיסון השני, אנחנו – כבר תוהים לגבי השלישי ● מה קצב דעיכת רמת הנוגדנים בגוף, האם היא נעצרת בשלב מסוים ואיך זה שרמות תאי הזיכרון דווקא ממשיכות לטפס חודשים רבים לאחר החיסון? ● חיסון רביעי? לא בטוח שנזדקק לו

רוב משמעותי מבעלי הדירות במקומות היקרים מחויבים במס על השכרת דירתם / צילום: שלומי יוסף

מי יודע, יום אחד אולי יהיה מנגנון מיסוי לנדל"ן

עד היום לא נמצא מנגנון כולל כלשהו, שיבחן את כלל המיסוי שמוטל על משקיעי נדל"ן, החל ממס רכישה, דרך מס שכר דירה, וכלה במס שבח שמוטל בעת מכירתה ● התוצאה: התבטאויות פופוליסטיות בגנות המשקיעים, אך היעדר בדיקת עומק של התחום המורכב הזה

''ככל שהצוות יגדל ותוכנית העבודה תהיה מורכבת יותר, יידרש לוח זמנים מפורט יותר''

איך לספק גמישות ואוטונומיה בלי לאבד את השליטה?

סגנון עבודה שונה של מנהלים ועובדים עלול להוביל להתנגשויות ● איך יוצרים נוהלי עבודה שכל הצדדים יחיו איתם בשלום ● ניהול וקריירה

דירה להשכרה / איור: ליאב צברי

ההחלטה שלא השתנתה כבר כמעט 30 שנה: האם נכון להעניק פטור ממס על שכר דירה?

העלייה מברית המועצות הובילה את המדינה להעניק פטור ממס לבעלי דירות להשכרה ● אבל מאז עברו 30 שנה, ההצדקה כבר אינה קיימת, והמדינה ממשיכה לאבד הכנסה פוטנציאלית של מיליארדי שקלים בשנה ● מה אומרים המומחים, והאם הלחץ של רשות המסים יצליח יותר בחוק ההסדרים הבא

חיסונים של פייזר לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson

פייזר הגישה ל-FDA את מלוא המידע על הניסוי בחיסון ילדים בני 5 עד 11

החברה צפויה להגיש בקשה לאישור החיסון בשבועות הקרובים, ועל פי הערכות ה-FDA צפוי לאשר אותו בעוד כשלושה חודשים

סוף “המאה האמריקאית'' / צילום: Reuters, USA TODAY NETWORK

סוף "המאה האמריקאית": האם היא שוקעת, והאם היא יודעת שהיא שוקעת?

כבר לפני 250 שנה אמרו ש"אמריקה שוקעת" ● האם תחזיות השקיעה משכנעות יותר עכשיו, לאחר אפגניסטן? האם אמריקה תוכל להוסיף ולהיות "מחסן הנשק של הדמוקרטיה", גם לאחר שהיא ויתרה על היומרה לבנות ארצות בצלמה ובדמותה? ● אם כן ואם לאו, אנחנו עומדים בעיצומה של מערכה על עתיד תפקידה של ארה"ב בעולם

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות הטק רשמו ירידות

נעילה מעורבת באירופה בצל הבחירות בגרמניה ● מדד ניקיי ירד ב-0.03%, מדד שנחאי נסגר בירידות של 0.84% ומדד שנזן בירידה של 0.1% ● במהלך הסופ"ש שוק הקריפטו התייצב מעט, הביטקוין יורד כעת ב-1.26%, שער המטבע עומד על 43,056 דולר

המלצות פודקאסטים / עיצוב: גלובס

בזמן הכלים, הפקקים או סתם במקום עוד בינג' בנטפליקס: הפודקאסטים שכדאי להכיר

מהנושאים הכי איזוטריים (ראיון עם פחית קולה), דרך שיחות על קריירה וניהול ועד לאקטואליה כלכלית: הפודקאסטים ששווה להכיר, ואח"כ להתנשא על החברים

חיסון לקורונה בתחנת מד''א / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

סנקציות כלכליות הן הפתרון לטרלול החיסונים

עלינו להבהיר למתנגדי החיסונים כי הם לא יהיו זכאים למימון ציבורי במקרה שיזדקקו לאשפוז ● זכותם לבחור לא להתחסן ולבחור לשלם עבור ביטוח בריאות פרטי - יש חיסונים, הם עובדים, ואת המסים שכולנו משלמים רצוי להקצות לטובת מוצרים ושירותים ציבוריים שאינם כוללים טיפול רפואי במתנגדי החיסון

יונת ים בודדה על קרחון באזור האוקיינוס הארקטי

ציפורים, דגים ואפילו עצים: המינים שמשתנים עם שינוי האקלים

תנאים חמים יותר גרמו לחיות וצמחים להתאים לעצמם מנהגים חדשים ולפתח תכונות חדשות: תמנונים מתכווצים, לטאות מפתחות רגליים חזקות יותר, ועצים מהגרים

המלצות פעילויות ומשחקים לילדים / צילום: Markus Spiske / unsplash

איך ליצור דמות יוטיוב מצוירת והמשחק שבו תנצחו את ההורים: המלצות של ילדים - לילדים

פודקאסט שאפשר לשמוע גם 1290 פעם, וספר שהוא גם עצוב וגם מותח: ההמלצות המוצלחות של הילדים שלנו ● ואנחנו לגמרי אובייקטיבים

מסעדת מלכה / צילום: דרור עינב, וואלה!

משיפודים ועד סושי: ארבע מסעדות כשרות טובות במיוחד

דגים היישר מהים באשדוד, הסניף הכשר של הסושייה המיתולוגית בתל אביב והגרסה של אייל שני ● מהן המסעדות הכשרות הטובות בארץ?

משרדי אוורגרנד בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, hxdbzxy

למה אוורגרנד הסינית קורסת דווקא עכשיו ומה הסיכוי שתפיל את השווקים בכל העולם?

אף שבתחילת כהונתו ציפו מנשיא סין לקדם כלכלה חופשית יותר ולשחרר רגולציה, בפועל הוא דווקא מטיל מגבלות הדוקות מאוד על עסקים ● אחת הנפגעות היא ענקית הנדל"ן אוורגרנד ● האם קריסה של אוורגרנד תכניס את הכלכלה העולמית לסחרור מסוכן?

אבראהים ראיסי, נשיא איראן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour/WANA

יו"ר ועדת החוץ של איחוד האמירויות: "איראן לא באחריותה של ישראל בלבד"

ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של האיחוד, מזהיר בראיון לגלובס מפני חזרה להסכם הגרעין ומאשים כי הקהילה הבינלאומית שלא נאבקת במשטר הרצחני באיראן אלא מאפשרת לו להתקיים ולשמור על יציבותו ● "הסכם הגרעין נתן להם אור ירוק"

Instagram Kids / צילום: Shutterstock

אחרי הביקורות הקשות נגדה: אינסטגרם משהה את פיתוח גרסת "Instagram Kids"

ברקע התחקיר של WSJ כי אינסטגרם מזיקה לבני נוער, ראש אינסטגרם כתב בבלוג החברה: "מאמינים כי עדיף להורים לתת לילדיהם אפשרות גישה לגרסת אינסטגרם המיועדת להם מאשר להסתמך על היכולת של אפליקציה לאמת את גיל הילדים" ● פיתוח Instagram Kids חטף ביקורות הגורסת כי פייסבוק לא באמת יכולה להגן על הילדים

ישיבת קבינט הקורונה / צילום: קובי גדעון-לע''מ

ההבטחה שהופרה וסיבוב הפרסה: בנט מבין שבקרב מול משרד הבריאות כולם מפסידים

אחרי הספר המדובר והסיסמה "לא קורונה לא מעניין" ראש הממשלה לא יכול לאפשר לעצמו להיכשל בהתמודדות עם המגפה ● בינתיים, הוא נאחז בחיסון השלישי בניגוד לעמדת קבינט המומחים, שהתריע כי אפקט הבוסטר נבלם ● וגם: הוויתורים שימינה מוכנה לעשות בחיזור חסר הסיכוי אחרי המפלגות החרדיות

יותר ויותר חברות הופכות לחדי קרן ומציפות את עמק הסיליקון הישראלי במזומנים / צילום: Associated Press, Wade Payne

הדיון על מתעשרי ההייטק הישראלי הגיע ל"וול סטריט ג׳ורנל"

אולף שולץ העניק בעבר ראיון בלעדי לגלובס. זה מה שהוא חושב על ישראל ● מה קצב דעיכת רמת הנוגדנים בחיסון לקורונה בגוף והאם היא נעצרת בשלב מסוים ● איך איבדו רוכשי מכוניות פרטיות את כוח המיקוח? ● רשת מלונות הלואו קוסט החדשה שמגיעה לת"א ועוד ארבעה סיפורים מהחג

עובדי אופטימוב / צילום: אופטימוב

תוכנת השיווק לקמעונאות והימורים אופטימוב גייסה 75 מיליון ד'

חברת אופטימוב מפתחת תוכנה ליצירה וניתוח של קמפיינים שיווקיים ומשרתת בעיקר אתרי קניות והימורים ברחבי העולם ● במקביל להשקעה, מכרה קרן IGP הישראלית את כל החזקותיה באופטימוב בסכום מוערך של 100 מיליון דולר