גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לשינוי במדיניות הביטולים של חברות התעופה הזרות עלול להיות מחיר כפול

במשרד המשפטים בוחנים האם להחיל את חוק הגנת הצרכן על חברות בינלאומיות שאין להן נציגות בארץ ● מהלך כזה עשוי גם לייקר את כרטיסי הטיסה שלהן, וגם לגרום להן לצאת מהשוק המקומי ולפגוע בתחרות ● והחברות הישראליות? הן טוענות לאפליה - ומחכות לשינוי

מטוס של איזי ג'ט. חשש מצמצום התחרות / צילום: Shutterstock
מטוס של איזי ג'ט. חשש מצמצום התחרות / צילום: Shutterstock

לפני מספר חודשים פרסם משרד המשפטים קול קורא ל"בחינת הסדרת הדין על עסקאות צרכניות מול חברות בינלאומיות". המטרה: לבחון את החלת חוק הגנת הצרכן הישראלי על חברות בינלאומיות שאין להן נציגות בישראל.

המשמעות, בין השאר, היא שניתן יהיה לבטל עסקה שנעשתה מרחוק (אינטרנט/טלפון) תוך 14 ימים גם כאשר מדובר בטיסות שהוזמנו באתר של חברת תעופה זרה שלא פועלת באמצעות נציגות מקומית - דוגמת וויז אייר, איזי ג'ט וריאנאייר, שהן חברות הלואו קוסט הדומיננטיות בארץ.

כיום החוק אינו חל על חברות שאין להן נציגות בישראל, כך שלא ניתן לבטל עסקה שנעשתה על פי הדין הישראלי (14 ימים). מבחינת הצרכנים, המצב מתסכל. מבחינת החברות, הדבר בא לידי ביטוי בתמחור הכרטיסים, ובעיקר ברמת הבסיס המשקפת מחיר זול (דוגמת 20 אירו לכל כיוון, ללא כבודה).

הקול הקורא אמנם פורסם לפני מספר חודשים, אבל בחברות התעופה כבר דרוכים. עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות במשרד פישר ושות' (FBC&Co), המייצג מספר חברות תעופה בינלאומיות, מציגה תחשיב שלפיו "כ-5% מאלה המזמינים כרטיס טיסה עשויים לבטל אותה, אולם כדי לגלם את עלויות הסיכון שבביטול הטיסה, החברות יעלו את מחירי הכרטיסים ב-12% לפחות. זה עלול להרחיק חברות תעופה מהפעלת הקווים בישראל.

"לא המצאנו את הגלגל. מחוקקים באירופה, בארה"ב, באפריקה ובאוסטרליה החריגו את ענף התעופה מזכות החרטה מכל סיבה, שמעוגנת בחוק גם באירופה (בטווח של 14 יום בעסקה אינטרנטית). הענף הופקע החוצה משום שהוא מוכר מוצר מתכלה, ומשום שהוא מתנהל עם מלאי דינמי.

"במטוס שבו יש 200 מושבים התמחור לכל מושב הוא שונה, והוא משקף את תחשיב ניהול המלאי (Revenue Managment) על פי מכלול של מרכיבים, דוגמת מועד הזמנת הטיסה. במצב שבו תעמוד לנוסע הזכות לבטל את הטיסה 14 ימים לאחר ביצוע העסקה ועד 7 ימים לפני מועדה, חברת התעופה לא תוכל לנהל את המלאי שלה בצורה יעילה ומועילה".

הקווים לרוסיה כמשל

קציר מזכירה כי בימי שגרה "מרבית האנשים מזמינים טיסה זמן רב מראש, וזה משוכלל בתחשיב של מחיר הכרטיס. להבדיל ממכונת כביסה, למשל, שאם תקני ותבטלי והמוכר יוכל למכור אותה שוב בעוד שבוע או חודש באותם תנאים, בתעופה זה שונה. זה קורה, בין היתר, משום שהתמחור גם מושפע מגורמים כמו מחיר הדלק, עלות הקייטרינג ועוד.

עו"ד שירלי קציר, שותפה במשרד פישר ושות’ / צילום: כפיר זיו

"למותר לציין כי בתקופה זו חברות התעופה מציעות ביטול או שינוי לכרטיסי הטיסה, בכדי לעודד את הנוסעים לטוס. זו אינה תקופה מייצגת, משום שחברות התעופה כיום הן לא רווחיות. כמעט כל טיסה כיום מופעלת בהפסד, אבל לא לטוס זה הפסד כבד יותר.

"חברות ממשיכות לפעול בסיוע ממשלות, כשלפעמים מובא בחשבון גם תחשיב שעדיף להפעיל טיסה מאשר לבטל אותה ולהחזיר כסף לנוסעים (על פי חוק שירותי תעופה שחל על כלל החברות, כולל אלה שאינן פועלות עם נציגות מקומית, מר"ח).

"מנגד, לכפות על החברות לאפשר ביטול טיסות בגלל חרטה, זו התערבות גסה של הרגולטור. איזי ג'ט, למשל, ביטלה קווים לרוסיה שנתיים אחרי שהשיקה אותם, משום שהיא נדרשה לכבד את חוק הגנת הצרכן המקומי. מודל התמחור שלה לא הסתדר עם הרגולציה. זה לא תסריט בלתי נמנע גם בקווים לישראל".

מתי יוסרו החסמים

ב-2013 הצטרפה ישראל להסכם "שמיים פתוחים", שנועד לפתוח את ענף התעופה לתחרות. חברות התעופה המקומיות טענו אז כי הן מופלות לרעה, מכיוון שהן מחויבות לחוק הגנת הצרכן - בעוד שהחברות הזרות פטורות ממנו. גם כיום הן דבקות באותה טענה (ולצדן חברות התעופה הזרות שיש להן כאן נציגות).

באותה שנה שבה הצטרפה ישראל להסכם הוגש דוח של צוות בין-משרדי, שדן בקושי שבאכיפה מול חברות תעופה זרות שאין להן נציגות בישראל. הטענה הייתה כי לא ניתן לכפות על החברות פתיחת נציגות בישראל, וכי מדובר ב"דרישה חסרת תקדים שלא קיימת באף מדינה". לאור זאת המליצה רשות תעופה אזרחית להחריג מהחוק האמור את החברות האלה, במטרה להסיר חסמים ולתת לצרכן אפשרות לבחור לשלם מחיר יקר יותר לכרטיס בר ביטול.

"יש לזכור שחברות הלגאסי (חברות התעופה המסורתיות, מר"ח), שפועלות כולן עם נציגות מקומית, כן כפופות לחוק, ואכן הן מקיימות אותו", אומרת קציר. "מבחינת חברות הלואו קוסט, העובדה הזו היא שיקול מרכזי בהחלטה שלא לפתוח נציגות בישראל. הן מתנהלות על פי מודל פעילות רזה, וכל חסם מיתרגם לתוספת במחיר".

מצב לא הוגן

האפשרות לבטל טיסה - כמו כל עסקה אחרת - פועלת לטובת הצרכן. עם זאת, לדברי עו"ד אמיר ורון, עו"ד בכיר במחלקת תעופה, תיירות ומלונאות במשרד פישר ושות', "להגיד שבמקרה הזה עוזרים לצרכן זה דמגוגי. זה מקרה שבאת לברך ויצאת מקלל. עבור 5% מהנוסעים שעשויים לבטל, 95% ישלמו יותר - וזה עשוי להוביל לביטול קווים ולצמצום התחרות.

"עבור רבים מהנוסעים שבוחרים בחברות לואו קוסט, התמריץ הוא המחיר. המוצר שלהן נותן מענה לפלח שוק מסוים, ובתוך זה הן מציעות רמות מחיר שונות לכרטיסי טיסה, מה שנפוץ בקרב מרבית חברות התעופה, כך שהזכות לרכוש כרטיס גמיש שהוא בר ביטול עומדת לרשות הצרכן".

ומה אומרים בגוף שנועד להגן על הצרכנים? עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, סבור "שהמצב שבו הדין שונה לגבי עסקאות מסוימות הוא לא בריא".

אטלן מזכיר פסק דין שניתן ב-2020 במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד איזי ג'ט. בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קבע כי הוראות הגנת הצרכן לא חלות על חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בישראל. התובעים ניסו להוכיח שלאיזי ג'ט יש פעילות מובהקת בישראל, לרבות אתר אינטרנט בשפה העברית. איזי ג'ט ציינה כי השהות שלה בישראל מסתכמת בפרק הזמן שבין טיסה לטיסה, וגם כאשר האתר מוצע בעברית כשירות, העסקה נעשית במטבע זר. השופט קיבל את עמדתה של חברת התעופה.

לפי אטלן, "יכול להיות שאם נגיע לחקיקה שתחייב גם חברות בינלאומיות, יימצאו הנסיבות שבהן יהיה נכון להחריג את ההסדר של החוק הישראלי - אבל חשוב שהרשות תהיה מעורבת כמי שמייצג את האינטרס של הצרכנים".

לטענה כי החלת החוק עשויה לייקר את הכרטיסים בעיקר בקרב חברות לואו קוסט אומר אטלן כי "המודל העסקי של חברות הלואו קוסט לא מבוסס רק על זכות ביטול, יש לו גם היבטים תפעוליים. האם החלת החוק יכולה להיות גיים צ'יינג'ר אמיתי? אני לא משוכנע. זה שמנפנפים באיום זה נכון, אבל בכל רגולציה יש מי שמנפנף בסיכון שעשוי לקרות לרעת הצרכן.

"אני גם לא מוכן לקבל מראש טיעון שאם תהיה זכות ביטול - החברות יעזבו את השוק בישראל. אפשר להגיע לפתרונות ביניים או מאוזנים. להגיד לחברה ישראלית 'החוק חל עלייך, ועל המתחרה לא' - זה לא הוגן. ואני לא רואה שיהיה מי שיוותר על החלת החוק על החברות הישראליות, רק כדי שלא תהיה אפליה. בכל מקרה, העמדה שלי בשלב זה היא שלא צריך להיות אוטומטית באף צד".

עוד כתבות

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל