גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה בנמל אשדוד שולחים את התבואות לסוף התור

בחברת לוגיסטיקר, שמפעילה את  ממגורת התבואות שבעורף נמל אשדוד, טוענים כי במקום שהמפעל יהיה פעיל חמישה ימים בשבוע, הוא עובד רק יום אחד בממוצע ● הסיבה: העומסים הכבדים בנמל אשדוד

לוגיסטיקר ממגורות / צילום: קוסטה ממן
לוגיסטיקר ממגורות / צילום: קוסטה ממן

בימים האחרונים נתלה שלט שחור וגדול על ממגורת התבואות שבעורף נמל אשדוד, ועליו מילה אחת: מת. את השלט תלו אנשי חברת לוגיסטיקר, שמפעילים את הממגורה מאז 2018, במחאה על העצימות הנמוכה שבה היא עובדת - לטענתם, בשל כשלים בנמל אשדוד.

בימים רגילים הממגורה אמורה להיות עמוסה בתבואה מיובאת, משם היא מועמסת על משאיות בדרך למפעלים שונים, בעיקר באזור הדרום. אלא שעומס כבד של אניות שממתינות לעיתים שבועות מחוץ לנמל אשדוד, והעובדה שאניות לתבואות נמצאות בסוף התור התפעולי, הביאו למצב לא שגרתי שבו מרבית התבואה בישראל נפרקת כיום בנמל חיפה, ואז יורדת לדרום במאות משאיות לכל משלוח.

לפי נתוני איגוד יבואני התבואות, ב-2018 נפרקו בנמל אשדוד 614 אלף טון גרעינים, ב-2019 הכמות ירדה ל-407 אלף, ובשנה שעברה היא ירדה עוד ל-353 אלף. במחצית הראשונה של 2021 נפרקו בנמל אשדוד 124 אלף טון גרעינים בלבד, בעוד שבחיפה נפרקו 1.8 מיליון טון.

נתונים נוספים של לוגיסטיקר עשויים לשפוך עוד אור על המצב, שכמובן גם משפיע על העומס בכבישים. "בחודשים מאי-יוני 2021 נפרקו שתי אניות של 30 אלף טון כל אחת של פולי סויה, המיועדות למפעל סולבר באשדוד. המשמעות היא שכ-1,800 משאיות חצו את מדינת ישראל מחיפה לדרום. לכך יש להוסיף אנייה בהזמנת מפעל אסמי עוז באופקים, שפרקה בחיפה 10,000 טון. המשמעות היא עוד 300 משאיות שנעו דרומה", נמסר מלוגיסטיקר.

"בנמל אשדוד אין רציף ייעודי לפריקת תבואות, דבר המוביל להצבת פריקת התבואות בסוף התור התפעולי בפריקה בנמל. זה גורם לכך שכוח האדם המועסק בנמל אינו מתמקצע בפריקת דגן, ולכן היעילות נמוכה ויש עיכובים", אומר זאב מנצור, מנכ"ל לוגיסטיקר.

לדברי החברה, במקום שהמפעל יהיה פעיל חמישה ימים בשבוע, הם נאלצים לעבוד יום אחד בשבוע בממוצע. הכשל אף הוצג בעבר לוועדת הכלכלה בכנסת, אך המצב לא השתפר.

"המצב בנמל אשדוד בכי רע"

במכתב ששלח השבוע יו"ר ארגון יבואני התבואות, איתי רון, להנהלת נמל אשדוד הוא מציין גם את הכשלים, ודורש הקצאת משאבים גדולה יותר כדי לתקן את המצב. "כפי שידוע לכם, נמל אשדוד הוא הנמל היחידי בארץ שמסוגל לפרוק אניות צובר גדולות מסוג פנמקס בפריקה ישירה. הוא קרוב גיאוגרפית לחצי מכלל הלקוחות, כך שנתח השוק ה'סביר' של הנמל עומד על לפחות 50% מכלל היבוא לישראל.

"נמל אשדוד פרק בחצי הראשון של השנה כ-10% בלבד מכלל מטעני התבואות שיובאו לישראל. יתר המטענים נפרקו בנמלי הצפון ושונעו במשאיות דרומה.

"המצב בנמל אשדוד בכי רע, אניות ממתינות זמן ארוך לכניסה והפריקה איטית. כל האניות שפרקו באשדוד השנה שהו למעלה מ- 15 ימים (גם אנייה עם מטען שיכול היה להיפרק ביום אחד), כשהשיא היה 43.3 ימי שהייה של האנייה Baetta olendorf".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "דירקטוריון חברת נמל אשדוד אישר קליטת 100 עובדים זמניים לשישה חודשים, לצורך הפחתת היקפי העומסים בנמל. לאחר מו"מ ארוך עם הסתדרות העובדים, הנמל הצליח להגיע להישג חסר תקדים לגיוס 50 עובדים זמניים, ופעל במהירות שיא לגיוסם והכשרתם - עובדים אלו החלו כבר את עבודתם בפועל. חברת נמל אשדוד ממתינה לתשובת ההסתדרות לקליטת 50 עובדים זמניים נוספים שיסייעו לצמצם את התור התפעולי.

"נמל אשדוד מתמודד כמו נמלים רבים אחרים בארץ ובעולם עם ביקושי שיא, הנובעים משיבושים חסרי תקדים בעולם הספנות הימית. הנמל נערך לכך במסגרת אילוציו כגורם עסקי המתחרה בנמלים נוספים בישראל המשרתים את ענף התבואות, ובהם מספנות ישראל, נמל חיפה ודגון".

עוד כתבות

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"זה לא כי היזם רוצה יאכטה": למה חברות הייטק רצות להימכר במקום לקדם הנפקה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוחות חברות הנדל"ן מגלים כמה הן שילמו על מבצעי המימון לרוכשי הדירות

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות: "מי שיכול, דורש מהמעסיק שיפור"

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

גל תקיפות בלבנון: חיל האוויר תקף יעדים של חיזבאללה

מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון