גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנגן על כל הכלים: כך מתחברים הפרסום, הייעוץ והדיגיטל ליחידה אחת

בשנים האחרונות משתרשת מגמה של טשטוש גבולות בין הגורמים המקצועיים המלווים ארגונים גדולים - פירמות ייעוץ רוכשות משרדי פרסום, שבתורם רוכשים חברות טכנולוגיה ● המטרה: להפוך למרכז אחד שמספק את כל שרשרת הערך ללקוח ● מיהם המרוויחים הגדולים מכך, ומה יקרה למשרדים הקטנים

לנגן על כל הכלים / איור: גיל ג'יבלי
לנגן על כל הכלים / איור: גיל ג'יבלי

בשבועות האחרונים מנהלת קוקה קולה העולמית מכרז על תקציב הפרסום שלה. לצד שחקניות פרסום מסורתיות, כמו קבוצת פובליסיס, מתמודדות על התקציב גם חברות ייעוץ שלא מסתפקות במקטע הקבוע שלהן בשרשרת הערך השיווקית, ומתחילות לנעוץ שיניים בחלקים הולכים וגדלים בתקציבי הפרסום הגדולים.

מדובר במגמה שקיימת בעולם זה כמה שנים: חברות כמו דלויט ואקנצ'ר רוכשות סוכנויות פרסום, עיצוב, דיגיטל וטכנולוגיה. כעת המגמה הזו מגיעה גם לישראל - רק לאחרונה פרסמנו בגלובס כי דלויט דיגיטל רכשה את הבעלות על סוכנות הפרסום אוסום.

בתגובה, קבוצות הפרסום הגדולות בעולם מנסות גם הן לתפוס מקום משמעותי יותר סביב שולחנות השיווק והפיתוח העסקי, ולצורך זה רוכשות חברות טכנולוגיה, דיגיטל וייעוץ. המציאות החדשה משנה באופן מהותי חברות מסורתיות מכל התחומים המשיקים לפרסום ושיווק, וכפועל יוצא מזה - כופה שינוי גם על כל נותני השירותים הנלווים.

לדברי יוסי לובטון, יו"ר קבוצת פובליסיס ישראל, מדובר במגמה בתאוצה כיוון שלקוחות זקוקים לגוף שילווה אותם לאורך כל המסע הצרכני. "זה מתחיל מחשיבה אסטרטגית על איך עושים טרנספורמציה דיגיטלית, ממשיך להטמעת פלטפורמות טכנולוגיות, ובעיקר לייצור מערכת יחסים עם הצרכנים המבוססות על דאטה של הארגון וממקומות אחרים.

"נוצר מסלול רציף, שקשה יותר לעבוד בו ב'העברות מקל' ובמקטעים. חברות הייעוץ המסורתיות הבינו שהן נמצאות בשלב של האסטרטגיה, אבל נפרדות מהלקוח אחרי שהן מכינות לו ספר המלצות, ולכן הן התחילו לעשות אינטגרציה אנכית לצדדים היישומיים. בשנים האחרונות הן החלו לרכוש משרדי קריאייטיב כדי למלא את החלל החסר בכל מה שקשור ליכולת לספר סיפור".

הוואקום: חברות הייעוץ נוגסות

לדברי אמיר וייס, משנה למנכ"ל קבוצת מקאן ת"א, החיבורים בין החברות והמשרדים נולדו בין היתר כיוון שהדיגיטל היה נקודת חולשה של עולם הפרסום. בזירה הזו, בניגוד לטלוויזיה, אין חסמים של גודל ולכן לא מסובך להתחרות במשרדים הגדולים. "תוסיפי לזה את החולשה של משרדי הפרסום האלה, שלקח להם זמן להתאים את עצמם לעולמות הדיגיטליים, ותקבלי את חברות הייעוץ שנכנסו לוואקום, והחלו לנגוס ולהיכנס לטריטוריה של סוכנויות הפרסום".

וייס סבור כי טשטוש הגבולות בין נותני השירותים בולט יותר בשווקים האמריקאי והאנגלי, "כיוון שהם שווקים גדולים ומשוכללים. זה התחיל מגוגל ופייסבוק, שהפכו למפלצת שמאכילה את עצמה, והמשיך באמזון שהתחילה כחברת אינטרנט למכירת ספרים והיום זאת מערכת הגשת הפרסום הצומחת בעולם, שגם מציעה שירותי טלוויזיה.

אמיר וייס / צילום: איל יצהר

"חברות הייעוץ נכנסו לעולמות השיווק והפרסום דרך הדיגיטל והדאטה, כי זה מה שהן יודעות להתעסק בו. מסורתית הן עובדות על המודלים העסקיים, ולכן פתוחות למידע של כל הלקוחות - דברים שבמשרדי פרסום לא רואים בדרך כלל. וכשכל המידע פתוח בפניהן, הן יכולות להבין מהם המוצרים הדיגיטליים שמאפשרים שיפור בביצועים העסקיים.

"לכן, הם החליטו לזוז מכיסא היועץ שאומר 'תעשו עוד שניים-שלושה מוצרים', ולקחו חברות שיודעות לייצר את המוצרים האלה, לקדם ולהפיץ אותם. אגב, פה בארץ אני לא רואה את זה קורה באופן מאסיבי".

גורם השינוי: טרנספורמציה דיגיטלית

אמיר גיא, שותף בקבוצת אדלר חומסקי, סבור כי המאיץ לשינוי הוא הטרנספורמציה הדיגיטלית שעסקים עוברים. "בעבר צמיחה של עסקים נעשתה באמצעות פרסום קלאסי, כי המקום היחיד שצרכן פגש את המוצר היה בפרסום ועל המדף. היום, בגלל הדיגיטל, יש הרבה יותר ממשקים והחברה פוגשת את הצרכן באפליקציה, באתר, במסכים דיגיטליים ובחנויות. המוצרים עצמם הפכו קנבס לסיפור המותג.

"אם ניקח את נטפליקס, ספוטיפיי או אפל - חלק ניכר מבניית המותג שלהם הוא בממשקים עם הצרכן, ולא בפרסום. לכן יש אנשי קריאייטיב שמתרגמים את סיפור המותג לטכנולוגיה. לנטפליקס, למשל, יש הרבה קריאייטיב בממשק - לא רק מבחינת העיצוב והלוק אנד פיל. אם סיפור המותג הוא היכולת שלהם להתאים לצרכן תוכן ולהקל עליו את הבחירה, אז כל פיצ'ר באפליקציה יהיה תחת הכוונה הזאת.

אמיר גיא / צילום: איליה מלינקוב

"אותו דבר נכון גם לחנות האונליין, לאתר, למסכים ובכלל לחוויית הצרכן, ובשביל זה צריך אנשים יצירתיים וקריאטיביים. לכן חברות טכנולוגיה רוכשות משרדי פרסום, וחברות פרסום רוכשות חברות ייעוץ, כי הכול מתערבב. זה קרה, למשל, כשאקסנצ'ר החלה להוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית של רויאל קריביאן. הם כבר לא מסתפקים באנשים שמבינים טכנולוגיה ומטמיעים מערכות מתוחכמות כי בסוף צריך להיות מגע עם הצרכן, וצריך לרגש אותו. בשביל לעבוד על אפליקציה לטלפון שדרכה הנופשים מקבלים הודעות שיש עכשיו משקה חינם או סרט בלובי - צריך ראש קריאייטיבי צרכני.

"לאקסנצ'ר אין את זה, אז הם קנו בשנתיים האחרונות 23 משרדי פרסום, ביניהם את דרוגה 5 בחצי מיליארד דולר - משרד שהיו לו בסך הכול 5 סניפים - כדי להביא כוח קריאייטיב וחשיבה קריאטיבית לעבודה שלהם".

רכישות: להגדיל את המגוון

כאמור, לאחרונה רכשה דלויט דיגיטל את סוכנות המיתוג אוסום. מאחורי המהלך עומד רני ארגוב, מנהל משותף בחברה, שמדבר על שלושה עולמות תוכן שמתחברים: הפרסום והשיווק, ייעוץ וטכנולוגיה. "אנחנו ספקי שירותים שעובדים עם חברות מסורתיות - בנקים, חברות ביטוח, מוצרי צריכה ומשרדי ממשלה. בעולם הישן, העבודה שלנו הייתה טורית - אסטרטג היה מגיע לתכנן מהלכים, אחריו הגיע משרד הפרסום שטיפל במדיה, ולפעמים בסוף היה מעורב גורם טכנולוגי שסיפק פתרון לניהול האינטראקציה.

"היום כל התהליך יותר אינטראקטיבי. כשמגיעים לעבוד עם לקוח, הוא זקוק למישהו שילווה אותו בכל ההיבטים הללו - וגם יידע לחבר את הנקודות. כלומר שיבין את המשמעויות הקריאטיביות של מהלך אסטרטגי עסקי, וגם יידע לתמחר את עלות הטכנולוגיה. בגלל השינוי בזירה התחרותית, שלושת הצרכים האלה חוברו למשהו אחד.

"לכן, ספק שירותים שרוצה להישאר במשחק חייב לעזור ללקוח להתמודד עם האתגר העסקי בכל הרבדים. ברגע שכולנו הכרנו בכך שהמרחק בין תכנון ליישום התקצר, נולדה ההבנה שמוכרחים לצאת מהחוליה המסורתית בשרשרת הערך.

"משרדי הפרסום מנסים לפתח יכולות טכנולוגיות, אם באמצעות בניית זרוע מתמחה בטכנולוגיה ואם באמצעות קנייה של חברות. ואילו חברות הטכנולוגיה עובדות בעיקר במנגנון של תאגיד - הן לא בונות בתוך הבית מנוע עסקי משמעותי של פרסום או ייעוץ, אלא מייצרות שיתופי פעולה.

רני ארגוב / צילום: דלויט

"כך, למשל, אדובי בנתה קשרים חזקים עם חברות הייעוץ - בכללן גם אנחנו. הם אומרים 'אנחנו הספק של הפלטפורמה הטכנולוגית שמאפשרת לטרנספורמציה הדיגיטלית לקרות, אבל מי שיעזור ללקוח לבחור, לעשות את תהליך ההטמעה ולהפיק את הערך העסקי - יהיו חברות ייעוץ שמתמחות בניהול פרויקטים ודאטה אצל לקוחות.

"הקוטב השלישי הוא של חברות ייעוץ כמו דלויט, שעובדת בכל השיטות. קודם כל, בנינו יכולות בבית - התחלנו לבנות את דלויט דיגיטל כבר לפני שמונה שנים. בנוסף, בחלק מהשווקים בעולם - כולל בישראל - ביצענו רכישה שתאיץ את המהלך הזה, ותשלים את מה שלנו חסר בבניית מותג, קריאייטיב ועיצוב".

היתרונות: ליהנות מהחנות הגדולה

לדברי ארגוב, לאורך שנים מתנהל מאבק בעולם השירותים בין הגישה של one stop shop - חברה אחת שיש לה את כל היכולות ללוות לקוח במסע ולקבל ממנה פתרון כולל - לבין גישה שבה הלקוח לוקח את החברות הטובות ביותר בכל תחום.

"אנחנו מזהים אצל הלקוחות הגדולים שלנו בכל העולם מעבר די נחוש לפתרון הכולל - בית אחד שיכול ללוות בכמה שיותר היבטים. זה קורה משתי סיבות. הראשונה, הם מבינים שברגע שמשהו עובר מיד ליד הרבה מהפוטנציאל הולך לאיבוד, כי קשה להוציא לפועל מהלכים ולנהל את זה. יש לי לקוחות שעל הקמת אתר איקומרס עבדו עם 6-7 ספקים שונים, זה בלתי אפשרי לתמחר את זה. הסיבה השנייה היא שארגונים מבינים שאם הם הולכים לחברה שיש לה 'רוחב פס', ברוב המקרים יישב שם הטופ טאלנט שיודע להביא פיצוח".

ארגוב סבור שבמונחי יעילות כלכלית, יש הרבה יתרונות לגישה של חנות גדולה. "זה הפתרון היעיל כלכלית, כי הוא לא נמרח, יש פחות השקעה של הלקוח במשאבי ניהול, ובאמת מוציאים לפועל ולא גומרים עם תוכניות במגירה.

"במקרה שלנו, יש מקומות בעולם שבהם דלויט נכנסה לפרסום 'רגיל' וממש מבצעת קמפיינים. בתוכנית האסטרטגית שלנו לשוק המקומי זה לא על האג'נדה בשנים הקרובות. יש לנו הרבה לאן לצמוח במקומות שההשפעה שלהם על העסק היא יותר משמעותית לטעמנו - דאטה, אנליטיקה, יכולות טכנולוגיות וייצור מוצרים".

במקביל לכך שחברות הייעוץ זזו לעולמות המסורתיים של הפרסום, גם משרדי הפרסום ביצעו אינטגרציה לעולמות הדאטה, הטכנולוגיה והייעוץ. כך, למשל, קבוצת פובליסיס רכשה תמורת 3 מיליארד דולר את חברת סאפיאנס שמתמחה בטרנספורמציה דיגיטלית, ובהמשך רכשה תמורת 4 מיליארד דולר את חברת הדאטה אפסילון.

"היום המתחרים הגדולים של פובליסיס זה אקסנצ'ר ולא WPP", אומר לובטון. פובליסיס היו הראשונים שנכנסו לתחום, אבל כל חברות האחזקות הגדולות בפרסום נעות לכיוון הזה. רואים את זה במכרזים הגדולים בעולם. זה הפך להיות משחק של חברות שנותנות ליווי לאורך כל השרשרת, מה שמייצר יתרון לחברות הגדולות - כי חסמי הכניסה הופכים להיות גבוהים, ושחקנים קטנים הופכים פחות רלוונטיים".

יוסי לובטון, יו"ר פובליסיס ישראל / צילום: איל יצהר

לדעת וייס, "התגובה של קבוצות הפרסום תלויה באופי שלהן. קבוצת IPG למשל מאוד שמרנית, והשקיעה 2.1 מיליארד דולר כדי לקנות את אקסיום - מאגר הדאטה הגדול בעולם. לעומת זאת, WPP מאוד אגרסיביים, ולכן קנו חלק מחברת הפרסום הטכנולוגית אפנקסוס. כל אחת מהקבוצות מנסה לייצר לעצמה נכס בלעדי.

"גם אנחנו במקאן רצינו לייצר שרשרת אספקה, אז קנינו את סקינדו שהיא בצד שמספק פרסום. באומן נכנסו למינט, כי הם רצו עוד אחיזה בלקוח. כל אחד מנסה לתפוס את הלקוח היכן שהוא יכול, בלי להסתמך על גוגל ופייסבוק, כי מי שנשען רק עליהם - אפשר להחליף אותו ביום".

גיא: "משרדי הפרסום מתחילים להבין שהזהב, כלומר היצירתיות, נמצא אצלם. הם רק לא משתמשים בו בכל המקומות הנכונים, ולא מבינים שאם הקריאייטיב נמצא אצלם, גם הם יכולים להוביל תהליכים של טרנספורמציה דיגיטלית. לכן הם פונים לקנות חברות ייעוץ".

ישראל: שלוש קבוצות גדולות

למרות שבשנים האחרונות גם בישראל קבוצות הפרסום הגדולות נכנסו לתחומים נוספים, קשה שלא לתהות האם ועד כמה זה מתאים לשוק קטן כמו ישראל. "בגלל שאנחנו מדינה קטנה, הסקיילים אחרים", אומר לובטון. "יש התכנסות לשלוש קבוצות פרסום גדולות, שבונות יכולות בעולמות הללו: פובליסיס, מקאן ואדלר חומסקי, שעושות זאת או באמצעות פיתוח יכולות עצמאיות או באמצעות רכישות של חברות משלימות. גו נמצאים אצל אדלר, מינט אצלנו, רון כספית במקאן.

"הכול מגיע מהמחשבה להכניס הביתה את כל הדיסציפלינות, כדי לתת פתרון כולל. מצד שני יש היחלשות של מי שלא יודע לתת את ההצעה הזאת - בטח ללקוחות שמבינים שזה מה שהם צריכים. בתוך זה נולדים מודלים שונים של הפעלה - כל לקוח מתאים את המודל לצרכים שלו.

"ברור שזה מתחיל בלקוחות הגדולים, אבל הטרנספורמציה הדיגיטלית, שהקורונה האיצה אותה, מביאה לכך שגם לקוחות ששיחקו פעם במשחק מוגבל מבינים שצריך את המשחק המלא. אנחנו רואים את זה בסוג הלקוחות שעובדים עם מינט - היא התחילה במתן שירות לשטראוסים של העולם, ואחרי הקורונה הגיעו לקוחות יותר קטנים. גם לקוחות שפעם הדיגיטל והדאטה היו אצלם בסעיף 7 בסדר היום, מבינים שבלי זה היכולת שלהם לשרוד מאוד מוגבלת".

איזה איש דיגיטל רוצה לשבת במפעל רהיטים

הדרישה לספק חיצוני שיושב על כל שרשרת הערך מגיעה אחרי שנים שההייפ בחברות מסחריות היה דווקא להכניס לתוכן שירותי קריאטיב או מדיה. "בפובליסיס יש 12 לקוחות ענקיים שעברו למודל שבו עושים את כל הפעולות עם סוכנות ייעודית מקיפה", מספר לובטון. "יש גם מודלים שבהם חלק מנציגי הסוכנויות יושבים אצל הלקוח 'בבית', כדי לקצר תהליכים.

"אנחנו רואים התפכחות מהחלום של לקוחות שאומרים 'אביא את זה הביתה', כי יש הרבה גורמים שמפריעים להם להיות יעילים כמו שזה נראה בחלומות התיאורטיים. זה עולם שמשתנה מהר, והיכולת של לקוחות לשמור את האנשים הטובים ביותר מוגבלת. גם אין יותר דבר כזה מדיה דיגיטלית - זה המון דיסציפלינות בתוך המדיה הדיגיטלית, שמחייבות כוח אדם בכמויות גדולות.

"בישראל, הרבה שנים גופים עבדו על הפלטפורמות של גוגל ופייסבוק, אבל היום בגלל ריבוי הערוצים ובגלל הביקוש למערכת שתדע לייצר את תמהיל המדיה הנכון, יש צורך במערכות טכנולוגיות יקרות - ובסדרי גודל הישראלים, אין יכולת לקיים אותן בתוך החברות.

"בעולם, חברות המדיה הגדולות מפתחות בעצמן כלים טכנולוגיים, שאינם מוטי פלטפורמה. אבל גם שם מתפכחים מזה, ומבינים שזה לא שייך לליבת העסק, וצריך להעביר את העניין למי שיודע לעשות את זה. גם קשה לגייס עובדים לעולם המדיה הדיגיטלית, ואנשים שרוצים לעבוד בזה מעדיפים סביבה מקצועית שתומכת בהם ומפתחת אותם, ולא להיות אחד מתוך שלושה-ארבעה שיושבים בתוך ארגון שהוא יצרן מזון, חברת תקשורת או מפעל רהיטים.

"כל זה מייצר מודלים או של חזרה לתוך חברות המדיה הגדולות, שיודעות לספק פתרון טוב או מודלים היברידיים שמשלבים את היכולות המקצועיות והפלטפורמות של חברות המדיה, עם האנשים שיושבים בחצר הלקוח".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי