גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה כולם רוצים שיכבדו אותם ומה אומרים המחקרים?

הניסיון לתרגם את המילה "כבוד" לאנגלית יפתח בפניכם שלל אפשרויות שמעידות על הקושי להגדיר את המושג החמקמק הזה, שממלא תפקיד מרכזי בפסיכולוגיה שלנו ● חוקרים מסבירים מה הקשר בין תרבות ומבנה החברה לתפיסות של כבוד, ומה אנחנו באמת רוצים כשאנחנו מבקשים שיכבדו אותנו

תמונה מהפקת  הסרט ''קזבלן''. הכבוד כנכס חברתי / צילום: ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית
תמונה מהפקת הסרט ''קזבלן''. הכבוד כנכס חברתי / צילום: ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

לפני כשנה, נפוץ לכל עבר סרטון שבו מצהיר יו"ר הקואליציה אז, מיקי זוהר, שהוא מעוניין ב"כסף, כוח וכבוד, ובעזרת הכסף והכוח יבוא הכבוד". הביקורת לא איחרה לבוא. האם כסף וכוח באמת יכולים להביא כבוד? ואיזה מין כבוד נרכש בעזרתם? האמירה הזאת כיוונה זרקור אל העובדה שתפיסת הכבוד שונה מאוד אצל אנשים שונים.

רק נסו לתרגם "כבוד" לאנגלית, ותבינו כמה קשה להגיע למשמעות מדויקת של המושג. הרי כבוד הוא גם Dignity, גם Honor, גם Respect וגם Face, מושג מהתרבות המזרח-אסיאתית המתאר ניסיון של אדם לא להביך את עצמו או אחרים על ידי הפרת הסדר החברתי.

וישנו גם כבוד המקושר לצניעות. האם יש קשר בינו לבין כבוד האדם או שזו רק "טעות" של השפה? נוסיף לכך את הסיפור של הכבוד העצמי, ובכלל הסתבכנו. המחקר בנושא מפוצל בהתאם להגדרות השונות של המושג, ובכל זאת חוקרים ששוחחנו עמם מוצאים כמה מכנים משותפים.

כל תרבות והכבוד שלה

"כבוד הוא האופן שבו החברה מעריכה אותנו על פי סולם הערכים של אותה חברה", אומר פרופ' ניסים מזרחי, מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב. זו סיבה אחת להבדלים באופן התרגום של המילה - כל חברה מודדת כבוד על פי הערכים שלה, אבל זה לא הכול. מאחר שהכבוד הוא עניין חברתי, בין-אישי, כל השאלות הנלוות אליו - איך מרוויחים אותו, מה מקבל מי שמרוויח אותו, מה יקרה למי שמפסיד אותו, עד כמה הכבוד של אחד משפיע על הכבוד של אחר - תלויות מאוד לא רק בערכי אותה חברה אלא גם במבנה שלה.

ד"ר נגה סברדליק, פסיכולוגית חברתית ומרצה בכירה במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן גוריון, מחדדת את הגישה התרבותית. "הגישות השונות לכבוד מבדילות בין מה שאנחנו קוראים להם 'סינדרומים תרבותיים'. יש לנו Honor culture, Face Culture ו-Dignity Culture. בפשטנות אפשר לומר כי בכל תרבות כזו ישנה תפיסה אחרת לגבי השאלה ממה נגזר ערך האדם. "בתרבות ה-Honor, ערך האדם נגזר מהדימוי שלו בעיני אחרים, ואם הכבוד שלי נפגע, אני צריכה להילחם עליו ולהרוויח אותו מחדש עד שהחברה תאשרר אותו. כך, אם מישהו ידרוך עליי, אני, נניח, אקלל אותו, כי אחרת הדימוי שלי כבעלת כבוד ייפגע. גם אם הבת שלי פעלה באופן שמנוגד לכללי החברה, הכבוד שלי ייפגע, כי החברה החליטה שמעשיה מורידים גם לי נקודות. בארה"ב נהוג לומר שהדרום מאופיין יותר מהצפון בתרבות כבוד, ולנו במזרח התיכון קל לחשוב על תרבויות כבוד כאלה".

ד''ר נגה סברדליק / צילום: תמונה פרטית

גם בתרבות ה-Face המזרח-אסיאתית, הסינית או הקוריאנית, הערך שלנו נקבע באופן כמעט מלא על ידי החברה, אך הוא תלוי במידה רבה במקומנו בהיררכיה החברתית, שהוא לרוב מולד. "לכל אחד יש מקום ותפקיד בחברה, והכבוד הוא לסדר החברתי", אומרת סברדליק. "בתרבות הזאת אני שומרת על הסדר החברתי ואת שומרת על הסדר החברתי וכך הכבוד שלך נשמר והכבוד שלי נשמר, ואם מישהו מפר את הסדר, כולנו ננסה לעשות מה שאפשר כדי לא לראות את זה".

תרבות ה-Dignity, המקושרת בדרך כלל לתרבות המערבית הליברלית, ערך האדם נגזר מהישגיו ומהתנהגותו. השאלה היא אם אני התנהגתי לפי ערכי החברה כפי שאני תופסת אותם. בהתאם לזה אני מעריכה את עצמי ויש לי כבוד עצמי, ולפי זה גם אחרים אמורים להעריך אותי.

סינדרום הפראייר הישראלי

בחברת ה-Dignity התקבע גם המושג "כבוד האדם", הכבוד הבסיסי שמגיע לאדם מעצם היותו אדם. נולדת? כבר זכית בקצבת כבוד, וכל מה שתקבל מעבר לה הוא בונוס - כך לפחות על פי ערכי החברה. לא תמיד זה מה שקורה בפועל.

"אני כבר כמה שנים חושבת שיש עוד סינדרום כבוד ישראלי מיוחד, והוא סינדרום הפראייר", אומרת סברדליק. "בחברת הפראייר, הכבוד נובע מהשאלה אם החברה רואה אותי בתור מישהו שמותר ואפשר לפגוע בו. הוא נובע פחות מהמסורת ויותר מהיכולות שלי, כמו בחברת ה-Dignity, ואולי בגלל זה אני יכולה להרגיש גם פראיירית לבד בבית ולא רק בציבור. אבל המלחמה על הכבוד מול אדם שהעז להפר את הכבוד שלי היא כמו בחברת הכבוד. זה מיזוג רעיונות מעניין".

ואפשר לומר שיש גם כבוד קפיטליסטי, שבו אדם מקבל כבוד כי יש לו כסף וכוח. מיקי זוהר לא המציא את זה. סברדליק אומרת שניתן למפות את כל הגישות השונות לכבוד על פי תיאוריית הערכים של שלום שוורץ.

"הוא מיפה את הערכים בכל חברה, וכשהוא אומר ערכים, הכוונה בעיקר למוטיבציות ולא לערכים כמו שמדברים עליהם בחינוך או בפילוסופיה. למשל, רצון בכוח הוא מוטיבציה. הוא כולל גם רצון לשלוט על משאבים ורצון לשמר את הדימוי שלי, לגרום לאנשים להסתכל עליי בצורה מסוימת. ערך אחר הוא חיבור למסורת. כל אדם מונע על ידי כל המוטיבציות, אבל בתמהילים שונים. אחד מונע בעיקר מכוח, ואחר גם רוצה כוח, אבל המסורת חשובה לו יותר".

סברדליק מציינת בהקשר הזה גם את תורת בסיסי המוסר של ג'ונתן היידט. "הוא מבחין בין בסיסים מוסריים שאפשר לומר שהם אוניברסליים ואינדיבידואליים, כמו לא לפגוע באחר ולדאוג לו, הקשורים לרעיון של צדק, לבין ערכים מסוימים שרק חלק מהחברות מייחסות להם מוסר, כמו נאמנות לקבוצה, היענות לסמכות וטוהר.

"אפשר למתוח את התיאוריה הזאת מעולמות המוסר לעולמות הכבוד. יש חברות שבהן השאלה מיהו אדם מוסרי נקבעת קודם כול על פי כבוד שאדם אחד נותן לאחרים מעצם היותם בני אדם. באחרות המוסר של אדם נקבע גם על פי הכבוד שהוא או היא נותנים לערכים שהקבוצה מקדמת כמו נאמנות לקבוצה, מסורת, טוהר והסדר החברתי".

מטבע עובר לסוחר

כמעט בכל החברות, כבוד הוא סוג של מטבע עובר לסוחר שקונה לאדם משאבים שונים. לדוגמה, אדם מכובד יכול להשיג מקום טוב יותר בתיאטרון או שידוך טוב יותר, או אפילו הקשבה כשהוא מדבר. כאשר קזבלן שר "למי יש יותר כבוד", הוא מתאר גם את העמדה של שכניו כלפיו ("כולם אומרים איזה קנון עובר בסמטאות") וגם את הכוח הנובע ממנה ("אם רק ארצה מיד תהיה אצלי בין הידיים"). לכן הוא מגדיר את הכבוד כנכס, כמשהו ש"יש" או "אין". בחברות כבוד, המטבע הזה הוא אחד המטבעות העיקריים שיש לאדם, ולכן החברים בהן נוטים לנקוט צעדים שיגנו על כבודם - צעדים שעשויים להיראות רדיקליים בחברה אחרת.

מי שאין לו כבוד לא רק שלא ייהנה מהמשאבים הללו, הוא יספוג השפלה והדרה, או "רק" גסות רוח ועלבון. אובדן ההערכה של החברה הוא חוויה פסיכולוגית קשה כמעט לכל אדם. העלבון הוא חרדה. הוא רומז לכך שייתכן שהסדר החברתי או הסולם החברתי שממנו אנחנו שואבים את הכבוד שלנו הוא בר הפרה. החרדה היא לאבד את המעמד ההיררכי ב"עדר" ובעקבות זאת את המשאבים החברתיים.

החופש לעבור מחברה לחברה

פרופ' מזרחי חוקר את ההבדל בין ערכים ליברליים, אינדבידואליסטיים וגלובליסטיים בחברה הישראלית, הנמצאים בעימות מול ערכים יותר השתייכותיים, ומסורתיים. "אם את רוצה לדעת מה הערכים של החברה אז לבחון מה נחשב אצלה כבוד עלייך לברר מה נחשב מידה טובה באותה חברה במוצהר או בפועל, במציאות.

פרופ' ניסים מזרחי / צילום: תמונה פרטית

"אנשים בחברות ליברליות שוברים את הראש על השאלה 'אם כבוד האדם הוא אוניברסלי מדוע אינו מקבל הכרה אוניברסלית'. והתשובה היא שהרעיונות של הליברלים לגבי כבוד האדם זרים ולעתים אף נתפסים כמאיימים על קהילות לא ליברליות. עצם הרעיון שהתבונה האנושית צריכה להיות מקור הסמכות הבלעדי לשאלה מה נחשב ראוי או מהי המידה הטובה הוא חשיבה שמקורה בנאורות. בתרבויות אחרות המידה הטובה נגזרת מסמכויות שהן בכלל מחוץ לתבונה האנושית".

הבדל מאוד משמעותי, הוא אומר, בין החברות הליברליות יותר לבין החברות המסורתיות הוא היכולת להחליף רקע. "זה לא שהאדם בחברה הליברלית משוחרר מלחצים חברתיים. ודאי שלא. לחצים בחברה הזאת יכולים להיות קשוחים מאוד. אבל יש חברות שבהן יש לאינדיבידואל קצת יותר חופש תנועה, לעבור למקום אחר, עיר אחרת, או לקהילה שאורח החיים שלה ונורמות ההתנהגות בה שונים ותואמים יותר את שלו.

"חציית גבולות ומעברים חברתיים הם לא תמיד פשוטים אבל הם גמישים יותר בחברה מודרנית. לעומת זאת, אם אישה במאה שערים שהוכתמה בשל התנהגות הנחשבת לא-ראויה על פי הנורמות והכללים הנהוגים וכבודה נפגע, יהיה לה מאוד קשה עד בלתי אפשרי להתנער מהסטיגמה בלי לחצות את הקווים לעבר העולם החילוני ולמעשה לוותר על העולם היחיד שהיא מכירה".

"כשאנשים נעלבים, אי אפשר לקדם שיתוף פעולה אקדמי"

פרופ' יוסף משהראוי, חוקר ומרצה בכיר בחוג לפיזיותרפיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, משמש בשנים האחרונות רכז סטודנטים באוניברסיטה - תפקיד שבו הוא עוסק בין היתר במפגש התרבותי בין סטודנטים מהחברה הערבית לתרבות הישראלית באוניברסיטה. הכבוד, הוא אומר, הוא אחת הסוגיות שעושות לו בעיות.

"כל תרבות מסתכלת אחרת על הכבוד", הוא אומר בייאוש מסוים. "כשאני יוצר אינטראקציה בין-תרבותית בין הסטודנטים, כולנו חייבים לעשות מאמצי על כדי להבין את מושגי הכבוד זה של זה. אחרת אנשים ייעלבו ממש, וכשאנשים נעלבים, אי אפשר לקדם שיתוף פעולה אקדמי".

"ציפייה יוצרת אכזבה"

ריצ'רד בורנל, מומחה ליישוב סכסוכים במערכת הבריאות הבריטית, הדגים זאת בהרצאת TED שלו. הוא סיפר שכשהוא נוסע בדרכים ומישהו מאפשר לו להשתלב בתנועה, הוא נוהג לנפנף לו נפנוף קטן. כך עושים הבריטים. ואם הוא נותן למישהו להשתלב ולא מקבל את הנפנוף שמגיע לו? זה יכול להרוס לו את היום. הרי הוא פעל על פי המידה הטובה של החברה שלו, להיות נהג אדיב, ולא קיבל את גינון הכבוד המגיע לו. "ההודים הם חוצפנים", הוא עלול לומר לעצמו, עד שחברו שהיגר מהודו יאמר לו: "אבל כשהגעתי לכאן לא ידעתי שמנפנפים כשנותנים להשתלב. חשבתי שאתם פשוט מכירים זה את זה".

"תפיסת הכבוד יוצרת סדרה של ציפיות שיש לנו לגבי מה הצד השני צריך לעשות כדי שאני לא ארגיש נפגע", אומר משהראוי, "אבל ציפייה יוצרת אכזבה". מבחינת הסטודנט הערבי, לא רק שהמפגש עם הציבור היהודי מחייב ללמוד סוג אחד חדש של כבוד, אלא עשרות, כמספר המגזרים ותתי המגזרים בחברה היהודית".

החברה הערבית עצמה, אומר משהראוי, עוברת טלטלה ערכית משמעותית בשנים האחרונות, וסוגיות של כבוד נמצאות במרכז הבמה. "במערכת החינוך שלנו, התפיסה היא שצריך לתת למנהל בית הספר כבוד של מלך, אבל זה כבר לא מתאים לתפיסת העולם של הילדים, ולכן הם לא באמת מכבדים את המנהל, והיחס שלהם אליו נובע רק מתוך פחד. הכבוד שהיה לנו בעבר למורים הולך ופוחת, וזה מערער את היסודות של החברה. נראה שחלק מהתלמידים נתקעו באמצע. הם איבדו סוג אחד של כבוד ועוד לא למדו סוג אחר".

מתח בין התרבות לערכים הפרטיים

גם ההורים דורשים כבוד שיותר ויותר קשה לילדים לתת. "הילדים עדיין תלויים בהורים, חברתית וכלכלית, ואפילו אני בתור הורה לפעמים שואל את עצמי, האם ניצלתי את המעמד הכלכלי שלי כדי לסחוט מהילד גינוני כבוד? אני רוצה שהוא יכבד אותי לא מתוך פחד.

"לפעמים אני אומר לילדיי, 'אם אתם רוצים קשר עם התרבות שלכם, אתם חייבים לתת כבוד לערכים שלה. אם אתה בז לערכים שלה, אז צא מהתרבות הזאת. ויש כאלה שאכן יוצאים. זה יוצר מתחים, בעיקר בקרב נשים".

לדברי משהראוי, הוא רואה שינוי גם ביחס לרעיון של רצח על כבוד המשפחה. "זה לא כבוד, זו אלימות עם שורש תרבותי", הוא אומר. "יש לנו מבנה תרבותי שבו הכבוד הוא כמו קופה משפחתית, וכל אדם תורם לה או מפחית ממנה, ואז לכאורה בן דוד של מישהי יכול להגיד שההתנהגות שלה באה על חשבונו. אבל זה לא כמו שהיה פעם, ואני חושב שרובנו מקבלים את השינוי בברכה. אני אמור לרצות שהמוניטין שלי יהיה תלוי במעשים של איזשהו אחיין? אנשים הבינו שאין להם שליטה על זה. בתחום הזה אני ממש רואה שינוי".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?