איך יכולים מבקרי הממשלה המנופחת הקודמת להצדיק את הממשלה המנופחת הנוכחית שבה הם חברים כיום? זאת בדיוק הדילמה שהעמיד ישי שנרב בגל"צ בפני סגן השר יאיר גולן, וזה השיב לו כך: "הממשלה הזו, כמו כל ממשלת אחדות לאומית, רחבה יותר מממשלה רגילה. (ו)עדיין היא ממשלה קטנה בסדרי גודל מהממשלה שהקים נתניהו".

נתחיל מההשוואה לממשלות אחדות קודמות. גולן צודק כמובן בכך שממשלות כאלה כללו בדרך כלל יותר שרים מממשלות אחרות. בעוד ממשלה ממוצעת בישראל כוללת כ-19 שרים, ממשלת האחדות הממוצעת כוללת כ-26. הממשלה הנוכחית - שאפשר להתווכח אם נכון להגדיר אותה כממשלת אחדות - כללה ביום הקמתה 27 שרים, וכיום היא כוללת 28.

אלא שהבסיס הקואליציוני של הממשלה הנוכחית הוא קטן בהרבה משל ממשלות אחדות קודמות. הגודל הממוצע של קואליציית ממשלת אחדות עומד על 88.5 חברי כנסת, בעוד הממשלה הזאת נשענת על 61 ח"כים בלבד, ולא תופתעו לגלות שהיא ממשלת האחדות הקטנה בתולדות המדינה.

אפילו בהשוואה אבסולוטית, כזאת שלא לוקחת בחשבון את בסיס הקואליציה של כל ממשלה, מדובר בממשלה השלישית בגודלה בתולדות המדינה. הממשלות היחידות שמנו יותר שרים ממנה הן ממשלת נתניהו מ-2009 שמנתה 30 שרים, והממשלה הקודמת של נתניהו שכללה 34 שרים.

ומה קורה כאשר מכניסים לתוך החישובים גם את בסיס הקואליציה עליו נשענה כל ממשלה? אז קל לראות כמה הממשלה הנוכחית היא חריגה בגודלה. ממשלה ממוצעת בישראל הציעה 2.67 תפקידי שר על כל עשרה חברי קואליציה. ממשלת אחדות ממוצעת הציעה כ-3 שרים על כל עשרה חברים. ובממשלה הנוכחית? כמעט 4.5 שרים לכל עשרה ח"כים בקואליציה ביום הקמתה. למעשה, רק ממשלה אחת בישראל הציגה יחס גבוה יותר מיחס השרים לח"כים של הממשלה הנוכחית.

זה מעביר אותנו לטענתו השנייה של גולן, לפיה הממשלה הזאת קטנה "בסדרי גודל" מהממשלה שקדמה לה. ממשלת נתניהו-גנץ התבססה על 73 ח"כים וכללה 34 שרים. זה הביא אותה בשיאה ליחס הגבוה בתולדות המדינה של 4.66 שרים לכל עשרה חברי קואליציה. מהו היחס הנוכחי של הממשלה הנוכחית לאחר צירוף אלי אבידר כשר ה-28? כמעט זהה - 4.59.

גולן מסר לנו בתגובה כי "עדיין, בממשלה הנוכחית יש פחות שרים באופן אבסולוטי מבממשלות הקודמות".

בשורה התחתונה: דבריו של גולן מטעים. ממשלות אחדות אכן נוטות להיות גדולות יותר מממשלות "רגילות", אך הקואליציה שעליה הן נשענות היא לרוב גדולה משמעותית. הממשלה הנוכחית אמנם קטנה אבסולוטית מהממשלה הקודמת, אך כשמשקללים את בסיס הקואליציה הפער בין שתיהן הוא זניח.

תחקיר: אוריה בר-מאיר