גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התסריט באפגניסטן ידוע מראש, והוא מבשר רעות לאזור ולעולם כולו

פינוי השגרירות האמריקאית מקאבול, לאור הדיווחים על התקרבות הטליבאן לבירת אפגניסטן, נראה כעת בלתי נמנע ● המסר התודעתי לפיו ארגון איסלמיסטי קיצוני מצליח לדחוק ולייאש את המעצמה הגדולה בעולם ולהשתלט על מדינה הוא מסר מעודד לכל הארגונים דומיו, וחמור מכך - גם לאיראן

כוחות טליבאן מסיירים בהראט, אפגניסטן / צילום: Reuters
כוחות טליבאן מסיירים בהראט, אפגניסטן / צילום: Reuters

המראות של אפריל 1975, כאשר מסוקים אמריקאים פינו את אנשי הצוות וחיילי המארינס האחרונים מגג שגרירות ארה"ב בסייגון - וקרוב יותר ורלוונטי יותר היא ההשתלטות של המון איראני בנובמבר 1979 על השגרירות האמריקאית בטהרן ושביית עשרות אנשי הסגל - אלה חוזרים לזיכרון הקולקטיבי האמריקאי כעת עם מה שנראה כבלתי נמנע - פינוי השגרירות מקאבול לאור הדיווחים על כניסת הטליבאן לבירת אפגניסטן.

לאירועים במדינה, המכונה בית הקברות של המעצמות, חשיבות רבה מעבר למה שקורה בתוכה. היא מבשרת חיכוכים צפויים עם השכנות במרכז אסיה, ובעיקר מחזקת את האיסלאם הרדיקלי בכל המזרח התיכון שהטליבאן הוא אחד מזרמיו העיקשים.

תמונת המצב כעת באפגניסטן היא תוצאה בין השאר של שינוי הממשל בארה"ב - אף שהנשיא הקודם טראמפ היה זה שהחל במהלך הסגת הכוחות האמריקאים מהמדינה. ארה"ב וקואליציית מדינות המערב נמצאת במדינה כבר כמעט שני עשורים, ולאחר שאל קאעידה, שהיה העילה לכניסת הכוחות, וגם הטליבאן נדחקו לאחור, השלטון המרכזי נשען על כוחות אלה.

בשנים האחרונות החלו חלק ממדינות המערב להסיג את כוחותיהן, ובמקביל טליבאן הרים ראשו ופתח בסדרת פיגועים בלתי נגמרת שבהם נהרגו אלפים. הנשיא הקודם טראמפ כאמור הודיע על כוונתו לפנות את הכוחות האמריקאים אך רק לאחר שידאג לשלום - ואכן, ביוזמתו נפתחו שיחות שלום בין טליבאן לממשלת הנשיא אשרף גאני לפני כשנה. אלא שלאחר חילופי השלטון בארה"ב חידשו אנשי טליבאן את הפיגועים, ועם יציאת חלק ניכר מהכוחות האמריקאים מכמה מהבסיסים החשובים, החל במתקפה כוללת.

לוחמי טליבאן בעיר ע'זני, שנמצאת בקרבת בירת אפגניסטן קאבול / צילום: Associated Press, Gulabuddin Amiri

הצבא האפגני שהתבסס על כוחות הסיוע האמריקאים מצא עצמו בכוחות נחותים מול טליבאן בעיקר בדרום ובמערב המדינה והחל לסגת. ביום חמישי נפלה קנדהאר, עיר חשובה במיוחד, לידי טליבאן לאחר קרבות שנמשכו חודשיים. האמריקאים המשיכו לסייע בהפצצות מהאוויר אבל ללא הועיל. קרוב למחצית מ-34 בירות המחוז במדינה נמצאות עתה בידי טליבאן. כל מדינות המערב מוציאות את אזרחיהן מהמדינה והאמריקאים החליטו להחזיר למדינה 3,000 חיילים שיצאו משם לא מכבר, כדי לאבטח את פינוי שגרירות ארה"ב.

כ-1,400 דיפלומטים אמריקאים היו מוצבים בקאבול, ורבים מהם כבר עזבו ברכבת אווירית בימים האחרונים. דובר משרד החוץ בוושינגטון, נד פרייס, מסר כי השגרירות תמשיך לפעול לעת עתה, חרף ההודעה כי היקף הסגל הדיפלומטי יצומצם. עם זאת, גופי המודיעין בארה"ב, שהעריכו לפני שבועיים כי יקח ללטליבאן עד שלושה חודשים להשתלט על המדינה, מעריכים כעת כי המדינה כולה תיפול בתוך שלושה ימים.

במהלך הלילה החלו יריות ברחובות בפרברי הבירה קאבול, הרשויות הודיעו כי טליבאן עדיין רחוק והצבא יגן על העיר, אבל הדבר לא מונע מנוסה של תושבים אל עבר שדה התעופה, וגם אלפים שצובאים על השגרירויות הזרות שעדיין מתפקדות כדי לנסות לקבל אשרות כניסה אליהן. טליבאן הודיע הבוקר כי אין בכוונתו בשלב זה להיכנס לבירה, ככל הנראה לאחר הסכמות עם האמריקאים לאפשר להוציא ממנה את כל האזרחים הזרים. בעיר נמצאים עדיין כוחות אמריקאים בהיקף של כמה אלפי לוחמים שחלקם הגיעו ביממה האחרונה כדי לאבטח את היציאה מהמדינה.

נוסעים שעוזבים את אפגניסטן בנמל התעופה הבינלאומי חאמיד כרזאי בעיר הבירה קאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul

תסריט ידוע מראש

באופן מוזר וכמעט מגוחך השליח האמריקאי לשיחות עם טליבאן, זלמאי חלילזאד, השוהה בדוחא בירת קטאר, ממשיך במגעים עם נציגי טליבאן. האמריקאים מנסים למנוע את תקיפת השגרירות אבל נראה כי גם אם תושג הסכמה, קשה יהיה לסמוך על כך והשגרירות תפונה. טליבאן נוהג בשטחי הכיבוש שלו בשיטות האכזריות שבהן התפרסם דאע"ש, עם הוצאות פומביות להורג של אזרחים כחיילים, לרבות נשים וזקנים. עם זאת, לפני הבוקר עדכן דובר הטליבאן כי "לא מתכוונים לנקום באף אחד, נסלח לכל מי ששירת את הממשלה האפגנית או את ארה"ב".

הדימוי של סייגון הובא בין השאר על ידי מנהיג המיעוט הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, שאמר: "הפריסה החפוזה של אנשי צבא נראית כמו היערכות לנפילתה של קאבול. נראה שהנשיא ביידן מביא אותנו לפרק המשך גרוע עוד יותר לנסיגה המשפילה מסייגון ב-1975".

נשא אפגניסטן אשרף גאני עדיין מנסה לשדר שביכולתו למנוע את נפילת הבירה קאבול וביום שישי אמר כי הוא מארגן מחדש את הכוחות הצבאיים להגנה על המחוזות שטורם נכבשו.

אדם שמוכר את דגלי הטליבאן במחוז הראת, שנמצא מערבית לקאבול / צילום: Associated Press, Hamed Sarfarazi

אבל התסריט נראה ידוע מראש והוא מבשר רעות לאזור ולעולם כולו. ראשית - טליבאן עורר לאורך כל שנות קיומו אופוזיציות איסלמיסטיות במדינות השכנות במרכז אסיה - וגם ברוסיה הוא מעלה חששות רבים. ראשי הארגון היו במוסקבה לפני חודשיים בשיחות שנועדו למנוע מהם חידוש הפעילות לכיוון צפון. בימים האחרונים קיימו צבאות רוסיה, אוזבקיסטן וטג׳יקסטאן תרגיל צבאי משותף רחב היקף בטג׳יקסטאן עצמה, לא הרחק מהגבול האפגני, בהשתתפות מטוסים, מסוקים, אלפי חיילים וארטילריה. שבוע קודם לכן התקיים תרגיל גדול משותף דומה גם באוזבקיסטן, רפובליקה נוספת הגובלת באפגניסטן.

המסר המשותף פה ברור ומיועד כמובן לראשי הטליבאן, אך גם למדינה המסייעת לארגון ותומכת בו - פקיסטן. מדינות מרכז אסיה הן חצרה האחורית של רוסיה, והיא מקיימת עמן קשרים קרובים מאוד. כל שינוי דרמטי בסטטוס קוו הביטחוני במרכז אסיה יגרום לפגיעה באינטרס הביטחוני הרוסי - ולטליבאן הובהר בביקור במוסקבה כי ניסיונות כאלה יענו בתגובה רוסית תקיפה. אלא שהזיכרון הרוסי כולל את התבוסה המרה מול כוחות טליבאן בשנות השמונים, בעלות של לפחות 15 אלף קורבנות הצבא האדום - את טליבאן חימשו ואימנו אנשי ה-CIA האמריקאי - וכפי שקרה יותר מפעם אחת, הנשק והידע הופנו נגד האמריקאים אחר כך.

מסר מעודד לארגוני הטרור

אבל המסר מהאירועים באפגניסטן אינו אזורי בלבד - המסר התודעתי ולפיו ארגון איסלמיסטי קיצוני מצליח לדחוק ולייאש את המעצמה הגדולה בעולם עם כוחות נוספים ולהשתלט על מדינה, הוא מסר מעודד ומרים ראש לכל הארגונים דומיו, וחמור מכך גם לאיראן. זו מוטרדת גם היא מהצלחת טליבאן, ולכן מנסה להידבר עימו ולמנוע הפיכתו ליריב שלה, אבל בה בעת מעודדת מהנסיגה האמריקאית מגבולה המזרחי, ומכך שוושינגטון יוצאת כשזנבה בין רגליה. המסר חשוב לממשל (החדש) בטהראן להראות לעמו כי אמריקה, זו שהטילה עליו עיצומים כבדים, אינה כל יכולה, ובכך לגייס תמיכה בקו הנוקשה של הנשיא הנכנס ראיסי.

חייל טליבאן שומר על אנשי כוחות הביטחון האפגניים שנכנעו, בעיר ע'זני, שבקרבת קאבול / צילום: Associated Press, Gulabuddin Amiri

והשלכה ישירה נוספת תהיה גם על עיראק. זו שלא הצליחה לייצב את עצמה מאז נפילת סדאם חוסיין בידי האמריקאים, מדשדשת עוד יותר כעת אל מול ארגונים איסלאמים שרובם נתמכים על ידי איראן. כאן השקיעה ארצות-הברית עוד הרבה יותר מבאפגניסטן, ולא נראה שבכוונתה להסיג את כל כוחותיה, אבל הסכנה גדלה כעת בהרבה.

לממשל ביידן האירועים באפגניסטן הם מפלה מדינית, וכשתגיע תמונת נפילת השגרירות בקאבול - והיא תגיע -היא תיצרב בתודעה גם כמפלה צבאית קשה במיוחד על רקע מיליארדי הדולרים האמריקאים שנשפכו שם. לא פחות חשוב, מדינות רבות במזרח התיכון - ובעולם כולו - הנסמכות על האמריקאים, מן הסתם סומכות כעת פחות על וושינגטון.

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אמר ל"גלובס" כי "מהירות הקריסה של ממשלת אפגניסטן ושל הצבא שהקימו האמריקאים, על 300 אלף חייליו וציודו המתקדם, מול כוחות הטליבאן, היא סיבה לדאגה מהיבטים רבים. היא מלמדת עד כמה חסר שורשים תרבותיים ופוליטיים היה הניסיון האמריקאי להנחיל לאפגאנים תפיסת עולם ליברלית ועד כמה מוטעית הייתה הגישה הזו מלכתחילה; והיא עדות נוספת לקושי שיש למערב בכלל, ולמודיעין האמריקאי בפרט, להבין את העולם האסלאמי".

קופרווסר מוסיף: "הנסיגה תיחקק כביטוי נוסף לחולשה האמריקאית, הנובעת מחוסר הנכונות לשלם את המחיר בחיי אדם ובכסף הכרוך במאבק מתמשך באסלאם הקיצוני והיא עלולה לכן לחזק גורמים אסלאמיים קיצוניים דוגמת איראן, אלקאעדה ודאע"ש ולעודד אותם לאתגר את ארה"ב ובעלות בריתה, ובהן ישראל. מנגד גם גורמי האסלאם הקיצוני נתונים כעת במצוקה קשה ודווקא ישראל, המבססת את הסכמי אברהם שעמדו במבחן, עשויה להצטייר כמשענת יציבה יותר מאשר ארה"ב".

עוד כתבות

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס