גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כדי להחזיר את אמון הלקוחות, חברות התעופה צריכות להציב את העובדים בפרונט

במציאות המבולבלת והלא יציבה של ענף התעופה, הציבור מצפה ש"יעשו לו סדר" ● חברה שתדע לספר את הסיפור נכון ולהראות את המאמץ שהיא עושה עבור הלקוח מאחורי הקלעים, תזכה להערכה - ויותר מזה, הוא ייקשר אליה רגשית ויירד עוד שלב במשפך השיווקי

אולם היוצאים בנתב''ג.  סטורי טלינג מייצר אצל קהל היעד חיבור לרגש / צילום: Shutterstock
אולם היוצאים בנתב''ג. סטורי טלינג מייצר אצל קהל היעד חיבור לרגש / צילום: Shutterstock

מה בסך-הכול רוצה הבן אדם באוגוסט? לברוח קצת מהלחות ומהמולת המגפה המשתוללת אל ארץ אחרת, שבה קורה בדיוק אותו הדבר, אבל הייאוש יותר נוח. אלא שהשינוי במתווה היציאה מהארץ משתנה פעמיים ביום, מדינות מחליפות את צבען מאדום לכתום לצהוב משל היו זיקית מצויה, והבן אדם - או בשמו השיווקי, "הלקוח" - מחפש מוצא, משנה שוב ושוב את היעד שזה עתה בחר, מזמין כרטיס, מבטל, מתעצבן, מקווה ובעיקר מתבלבל.

קשה לקנא בחברות התעופה בימים אלה. לא זו בלבד שספגו מכה קשה במיוחד עם התפשטות הקורונה, המציאות הנוכחית עדיין לא יציבה, יעדים שכבר נפתחו לתעופה, על כל הלוגיסטיקה המורכבת שבכך, נסגרים בפתאומיות, ויעדים שקיבלו את חותמת ההכשר של משרד הבריאות זקוקים לתגבור טיסות - לא צעד שאפשר להוציא אל הפועל מעכשיו לעכשיו, גם אם מתבקש להכות על הברזל כשהוא חם.

במציאות מבולבלת כזו הלקוח מצפה שמישהו יעשה לו כאן סדר, שכבר בכניסה לאתר של חברת התעופה יהיה ברור לאן אפשר לטוס דווקא עכשיו, שבערוצי הסושיאל נרגיש שהמידע מעודכן. דווקא בגלל שאין יותר מדי יעדים לטוס אליהם, התחרות על מעט היעדים הרלוונטיים היא גדולה, וכל חברת תעופה צריכה לייצר לעצמה בידול ויתרון יחסי כדי לבלוט.

להיות אוטוריטה

בואו נחלק את ערוצי הדיגיטל לנכסים בבעלות (אתר אינטרנט, בלוג, ניוזלטר וכו'), ולנכסים בהשכרה (סושיאל מדיה). באתר האינטרנט היינו מצפים לריכוז והנגשה של כל המידע הרלוונטי לטיסה בתקופת הקורונה - תהיו ה-One stop shop של הלקוח, שימו לו בפרונט את כל מה שהוא צריך לדעת. אל תשלחו אותו לאתר של משרד הבריאות, לאתרי קופות החולים או למנועי חיפוש השוואתיים, כי יש סיכוי גדול שתאבדו אותו בדרך.

ספרו לו ב-Push לאן הוא יכול לטוס, במקום לתת לו לחפש יעדים ב- Pull, ואז לגלות אם הם אדומים, כתומים או צהובים. ובכלל, הורידו ממנוע החיפוש יעדים לא רלוונטיים. ככל שתפחיתו את החיכוך ואת הסטרס בתהליך הרכישה - תגדילו את אחוז ההמרות.

זה היה החלק הקל, כשהלקוח כבר בתוך הנכס שלכם. אבל מה עושים כדי להביא אותו לשם? כמו בכל מהלך שיווקי מוצלח, גם במקרה הזה כדאי להתבסס על Storytelling, אמנות הסיפור, ואת הסיפורים האלה להפיץ בכל פלטפורמה רלוונטית.

במקום לכתוב בפוסט "טיסה לפראג ב-X דולר", תראו ללקוח תמונה אחת של מנה אחת מוצלחת ממסעדה בפראג. במקום לצעוק "בודפשט עם הילדים עכשיו במחיר מבצע" עם שלושה סימני קריאה - תעלו וידאו של ילד שמספר ממה הוא הכי נהנה בבירת הונגריה. במקום לכתוב ביובש "הוספנו טיסות יומיות לזלצבורג", תנו לנו חמש המלצות מדיילת אוויר מנוסה, שמכירה את היעד כמו את כף ידה. במילים אחרות, כמו בביטוי המפורסם, אל תגידו שאתם מצחיקים, פשוט ספרו בדיחה.

להתנהלות כזו יש שני יתרונות: הראשון, חברת התעופה שתעשה את זה תבסס את עצמה כאוטוריטה, "אחת שיודעת". השני, שיווק באמצעות תוכן המתבסס על סטורי טלינג לא רק מגביר את זכירות המסר, אלא גם מייצר אצל קהל היעד חיבור לרגש, ורגש הוא מנוע הפעולה החזק ביותר.

להתמודד עם התדמית

צריך לדבר גם על עניין התדמית שחברות התעופה מתמודדות איתה כבר תקופה. השנה וחצי האחרונות גררו ביטולים, שינויים ובקשות להחזרים על כרטיסים שנרכשו ולא נוצלו, בגלל התפשטות הקורונה בעולם וסגירת השמיים בעקבותיה. מאז חזרתן לפעילות חלקית, החברות האלה עשו ועדיין עושות את המקסימום שהן יכולות כדי לבוא לקראת הלקוח. אבל ללקוח זה אף פעם לא מספיק, והוא כרגיל צודק.

ההשלכה העיקרית של התסכול והאכזבה האלה על חברות התעופה היא ההכרח לשקם את השם הטוב שלהן. אלא שהמציאות המשתנה חדשות לבקרים מאלצת כל אחת מהן במקביל לעשות את מה שנראה בלתי אפשרי: לייצר לעצמה העדפה בקרב קהל היעד, על פני המתחרות האחרות בשוק.

מהלך מהיר ומחושב

איזה סיפור כדאי לספר כדי להחזיר את אמון הלקוחות? איך מייצרים בולטות כשסל המוצרים כמעט זהה? איך נערכים עם תגובה מהירה בערוצי השיווק הדיגיטליים לכל שינוי בהנחיות הממשלה, שמשפיע ישירות על הפעילות? משתמשים במה שיש בבית, בהון האנושי - עובדי החברה.

חברה שרוצה להחזיר את אמון הלקוח צריכה להראות את המאמץ שהיא עושה עבורו מאחורי הקלעים. לקוח שמרגיש שמתאמצים בשבילו, יעריך את מה שאתם עושים הרבה יותר, ייקשר אליכם רגשית ויירד עוד שלב במשפך השיווקי. אם תציגו לו וידיאו של 30 שניות שבו רואים איך במחלקת שירות הלקוחות עונים לפניות בזו אחר זו, ונותנים מענה מהיר ומיטבי ללקוחות כמוהו, אתם שווים מבחינתו הרבה יותר מ-100 דולר לפה או לשם בכרטיס הטיסה.

אם תפיצו בפייסבוק בלוג של דייל שכותב בהתרגשות איך חזר מחל"ת לסביבת עבודה חמה ועוטפת, ואיזו זכות זו בשבילו לשרת נוסעים בתקופה כזו מאתגרת, לתת להם הרגשה בטוחה, לדאוג להם לראש שקט בטיסה - כבשתם את הלקוח.

אם עובד חברת הקייטרינג של חברת התעופה יעלה Vlog בצילום עצמי, שבו יראה מה הצוות שלו עושה כדי שהאוכל יגיע לנוסע כשהוא אסתטי, הגייני וארוז בקפידה - הובלתם לעוד רכישה.

אין זמן טוב יותר מעכשיו לשים את העובדים בפרונט. ובכלל, באחד הענפים הכי משבריים של התקופה הנוכחית, מהלכי השיווק צריכים להיות מהירים ומחושבים כאחד, כך שיהיו הכי אפקטיביים שאפשר בטווח הקצר. זה לא הזמן למהלכי Awareness למיניהם או לתהליכי מיתוג עמוקים וארוכים.

חברות התעופה צריכות צריך להגיב בזריזות, למזער נזקים, ובמקרה הטוב גם להגדיל רווחיות. מכיוון שנקודת הפתיחה שלהן היא הישרדות כלכלית של ממש - מכאן אפשר רק להמריא.

הכותבת היא אשת שיווק, תוכן ודיגיטל, מנהלת לקוחות ב-Like A Rainbow

*** גילוי מלא: הכותבת הייתה מנהלת תוכן בדיגיטל של אל על עד משבר הקורונה

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול