גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פי 10 על ההשקעה: גם מאיר שמיר משתתף בחגיגת ה-SPAC בוול סטריט

מבטח שמיר צפויה ליהנות מהצפת ערך של כמעט 70 מיליון שקל על החזקה של פחות מ-4% בחברת המכשור הרפואי ממיק - שצפויה להתמזג ל-SPAC אמריקאי לפי שווי של יותר ממיליארד דולר

מאיר שמיר / צילום: איל יצהר
מאיר שמיר / צילום: איל יצהר

לשלל היזמים הנהנים מחגיגת מיזוגי חברות טכנולוגיה מישראל לספאקים בארה"ב מצטרפת גם חברת מבטח שמיר  שבשליטת המנכ"ל מאיר שמיר, הצפויה ליהנות מהצפת ערך של פי 10 על החזקה של פחות מ-4% שיש לה בחברת המכשור הרפואי ממיק (Memic).

ממיק, העוסקת בפיתוח פלטפורמה רובוטית לניתוחים זעיר-פולשניים, דיווחה בסוף השבוע כי חתמה על הסכם שבמסגרתו תמוזג עם חברת ה-SPAC האמריקאית MedTech, הנסחרת בנאסד"ק תחת השם MTAC. לאחר השלמת המיזוג יחזיקו בעלי מניות ממיק ב-62% מהון המניות של החברה הממוזגת.

לפי העדכון של מבטח שמיר, בהנחה שמיזוגה של ממיק לחברת הספאק יושלם כמתוכנן, שוויה של ממיק לאחר המיזוג יעמוד על יותר מ-1 מיליארד דולר - מה שיגדיל את שווי החזקות מבטח שמיר בממיק לכ-74 מיליון שקל (כ-23 מיליון דולר), לעומת שווי נוכחי של כ-7.5 מיליון שקל בספרי החברה. 

במבטח שמיר מציינים כי שווי זה של ממיק מוערך בהנחה שלא יהיו פדיונות של בעלי מניות הספאק, כך שלחברה הממוזגת יהיו יתרות מזומנים משוערות בשווי של 360 מיליון דולר.

רובוט הניתוחים של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית

הנתונים והשלמתם "תלויים בגורמים רבים"

עוד עולה מהעדכון של מבטח שמיר בנושא, כי החברה, יחד עם בעלי מניות אחרים בממיק, חתמה על הסכם (Lock-Up) המונע ממנה למכור את החזקותיה בחברה הממוזגת במשך שנה מהשלמת המיזוג.

בדוחותיה הכספיים השנתיים מבטח שמיר לא מציגה פירוט אודות השקעתה בממיק ואודות פעילות החברה המדוברת, וכעת מדגישים כי הנתונים המוזכרים, כמו גם השלמת הסכם המיזוג, "תלויים בגורמים רבים".

מבטח שמיר היא חברת השקעות הפועלת בכמה תחומי פעילות, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה היא נהנתה מהחזקתה במניות גילת לוויינים, בזכות עליית ערך כוללת של יותר מ-90 מיליון שקל, הודות למימוש מניות, קבלת דיבידנד ועליית ערך יתרת ההחזקה.

אלה יחד סייעו לה להציג רווח נקי רבעוני של 132 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של פחות מ-11 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020 - שנה שאת כולה סיכמה בהפסד של כ-3 מיליון שקל.

מניית מבטח שמיר נהנית מתקופה חיובית, עם טיפוס של כ-55% בשנה האחרונה ושל כ-75% בשלוש שנים, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1 מיליארד שקל.

רובם של המשקיעים ייהנו מהרווחים

המיזוג של חברת המכשור הרפואי ממיק ל-SPAC מלמד כי גם בתחום הביומד ניתן להגיע לתשואות מרשימות על השקעה תוך פרק זמן לא ארוך מדי, ובלבד שכל הכוכבים מסתדרים נכון עבור החברה. ממיק הוקמה ב-2012, ועד היום גייסה כ-116 מיליון דולר, מהם 96 מיליון דולר בגיוס שנסגר בשנה האחרונה.

קרן אקסלמד בניהול ושליטת ד"ר אורי גייגר, שהשקיעה בממיק בימיה הראשונים ותמכה בהשקעתה מאז, צפויה לרשום תשואה של פי 30 על השקעתה. משקיעה מוקדמת שצפויה לרשות תשואה מרשימה היא קרן פרגרין, שהייתה זכיינית חממת אינסנטיב שממנה בגרה החברה וליוותה אותה לאורך כל התהליך עד המיזוג ל-SPAC. ערב המיזוג םרגרין מחזיקה כ-40% בחברה ולכן צפויה לרשום תשואה מרשימה של מאות מיליוני דולרים.

משקיעות נוספות בממיק שצפויות להרוויח מהמהלך הן הקרנות אוורקראוד, Creos ו-Martel, חברת המסחור של הטכניון ומכון אמית (מכון מסחור טכנולוגיות בתוך הטכניון בתרומתו של המיליארדר אלפרד מאן ז"ל) והמשקיע הפרטי דני הדר.

"מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק"

ממיק פיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים אנדוסקופיים ולפרוסקופיים, כלומר ניתוחים המבוצעים דרך פתח טבעי או דרך חור קטן בגוף. לרוב מוחדרים בניתוחים הללו מכשירים ישרים וארוכים, שבסופם נמצא כלי הניתוח. המנתח מפעיל ידיות בקצה החיצוני של המכשיר, והן מתורגמות באופן מכני לתנועות בתוך הגוף, למשל תנועות של אחיזה, הזזה, שידוך וכדומה. המכשיר של ממיק, במקום להיראות כמו מסרגה ישרה בלבד, נראה כמו זרוע גמישה עם תפסן דמוי כף יד בקצה. כאשר גייסה החברה את הגיוס הפרטי האחרון שלה, הסביר מנכ"ל ומייסד החברה דביר כהן כי: "רציתי לתת למכשיר את הגמישות של זרוע אנושית ואת האינטואיטיביות של הפעלת יד. המנתח מפעיל באמצעות היד שלו מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק".

"המיזוג עם MedTech הוא הזדמנות משמעותית עבורנו לפתח את שוק הכירורגיה הרובוטית בדרכים שעד כה לא היו נגישות עבורנו", ציין כהן. "למוצר יש פוטנציאל לשנות את האופן שבו מנתחים מבצעים פרוצדורות רפואיות מבוססות רובוט. שיתוף הפעולה עם הצוות של MedTech - שמביא עמו ניסיון מצטבר של מאות שנים בכירורגיה רובוטית - הוא צעד חשוב בהחדרת הטכנולוגיה".

נדיר שחברות מכשור רפואי ישראליות מצליחות לצאת לבורסה בשווי שכזה, ובמיוחד לפני שהחלו לרשום הכנסות. לא מן הנמנע כי הקלף המנצח מבחינתה של ממיק הוא יו"ר החברה מאז 2018, מוריס פרה, המוכר למשקיעים בישראל גם כמנכ"ל חברת המכשור הרפואי אינסייטק.

פרה היה סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת GE Healthcare ואחר כך ייסד וניהל את חברת הרובוטיקה החלוצית MAKO Surgical, שנמכרה לתאגיד סטרייקר ב-1.65 מיליארד דולר. פרה ככל הנראה עזר לממיק לגייס את צוות המכירות של מאקו לשורותיה של ממיק. בניית צוות מכירות עבור חברת מכשור רפואי ישראלית בארה"ב, הוא אחד האתגרים הכי קשים עבור חברות מסוגה של ממיק, ורבות לא שורדות אותו. לכן עם הצוות של מאקו, החברה יוצאת לדרך עם יתרון יחסי. בלי הקלף הזה, נדיר שממיק הייתה מצליחה להתקרב לשוויים הללו טרם רשמה הכנסות.

ממיק מצטרפת לכמה חברות ביומד ישראליות שהצליחו לפרוץ את רף השווי של מיליארד דולר ולהפוך לחברות משמעותיות בנאסד"ק. המובילה היום היא נובוקיור, שפיתחה גישה חדשה לטיפול בסרטן באמצעות שדות מגנטיים, וכבר נסחרת לפי שווי של 14.4 מיליארד דולר.

 

בכך היא עברה את טבע, לשעבר ספינת הדגל של תחום התרופות בישראל, שהיום נסחרת לפי שווי של 10.9 מיליארד דולר בבורסה של ניו יורק. אינמוד, חברה מצליחה בתחום האסתטיקה הרפואית, נסחרת כבר לפי שווי של 4.1 מיליארד דולר, ואילו חברת ההדמיה ננוקס כבר נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

איל ליפשיץ, שותף מנהל בקרן הון סיכון פרגרין, שהיה שותף להקמה של ממיק ומכהן כסגן יו"ר, דירקטור ויו״ר ועדת הפיתוח העסקי של החברה, מסר: "ממיק היא חברה פורצת דרך שמביאה לשוק טכנולוגיה רובוטית שתסייע למיליוני אנשים ברחבי העולם לעבור ניתוחים זעיר-פולשניים. יצרנו חיבור בין חברה יוצאת דופן ל-SPAC מקצועי שמובל על ידי אנשי המקצוע המובילים בעולם בתחום הרובוטיקה. החיבור בין דביר והצוות הנפלא של ממיק עם MedTech Acquisition Corporation יסייע לממיק לממש את חזונה ולהפוך למובילה העולמית בתחומה".

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת בית העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק