גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אגרת הגודש אינה הדרך היעילה לצאת מהפקקים, היא רק הקלה מביניהן

בטרם תשקיע המדינה ולו שקל אחד בהקמת מערכת אכיפה של אגרת גודש, תעשה הממשלה טוב יותר אם תבחן קודם את תמריצי השכר שהיא עצמה נותנת המעודדים עומסי תנועה וזיהום

פקק בתל אביב / צילום: כדיה לוי
פקק בתל אביב / צילום: כדיה לוי

כוונת הממשלה להטיל אגרת גודש בערים הגדולות החל משנת 2024 מעידה יותר על אוזלת ידה אל מול הפקקים, מאשר על ניסיון אמיתי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית והפחתת התנועה העירונית.

מזה זמן רב כבר ברור לכולם שמצב התנועה בכבישי ישראל דורש הערכות מחדש. זה לא קרה במקרה - המצב בכבישים הוא תוצר של מדיניות ארוכת שנים, שעודדה את הציבור לקנות עוד ועוד מכוניות פרטיות. מדיניות שתודלקה בשנים האחרונות גם באמצעות סביבת הריבית הנמוכה. המדינה, שהרוויחה ממיסוי הרכבים ומהמיסוי על הדלקים, לא ניצלה את ההכנסות הללו כדי לשפר את התחבורה הציבורית.

אמנם ממש לאחרונה החלו נסיעות מבחן בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, אבל בינתיים לא מדובר ברשת מטרו של ממש, שאולי תפעל לקראת סוף העשור. האם כאשר הקו הזה יעבוד, בשנת 2024, המצב בכבישים יצדיק החלה של אגרת גודש, או אולי השימוש ברכבת הקלה יפחית את התנועה כך שלא יזדקקו לה?

האמת היא שאף אחד לא יודע את התשובה, פשוט כי אין בנמצא נתונים על השימוש ברכבת הקלה ומצב התנועה כאשר זו תחל לפעול. כך שהכוונה להטיל אגרת גודש, ותקצוב ההוצאות הכרוכות במערך האכיפה שלה (שיעלה מיליוני שקלים), בהעדר כל נתונים זה צעד מוקדם מדי שמטרתו אך ורק להיות מס נוסף. בייחוד לאור העובדה כי ישנן פעולות אחרות, זולות יותר אך פופולריות פחות, שניתן לבצע כדי להפחית את העומס בכבישים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית, ללא פגיעה נוספת באזרחים בכלל ובתושבי הערים בפרט.

אחת מהדרכים הללו היא שינוי תפיסת הרכב הפרטי במגזר הציבורי ובצבא. ואכן ארגון ה-OECD פרסם ביוני השנה את דוח "אסטרטגיית השכר במגזר הציבורי בישראל", בו נכתב כי הטבת הרכב בתנאי השכר במגזר הציבורי יצרה "תמריץ לרכוש רכב ולהחזיק אותו במקום להשתמש בתחבורה ציבורית…דבר התורם לזיהום, עומסי תנועה, ודרישה לספק חניה". מדובר בכ-500 אלף עובדים שהמדינה מעודדת להמשיך ולהגיע לעבודה ברכבם הפרטי - אותה מדינה שמתעדת להטיל על אזרחיה את הסנקציה של אגרת הגודש.

כמו על המגזר הציבורי, ניתן גם להחיל את הדרישה לשימוש בתחבורה ציבורית גם על הצבא ולבטל את הטבת הרכב הניתנת לאנשי הקבע. העובדה כי אחד הפקקים הקבועים בגוש דן הוא הפקק סביב הקריה, בבוקר ואחר הצהריים, רק משקפת ביתר שאת את הצורך בדרישה זו. אם היה נקבע כי אין להגיע ברכב לקריה וכי לא תינתן אפשרות חניה במתחם, הייתה ירידה מיידית ומשמעותית בעומס התנועה במרכז תל אביב.

דא עקא שביטול הטבת הרכב הפרטי אינה החלטה פופולרית, הן בקרב המגזר הציבורי (ובתוכם מי שמקדמים את אגרת הגודש) והן בקרב אנשי הקבע שאולי רואים ברכב הפרטי צורך ביטחוני. לכן, לכל ממשלה נכון מאבק נוקשה בכדי להניע את המגזר הציבורי לשימוש בתחבורה ציבורית, זאת על אף היתרון הברור הנובע מהחלטה זו.

נאה דורש נאה מקיים

בינתיים, ההצעה להטיל אגרת גודש בשנת 2024 כבר נמצאת בחוק ההסדרים. דהיינו, עם כניסתו לתוקף של חוק ההסדרים יצא מכרז להקמת ותפעול מערכת האכיפה, מיליוני שקלים ישולמו מהקופה הציבורית ללא הוכחת הצורך. הוצאה כזאת של כספי ציבור בשנה שהמשק עדיין מתאושש מנזקי הקורונה, שעדיין לא ראינו את סופם, היא גחמה שאיננו יכולים להרשות לעצמנו. ניתן לצפות מהמגזר הציבורי, מתוקף תפקידו ומחויבותו לאזרחי המדינה, להיות מוביל הדרך במעבר לתחבורה ציבורית, שכן נאה דורש נאה מקיים.

אז בטרם תשקיע המדינה ולו שקל אחד בהקמת מערכת אכיפה של אגרת גודש, תעשה הממשלה טוב יותר אם תבחן קודם את תמריצי השכר שהיא עצמה נותנת המעודדים עומסי תנועה וזיהום. אם במקומם תתמרץ המדינה את המגזר הציבורי להשתמש בתחבורה ציבורית, יש סיכוי שהמהלך יצמצם את העומס בכבישים בצורה משמעותית וייתר את הצורך בהטלת אגרת גודש, ועל הדרך עובדי המגזר הציבורי יהוו מודל ודוגמה למגזר הפרטי.

הכותבת היא עו"ד ובעלת תואר שני במימון

עוד כתבות

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

רכב של צבא ארה''ב בצפון-מזרח סוריה, ארכיון / צילום: ap, Baderkhan Ahmad

עשרות מטרות הותקפו בזו אחר זו: ארה"ב פתחה במבצע בסוריה

עשרות יעדים של דאעש הותקפו מהאוויר ברחבי המדינה ● המבצע נפתח בתגובה על המארב בתדמור שבו נהרגו שני חיילים אמריקנים ומתורגמן ● אחרי תחילת המתקפה טראמפ כתב: "ארה"ב מבצעת פעולת תגמול חמורה ביותר" ● לדברי נשיא ארה"ב, גם ממשלת סוריה תומכת במהלך ● מטוסי קרב של חיל האוויר הירדני השתתפו במבצע גם כן

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

אפייה משובחת וביסטרו חכם: "זיגו" מכניס דם חדש לזכרון יעקב

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות