גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויוטה לא לבד: צפו לשיבושים באספקת הרכבים בראשית 2022

הצרות של תעשיית הרכב הולכות ומתגברות: שיבושי הייצור של השבבים מחריפים, בסין מוטלים סגרים בנמלי מפתח, וחומרי הגלם מוסיפים להתייקר • בישראל צפויים שיבושי אספקה והתייקרויות הן בחלפים והן בכלי רכב, ובייחוד בתקופת המכירות הקריטית של תחילת השנה

משאיות במסוף המכולות בנמל נינגבו החודש, שער היצוא הגדול בעולם של חלקי רכב מושבת בחלקו / צילום: Reuters, STRINGER
משאיות במסוף המכולות בנמל נינגבו החודש, שער היצוא הגדול בעולם של חלקי רכב מושבת בחלקו / צילום: Reuters, STRINGER

ישראל היא שוק רכב מבודד וקטן יחסית, שממוקם רחוק ממוקדי הייצור ורוב היצרנים פועלים בו באמצעות דילרים. לכן, מרגישים כאן באיחור של כמה חודשים את הזעזועים שמתרחשים בתעשיית הרכב העולמית. בשבועות האחרונים סקרנו את ההשפעה המקומית של הזעזועים שעברה התעשייה במחצית השנה הראשונה ובאים כיום לידי ביטוי במחסור במלאים של דגמים רבים, רשימות המתנה ממושכות, הקטנת ההנחות וזחילה כלפי מעלה במחירי החלפים והצמיגים. אולם את מה שעובר בימים ממש אלה על התעשייה, בכל החזיתות, עתיד ענף הרכב הישראלי להרגיש בתקופה הרגישה והקריטית ביותר שלו, עונת המכירות החשובה של תחילת השנה 2022 שתיפתח כנראה עם עליות מחירים משמעותיות לכל רוחב הענף.

חזית ההובלה הימית: מרע לגרוע

חלק גדול מחלפי הרכב ומוצרי העזר לתעשיית הרכב מיוצרים כיום במזרח אסיה ומגיעים למדינות היעד שלהם באמצעות מכולות. מחירי ההובלה הימית במכולות כבר קפצו דרמטית השנה וממשיכים לנסוק בשבועות האחרונים לשיאים חדשים, במיוחד בקווים מהמזרח הרחוק לישראל ולאירופה, תוך שהם דוחפים מעלה את מחירי הסחורות.

נכון להיום המחיר של הובלת מכולת 40 רגל מהמזרח לאירופה ולישראל גבוה כמעט פי 10 משהיה לפני פרוץ הקורונה אבל נראה, שאלה כבר "החדשות של אתמול". החדשות של "היום" הן התפרצות מחודשת של קורונה בסין, שהביאה את הממשל לנקוט בצעדים מחמירים לבלימתה, בין השאר באמצעות הגבלת ספינות, שמגיעות מאזורים "אדומים". הצעדים הללו כבר הביאו לפגיעה בתפקוד של נמלי מפתח בסין בחודש החולף ובראשם 
Ningbo, נמל המכולות השלישי בגודלו בעולם ושער היצוא הגדול בעולם של חלקי רכב. כיום הוא מושבת ברובו ותקועות בו ספינות רבות, כולל ספינות מכולה ענקיות והעומסים גולשים לשאר הנמלים הגדולים של סין.

האירוע עדיין "מתגלגל", אולם ברור שתהיה לו השפעה שלילית על כל שרשרת האספקה העולמית בחודשים הבאים - לא רק של תעשיית הרכב ולא רק בקווים מהמזרח. בשבוע האחרון טיפס מדד FBX, שמשקלל את עלויות הובלת המכולות ב-12 נתיבי הספנות המרכזיים בעולם, לכ-9,770 דולר, שיא כל הזמנים. את ההשפעה ירגישו יבואני החלפים לרכב, בעיקר חלקי פח לתיקון פגיעות מרכב, שעלויות ההובלה שלהם קפצו בעשרות אחוזים השנה ומטענים רבים שלהם "תקועים" במזרח. גדעון רייס, אחד מיבואני החלפים המובילים בישראל מעריך כי מחירי חלפים רבים גבוהים כיום בכ-30%-50% בהשוואה לטרום הקורונה בשל הזינוק במחירי התובלה וחומרי הגלם. לדבריו, הבעיה העיקרית כיום היא חוסר הוודאות במחירי היצרנים ליבואנים, שיכולים להשתנות מיום ליום ומקשים לבצע הזמנות מלאי, והבעיות בנמלים בסין.

לא נופתע אם הבעיות הללו "יתגלגלו" בסופו של דבר גם לעלויות הליסינג, עלויות הביטוח ועלויות של התיקונים הפרטיים במוסכים.

 

המחסור בשבבים: מלזיה נדבקת בווירוס

המחסור העולמי בשבבים כבר הביא השנה לביטול הייצור המתוכנן של מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, ונראה שהוא עוד לא הגיע לשיא. החודש, למשל, החליטה ממשלת מלזיה לנקוט בצעדים נמרצים לעצירת התפשטות הקורונה במדינה, שהגיעה לקצב של 20 אלף מקרים חדשים ביום.

מלזיה היא "האב" עולמי חשוב לייצור שבבים. כתוצאה מהתפשטות המגפה במפעלי תעשייה נסגרו במדינה בשבועיים האחרונים מספר מפעלי מפתח לייצור מוליכים למחצה, שמשרתים למעלה מ-50 חברות עולמיות בענף, חלקן ספקיות מפתח לתעשיית הרכב דוגמת קוואלקום, מיקרון, STM ובוש הגרמנית.

גם יפן נוקטת בצעדים דומים לצמצום המגפה, שהתפשטה בתקופת האולימפיאדה. גם אלה משפיעים על התפוקה של יצרניות שבבים בעלות חשיבות קריטית לתעשיית הרכב, דוגמת Renesas.

חלק מיצרני הרכב, כולל כאלה שהתחמקו עד כה מרוב הפגיעה, הגיבו למצב בימים האחרונים. טויוטה, למשל הודיעה בשבוע שעבר על כוונתה לחתוך כ-40% מהיקף ייצור הרכב העולמי המתוכנן לספטמבר, בהיקף של מאות אלפי כלי רכב.

מייסד ומנכ"ל טסלה, אלון מאסק, צייץ בטוויטר בשבוע שעבר, כי "לבעיות ההספקה יש השפעה קיצונית" על כושר הייצור של החברה. בימים האחרונים הודיעה פורד כי היא נאלצת להשבית זמנית בשל המחסור גם את אחד ממפעלי הייצור של הטנדר F-150, הדגם הרווחי ביותר שלה, שעד כה זכה ליחס מועדף בהקצאת רכיבים. ואילו באירופה מבשרים יצרני הרכב, כמעט על בסיס יומי, על ביטול משמרות ייצור ו"הארכת חופשות הקיץ של העובדים" בפסי ייצור חיוניים.

אלו הן בשורות רעות במיוחד ליבואני הרכב בישראל, שייצור הרכב ברבעון השלישי הוא קריטי עבורם לצורך בניית מלאים לקראת החודשים ינואר-פברואר בהם מתרכז כמעט שליש מהמכירות השנתיות. הבעיה תהיה חמורה במיוחד בכלי רכב היברידיים בשל העלאת מס הקנייה, שמתכוננת בינואר 2022. הפגיעה בייצור בספטמבר תקשה לצבור מלאים ולשחרר אותם מהמכס בחודשים נובמבר-דצמבר כדי להקדים את עליית המס. זו בעיה גדולה לשחקניות הגדולות בפלח ההיברידי דוגמת טויוטה, יונדאי וקיה, שכבר עכשיו רמות המלאי שלהן בארץ נמוכות מהרגיל.

חומרי הגלם: ממשיכים להתייקר

כבר עסקנו כאן לאחרונה בהתייקרות מחירי חומר הגלם בעולם, שמשפיעה כיום על רוב הרכיבים החיוניים לייצור ולגימור של כלי רכב וגם כאן אין רגיעה. במאמר שפרסם "פורצ'ן" בשבוע שעבר נכתב כי מחירי הפלדה, למשל, גבוהים כיום ביותר מ-210% לעומת מחיריהם לפני המגפה וההשפעות על התעשייה העולמית יהיו משמעותיות. זו בשורה לא טובה לתעשיית הרכב, שמשתמשת בכמעט 900 קילו של פלדה לייצור של כל רכב חדש. המחיר באירופה של פלדה בסטנדרט של תעשיית הרכב טיפס לאחרונה לכ-1,300 אירו לטון, שיא של כל הזמנים.

השיבושים בייצור ובהפקה בעולם, לצד ביקוש גבוה ועלויות שינוע ימי גבוהות, ממשיכים לדחוף כלפי מעלה את גם את מחירי חומרי הגלם המשניים עם עלייה של עשרות אחוזים מתחילת השנה במחירי "הכדוריות" ליציקות פלסטיקה, העור הטבעי, גומי לתעשיית הצמיגים, אלומיניום ועוד. בסקר שנערך בגרמניה בתחילת החודש בקרב חברות תעשייתיות גדולות, כולל מתחום הרכב, ציינו 79% מהנשאלים את עליית מחירי הגלם כבעיה הגדולה ביותר.

מחירי הרכב: צפי לעליות

כרגע רוב היצרנים עדיין מתמחרים את עלויות הייצור בהתאם למלאי חומרי הגלם שברשותם ועדיין לא גלגלו את העלויות למחירי הרכב לפני מס (CIF) ליבואנים. אולם הסכר הזה עשוי להיפרץ בקרוב. דוח מחקר של חטיבת סיכוני האשראי של קונצרן הביטוח "אליאנץ", שהופץ החודש, מעריך כי מחירי הרכב לצרכנים באירופה צפויים לעלות בכמה אחוזים טובים לאחר שנים של יציבות.

מחברי הדוח כותבים, כי "שלא כמו בעבר תעשיית הרכב חווה כיום מצב ייחודי של אספקה: רמה גבוהה מאד של הזמנות לרכב חדש מצד אחד, ניצולת גבוהה מאד של כושר הייצור שמשקפת את הקיצוצים והצמצומים החריפים בסקטור בתקופה הקורונה, ורמה נמוכה של מלאים. כל זה בשעה, שהחברות ניצבות בפני עלייה חדה במחירים של חומרי גלם חיוניים דוגמת גומי, נחושת ופלדה ועלויות תובלה גבוהות משמעותית. הרקע הייחודי הזה תורם לגלגול גבוה יותר של העלויות ללקוחות".

החוקרים מעריכים, שמחירי כלי הרכב החדשים ללקוחות יטפסו בגרמניה בשיעור של כ-4% עד 10% ובשיעורים פחותים מעט בשווקי מפתח דוגמת צרפת וספרד. נזכיר כי כל אחוז עלייה במחיר הרכב של היצרנים בחו"ל כמעט מוכפל לצרכן בישראל בשל מיסוי שכולל מס קנייה, מע"מ, הובלה ומס על ההובלה. בינתיים שערי המטבע הנוחים וסביבת הריבית הנמוכה מנטרלים את רוב העליות, אבל אם נתוני הרקע של תעשיית הרכב וההובלה ימשיכו להידרדר בקצב של השבועות האחרונים, אפשר לצפות לשיבושים קשים בהתנהלות השוק ולזינוק במחירים בתחילת 2022.

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם