גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות אלפי משפחות יפתחו את השנה ללא סבסוד מעונות יום

בשל שינוי הקריטריונים טרם נפתחה אפשרות להגשת זכאות ● החשש: הורים ישלמו מחיר מלא ויקבלו החזר בתום הליך בירוקרטי שיימשך חודשים

סבסוד מעונות היום. חלק מהזכאים יידרשו לשלם עבור הגנים מחיר מלא / צילום: Shutterstock
סבסוד מעונות היום. חלק מהזכאים יידרשו לשלם עבור הגנים מחיר מלא / צילום: Shutterstock

משרד הכלכלה לא פתח את האפשרות להגשת בקשות לסבסוד מעונות היום לזכאים אף ששנת הלימודים נפתחת עוד פחות משבועיים, כך נודע לגלובס. מאחר שהזכאות כרוכה בהליך בירוקרטי ארוך, משמעות העיכוב היא שחלק מהזכאים יידרשו לשלם עבור הגנים מחיר מלא - זאת עד שיאושרו ורק אז יזכו להחזר רטרואקטיבי.

הסיבה לעיכוב היא שינוי הקריטריונים לזכאות, שייכנס לתוקף רק ב-1 בנובמבר. רק מתאריך זה ניתן יהיה להגיש בקשה לסבסוד.

לפני כחודש וחצי חולל שר האוצר אביגדור ליברמן סערה כשהודיע על שינוי מיידי של הקריטריונים לסבסוד מעונות היום, שמשמעותו הייתה שלילת מימון מאברכים. עיקר השינוי הוא החלת מבחן חדש של מיצוי כושר השתכרות, במקום המבחן הנוכחי שקבע שמספיק שהאם תעבוד בחצי משרה כדי שהאב הלומד יהיה זכאי לסבסוד.
לפי המבחן החדש, יצטרכו שני בני הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות. קריטריון זה, לפי הערכות, שולל סבסוד מ-21 אלף ילדים של תלמידי ישיבות.

סבסוד שמגיע ל־75%

נכון להיום יש בישראל כ-130 אלף ילדים הזכאים לסבסוד של המדינה בעבור שהותם במעונות יום. העלות החודשית של מעונות יום מסתכמת ב-2,070 שקל לילד ו-2,695 שקל לתינוק. בחלק מהמקרים (תלוי בדרגת הזכאות) הסבסוד של המדינה מגיע ל-75%.
הסבסוד למעונות יום כמו ויצ"ו, נעמת ואמונה, ניתן לפי מספר קריטריונים שהמרכזי שבהם הוא הכנסה לנפש. עבור משפחות חד-הוריות החישוב נעשה על בסיס מחצית ההכנסה של ההורה. אבל גם כך, אם יחידנית שמרוויחה שכר מינימום ונדרשת לשלם מעון עבור שני ילדים, בסך 5,000 שקל - גם אם תקבל החזר רטרואקטיבי עלולה להיקלע לבור תקציבי שיהיה לה קשה לצאת ממנו.

הדרך לזכאות ולקבלת דרגה הקובעת את היקף הסבסוד היא ארוכה. תחילתה בהרשמה מקוונת, ולאחריה דרישה לצגת שורה של מסמכים כמו תלושי שכר ואישורים שונים, חלקם חתומים על ידי עורכי דין. עבור עצמאים הדרישות נוקשות יותר. לדברי אם יחידנית, "הם מאוד מדקדקים. אם העברת חצי מסמך שהחותמת שלו לא תהיה בדיוק מה שהם מחפשים, הם ישלחו אותך לתקן. יש ערימה של מסמכים שצריכים לצרף לבקשה. אישור בקשה כזו לוקח שלושה עד ארבעה חודשים. אחרי שאוספים את המסמכים, צריך לקבוע תור לחשב שכר, שקובע מה ההכנסה לנפש ונותן לך ריג’קטים על המסמכים ושולח אותך לסיבוב שני, וחוזר חלילה".

לרוב, האפשרות להגשת בקשה נפתחת במאי, כארבעה חודשים לפני תחילת שנת הלימודים. בשנה שעברה, בגלל הקורונה, הבקשה נפתחה רק בסוף יולי. אמהות יחידניות נאלצו לחכות אז ארבעה חודשים להחזרים רטרואקטיביים, בשיא משבר הקורונה. השנה המצב בעייתי עוד יותר לאור העובדה כי האפשרות להגשת בקשה עדיין לא נפתחה.

מי יממן בינתיים?

האגף למעונות יום בזרוע העבודה מבטיח לטפל בעניין ההחזרים הרטרואקטיביים עבור מרבית ההורים ולתת מקדמות לארגונים, כדי שההורים לא יצטרכו לשאת באופן זמני בעלות המלאה של המעונות. במסגרת השינויים שנעשו, הופחתו גם מספר האסמכתאות שנדרשות מהורים עצמאים (בעלי עסק) והקלה בדרישות הבירוקרטיות מהורים יחידים, הרחבת האפשרות לצרף שעות עבודה ולימודים, הטמעת נוהל "מגבירות עבודה" להורים יחידים במבחני התמיכה, כלומר, מסלול שנותן הטבות לאמהות יחידניות שמוסיפות שעות עבודה או לימודים.

בין הזכאים לסבסוד מעונות היום: הורים שעובדים בהיקף של 24 שעות שבועיות כל אחד לפחות; הורה יחידני (חד-הורי) שעובד 20 שעות בשבוע; משפחות עם שלושה ילדים במעון. בנוסף לסבסוד מעונות היום זכאי גם הורה שנמצא בחופשת לידה או מובטל; הורה הלומד בהיקף של 24 שעות שבועיות במוסד לימודים מוכר; והורה המשרת בשירות לאומי/ אזרחי או בשירות חובה. 

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?