ישנן כמה בעיות שמקשות על ישראל להתמודד עם רמת התחלואה הגבוהה במה שמכונה הגל הרביעי של הקורונה. בעיה מרכזית אחת היא שיעור המתחסנים שאינו גבוה מספיק והפך להיות קריטי על רקע מקדם ההדבקה הגבוה של זן הדלתא. בעיה זאת נפוצה, בין היתר, בחברה הערבית. בעיה אחרת נוגעת להסברה ולכך שהמדינה לא עושה מספיק כדי לשכנע אנשים להתחסן.

השר נחמן שי הוא חבר קבינט ההסברה לענייני הקורונה שהקימה הממשלה. מי מתאים ממנו לדבר על שתי הבעיות הללו? בראיון לרדיו 103FM הוא הסביר שיש שתי קבוצות עיקריות שבהן צריך למקד את ההסברה: "נערים וצעירים שצריכים (להתחסן), והמגזר, החברה הערבית, שבה בקושי שליש התחסנו".

החברה הערבית אכן סובלת משיעור התחסנות נמוך, כפי שכבר ציינו, אבל האם כמעט שני שלישים מתוכה טרם התחסנו? ביקשנו ממשרד הבריאות את הנתונים. על פי הממצאים, שנכונים ל-13 באוגוסט, שלושה ימים לאחר ששי התבטא בנושא, חוסנו בישראל בחיסון אחד או יותר 5.83 מיליון איש, שהם 79.7% מהקבוצה שיכולה להתחסן (בני 12 ומעלה). בחברה הערבית התחסנו רק כ-884 אלף איש והם מהווים 59.1% מכלל הקבוצה הזכאית לחיסון. נתון נמוך משמעותית מהנתון של כלל האוכלוסייה, אבל גם גבוה משמעותית מהנתון שהזכיר שי.

אז אולי השר התכוון למתחסנים מתוך כלל קבוצת הגילאים, מבלי לסנן את מי שממילא לא יכולים לעשות זאת? השר שאמור לעסוק בהסברה לא השיב לפנייתנו, ולא הבהיר את כוונתו, אבל גם שימוש בחישוב מן הסוג הזה לא מספק הצדקה למספר שאותו הוא ציין בשידור. במקרה כזה מדובר על 44.8% מבני החברה הערבית שהתחסנו.

שי ציין בדבריו את הצעירים והערבים, אך מה עם החברה החרדית? לא הצלחנו לקבל נתונים עדכניים בסוגיה ממשרד הבריאות, אך לפי נתונים של המשרד שפורסמו ביולי ב"הארץ" נראה ששיעורי ההתחסנות שם אינם טובים משמעותית מאלה שבחברה הערבית, ואולי אף מעט נמוכים יותר. בקרב גילאי 50 ומעלה, 84% מהחרדים התחסנו, ו-85% מהערבים. בגילאי 30 עד 49 74% מהחרדים התחסנו מול 79% בחברה הערבית. יחד עם זאת, כפי שמצוין בכתבה, שיעור המחלימים בקרב החברה החרדית הוא גבוה משמעותית.

בשורה התחתונה: דבריו של שי לא נכונים. שיעור המחוסנים בחברה הערבית הוא אמנם נמוך משמעותית מזה שבאוכלוסייה הכללית, אך נכון ל-13 באוגוסט כמעט 60% מהזכאים לחיסון בה - התחסנו. גם אם בודקים את שיעור המחוסנים מתוך כלל הגילים הנתון עומד על כ-45%, והוא עדיין גבוה משמעותית מהמספר שציין שי.

תחקיר: טלאור שמש