גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשד: הבטיח שכר של 12 אלף שקל לשלוש שעות עבודה ביום, גרם למורים לרכוש מכשירים יקרים - ונעלם עם הסחורה

מעדויות שהגיעו לגלובס עולה כי ליאור לזר מהרצליה, בעלים של מרכז לשיעורים פרטיים, העסיק מורים מבלי לשלם וגרם להם לרכוש עבורו ציוד יקר-ערך ● הקורבנות, ביניהם גם הורים, לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה ● המשטרה: "נפתחו חקירות אשר מתנהלות בימים אלה במטרה להגיע לחקר האמת"

ליאור לזר / צילום: רונן דבש
ליאור לזר / צילום: רונן דבש

ליאור לזר מהרצליה, הבעלים של מרכז ותיק לשיעורים פרטיים "המרכז למצוינות" הפועל מזה 21 שנים (אשר הוא אינו "המרכז למצוינות לימודית"), העסיק מורים מבלי לשלם להם וגרם להם לרכוש ציוד יקר-ערך עבורו תחת ההבטחה למשרה נחשקת עם שכר של 12 אלף שקל לשלוש שעות עבודה ביום כמפקחים על שיעורים פרטיים בזום - כך עולה מתלונות מורים שהגיעו לידי גלובס. התקבלו תשע עדויות של הורים ומורים להם חייב לזר כספים רבים.

מהעדויות שהגיעו לגלובס, עולה כי ארבעה מורים שלימדו תקופות ארוכות במרכז שמפעיל לזר וסמכו על לזר לאור היכרותם עמו, רכשו עבורו מכשירי טלפון ניידים יקרי ערך וציוד נוסף בעקבות דרישתו. זאת לצורך העבודה שהציע להם לזר כמפקחים על שיעורים פרטיים בזום בשכר גבוה ומעט שעות עבודה. הקנייה נעשתה תחת הבטחתו של לזר כי ישיב להם את הכספים שהוציאו בצ'קים. לזר נעלם עם הסחורה היקרה ומסר להם צ'קים ללא כיסוי.

חלק מהקורבנות הגישו תלונות נגד לזר, ובימים אלה מתנהלת נגדו חקירה במשטרה. מהמשטרה נמסר כי חלק מהתיקים הועברו לפרקליטות, אך בדיקה בפרקליטות העלתה שהתיקים טרם התקבלו. תלונה של אחד מהמתלוננים בחיפה נסגרה מחוסר אשמה.

בנוסף נגד לזר הוגשו בשנים האחרונות עשרות תביעות לבתי המשפט ולהוצאה לפועל בגין מסירת צ'קים ללא כיסוי והלנת שכר עבודה. במרץ ואפריל השנה התקבלו מספר פסקי דין נגדו בתביעות שהגישו מורים נוספים שלא שילם להם את שכרם.

ביוני 2021 הוגשה בקשה על ידי עו"ד שי שמש המייצג מורה לה חייב לזר כספים להכריז עליו פושט רגל ולמנות נאמן לנכסיו. לבקשה הצטרפו מורים נוספים. לזר טרם הגיב לבקשה. 

הקורבנות לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה

עוד עולה מהעדויות שהגיעו לגלובס כי הורים לילדים שרכשו חבילות של שיעורים פרטיים באלפי שקלים איבדו את כספם לאחר שלזר הפסיק לספק שיעורים. כמו כן, מורים שלימדו אצל לזר לא קיבלו את שכרם. התנהלותו הבעייתית מול ההורים שרכשו חבילות של שיעורים פרטיים פורסמה בחדשות 12 בנובמבר 2020, ולאחר מועד זה שיכלל לזר את השיטות והחל להוציא כספים מהמורים תוך פיזור צ'קים ללא כיסוי.

הקורבנות עומדים מול שוקת שבורה - חלקם פנו למשטרה, חלקם הגישו תביעות ופנו להוצאה לפועל אך הם לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה.

הסיפור הקשה ביותר הוא של אורן (שם בדוי), אדם עם אוטיזם ברמת תפקוד גבוהה המתקשה בהבנת סיטואציות חברתיות. לזר הביא אותו להוציא עשרות אלפי שקלים לאחר שלקח הלוואות מהבנק לשם כך. אורן עבד כמורה אצל לזר בעבר ובמשך תקופה לזר שילם לו עבור עבודתו.

"במרץ האחרון ליאור פנה אלי עם הצעת עבודה - עבודה למשך 3 שעות ביום, 5 ימים בשבוע בפיקוח על מורים אחרים שמלמדים בזום", מספר אורן. לזר ביקש ממנו לקנות כמה מכשירי טלפון יקרים ולזר התחייב להחזיר את התשלום בצ'קים לאחר שטען כי הוא נפגע מתשלום המסים.

"בגלל הנסיון החיובי שלי איתו ברובו, בגלל נסיבות אישיות שבגללן הייתי צריך את הכסף הזה, ובגלל מכבש הלחצים שהוא הפעיל נכנעתי". אורן סמך על לזר, רכש עבורו מכשירי אייפון וטאבלט ב-60 אלף שקל ונתן לו סכום מזומן של 46 אלף שקל.

"זה שאני אוטיסט ומתקשה להעריך סיטואציות חברתיות בזמן אמת, בניגוד להערכות בדיעבד, גם תרם את חלקו לעניין. אני יכול בדיעבד להסתכל על מצבים חברתיים אבל בלייב זה יותר מדי בבת אחת".

"המכשירים נקנו בכמה פגישות, החל ב-18 במרץ השנה, כשכל פעם הוא מבטיח לי שהוא יספק לי חוזה עבודה חתום". אורן לקח הלוואות בסכום של 35 אלף שקל והצ'קים שנתן לו לזר לא כובדו. "הוא טען שהחשבון שלו עוקל בגלל טעות אנוש בבנק לאומי", מספר אורן.

"הוא אמר שאעבוד שעתיים ביום והוא ישלם לי 12 אלף שקל בחודש"

דינה הכירה את לזר לפני תשע שנים. "עבדתי אצלו כמורה בערך שלוש שנים. הוא שילם לי ולא עשה בעיות. לפני שלושה חודשים, הוא פתאום מתקשר אלי. פגשתי אותו והוא סיפר שהעסק שלו מאוד התרחב בגלל הזום. הוא הציע לי עבודה של רכז, הסביר שאני אעבוד שעתיים ביום והוא ישלם לי 12 אלף שקל בחודש. בשביל זה הוא אמר שאני חייבת לקנות מחשב מיוחד לעבודה כדי שאני אתחיל לעבוד".

דינה החלה לעבוד. "לימדתי שלושה תלמידים במשך שלושה שבועות ואז אמא של תלמיד התקשרה להגיד לי שאני אזהר ממנו כי הוא לא משלם למורים. פתאום נפתח לי העיניים". דינה לימדה 12 שיעורים עליהם היתה אמורה לקבל 200 שקל לשיעור.

"ביקשתי שישלם לי. הוא אמר 'בסדר', וביקש שאני אשלח את פרטי הבנק שלי. זה היה בסוף חודש יוני השנה. אני עדיין מחכה".

אחד מהקורבנות בפרשה שגם הגיש תלונה במשטרה הוא רענן (שם בדוי), מורה לערבית בשנות ה-60 לחייו שמכיר את לזר מזה 25 שנים. רענן עבד אצלו במשך מספר שנים כעצמאי, עד לפני שמונה שנים והתשלומים הועברו בזמן. יחסיהם של השניים היו קרובים ורענן אף השתתף בחגיגת ברית המילה של אחד מבניו של לזר.

במרץ 2021 פנה לזר גם לרענן והציע לו עבודה כמפקח על מורים בסקטור הערבי. "ליאור אמר לי שעליי לקנות מכשירי טלפון נייידים ושעון של אפל דרכם אפקח על המורים. הוא אמר שאני אקנה את זה בכרטיס אשראי שלי. אני הכרתי אותו וחשבתי שהכול בסדר ויהיה לי עוד מקור הכנסה. הוא פיתה אותי וקניתי בשתי חנויות מכשירים".

רענן, שעובד היום במשרה חלקית בבית ספר תיכון, שמח על ההצעה להכנסה נוספת והאמין ללזר בגלל ההיכרות הקודמת שלהם - "לא היתה לי סיבה לחשוד שמשהו לא תקין בגלל שבעבר היה משלם על העבודה", אמר. בסך-הכול קנה רענן סחורה בכ-40 אלף שקל אותה מסר ללזר. לזר נתן לו צ'ק עתידי בסכום של 14 אלף שקל שהתגלה ללא כיסוי.

רענן הגיש תלונה במשטרת חיפה. התלונה נסגרה מחוסר אשמה והוגש ערר על הסגירה.

האמהות שקנו שיעורים באלפי שקלים

רינה היא אם לשני ילדים מתל אביב שקנתה בשנת 2018 חבילה של 120 שיעורים פרטיים במחיר של 6,000 שקל. ילדיה נהנו מהשיעורים ולאור ההצלחה החליטה לרכוש בפברואר 2019 חבילה נוספת במבצע שהציע לזר - 4,000 שקל ל-100 שיעורים. מהחבילה שרכשה נשארה לה יתרה של 2,600 שקל שלא קיבלה שיעורים עבורה. לזר הפסיק לספק שיעורים וסירב להחזיר את הכספים.

גם גאולה, אם לשני ילדים מדרום תל אביב רכשה מלזר בשנת 2018 חבילת שיעורים בשנת 2018. היא קיבלה תמורה למלוא השיעורים ובמהלך 2019 רכשה שוב 120 שיעורים בתמורה ל-4,800 שקל. המורה הקבוע שלימד את ילדיה הודיעה לה שלזר לא משלם לו ולכן יפסיק ללמד את הילדים. גם היא איבדה את כספה ולא קיבלה את מרבית השיעורים עבורם שילמה.

גם תומר, מורה בן 42 מאזור המרכז, עבד אצל לזר בשיעורים פרטיים ונפל קורבן. "הוא הציע לי משרה של רכז פדגוגי - במסגרתה אצפה בשיעורי זום של מורים אחרים ואעביר משוב. לדבריו, אקבל שכר של כ-12 אלף שקל בחודש בתמורה לשלוש שעות עבודה ביום. הסכמתי". לזר דרש כי תומר ירכוש מכשיר אייפון ומחשב והסביר כי יש צורך שהם יהיו רשומים על שמו של תומר, והבטיח להחזיר את העלות.

"ליאור ואדם נוסף שלחו אותי אל נקודת שירות של דינמיקה סלולר שם רכשתי שני מכשירי אייפון פרומקס, ואחר כך הלכנו אל חנות איי דיגיטל שם רכשתי מחשב. שתי הרכישות עלו 12 אלף שקל בקירוב. ליאור לקח ממני את המכשירים ואמר כי הם נלקחים לאקטיבציה, כדי שיוכלו לשמש אותי בצפייה במורים והעברת משוב".

בהמשך גרם לזר לתומר לקנות מכשירים נוספים כך שסך-הכול הוציא 25 אלף שקל. לזר מסר לתומר צ'קים לכיסוי ההוצאות אך הצ'קים חזרו ללא כיסוי ועד היום הכספים לא הוחזרו.

תגובת משטרת ישראל: "כל תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לביצוען של עבירות פליליות, ובכלל זה עבירות מרמה והונאה, נבדקת ומטופלת ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. באשר לתלונות שהוגשו נגד החשוד ושלגביהן עלה חשד לקיומה של עבירה פלילית, נפתחו במשטרה חקירות אשר מתנהלות בימים אלה במטרה להגיע לחקר האמת".

מטעמו של ליאור לזר לא נמסרה תגובה לאחר שנעשו ניסיונות חוזרים לקבל את תגובתו ותגובת עורך דינו.

*** חזקת חפות: החקירה המשטרתית נגד ליאור לזר טרם הסתיימה, הוא לא הורשע בעבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי מידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של עובדים ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

בנייה חדשה. יש חשש ליציבות המון שחקנים בשוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הסלמה במזרח אסיה: צבא סין מקיף את טייוואן במסגרת תרגיל, "כעונש" לדברי הנשיא הנבחר

הצבא הסיני פתח הבוקר בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל תמרונים ● לפי התקשורת הסינית, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה" ● כיצד תשפיע ההתפתחות על שוק השבבים העולמי?

בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות הדירוג מזהירות, הסל מתייקר, ואיפה שר האוצר?

הכניסה של השר קרעי ב-AP השפילה אותנו פעמיים ● הקבלנים המטירו על הלקוחות מבצעים שפוגעים בתזרים ● וסמוטריץ' לא מתעסק בענייני האוצר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איור: גיל ג'יבלי

איך נקבע שער הדולר וכיצד מתנהל המסחר בו לאורך היום?

שוק המט"ח נע בעצבנות בשנה וחצי האחרונות על רקע המלחמה והטלטלות הפוליטיות שפוקדות את ישראל ● איך מתנהל המסחר באחד האינדקטורים החשובים במשק, ומי השחקנים החזקים בו? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

בלעדיהם אין לא־סיסי כסף: הנתון החריג על הפועלים המצרים במפרץ

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף", פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור למעל 70% מכלל העברות הכספים במצרים בשנת 2023

המערכת הבריטית מקרינה גלי רדיו כנגד הכטב''ם / צילום: Shutterstock

הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות

בבריטניה עובדים על פיתוח מערכות יירוט בעזרת גלי רדיו ● באיחוד האמירויות החליטו להפנות ייצור קליעים למזרח הרחוק ● והצי הצרפתי רוצה לנצל עבור כוחותיו את יכולות הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים

גלובס חשף כי בית ההשקעות הגדול בישראל מתכוון לחתוך בחצי את החשיפה של לקוחותיו למניות בישראל ונתקל בביקורת ● כעת נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

צילומים: AP (HENRY NICHOLLS, Kin Cheung), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אוקראינה תורשה לפגוע באדמת רוסיה ומה קורה כשנשיא ממנה שופטים

רישי סונאק מקווה להיאחז בשלטון עם קצת הנדסה של לוח השנה: בחירות באמצע הקיץ ● "התינוק הרע" גוזל מזון ממיליוני אפריקאים ● המערב עשוי לשנות את דעתו: אוקראינה תוכל לשגר טילים לתוך רוסיה ● ביידן מינה 200 שופטים שמאליים ● מורידים מחירים של 5,000 מוצרים באמריקה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם ● וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ ● השבוע בענף הרכב

אום אל פאחם. המכרזים הקודמים נכשלו / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל פרסמה גל מכרזים חדש עם 8,200 יח"ד - אחרי חודש רובם עדיין לא פתוחים להצעות

ערב חג הפסח פרסמה הרשות 29 מכרזים, אולם ב־23 מהם, השיווק טרם החל בפועל ● רמ"י: "כל המכרזים שפורסמו נמצאים בתהליכי עבודה וחוברות יתפרסמו בקרוב"

קרוקט בצלים שרופים / צילום: גיל אבירם

הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

עם רגל במכונת גלידה ורגל בג'וספר, יהונתן שרביט, שהתמחותו בקולינרית מגיעה ממילאנו, יודע איך עושים אוממי ישראלי

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד

תחקיר "המקור" ששודר בערוץ 13 חשף עד כמה שיקולים פוליטיים צרים מושרשים עמוק בתוך התנהלותה המקצועית של השרה רגב ● רגב ואנשיה משתמשים בתקציב המדינה כדי לשמר את כוחה בליכוד, על חשבון קידום פרויקטים לרווחת הציבור - והיא איבדה כל לגיטימציה ציבורית לכהן כשרת תחבורה

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

NIO EL7 / צילום: יח''צ

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

דואר ישראל. בעיגול: שי ויל / צילום: איל יצהר, יח''צ

התחילו מביסלי: כך צמחה האימפריה של האחים ויל, בעלי הבית החדשים בדואר

שמם אינו מוכר לרבים, אך שי וגיל ויל, שסבם נמנה עם מייסדי אסם, חולשים כיום על עסקים המוכרים היטב לכל ישראלי - חברת הגבייה מילגם, האפליקציות הפופולריות פנגו (חניה) וגט (מוניות) וכעת גם השליטה בדואר ישראל ● בדרך הייתה גם הסתבכות נדל"ן ברומניה, החמצה בשוק האנרגיה הירוקה והשקעה במפעל מלט כושל, שהפך לבוננזה נדל"נית ● וגם: הקשרים עם ראש הממשלה לשעבר בנט

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים ● ביקור במושב צופית