גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוסאובר של קיה רחוק מטרנד החשמל והוא גם לא בדיוק זול. אז למה למותגי היוקרה יש סיבה לחשוש?

הסורנטו החדש לא מציג תג מחיר זול כמו שאר הקוריאניות, אבל הוא מפגין איכות ייצור ויכולות דינמיות שאינן נופלות מאלה של המותגים היוקרתיים

קיה סורנטו טורבו דיזל 2021 / צילום: יח''צ
קיה סורנטו טורבו דיזל 2021 / צילום: יח''צ

מי שעקב בשבועות האחרונים אחר כלי התקשורת עשוי היה לקבל את הרושם שמקבלי ההחלטות בכל העולם מתחרים זה בזה מי יעניק חיבוק חם יותר לרכב החשמלי. ביולי, למשל, הודיע האיחוד האירופי על כוונה להגדיל דרמטית את חלקם של כלי הרכב נטולי הפליטה על כבישי אירופה עד 2030, ובתחילת אוגוסט הצטרף לחגיגה גם ממשל ביידן.
אבל מי שחושש שעוד רגע יבוטלו תחנות הדלק וייעלם הביקוש למכוניות בנזין ודיזל משומשות, יכול להירגע. המרחק בין ההצהרות החגיגיות של הפוליטיקאים לבין השטח הוא גדול.

דרום קוריאה היא דוגמה טובה: בשבוע שעבר קודמה בפרלמנט הקוריאני הצעה להפחית בעשרות אחוזים את פליטת גזי החממה של המדינה עד 2030, שבמסגרתה תידרש תעשיית הרכב במדינה להגדיל את היקף הייצור והמכירות של כלי הרכב החשמליים מכמה עשרות אלפים לסביבות 600 אלף בשנה.

כאן כדי להישאר

ההחלטה העירה קן של צרעות ותוך שעות ספגו תומכיה התקפות מכיוון ארגוני העובדים שטענו כי המעבר יהיה כרוך בקיצוץ חד במספר המועסקים בתעשיית הרכב. גם באיגוד יצרני הרכב של קוריאה תקפו את ההחלטה וטענו כי היעד שנקבע לא ריאלי, יעודד ייבוא רכב זר, ידרוש השקעה של מיליארדים בתשתיות טעינה, ובכלל "מומלץ לממשלה לא לקבוע יעדים קשיחים".

בקיצור, תעשיית הרכב העולמית והקוריאנית בפרט לא תיפרד בקרוב מרכבי הבנזין והדיזל שמייצרים לה הרבה מזומנים, ולמדינות הרבה מסים. לפיכך, יצרני הרכב ממשיכים להשקיע בשקט בפיתוח ושיווק של דגמי בנזין ודיזל חדשים ומתקדמים לצד הדגמים "המחושמלים" עתירי יחסי הציבור.

אחד הדגמים הללו הוא הדור החדש של הקרוסאובר סורנטו. את מירב "הרעש" סביבו מייצרת גרסת הפלאג-אין המתקדמת שלו, אך מרבית המכירות מגיעות דווקא מגרסאות הבנזין והדיזל הזולות יותר משמעותית.

 

תחושת פרימיום

הסורנטו החדש לא מנסה לכתוב מחדש את החוקים בתחום עיצוב הרכב. הוא שומר על קווי מתאר קלאסיים של ז’אנר ה-SUV, תופס שטח אספלט נכבד ולא מחמיץ שום אלמנט עתיר רייטינג. יש לו חרטום מסיבי עם שבכת מצנן ענקית בתצורה, שהחברה מתעקשת לקרוא לה "עיני נמר" אבל לנו היא מזכירה דווקא משקפי שמש ופנסי LED צרים ומתוחכמים. בפרופיל הצד בולטת קורה אחורית מסיבית שנטויה קדימה, סוג של נוסטלגיה מהדורות הקודמים של הסורנטו, והזנב נראה יותר יצירתי עם קימורי מתכת שריריים ופנסים אנכיים שעוצבו "בהשראת" קדילאק. סך הכל זה רכב עתיר סטטוס-כביש.

מפתן תא הנוסעים ממוקם גבוה יחסית אבל לא דורש מאמץ פיזי בכניסה/יציאה. תנוחת הישיבה צופה למרחקים ומרווח הראש נדיב מאוד בכל המושבים. המושבים הקדמיים גדולים ותומכים, ואילו השורה השלישית רחבה מספיק עבור שלושה מבוגרים והיא נהנית מתוספת של כמה סנטימטרים לבסיס הגלגלים, שמשפרת מאוד את מרווח הרגליים ביחס לדגם היוצא. מושבי השורה השלישית יכולים לאכלס שני מבוגרים בתנאי שיזכו לשיתוף פעולה מיושבי השורה השנייה. כאשר כל המושבים מאוכלסים ניתן לדחוק מאחור כמה תיקים קטנים, אבל כדי לקבל שימושיות שראויה לרכב פנאי משפחתי צריך לקפל את השורה השלישית או את חלקה.

עמדת הפיקוד מחצינה את קפיצת הדרך הגדולה שעבר קונצרן יונדאי בשנים האחרונות בכל הנוגע ל"תחושת הפרמיום". גרסת הדיזל אומנם מסתפקת בלוח מחוונים אנלוגי אבל הנהג עדיין מוקף בצגי מידע גדולים עם שלל גאדג’טים, חומרי דיפון רכים ואיכות גימור עילית. הנדסת האנוש פשוטה ונוחה לתפעול עם גיבוי של שלל מתגים פיזיים שמסייעים למאותגרי תפריטים מסכי מגע, בידוד הרעשים מצוין ורמת האבזור מכובדת גם בדגמי הבסיס, למעט חסרונו של גג זכוכית פנורמי, שבולט ברכב שעולה כמעט רבע מיליון שקל. מערכות הסיוע הבטיחותיות כוללות כמעט כל פיצ’ר שנמצא בשוק ומאפשר לצלוח פקקים ממושכים עם מעט מאד תשומת לב מהנהג.

החברה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-16 קילומטרים לליטר וגם אם תחת מאמץ הוא משיג 25% פחות, נהגים רגועים עדיין יוכלו לצלוח למעלה מ-650 ק"מ בין ביקורים בתחנת הדלק. הדיזל משודך כעת לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים, שילוב לא נפוץ במיוחד בשוק, אולם הוא מתפקד היטב וברוב המקרים העברת הכוח מתבצעת בצורה חלקה וזריזה.

לא שווה לכל נפש

הרכב שומר על יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות, מפגין מעט מאוד נטיית גוף בפניות הדוקות. גרסת הדיזל מצוידת בהנעה קדמית בלבד כך שפוטנציאל השטח שלה מוגבל, אבל מרווח גחון סביר ומתלים ארוכי מהלך מאפשרים לה לרדת לדרכי עפר משובשות ללא קושי.

סורנטו טורבו דיזל עולה כ-245 אלף שקלים, שהם כ-10 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין החלשה, האיטית והצמאה יותר, וכ-45 אלף שקל פחות מגרסת הפלאג-אין המפוארת עם הנעה כפולה. במחיר הזה אין כיום הרבה מתחרים עם שבעה מקומות ומנועי דיזל למעט האח-המתחרה סנטה פה, שעולה 25 אלף שקל יותר ברמת אבזור מעט גבוהה יותר. זה כבר לא המחיר "העממי" שרבים בישראל עדיין משייכים למותגים הקוריאנים אבל לרכב יש יכולות, שאינן נופלות, ואולי אף טובות, מאלה של כלים "ממותגים" שעולים שליש יותר.

חלק מהמתחרות:

פיז'ו 5008 טורבו-דיזל

ב-243 אלף שקל תרכשו את גרסת הטורבו-דיזל של פיז'ו 5008. הממדים החיצוניים קטנים מעט משל הסורנטו אולם בסיס גלגלים הוא באורך 2.84 מ' בשלוש שורות מושבים. מנוע ה-2 ליטר מייצר 177 כ"ס ו-41 קג"מ, משודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. 

פיז'ו 5008 טורבו-דיזל / צילום: יח''צ

יונדאי סנטה פה

האח המתחרה מבית יונדאי חולק עם הסורנטו את השלדה, המנוע, תיבת ההילוכים ורבים מהרכיבים. יש לו עיצוב קצת יותר הרמוני ותא נוסעים מפואר עם רמת אבזור גבוהה. המנוע מייצר 202 כ"ס ו-45 קג"מ ובניגוד לסורנטו הוא מיובא גם בגרסה כפולת הנעה עם רמת פאר גבוהה שעולה 300 אלף שקל.

יונדאי סנטה פה / צילום: יח''צ

סקודה קודיאק 2021

גרסת הטורבו דיזל הבכירה של הקודיאק הפופולרי עולה בין 250 ל-278 אלף שקל בהתאם לרמת האבזור. יש לה הנעה כפולה, מנוע טורבו-דיזל חזק וחסכוני עם 190 כ"ס תא נוסעים מרווח לשישה-שבעה נוסעים בשלוש שורות. ב-226 אלף מוצעת גרסת דיזל הנעה קדמית עם 150 כ"ס

סקודה קודיאק 2021 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות