גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכדורגל הישראלי צריך מהפך במימון, הקורונה עשויה להיות הזרז לשינוי

העלייה בתחלואה מרחפת מעל פתיחת העונה ומאיימת שוב על הכנסות הליגה ● על רקע זה מתחדד הצורך במודל שיפסיק להישען על תמיכת המדינה והעיריות ● וגם, חזרת הפועל ירושלים לליגת העל תבחן את האפשרות של קבוצת אוהדים להתקיים בליגה בכירה בעידן הבעלות הפרטית

משחק בליגת העל ללא קהל, בשנה שעברה / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
משחק בליגת העל ללא קהל, בשנה שעברה / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

פתיחת העונה תופסת את הכדורגל הישראלי בנקודה לא נוחה. העלייה בתחלואה בישראל וההנחיות לציבור מקשות מאוד על היכולת של ראשי הליגה להצדיק מדוע דווקא באצטדיון כדורגל ניתן יהיה לקיים שגרה רגילה עם 30 אלף איש. איך תצדיק אירוע סופר-המוני אם לא ניתן לעשות דברים בסיסיים כמו ללכת לבריכת שחייה.

האם לקבוצות יש יכולת אמיתית לאכוף מגבלות בתוך האצטדיונים כמו ישיבה עם מסכות או הושבה במרווחים כסא כן כסא לא? ברור שלא. מה הן עשו בשבועות האחרונים כדי להתכונן לאפשרות שיידרשו לשחק תחת מגבלות של ריחוק חברתי בתוך האצטדיון? לא הרבה.

לכן לא מאוד מפתיע שאת הרעש הגדול ביותר סביב הגבלות אפשרויות על התקהלויות משמעותיות שומעים דווקא מעולם הכדורגל. בעונה שעברה הלחץ הזה הניב רשת ביטחון של 110 מיליון שקל לקבוצות הספורט בישראל, מתוכם 75 מיליון שקל לכדורגל. הכסף הזה היה פיתרון מושלם לבעלי הקבוצות, בין היתר מפני שהוא חייב אותם להציג תוכנית קיצוץ שכר של עשרות אחוזים לקבוצה, כתנאי לקבלת הכסף.

אבל הימים הם ימי אביגדור ליברמן באוצר. הליגה עומדת להיפתח ואם אין מענה לרשתות ביטחון לעצמאים או למגזרים אחרים - הסיכוי של הכדורגל להוציא משהו נראה עכשיו קלוש.

הקורונה היא הזדמנות

הסיטואציה הכלכלית הנוכחית של קבוצות בענף הפופולרי בישראל מדגישה שוב את הצורך לשנות כאן משהו. הקורונה יכולה להאיץ את הצורך בשינוי, היא הזדמנות. קבוצות ליגה בישראל תקועות עם תקציבים של 4-5 מיליון אירו - זה לא רלוונטי בעידן שבו ההשוואה היחידה היא לאירופה. אנחנו שהסתכלנו על קבוצות מקזחסטאן, בולגריה וקפריסין מלמעלה איבדנו מזמן את היתרון הזה.

השיטה שמתבססת על קבצנות לא יכולה לעבוד יותר. אי אפשר יותר להסתמך על משרד הספורט שינסה לקושש משהו מהאוצר, והכסף שנותנות עיריות לקבוצות כדורגל מתשלומי הארנונה של התושבים הוא כבר לא לגיטימי; בעלים משמעותיים, כאלו שמחזיקים בקבוצות גדולות, נראים הרבה יותר בדרך החוצה מאשר עם רצון להישאר לאורך שנים (אלונה ברקת, משה חוגג) או במקרה הפחות גרוע רק שואלים את עצמם כל יום מחדש אם זה שווה את זה (יעקב שחר, מיטש גולדהאר).

פה זה לא אירופה

מדוע הסיטואציה הכלכלית לא משתנה, למרות הסכם השידורים החדש שמבטיח פי שלושה יותר כסף בהשוואה ללפני חמש שנים, ולמרות שיש היום בליגה שלושה אצטדיונים שמכילים 30 אלף צופים לפחות?

בעיקר כי כל שקל נוסף שהרוויחו הקבוצות כאן בישראל מזכויות טלוויזיה או הכנסות מקהל הן איבדו בחוסר היכולת להתברג במפעלים הגדולים של אירופה.

מקורות ההכנסה המשמעותיים ביותר של הכדורגל הישראלי נמצאים בהשתתפות במפעלים הבכירים באירופה. ככל שאירופה שילמה יותר ויותר למשתתפות במפעלים האירופיים כך ישראל הצליחה לשלוח פחות ופחות נציגות לשם. בימים האחרונים מנסות הקבוצות הישראליות לפלס את דרכן אל שלב הבתים של הליגה האזורית (Conference League) - הליגה השלישית בחשיבותה. מי זוכר עונות שבהן הפועל ת"א, מכבי ת"א או מכבי חיפה שיחקו וכבשו בליגת האלופות ונהנו מכמעט 100 מיליון שקל בעונה רק מהכסף שחולק במפעל. עכשיו אפילו הליגה האירופית לא נראית בהישג יד.

הנה דוגמה קטנה לאיפה היינו יכולים להיות ואיפה אנחנו: בזמן שאופ"א תחלק העונה 2.03 מיליארד אירו למשתתפות בליגת האלופות, היא תיתן רק 235 מיליון אירו למשתתפות הליגה האזורית. עשירית. כניסה לשלב הבתים של הליגה האזורית שווה רק 2.9 מיליון אירו לקבוצה - לעומת 15.4 מיליון אירו מכניסה לשלב הבתים בליגת האלופות.

הענף זקוק לכסף חדש

מאחר שבעידן הקרוב לא נהייה בליגת האלופות, הסכמי הטלוויזיה במקרה הטוב ישמרו על ערכם והאצטדיונים לא יגדלו עוד - צריך ליצור פלטפורמה שתאפשר לכסף חדש להיכנס. כסף חדש מגדיל את הסיכוי לכניסת בעלים חדשים.

איך מביאים כסף חדש? למשל, פתיחת שוק ההימורים לחברות זרות היא אופציה שצריך לבחון לעומק ולהפסיק לפחד ממנה, הרי יש הימורים על ספורט בישראל (טוטו). בארה"ב הפתיחה של שוק ההימורים לספורט ב-2018 חיסלה את הבלעדיות של לאס וגאס וחלק גדול מההימורים הלא חוקיים שהיו בכל המדינות בארה"ב - וחברות הימורים שנכנסו לשוק התחילו לפרסם באצטדיונים ועל בגדי השחקנים. ההערכה היא כי ב-2023 ייכנסו לספורט האמריקאי 6 מיליארד דולר בעונה, כסף חדש, רק משחרור הרגולציה על הימורים.

כסף חדש יכול להגיע גם משחרור הרגולציה על כניסת בעלים. נכון להיום, נראה שבישראל התאהבו קצת יותר מדי בתקנון הקשוח שהוחל על כניסת בעלים לכדורגל הישראלי. בעונה שעברה זה עלה בכניסה של משקיע מאיחוד האמירויות לבית"ר ירושלים, ובהרבה כותרות רעות שירחיקו משקיעים אחרים שיחשבו להיכנס לכאן.

מועדון אוהדים בליגת העל

אם יש משהו שהליגה תרוויח ממנו העונה הוא ההופעה של הפועל ירושלים בליגת העל. במשך 21 שנים חיכו לשובו של הדרבי הירושלמי. למאבקים בתוך עיר יש משמעות גדולה, יריבות היסטורית שמיתרגמת באופן טבעי גם לעניינים כלכליים ומבטיחה בדרך כלל עוד שני משחקים בעונה עם אצטדיון מלא לגמרי.

אבל מעבר לעניין של הפועל מול בית"ר, ההשתתפות של הפועל ירושלים בליגה יכולה לתת תשובה לגבי הצלחות של קבוצות אוהדים להתקיים בעידן של הבעלות הפרטית. עד היום כל עוד הדברים נעשו בליגות נמוכות והצורך בכסף גדול באמת לא היה קיים, המיזם הזה הצליח לעבוד. כל אוהד שם את חלקו, ועם פה ושם תרומות זה הספיק.

הצורך בכסף יקשה מאוד על המיזם הזה לאורך זמן. מה יקרה אם בחלון ההעברות של ינואר הקבוצה תהיה במקום בעייתי בטבלה ותהייה חייבת חיזוק בכמה מאות אלפי שקלים או יותר כדי לשרוד - מי יגייס כסף מהאוהדים אז? וזה יפגוש את הקבוצה בכל מקום שבו היא תידרש להעלות תקציב כדי לשרוד או כדי להרחיב את המטרות התחרותיות שלה.

התחושה היא שברגע הראשון הרציני שבו תפגוש הרומנטיקה את הכסף - בהפועל ירושלים יצטרכו להחליט לאן הם הולכים: להישאר עם הרומנטיקה ולנוע בין הליגות הנמוכות; או למכור את הנשמה לבעל הון ולקחת את הכסף.

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ות"א 90 מטפס בכ-1.1% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

מודיעין: פרויקט תעסוקה חדש יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל