גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית "15 דקות" רוצה לשנות את סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות בתחבורה

ארגון "15 דקות" פועל לשיפור ולעידוד התחבורה הציבורית בישראל • בראיון לגלובס מספרת המנכ"לית לרה פארן כיצד עברו מהתנגחויות מול ישראל כ"ץ למצב שבו הם נתפסים כפרטנר בעיני הרשויות, ומה השינוי הכי חשוב שצריך לקרות בתחבורה הציבורית

כל מי שעלה על אוטובוס או רכבת בארץ יכול לספר על הבעיות הרבות שיש לתחבורה הציבורית בארץ. אף שהבעיות הללו מלוות את המצב בארץ כבר שנים רבות, יש מעט ארגונים שחרתו על דגלם טיפול במצב. "15 דקות" הוא אחד מהם: "יש אלינו אלפי פניות בשנה. יש לנו מוקד פניות ציבור שמהווה מאגר נתונים שאין לאף גוף אחר בישראל, וזה מה שנותן לנו כוח ולגיטימציה", אומרת לרה פארן, מנכ"לית העמותה.

פארן, בת 40, מתגוררת בת"א, בעלת תואר שני בלימודי סביבה מאוניברסיטת ת"א ובעלת ניסיון באקטיביזם במגמה ירוקה, גרינפיס והחברה להגנת הטבע. פארן ניהלה מ-2014 את המאבקים הציבוריים של 15 דקות ובייחוד את קמפיין נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן.

לרה פארן / צילום: יח''צ

"15 דקות הוקמה ב-2013 כדי לקדם את שיפור התחבורה הציבורית בישראל ולייצג את ציבור נוסעי התחבורה הציבורית. התחושה הייתה אז שאין שום קול שעושה את זה. הפעילות התהוותה עוד ב-2009 סביב מאבק מקומי של תושבי שכונת קטמונים בירושלים, שביקשו להעביר אוטובוס ישיר מהשכונה למרכז העיר. בעקבות הפעילות שלהם התחיל לפעול קו 15, שמשך נסיעתו קצר משמעותית מקווי אוטובוס אחרים שפעלו שם בעבר, ומצליח להתחרות בזמן שלוקח לרכב הפרטי. המהלך הזה משקף את אחד היעדים העיקריים של העמותה עד היום, שזה לקצר את זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית. לפי כל המחקרים שנעשים בעולם, אנשים בוחרים את האמצעי להגעתם לפי משך הזמן. כל עוד הנסיעה בתחבורה הציבורית אורכת פי 3 או פי 4 מנסיעה ברכב פרטי, אנשים יעדיפו את הרכב הפרטי".

קיבלתם על עצמכם לייצג את הציבור, אבל את מי למעשה אתם מייצגים?
"משרד התחבורה או העיריות הם לא כתובת בנושא תחבורה ציבורית. מי שיש לו בעיה עם תחבורה ציבורית לא יודע למי לפנות. הוא אבוד בתוך הג'ונגל הזה כי יש המון שחקנים בתחום. אין שום גוף שיכול לראות את הצרכים של הנוסעים מנקודת המבט שלהם. לנו יש מוקד פניות לציבור שאליו פונים אלפי אנשים בשנה. הפניות אלינו נוגעות למצבים שבהם אוטובוס מאחר או לא מגיע, ועד לסיטואציה שבה אין בכלל קו אוטובוס".

מה מקורות המימון שלכם?
"התקציב שלנו הוא בערך 800 אלף שקל לשנה. מקורות המימון הם כמה קרנות פילנתרופיות וביניהן ניתן להזכיר את יד הנדיב, קרן סבה, קרן ברכה, קרן נתן ועוד כמה. יש לנו תמיכה חלקית מהציבור".

כעמותה, אתם זוכים להכרה מצד רשויות?
"בעולם התחבורה הציבורית אין משהו שהוא שווה ערך לוועדות מחוזיות, שבהן יש חברים או משקיפים מהעולם האזרחי. לאורך השנים, בעיקר בתקופת כהונתו של ישראל כ"ץ כשר תחבורה, היינו בהתנגחות מול המשרד. היינו מאוד ביקורתיים כלפיהם. מצד שני, זה נתן לנו מעמד. כיום, יש לנו שיתוף פעולה הן עם משרד התחבורה והן עם העיריות. עברנו מפאזה של לעומתיות, לסיטואציה שבה הרשויות רואות אותנו כפרטנר".

אז מי אתם בעצם?
"אנחנו גוף שאוגר המון ידע, יש לנו מוקד פניות ציבור שמהווה מאגר נתונים שאין לאף גוף אחר בישראל, וזה מה שנותן לנו כוח ולגיטימציה. התלונות למוקד מאפשרות לנו לדעת איפה הבעיות הרוחביות ועל מה צריך ללחוץ וגם על בעיות נקודתיות".

אילו בעיות רוחביות יש?
"אמנם התקדמנו בשנים האחרונות, אבל הבעיה העיקרית היא שחלוקת הכביש היא עדיין בעיקר לרכבים פרטיים ואין מספיק נתיבים יעודיים לתחבורה ציבורית. אני מאמינה שיש צורך דחוף ברשת נתיבי תחבורה ציבורית ובמסופים לתחבורה ציבורית, כלומר חניונים לאוטובוסים".

במה עוד אתם עוסקים?
"אחד מנושאי הרוחב העיקריים שלנו הוא הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה. לתחבורה הציבורית יש המון אחראים: משרד התחבורה, הרשויות המקומיות שצריכות לאשר תשתיות ומפעילות התחבורה הציבורית. אין שיח מוסדר בין שלושת הגופים הללו. יש המון בעיות שנוצרות מחוסר התיאום הזה והאזרח הקטן הוא זה שנופל בין הכיסאות.

"התפקיד שלנו הוא להפגיש את כל הגופים הללו כדי לפתור בעיות. לצערי, זה עדיין לא ממוסד. במשך השנים מדברים על רשות מטרופולינית לתחבורה, גוף שנמצא בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות, שרואות כל אחת רק את גבולות הגיזרה שלה והמדיניות שלהן היא נגזרת של הפוליטיקה המקומית. הגוף הזה ינהל את התחבורה הציבורית בכל המטרופולין ויסיר חסמים בקלות. לאורך השנים קבעו כל הוועדות - ועדת סדן, ועדת טרכטנברג, דוח מבקר המדינה - באופן נחרץ שיש צורך בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית. תלינו הרבה תקוות בהקשר הזה במרב מיכאלי, אבל משרד התחבורה מסכל את המהלך, בגלל חשש מאובדן שליטה.

"אנחנו מאוד מצרים על זה כי גם אם כרגע יש במשרד התחבורה אנשים מקצועיים, הרי שהשלטון יכול להתחלף. בנוסף, למשרד התחבורה אין יכולת לקדם שינויים מהירים ברמת תחנת האוטובוס ותוואי הנת"צ. זה גוף כבד, איטי, שיושב בירושלים ופחות חשוף לידע מקומי.

"הניסיון שלנו מלמד שחייבים רשויות תחבורה מטרופוליניות. כי גם אם יש תקציבים, והרבה כוונות טובות, הרבה דברים נופלים על חוסר תיאום והסכמה בין רשויות מקומיות שכנות וגם מול משרדי ממשלה".

לרה פארן

אישי: בת 40, מתגוררת בת"א, בעלת תואר שני בלימודי סביבה מאוניברסיטת תל אביב
מקצועי: פארן ניהלה משנת 2014 את המאבקים הציבוריים של 15 דקות ובייחוד את קמפיין נתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן
עוד משהו: מורה ליוגה

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד