גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המגפה היחידה שהצלחנו למגר היא אבעבועות שחורות": היסטוריון של מגפות מנסה לחזות לאן הולכת הקורונה

"רוב המגפות לא נעלמות. לעתים הן לא מהוות איום על החיים שלנו, אבל הן נשארות. המגפה היחידה שהצלחנו למגר, בזכות המדע, היא אבעבועות שחורות. אבל הקורונה הוכיחה לנו שהפתרונות המדעיים לא מספקים" ● שיחה עם ד"ר לי מרדכי, היסטוריון של מגפות, על מה אפשר ללמוד מהעבר לגבי העתיד

ד''ר לי מרדכי / צילום: יוסי זמיר
ד''ר לי מרדכי / צילום: יוסי זמיר

ד"ר לי מרדכי, מתי מגפות מסתיימות?
"השאלה למה מתכוונים בכך שמגפה 'מסתיימת'. מגפה יכולה להסתיים במובן זה שהיא כבר לא איום על החיים שלנו, או איום שקרוב לחיים שלנו. אך האם היא באמת מסתיימת? ברוב הגדול של המקרים התשובה שלי תהיה - לא. למגר מגפה לחלוטין זה קשה מאוד. לאורך ההיסטוריה יש רק מגפה אחת שמוגרה באופן מוחלט וזו מגפת האבעבועות השחורות. זו מחלה שמוכרת מזה אלפי שנים, ובמאה ה־18 היא הרגה יותר מ־400 אלף אנשים מדי שנה רק באירופה".

איך היא מוגרה?
"המדע הציל אותנו. פותחו חיסונים וגם תרופות להתמודדות עם המחלה. חיסון קיים החל מהמאה ה־18. המקרה המתועד האחרון של אבעבועות שחורות התרחש ב־1977, וזה הסוף הטוב של מחלה אחת לפחות".

אבל איך בעצם אפשר למגר מגפה אם תמיד יהיו מקומות שבהם אין חיסונים ומנגד יש וריאנטים שכל הזמן נוצרים?
"לא בכל מחלה יש התפתחות של וריאנטים, זה תלוי בגנטיקה של הווירוס או החיידק שגורמים למחלה. האבעבועות השחורות היא מקרה מיוחד כי הייתה התגייסות כלל עולמית בשני הצדדים של המלחמה הקרה להתמודדות עם המגפה, גם בצד של ארה"ב וגם בצד של ברית־המועצות, ונעשה שיתוף פעולה ביניהן על הרקע הזה - לא מסוג הדברים ששומעים עליהם בדרך כלל. והייתה גם התגייסות מיוחדת של ארגון הבריאות העולמי.

"החל מאמצע המאה ה־20 נעשו ניסיונות דומים למיגור המלריה, אבל הם לא צלחו. המלריה קטנה בתקופה הזאת אבל כשהמבצע הכלל עולמי הפסיק, המלריה חזרה. והיא משהו שנוכח בחייהם של הרבה אנשים, בהרבה מקומות בעולם היום".

כשפרצה הקורונה החלו להשוות בינה לבין "השפעת הספרדית" שפרצה בראשית המאה ה־20, אחרי מלחמת העולם הראשונה. זו הייתה שפעת קטלנית שהתפרשה על פני כמה שנים וכמה גלים. איך היא מוגרה?
"היא הייתה בהחלט מדבקת וקטלנית, וגם הייתה חריגה בכך שפגעה יותר בצעירים מאשר במבוגרים. היא הרגה לפי ההערכות 50-100 מיליון אנשים וכשליש מאוכלוסיית העולם נדבק בה באיזשהו שלב בתחילת המאה ה־20. איך היא מוגרה? אנחנו לא ממש יודעים. ייתכן שהאנושות למדה לטפל במחלה טוב יותר עם הזמן, או שהייתה התחלה של חיסון עדר. אפשרות שלישית היא שהמחלה עברה איזושהי מוטציה שהפכה אותה לפחות קטלנית. אולי זה גם מה שנראה עם הקורונה. מנקודת המבט של הווירוס, עדיף לו להיות יותר מדבק ופחות קטלני כי כך יוכל להתפשט יותר".

"הטיסות שינו את כללי המשחק"

איך בכלל הגעת לחקור את התחום הזה, היסטוריה של מגפות?
"התחלתי ממחקר שהתמקד בימי הביניים, באזור של טורקיה ויוון של היום, והתגלגלתי לעסוק יותר ויותר בהיסטוריה סביבתית ובאופן יותר ספציפי במגפות. המיקוד שלי היה במגפת הדבר הראשונה, שהתרחשה בין המאה השישית למאה השמינית לספירה. יש דיון סביב השאלה אם המגפה הזו הרגה מיליונים רבים ברחבי הים התיכון או שאלה הערכות מוגזמות, ואת זה בין השאר אני חוקר היום".

הזכרת את הדבר, מחלה ותיקה ביותר מהמאה השישית לספירה. במגפת הדבר השנייה מהמאה ה־14, שמכונה "המוות השחור", מתו בין שליש לחצי מכלל אוכלוסיית אירופה.
75-200 מיליון אנשים. הדבר עדיין איתנו?
"כן. זה אולי מפתיע לשמוע זאת, אבל הדבר עדיין כאן. אחרי הפנדמיה השנייה הייתה פנדמיית הדבר השלישית, שהתפשטה ברחבי העולם בסוף המאה ה־19 ותחילת המאה ה־20. היא הרגה בסביבות 12-15 מיליון אנשים. במאה ה־20 המחלה הגיעה למקומות שמעולם לא הייתה בהם קודם לכן, כמו דרום אפריקה, מדגסקר, אוסטרליה וגם החוף המערבי בארה"ב.

"ממש לפני מלחמת העולם הראשונה, בסן פרנסיסקו אנשים נדבקו ומתו מדבר - וזה עדיין קורה. ב־2017 למשל הייתה התפרצות של דבר במדגסקר. 2,500 אנשים חלו ויותר מ־200 מתו. אבל המספרים הם זניחים וזה מכיוון שהיום יש טיפול - אנטיביוטיקה (מדובר בחיידק ולא בנגיף, ה"ו) וכי עם הזמן למדנו איך להתמודד עם המגפה הזו גם באמצעים נוספים. חיסון אפקטיבי המדע לא ממש הצליח לפתח במקרה הזה. איך המגפה דעכה? אנחנו לא יודעים בדיוק".

מחלה כמו פוליו (שיתוק ילדים), שיש נגדה חיסון, כבר מזמן לא מאיימת עלינו. אי אפשר לומר שהיא מוגרה?
"הפוליו נעלמה מהחיים של רובנו והעולם מתמודד אתה היטב בזכות החיסונים, אבל זו לא מגפה שנעלמה. יש מאות מקרים של פוליו ברחבי העולם מדי שנה. זה לא אפס".

באילו מדינות למשל?
"מדינות עניות. מדינות אפריקה שמדרום לסהרה הן המקום הנפוץ ביותר".
כי שם אין מספיק חיסונים.

"אפשר היה להביא חיסונים לכולם, אבל זה לא מספיק. במדינות האלה קשה מאוד לחסן אוכלוסיות שלמות בגלל מחסור בתשתיות ושירותי בריאות טובים. ויש גם הרבה פחות הקפדה ומודעות לתנאי תברואה והיגיינה, שמשחקים תפקיד משמעותי בהתמודדות עם פוליו".

אז בעצם מגפות לא ממוגרות כי תמיד ישנם אזורים שבהם הרפואה פחות טובה או שלא הצליחו לפתח נגדן חיסונים. אבל אלה מחלות שהצלחנו להשתלט עליהן, גם אם לא להעלים לגמרי.
"נכון, ולכן כאשר שואלים אם מגפות מסתיימות צריך לשאול: באיזה אופן - ובעיני מי. האיידס היא מגפה שבעיני רבים כבר שייכת לעבר. זה אולי נכון במובן זה שבמערב יש טיפול כנגד איידס (טיפול הקוקטייל שהוא שילוב של כמה תרופות, ה"ו), שמאפשר לחיות עם הנגיף באופן כמעט רגיל. אבל זה לא נכון אם מסתכלים על מדינות אחרות, שם האיידס ממשיך להתפשט ולהרוג אנשים. מאז שהאיידס פרצה למודעות בשנות ה-80, מתו, לפי הערכות, 36 מיליון אנשים. כיום יש ברחבי העולם כ־37 מיליון אנשים עם איידס ומאות אלפים מתים ממנה מדי שנה, בעיקר במדינות עניות, בדומה לפוליו.

"כך שפוליו ואיידס - אלה מחלות שעדיין קיימות כי אנשים נדבקים בהן ומתים מהן והן קיימות גם בגופם של אנשים שנדבקו בהן בעבר. האנשים האלה עדיין מחזיקים בגופם את העדויות וההשפעה של המחלה".

גם בדבר וגם באיידס - המקור של המחלה הוא בבעלי חיים, מכרסמים ושימפנזים, שהעבירו אותה לבני אדם. המקור של הקורונה הוא ככל הנראה בעטלפים. ככל שבני אדם באים ביותר אינטראקציה עם בעלי חיים, והחקלאות נעשית תעשייתית יותר, זה אומר שאנחנו צפויים לראות עוד ועוד מגפות?
"אני לא אופטימי במיוחד, והתשובה שלי היא כן. זה סביר מאוד שהמגמה הקיימת תמשיך. זה מתחיל מהתנועה האווירית שקיימת היום ולא הייתה קיימת פעם. אם תחשבי על מכרסמים שנגועים בדבר, למשל, אז כל עוד הם אי שם במונגוליה ומי שבא עמם במגע ונדבק מהם הם ציידים, זה משהו אחד. אבל ברגע שהציידים האלה יכולים להעביר את המחלה לאנשים אחרים או להגיע לערים גדולות ומהן לטוס לכל נקודה בעולם, זאת מציאות אחרת לגמרי. לכן מה שאנחנו רואים במיוחד בעשורים האחרונים זו מגמה של מחלות שמבליחות מהטבע. מבעלי החיים.

"לכך מצטרפות גם פרקטיקות מודרניות של העולם שלנו במאה ה־21. הרס סביבות מחיה טבעיות של בעלי חיים גורם להם לנוע ולהעביר מחלות ממקום למקום. פרקטיקות של חקלאות מודרנית גורמת לעודף של מחלות במכלאות ובערים. כחלק מהחקלאות התעשייתית יש ברירה מלאכותית והרביה של זנים שמתאימים יותר לצרכים של בני אדם, כמו פרות שמייצרות יותר חלב, וגורמות להקטנה של המגוון הגנטי ולפגיעות גדולה יותר למחלות קטלניות באוכלוסיות האלה. בדומה למשבר האקלים, את חלקן של המגפות שחווינו ועוד נחווה, האדם מביא על עצמו בגלל ניצול יתר של משאבי הטבע".

טוב זה בהחלט מדכא. אנחנו מנסים לייצר השלכה מן ההיסטוריה אל ההווה, אבל האם זה באמת אפשרי בהתחשב בכך שהמדע כל הזמן מתפתח ומשתכלל? בימי המגפה הספרדית למשל לא היה חיסון.
"היום יש חיסונים שלא היו בעבר וזה דבר חיובי. מצד שני יש גם הרבה יותר איומים, והם אקוטיים יותר. המגפה השחורה למשל, את ממש יכולה לעקוב שנה אחר שנה אחר מגמות ההתפשטות שלה באירופה. אבל התנועה האווירית שינתה את כללי המשחק. אנחנו רגילים שהמדע והטכנולוגיה פותרים את כל הבעיות שלנו, והמקרה של הקורונה מוכיח שהעניין לא כל כך פשוט.

"יש עוד גורמים, לצד החיסון, שמשחקים תפקיד ביכולת להשתלט על מגפה כיום, כמו האמון שהציבור רוחש לרשויות ולמומחים במדינה. הביטוי להיעדר האמון הזה הוא הקבוצות של סרבני החיסונים למשל. כך שיש עוד דברים לשפר, לצד החיסון: תקשורת טובה יותר בין רשוית המדינה והמומחים לבין הציבור. ועוד פתרונות, שהם לא הייטק. במלריה, מה שעזר להוריד דרסטית את כמות האנשים שנדבקו הוא פשוט לשים רשתות על החלונות, שמנעו כניסה של יתושים.

"לא צריך לבנות יותר מדי על טכנולוגיה. כי מרוב שאנחנו שמים את מבטחנו במדע, ובטוחים שאנחנו הולכים לפתור הכל עם החיסון, אנחנו מקבלים בסוף עוד גל גדול של קורונה".

התחזית שלך: הקורונה תהיה איתנו לנצח?
"לנצח? אני לא יודע לומר. שנים רבות - כנראה שכן. היא כנראה לא תישאר בהיקפים שראינו בשנה וחצי האחרונות, אבל האם היא תיעלם לחלוטין? קשה לי להאמין". 

ד"ר לי מרדכי (39)

אישי: נשוי + 1, גר בירושלים
השכלה:
תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה והיסטוריה מהאוני' העברית; דוקטורט מאוניברסיטת פרינסטון בנושא היסטוריה חברתית מהמאה ה-11.
מקצועי:
חוקר ומרצה בכיר בחוג להיסטוריה, האוניברסיטה העברית; מתמחה בהיסטוריה סביבתית ומגפות

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע