גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשכנתה הממוצעת בציבור החרדי נמוכה ב־40% מהציבור הכללי, היקף המימון קטן יותר

בעוד בציבור הרחב המשכנתה הממוצעת קפצה לכמעט מיליון שקל, סקר מיוחד שנעשה עבור גלובס על ידי חברת אסקריא מגלה כי בחברה החרדית עומדת המשכנתה הממוצעת על 566 אלף שקל • הפערים נובעים משווי הנכס הממוצע, אך גם מאפיינים ייחודיים של החברה החרדית משפיעים על כך

בנייני מגורים בבני ברק / צילום: Shutterstock
בנייני מגורים בבני ברק / צילום: Shutterstock

אם לא יקרה שום דבר חריג ועשרות אלפי דירות לא יצוצו יש מאין בחודשיים הקרובים, בחודש אוקטובר צפוי הציבור בישראל לשבור את השיא השנתי בביקוש למשכנתאות, שנקבע רק בשנה שעברה ועמד על כ-78 מיליארד שקל. נכון לעכשיו, קצב הצמיחה בביקוש למשכנתאות בדרך לעבור רף שנראה דמיוני עד לא מזמן של 100 מיליארד שקל בשנה, וההלוואה הממוצעת לדיור נכון לסוף חודש יולי עומדת על 954 אלף שקל.

בתוך הממוצע הארצי נכלל גם מגזר שמצליח לשמור על שפיות יחסית, ובעזרת מאפיינים ייחודיים נוטל משכנתאות בשיעורים נמוכים הרבה יותר ומצליח למצוא נכסים בעלות נמוכה הרבה יותר. סקר מיוחד שנעשה עבור גלובס בקרב החברה החרדית מגלה כי המשכנתה הממוצעת בעשור האחרון עמדה על 566 אלף שקל בלבד, כ-40% פחות מהמשכנתה הממוצעת שנלקחה בחודש יולי.

עבור הקורא הסקפטי, שמייחס את הפערים רק לעלייה בחודשים האחרונים (המשכנתה הממוצעת עלתה ב-23% בשנה האחרונה לבדה), בדיקת גלובס מגלה כי גם בהסתכלות על העשור האחרון הפערים גדולים בין הציבור החרדי לציבור הכללי, כאשר המשכנתה הממוצעת שנטל הציבור כולו בעשור האחרון עומדת על כ-668 אלף שקל, כלומר כ-100 אלף שקל יותר מאשר זו שנלקחת על ידי הציבור החרדי, גם לאחר התייקרות הדירות בשנים האחרונות.

הסקר, שנערך באמצע חודש אוגוסט על ידי חברת אסקריא המתמחה בציבור החרדי בקרב 501 משיבים (טלפונית ואינטרנטית), מגלה גם את הפערים בשווי הנכס הממוצע בין החרדים לבין הציבור הכללי. בעוד שוויה של דירה ממוצעת הנרכשת על ידי כלל האוכלוסייה עומד על 1.6 מיליון שקל, דירה ממוצעת שנרכשת על ידי הציבור החרדי מוערכת בכ-1.25 מיליון שקל.

 

שיעור המימון נמוך ביחס לציבור הכללי

"ממוצע ההלוואות לדיור וגם שווי הנכסים נמוכים יחסית ממה שאנו רגילים לראות בציבור הכללי", אומר דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי טפחות. "ברוב המקרים הרוכשים מסתפקים ברכישת דירות צנועות יותר הנמצאות באזורים שבהם אף שמחיר הדירות עלה הוא עדיין נמוך באופן יחסי. בנוסף, הציבור החרדי קונה דירות בלא מעט פרויקטים המיועדים עבורם כאשר החסידויות מתקשרות עם יזמים ומייצרות עבור הציבור שלהן פתרונות דיור במחירים אטרקטיביים יותר".

דרור פלדמן, מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

גם אורי יוניסי, סמנכ"ל משכנתאות וקשרי לקוחות בלאומי, אומר כי הזוגות החרדים מסתפקים בדירות צנועות יותר, ללא שאיפה לאיכות חיים מרחיקת לכת, במטרה לעבור את חמש-עשר השנים הראשונות ולהביא לעולם כמה ילדים, ואז לפנות לתהליך של שיפור דיור.

"בעבר הציבור החרדי התמקד בעיקר בערים החרדיות, בירושלים ובבני ברק, אך לאור הקפיצה המשמעותית במחירי הדיור וגם לאור הצפיפות באותן ערים, הזוגות הצעירים מתחילים לנדוד לפריפריה. יש הרבה מאוד זוגות שעברו לבית שמש, חריש, קרית גת, עפולה, חיפה, לקריות, ערד, טבריה ונתניה. הציבור הבין שהוא לא יכול להישאר במרכזי הערים החרדיות אם הוא רוצה לפתור את בעיית הדיור, וככל הנראה לא נפסיק לראות את הביקושים בציבור הזה משום שאין שינוי בנורמות בכל הקשור לחתונות", מציין יוניסי.

על פי הסקר, כ-42% מהמשיבים הצהירו כי הם מחזירים או החזירו הלוואה לצורכי דיור בעשור האחרון. הסקר חושף עוד נקודה מעניינת: שיעור המימון שהציבור החרדי מבקש מהבנקים ביחס לשווי הנכס נמוך באופן משמעותי מאשר בציבור הרחב. לדוגמה, בעוד במגזר הכללי 7.7% בלבד מנוטלי המשכנתאות נזקקו בעשור האחרון להלוואה של פחות מ-30% משווי הנכס, בקרב הציבור החרדי שיעור זה עמד על יותר מ-15%, כלומר שיעור כפול. בחודש יולי האחרון רק 5.7% ממבקשי המשכנתאות בכל הציבור הצליח להעמיד הון עצמי שיאפשר לו לרכוש דירה עם פחות מ-30% מימון בנקאי. מהצד השני, יותר מ-71% מהציבור הכללי נטל הלוואה לדיור של מעל 45% משווי הנכס, לעומת כ52% בלבד מהציבור החרדי.

המשכנתאות מבוקשות גם בקרב המשתכרים מעט

לציבור החרדי מאפייני תשלום ייחודיים המשפיעים על גובה המשכנתאות המבוקשות. יוניסי מציין כי ממוצע הגיל של המתחתנים נמוך מהמגזר הכללי. "צעירים וצעירות בני 18 מתחתנים עוד לפני שיצאו לשוק העבודה, והמפגש בין שתי משפחות הוא גם שמח אבל הוא גם מפגש כלכלי, ואז השאלה היא לאיזה זרם משתייך הזוג. יש זרמים שבהם הצד של הכלה צריך להביא במעמד החתונה הרבה מאוד כסף כיוון שהבעל צריך ללמוד בישיבה ויש לוודא שהוא יהיה רגוע מבחינה כלכלית. לעומתם, יש זרמים שהחלוקה בין משפחת החתן למשפחת הכלה היא חצי-חצי, ויש זרמים ללא חוקים ספציפיים, אך בכל מקרה, במקרים רבים הזוג רוכש דירה מיד לאחר החתונה. לכן, שיעור רוכשי הדירות במגזר החרדי הוא כפול מאשר במגזר הכללי".

אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

צריך לזכור כי בממוצע האברכים משתכרים שכר נמוך יותר מאשר הממוצע במשק, ולכן למרות שסכומי ההלוואות נמוכים יותר מאשר בציבור הכללי, משך המשכנתה הממוצע אינו קצר יותר. כך, אם בציבור הכללי המשכנתה הממוצעת נלקחת ל-22 שנים, בציבור החרדי רואים כי 56% מהלווים מבקשים הלוואה ליותר מ-20 שנים בעוד 7% בלבד מבקשים הלוואה לפחות מ-10 שנים.

עם זאת, אפשר לראות מנתוני הסקר כי משכנתאות הן דבר מבוקש גם בקרב המשתכרים מעט, וכך אחד מכל שישה משקי בית שרמת ההכנסה שלהם היא עד 4,000 שקל בחודש לוקח או לקח משכנתה בעשור האחרון (15%). הנתונים מגלים כי ככל שהכנסת משק הבית עולה כך גם שיעור מבקשי המשכנתאות עולה עד לכדי כך ש-66% ממשקי הבית שמכניסים בין 12 אלף ל-16 אלף שקל בחודש נטלו משכנתה. מעבר לשכר זה מתחילה ירידה בשל השכר הגבוה שמייתר הלוואה חיצונית, בדומה למתרחש בציבור הכללי.

הסקר מגלה גם כי בהתאם לגובה ההכנסה עולה גם שווי הנכס בגינו מבוקשת המשכנתה. כך, כאשר ההכנסה החודשית היא עד 8,000 שקל בחודש, שווי הנכס הממוצע עומד על כמיליון שקל, בעוד שכאשר רמת ההכנסה החודשית היא מעל 16 אלף שקל, שווי הנכס חוצה את הרף של 1.65 מיליון שקל. גובה המשכנתה עולה בהתאם, מ-450 אלף שקל למשקי בית המכניסים פחות מ-8,000 שקל בחודש, לכדי 700 אלף שקל למכניסים יותר מ-16 אלף שקל בחודש.

מזרחי טפחות מוביל גם בקרב הציבור החרדי

על פי תוצאות הסקר, שלושה בנקים חולשים על כ-72% מההלוואות לדיור בציבור החרדי. מזרחי טפחות לבדו העניק בעשור האחרון 40% מהמשכנתאות לציבור החרדי, מה שהופך אותו לבנק הגדול ביותר בתחום, כפי שהוא בציבור הכללי. אחריו נמצאים בנק הפועלים עם 18.5% ולאומי עם 13%. במקום הרביעי נמצא פאג"י, מקבוצת הבינלאומי, המתמחה בציבור החרדי, שנמצא במקום זה כבר כשני עשורים למעט פרק זמן של ארבע שנים בתחילת העשור הקודם, אז הוא שהה במקום החמישי. לעומתו, בנק מרכנתיל, שהיה בתחילת העשור הקודם הבנק השני במתן משכנתאות למגזר החרדי, נמצא כיום במקום השישי בלבד.

הן בבנק לאומי והן במזרחי טפחות מבינים את הפוטנציאל הטמון בחיזוק הקשר עם המגזר החרדי, ויוניסי פלדמן מציינים כי המפתח לחיזוק הפעילות טמון בהבנת הצרכים הייחודיים שלו. בשני הבנקים, כמו שעושים בבנקים אחרים, יצרו התמקצעות עבור המגזר, תוך יצירת שיתופי פעולה עם חסידויות ויזמים המתמחים במתן שירות לקהילות החרדיות.

פלדמן מציין כי בבנקים מכירים את אופן ההשתכרות של החרדים, ונערכים לסייע להם בהתאם לכך. "זה מתחיל עם ההיכרות לאופן שבו אברכים מקבלים את השכר באמצעות מלגות מהכוללים, לפעמים כמה פעמים במהלך החודש, וזה עובר לדרך שבה הם מממנים את העסקה", הוא אומר.

דודי דרור, מנכ"ל חברת המחקר אסקריא, אמר לגלובס: "במגזר החרדי, למרות שיעורי העוני הגבוהים העומדים על 42%, שיעורי הבעלות על דירות זהים למגזר החילוני. זאת, כיוון שמקובל לקנות יותר דירות לעומת המגזר החילוני. הרכישה מתבצעת מיד כשהזוג מתחתן, בגילאי 20+ ואז רוכשים לו דירה קטנה וזולה באמצעות חיסכון של ההורים והלוואות".

דודי דרור, מנכ''ל אסקריא / צילום: יח''צ

"צריך לדעת שבציבור החרדי נפוץ מאוד סיוע של ההורים לזוגות הצעירים, ולכן כאשר יצא לא מזמן הטיוטה של בנק ישראל האוסרת על שימוש בנכס קיים לצורך מימון בזכויות במקרקעין (הלוואת נדוניה), הם יכולים להיקלע לבעיה. לכן מיד עם פרסום הטיוטה פנינו לפיקוח על הבנקים להתריע על כך, שם אמרו לנו שימצאו את הדרך להחריג הלוואות נדוניה מההוראה, כדי שמי שירכוש דירה יחידה לא יפגע", מציין פלדמן.

הוא מוסיף כי לצד הסיוע של ההורים לזוגות הצעירים באמצעות משכנתה על בסיס נכס קיים, נפוץ במגזר החרדי השימוש בערב תומך. "חלק מההורים מסייעים לילדיהם בתשלום חודשי של חלק מההחזר החודשי, כך שהוראת הקבע של המשכנתה מפוצלת בין הזוג הצעיר לבין ההורים", מסביר מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי טפחות. לכך יש להוסיף כמובן את הסיוע במימון שמעניקים הגמ"חים לקהילות החרדיות, המעניקים הלוואות ללא ריבית, כיוון שזו אסורה על פי ההלכה היהודית.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית