גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות הטכנולוגיה הישראליות כיכבו בוול סטריט בחודש אוגוסט

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, עלה בחודש אוגוסט ב־3% ● בתחום הביומד בלטה אנלייבקס, שמנייתה הוסיפה לערכה 82% ● בקרב חברות הטכנולוגיה, מאנדיי זינקה מעל 70% ● ומה מעניין במצטרפת החדשה למדד, חברת הפינטק ריסקיפייד?

הנפקת ריסקיפייד / צילום: CRC MEDIA
הנפקת ריסקיפייד / צילום: CRC MEDIA

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, עלה בחודש אוגוסט ב־3%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה בשיעור דומה של 3.1%, ומדד נאסד"ק טיפס ב־4%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ב־2.9%, בעוד מדד ת"א עלה במתינות ב־0.9% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה זינק ב־4.1%. אחת המניות הבולטות בביצועיה בתת המדד היא אנלייבקס , שמנייתה הוסיפה לערכה 82%.

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי אנלייבקס מפתחת את התרופה אלוסטרה, העשויה לעזור למטופלים עם מחלות אוטואימוניות, ולסיבוכים העלולים לקרות ממחלות אחרות. אלוסטרה "מתכנתת" מחדש מקרופגים שיצאו מאיזון חזרה למצב פעילות תקין. מקרופגים הם תאים פעילים של מערכת החיסון, העלולים לגרום נזק לרקמות הגוף אם הם פעילים מדי, כפי שקורה למשל לחלק מהחולים בקורונה. אלוסטרה יודעת להגיע באופן ספציפי לתאים הללו, כך שהיא מפסיקה פעילויות שאינן רצויות ופוגעות בגוף. בנוסף, התרופה עשויה לסייע לחולי סרטן באמצעות הפעלת מנגנונים הגורמים למערכת החיסון לתקוף את הסרטן, ובכך לטפל כטיפול יחיד או בשילוב עם טיפולים אחרים במחלה זו.

אנלייבקס  (שנסחרת גם בתל אביב) דיווחה לבורסה כי לאחר שמשרד הבריאות הישראלי בחן את התוצאות החיוביות שעלו מניסוי שלב 2 של החברה, הוחלט על ניסוי נוסף בו ייבחן אם אלוסטרה עשויה לעזור לחולי קורונה עם תסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS).

מאנדיי בלטה במדד הטכנולוגיה

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה זינק ב־4.2% באוגוסט, בעוד מדדי ההשוואה ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה עלו ב־1.2% ו־2.8%, בהתאמה.

החברה הבולטת ביותר בתת-המדד החודש היא מאנדיי  (monday.com), שזינקה באוגוסט ב־71%. החברה הוקמה ב-2012 על-ידי רועי מן וערן זינמן, היא משרתת למעלה מ־120 אלף לקוחות ומעסיקה כ־800 עובדים. מאנדיי מפתחת ומשווקת פלטפורמה לניהול פרויקטים ולאוטומציה של תהליכי עבודה עבור חברות וארגונים.

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק

בפרומתאוס מציינים כי הפלטפורמה של מאנדיי מבוססת על שיתוף מידע בין המשתמשים השונים, כך שצוותים ומנהליהם יכולים לעדכן ולקדם משימות בזמן אמת ולתקשר בצורה נוחה ויעילה הן מהמשרד והן מהבית. מניית החברה עלתה בין היתר בעקבות פרסום הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני, שהראו צמיחה של 94% בהכנסות ל-70.6 מיליון דולר. אמנם החברה עדיין הפסדית, ומדווחת על הפסד תפעולי של 27.5 מיליון דולר, אך לפי סמנכ"ל הכספים של החברה אלירן גלזר "למרות הצמיחה האדירה של החברה בשנים האחרונות, אנו מאמינים כי החברה רק בתחילת דרכה, ותצמח עוד רבות".

קבלת פנים חמה לריסקיפייד

אחת החברות שנוספו לאחרונה למדד גלובס-פרומתאוס היא ריסקיפייד , שהנפיקה את מניותיה למסחר בבורסת ניו יורק בסוף יולי. החברה גייסה כ-368 מיליון דולר לפי שווי של כ־3.3 מיליארד דולר, וכבר ביום המסחר הראשון הביקוש הגדול דחף את שוויה אל מעבר לרף ה־4 מיליארד דולר. כשבוע לאחר מכן, החתמים מימשו את האופציות שהוענקו להם והגדילו את היקף הגיוס של ריסקיפייד בכ־55 מיליון דולר. נכון להיום, מחיר המניה הוא כ-36.9 דולר, תשואה של כ-76% מאז ההנפקה.

 

ריסקיפייד, שהוקמה ב-2013 על-ידי עידו גל ואסף פלדמן, היא חברת פינטק המפתחת ומשווקת פלטפורמת תוכנה הניתנת כשירות (SaaS) למניעת הונאות באתרי מסחר מקוון (eCommerce). רכישות בעולם ה־eCommerce כרוכות בביצוע תשלומים באופן מקוון, דבר הגורם לסיכונים משמעותיים לסוחרים, בדמות הונאות, שימוש באמצעי תשלום גנובים ובחשבונות פרוצים. בעבר חברות התמודדו עם סיכונים אלו באופן פנימי ונאלצו להחליט האם לנקוט במדיניות אישור עסקאות נוקשה הגורמת לדחיית עסקאות כשרות מחמת הספק, או למתוח את הגבול ולאשר כמה שיותר עסקאות, אך לשלם ביוקר כאשר לא מונף דגל אדום על מה שמתגלה בדיעבד כהונאה.

בפרומתאוס אומרים כי ריסקיפייד מציעה פתרון יעיל יותר מאחר שהיא נחשפת למדגם רחב מאוד של עסקאות מחברות ושווקים מרובים. הפלטפורמה שלה מסוגלת לנתח את המידע, ההזמנות ההיסטוריות והתנהגות הצרכנים באתרי eCommerce ולספק המלצת אישור או דחייה של עסקה עם רמת וודאות גבוהה מאוד. המלצה זו היא תוצר של ניתוח של מאות פרמטרים באמצעות כלי בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

המודל העסקי שלה מהווה תמריץ ללקוחות פוטנציאליים להשתמש בשירותיה. ריסקיפייד גובה מהסוחר עמלה בגין כל עסקה שאושרה על ידה ובנוסף מעניקה לו אחריות להחזר כספי של 100% במקרה שהתגלתה בדיעבד הונאה באותה העסקה. מודל זה כורך את האינטרס של הסוחר בד בבד עם האינטרס של ריסקיפייד כך ששני הצדדים שואפים למקסם את ההכנסות של הסוחר באמצעות אישור מהיר של עסקאות רבות ככל הניתן תוך הימנעות מאישור עסקאות בעלות פוטנציאל הפסד גבוה כתוצאה מחשד ממשי להונאה.

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד / צילום: עדי אורני

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי משבר הקורונה אמנם גרם לדעיכה במגזרים רבים, אך ריסקיפייד היא דוגמא לחברה שדווקא הרוויחה מהשפעות המשבר. אנשים בכל רחבי העולם הסתגרו בבתיהם ומיעטו לצאת לבלות, וכתחליף, הרבו להשתמש בשירותים מקוונים. בהתאם, תחום הסחר המקוון שבר שיאים חדשים, כאשר שחקני eCommerce הגדילו את מחזורי המכירות שלהם וסוחרים שעד אותו מועד לא מכרו כלל באמצעות האינטרנט החלו להקים מערכי מסחר מקוון. צמיחת השוק היטיבה עם ריסקיפייד שמחזור המכירות שלה ב-2020 גדל ב-30% לכ-170 מיליון דולר. עם זאת, ריסקיפייד טרם רשמה רווח תפעולי וקל וחומר רווח נקי, אך נתון זה אינו מפתיע שכן מדובר בחברת טכנולוגיה המצויה בשלבי צמיחה וככזו משקיעה משאבים רבים בפיתוח ושיווק.

נתון מפתיע בדוחות ריסקיפייד הינו הרווחיות הגולמית הנמוכה שלה ביחס לחברות SaaS. לדברי אייל שבח, שותף בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, "חברות SaaS מפיקות באופן מסורתי רווח גולמי בשיעורים גבוהים של 70% ואף יותר, אולם ריסקיפייד מסתפקת נכון להיום בשיעור רווח גולמי של מעט מעל 50% בלבד. ההסבר לנתון זה נעוץ במודל העסקי הייחודי של ריסקיפייד אשר תואר לעיל - במסגרתו ריסקיפייד מספקת שירות אחריות על עסקאות שאושרו על-ידה, ועלות השירותים הללו נרשמת כחלק מעלות המכר".

אם כן, ככל שהאלגוריתם של פלטפורמת ריסקיפייד יזהה עסקאות לא כשרות בצורה מדויקת יותר, כך שיעור הרווח הגולמי של החברה יגדל - וכמובן גם הרווח הנקי.
בנוסף לאמור לעיל, מציינים האנליסטים של פרומתאוס כי ריסקיפייד פועלת בסביבה תחרותית ביותר, הכוללת הן חברות דומות המפתחות מוצרים מקבילים, והן פתרונות המפותחים באופן פנימי. התחרות הענפה דורשת מריסקיפייד להשקיע משאבים רבים במחקר ופיתוח על מנת שהפתרון שלה ימשיך להיות רלוונטי, וכן בשיווק כדי לדאוג לשימור לקוחות ולהרחבת נתח השוק. ההנפקה תוכל לסייע לה בהשגת יעדיה באמצעות השקעת הכספים שגויסו במחקר ובשיווק כאמור לעיל, וכן תעניק לה גישה לגיוס כספים נוספים בעתיד. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; הין ירד לשפל חדש

המסחר באסיה ננעל בעליות ● הין ירד לשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

לישון במיטה של מישהו אחר: איך אפשר לצאת לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון