גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנפקות בשווי 6 מיליארד דולר בתוך פחות משנה, זו רק ההתחלה: רכבת ההרים של האוטו-טק הישראלי יצאה לדרך

אחרי הרבה עליות ומורדות בעשור החולף, ומשבר קיומי ערב פרוץ הקורונה, הפך השנה ענף האוטו-טק הישראלי לאחת הסחורות הלוהטות בקרב המשקיעים העולמיים עם שורת הנפקות ענק בוול-סטריט והנפקות נוספות בצנרת ● האם זהו הזינוק המיוחל או (עוד) שיא זמני?

רכב משלוחים אוטונומי של חברת Udelv, טכנולוגיה של מובילאיי / צילום: יח''צ Udelv
רכב משלוחים אוטונומי של חברת Udelv, טכנולוגיה של מובילאיי / צילום: יח''צ Udelv

באפריל 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, נפגשתי לשיחה לא פורמלית עם יזם ומנהל של חברת אוטו-טק ישראלית די ותיקה. לאורך כל הפגישה חזר על עצמו הביטוי "מלחמת הישרדות". "אין כרגע עם מי לדבר", אמר, "היצרנים והספקים בתעשיית הרכב נכנסו למצב 'בקרת נזקים' בעקבות הפגיעה בשרשרת האספקה, הייצור והמכירות שלהם והודיעו על צמצום השקעות במחקר ופיתוח ודחיית תוכניות הצטיידות עתידיות".

לדבריו גם המשקיעים "נכנסו לבונקר" עם פרוץ המשבר וסגרו את "צינור החמצן" של גיוסי ההון וההשקעות. ואם לא די בכך "סגירת השמיים" חסמה כל סיכוי לאינטראקציות פיזיות חיוניות מול לקוחות פוטנציאליים ומשקיעים בענף הרכב העולמי. אומנם מצגות המשיכו להתקיים ב"זום" אך יכולת ההדגמה הפיזית של טכנולוגיות למחלקות המחקר והפיתוח של הלקוחות נבלמה לחלוטין.

 

זה לא היה מקרה בודד. המשבר הקיף באותה עת את רוב האוטו-טק הישראלי, מי יותר ומי פחות. חברות שהספיקו "למלא את קופת הגיוסים" צמצמו בהוצאות וניסו להאט את קצב שריפת המזומנים. חברות פחות בנות מזל, שנכנסו למשבר עם קופה דלילה, נאלצו להקפיא פעילות ובמקרים מסוימים אף לסגור את שעריהן.

נדלג כמה חודשים קדימה והמהפך דרמטי. החל מסוף 2020 הפכו חברות האוטו-טק הישראליות לאחת הסחורות החמות והמבוקשות ביותר בשוק ההשקעות העולמי. מתחילת 2021 ועד סוף אוגוסט כבר הונפקו בוול סטריט שלוש חברות אוטו-טק ישראליות באמצעות מיזוג עם חברות ייעודיות (SPAC) לפי שווי מצטבר של כ-6 מיליארד דולר. עוד שתי חברות לפחות ניצבות כיום לפני השלמת תהליך דומה לפי שווי מצטבר של כ-2 מיליארד דולר ואילו חברה נוספת ביצעה לאחרונה סבב גיוס ממשקיעים לפי שווי של יותר ממיליארד דולר.

וזה רק קצה הקרחון. מאחורי הקלעים זוכות כיום עשרות חברות בענף לחיזורים נמרצים של גופים פיננסיים ולהצעות הנפקה. ובהנחה ש"מצב הרוח" של שוק ההון לא ישתנה לא נופתע אם עד סוף השנה סך הערכות ההנפקות יתקרב לשווי שוק מצטבר של 10 מיליארד דולר.

זוהי עוד תפנית חדה ומרתקת - וכנראה לא האחרונה - בסיפור העלילה של ענף האוטו-טק הישראלי בעשור החולף, שרצוף בעליות ובמורדות נוסח רכבת הרים בלונה-פארק.

כוח החלוץ

עבור רבים סיפורו של הענף מתחיל במובילאיי, מהנפקת הענק שלה ב-2014 ומאוחר יותר ברכישתה על ידי אינטל ב-2017 תמורת כ-15 מיליארד דולר - רכישה שהיא עדיין האקזיט הגדול ביותר בתולדות ענף ההייטק הישראל כולו. אבל הזרעים שהובילו לצמיחת ענף האוטו-טק הישראלי הצעיר נשתלו זמן רב לפני כן, ב-2008.

באותה שנה יצאו רשמית לדרך בישראל שני מיזמי רכב אסטרטגיים שונים מאד זה מזה באופיים, שהציבו אותנו על מפת המו"פ של תעשיית הרכב. מצד אחד "פרויקט בטר פלייס" לפיתוח רכב חשמלי, שיצא לדרך בקול תרועה תקשורתית, גייס מאות מיליוני דולרים, חבר לגופי ענק מתעשיית הרכב ופרש זרועות לכל העולם.

הפלטפורמה של REE לרכב חשמלי / צילום: Reuters, REE/Cover Images

סופו העגום של הפרויקט הזה ידוע ומוכר אבל הוא הותיר מאחוריו מורשת חשובה. "בטר פלייס" לא הייתה רק חברת רכב חשמלי, שהקדימה את זמנה, אלא גם מיזם טכנולוגי מתקדם, שהפעיל מחלקת מחקר ופיתוח יצירתית, שפיתחה ורשמה פטנטים על טכנולוגיות ניהול טעינה, בקרה מרחוק, תקשורת בין כלי רכב ומסחור נתונים, שאת ערכם מתחילים להבין וליישם בתעשיית הרכב ומחוצה לה בשנים האחרונות. בטר פלייס גם איתרה והכשירה על הדרך כמה מהיזמים-לעתיד של ענף האוטו-טק הישראלי בהיותה מעין "בית ספר מתקדם לתעשיית הרכב".

המיזם השני באותה שנה היה מרכז המו"פ לטכנולוגיות רכב מתקדמות של ג'נרל מוטורס בהרצליה. ההחלטה של GM לנעוץ דגל במדינה, שנחשבה אז בתעשיית הרכב "מדבר שממה" שרחוק מכל בסיסי הייצור העולמיים לרכב לא הייתה טריוויאלית. בדיעבד המרכז הפך תוך שנים ספורות לאחד ממרכזי המו"פ הטכנולוגיים המתקדמים ביותר בתעשיית הרכב העולמית.

הבעיה הייתה, ששני המיזמים חמקו מתחת לרדאר של המשקיעים העולמיים. קריסת בטר פלייס הפכה לסוג של צלקת עסקית, שרבים בעולם העסקים העדיפו לשכוח, ואילו פעילות המרכז של GM בישראל התנהלה, ועדיין מתנהלת, בחשאיות שאופיינית לתאגידים אמריקאיים גדולים.

הדחיפה של מובילאיי

החברה הראשונה שהעלתה את ישראל רשמית על הרדאר של המשקיעים ושל תעשיית הרכב בכלל, הייתה מובילאיי. אחרי כמה שנים של פיתוח עיקש ומאבק עם יצרני רכב שמרנים פיתחה מובילאיי מכרה זהב ושמו "עזרי נהיגה מתקדמים לכלי רכב" (ADAS). מובילאיי הפכה לחלוצה בתחום בזכות טכנולוגיית ראיית מכונה, שהקדימה את המתחרים ביותר מעשור, והצליחה להפוך ל"ספקית על" של תעשיית הרכב.

ההנפקה המוצלחת של מובילאיי ב-2014 שיצרה בעקבותיה גל גדול של מתעשרים הניעה לא מעט יזמים ישראלים לנטוש תעסוקה בטוחה בתעשיות הביטחוניות, בצבא הקבע ובחברות ה-IT הגדולות ולהיכנס לתחום הצעיר (בישראל) וההרפתקני של הטכנולוגיות המתקדמות לרכב. ההנפקה גם החזירה לישראל את המשקיעים העולמיים, שחלקם התייחסו עד אז לקריסת בטר פלייס בתור "דגל אדום" בכל הנוגע להשקעות בישראל.

התהליך כולו קיבל תאוצה נוספת אחרי האקזיט הענק בו נמכרה מובילאיי לאינטל ב-2017. על פי נתוני חברת הייעוץ מקנזי, מאז 2010 זכו להשקעות 40 חברות סטארט-אפ ישראליות ייעודיות מתחום הרכב ועוד 300 חברות ישראליות שפיתחו טכנולוגיות בעלות יישום גם לתחום הרכב . על פי אותם נתונים בשנים 2014-2018 גדל זרם ההשקעות באוטו-טק הישראלי ב-400% בהשוואה לשנים 2010 עד 2013.

שיאו של הגל פוסט-מובילאיי היה פתיחה בישראל של שלוחות מו"פ ואיתור חברות להשקעה של תעשיית הרכב. 10 מתוך 15 יצרני הרכב הגדולים בעולם פתחו כאן עד היום שלוחות מקומיות כמו גם שלושה מתוך חמשת ספקי העל (טיר 1) העולמיים הגדולים של תעשיית הרכב.

התהליך הזה התנהל במקביל לרעש האדיר, שיצר באותן שנים החזון של "רכב אוטונומי". החזון כבש את דמיון הציבור והמדיה ומשך משקיעים לכל חברה ותיקה או צעירה בענף האוטו-טק, "שהשמיעה את הקולות הנכונים". אם למישהו זה מזכיר את הרעש הנוכחי סביב הרכב החשמלי, זה כנראה לא במקרה.

קברניטי תעשיית הרכב המסורתית, יזמי תחבורה שיתופית דוגמת "אובר" וענקי IT דוגמת גוגל, הבינו די מהר לאן נושבת הרוח בשוק ההון ומיהרו לשחרר תחזיות ותוכניות ליצור והשקה מסחרית של כלי רכב אוטונומיים סדרתיים מ-2019 ואילך. גם האנליסטים היו תמימי דעים: הרכב האוטונומי עתיד להיות די מהר "השיבוש הגדול הבא" של תעשיית הרכב.

הפריחה נתקלה במחסומים

על הרקע הזה 2017-2018 היו שנות פריחה עבור חברות האוטו-טק הישראליות הצעירות. חברות סטארט-אפ ישראליות רבות בחרו להתמקד באספקטים המתקדמים ביותר של עולם הרכב האוטונומי, דוגמת חיישנים מתקדמים, בינה מלאכותית, הגנת סייבר, תקשורת בין כלי רכב וכו' ותוגמלו בסבבי גיוס של עשרות ואף מאות מיליוני דולרים.

אלא שכמו שקורה לעתים תכופות, הזמן לא פועל לטובתן של בועות טכנולוגיות. ככל שהתקרב העשור החדש, שהיה "דד ליין" לא רשמי למסחור של רכב אוטונומי מייצור סדרתי, הופיעו מחסומי דרכים. בהם היו דעת הקהל העולמית, שהחלה לאבד עניין ברכב אוטונומי ואף החלה לפתח חששות ופחדים; ורגולטורים חסרי מוטיבציה בקונגרס האמריקאי ובאיחוד האירופי, שמרחו במשך שנים ועדיין מורחים את גיבוש הרגולציה שתאפשר לרכב ללא נהג לנוע עצמאית על כבישים ציבוריים לצד מכוניות רגילות.

המחסום הגדול ביותר היה ועודנו עלות החומרה והתוכנה, שנדרשת כדי לאפשר לרכב לנהוג ללא שליטה אנושית, שנאמדת כיום בעשרות אלפי דולרים לרכב. המחיר הזה הופך את הטכנולוגיה ללא ריאלית לשוק ההמוני אלא רק, בינתיים, ל"מוניות רובוטיות" עם סבסוד ממשלתי.

יצרני הרכב, שנתקלו במחסומים הללו, החלו לדחות את התחזית למסחור נרחב של טכנולוגיית הרכב האוטונומי, חלקם עד ל-2030. המשקיעים מצידם החלו להבין, שתקופת ההחזר על ההשקעה תהיה הרבה יותר ארוכה מהצפוי וחלקם פזלו לתחומים מעניינים יותר כמו הרכב החשמלי. חברות סטארט-אפ ישראליות בענף החלו לבצע "שנמוך" לטכנולוגיה שלהם או לשנות כיוון בכלל לתחומים פחות זוהרים אך יותר ריאליים, כדי לפנות לשוק הגדול והעשיר של מכוניות ברמת אוטונומיה נמוכה, שצפוי להקיף בשנים הבאות עשרות מיליוני כלי רכב חדשים בשנה.

משבר וזינוק מחודש

בעיצומו של תהליך ההסתגלות הגיע משבר הקורונה ועמו אותה "קפיצת בנג'י" של הענף, שהוזכרה בפתיחה. כרגע ענף האוטו-טק הישראלי נמצא בשלב הזינוק לאחר שהגיע לתחתית באמצע השנה שעברה. למרות שחלק לא מבוטל מהחברות שכבר הונפקו עדיין לא זכו להצלחה המקווה בשוק ההון, ואיבדו עשרות אחוזים ממחיר ההנפקה.

ועדיין, עובדים, יזמים ומנהלים מענף האוטו-טק, שבשנה שעברה כבר תכננו את "הפרק הבא" בקריירה שלהם, הפכו בן לילה למיליונרים בדולרים, בפועל או על הנייר. כאמור עוד חברות מהענף ממתינות כיום להשלמת התהליך להנפקתן לפי הערכות שווי, שנחשבו דמיונית אפילו ב-2017 למרות, שחלקן טרם רשמו הכנסות מהותיות, אם בכלל.

כמובן, שהתופעה נגזרת מהבועה הטכנולוגית-פיננסית שמאפיינת תחומים טכנולוגיים רבים לאחר הקורונה. גם לוחות הזמנים לייצור המוני של רכב אוטונומי נותרו רחוקים ואולי אפילו התרחקו בשל "קשיי פוסט קורונה" מתמשכים כמו מחסור קשה בשבבים בתעשיית הרכב, נסיקה בעלויות ההובלה וחומרי הגלם, הצורך להתמקד ברכב חשמלי ועוד.

הפרק הבא ייכתב בחו"ל

לפיכך השאלה הגדולה היא מה יקרה לענף האוטו-טק הישראלי המתפתח בפרק הבא, אם וכאשר הבועה הפיננסית הנוכחית תתכווץ או תתפוצץ. התשובה תלויה בכמה וכמה משתנים, שכולם חיצוניים. הראשון הוא הרגולציה הבינלאומית, שלאחרונה מתחילה להתעורר בעצלתיים. כך, למשל, אימץ האו"ם לאחרונה רגולציה שתכתיב לכל יצרני הרכב להתקין בכלי הרכב העתידיים שלהם, ולא רק באוטונומיים, הגנת סייבר מפני מתקפות חיצוניות זדוניות ולשמירה על פרטיות המידע.

דוגמה אחרת, קרובה יותר, היא החקיקה פורצת הדרך בישראל ובגרמניה, שתאפשר הפעלה של כלי רכב ללא נהג על כבישים ציבוריים. רגולציות כאלה יכולות ליצור "בן לילה" שוק של עשרות מיליוני כלי רכב בשנה לחברות סייבר-סקיוריטי, שפועלות בענף.

אבל הרגולציה גם יכולה לחסל בן לילה מודלים עסקיים של חברות סטארט-אפ. בימים אלה למשל מיישם הממשל הסיני רגולציה שתגביל את השימוש שעושים כיום יצרני הרכב וגופים מסחריים בנתונים הטכניים, האישיים והגיאוגרפיים, שמופקים מהחיישנים בכלי רכב חכמים ומקושרים. אם מדינות נוספות בעולם יאמצו רגולציה דומה כמה חברות ישראליות, כולל מובילאיי, יצטרכו לחשב מסלול מחדש.

משתנה נוסף, שהעניק דחיפה משמעותית לענף האוטו-טק העולמי והישראלי בשנים האחרונות, היא טסלה. החברה מקדמת מזה שנים את נושא הנהיגה האוטונומית המלאה ומבטיחה שתצא בקרוב לשוק במחיר נגיש. בינתיים עוד לא ראינו קבלות על ההצהרות אבל די בהן כדי לפזר "אבקת קסמים" על המניות של טסלה ושל חברות אחרות שפועלות בתחום. אם טסלה תיקח צעד אחורה זה עשוי להשפיע באופן שלילי על כל התמחור של הענף. בשורה התחתונה הענף הצעיר עדיין רחוק מהמנוחה, הנחלה והכסף הגדול בחשבון, שלו מצפים רבים כבר שנים. הפרק הבא מבטיח להיות סוער לא פחות מקודמיו.

מובילאיי: ספינת הדגל של האוטו-טק הישראלי

ענף ההייטק הישראלי כבר הצמיח בעבר ענקים בקנה מידה עולמי אבל מובילאיי היא יוצאת דופן גם בחבורה המכובדת הזו. מדובר בחברה ישראלית, שהחלה את דרכה כסטארט-אפ דל משאבים והפכה לחברה דומיננטית בתעשיית הרכב העולמית, עם נתח שמוערך ב-80% מהשוק העולמי של מערכות הבטיחות המתקדמות לרכב, שוק שאותו יצרה במו ידיה.

רכ אוטונומי של מובילאיי בניו יורק / צילום: יח''צ מובילאיי

השוק עדיין נמצא בצמיחה מהירה עם צפי להכנסות מצרפיות של יותר מ-61 מיליארד דולר ב-2025 לעומת כ-21.3 מיליארד בשנת 2019 ומובילאיי ממשיכה להיות דומיננטית, למרות שמתחרים גדולים עם כיסים עמוקים ניסו ומנסים לנגוס בו.

למרות זאת מובילאיי ממשיכה להתקדם בענף כמו פיל בג'ונגל, שעקיצות הנמלים אינם מטרידות אותו. רק ברבעון האחרון היא זכתה בעוד 10 חוזים חדשים לשיבוץ המערכות שלה בדגמי רכב עתידיים, בהיקף של 16 מיליון יחידות; צירפה לרשימת הלקוחות שלה את טויוטה, אחת מ"סרבניות מובילאיי" הוותיקות; וחתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם ספקית הטיר1 הענקית ZF, שבעבר היו לה שאיפות להתחרות עצמאית בפלח עזרי הנהיגה המתקדמים לכלי רכב (ADAS).

זהו ללא ספק הישג מרשים כאשר מדובר בתעשיית הרכב התובענית והסלקטיבית, שהמגע שלה עם ישראל היה מזערי בעבר. אין ספק גם שמובילאיי, בתור "ספינת הדגל" של ענף האוטו-טק הישראל, סייעה בעקיפין למקד את המשקיעים העולמיים בנעשה בסצנת טכנולוגיות הרכב המתקדמות בישראל.

אבל בחדרי חדרים, בשקט, כדי לא להרגיז את "הפיל", גם נמתחת ביקורת על החברה. כך, למשל, רבים בענף האוטו-טק הישראלי הצעיר ציפו, ש"ספינת הדגל" תשמש בתור "נושאת מטוסים": פלטפורמה עסקית וטכנולוגית, שתספק "מסלול המראה" לעבר תעשיית הרכב לשלל חברות צעירות, שפועלות בתחומים משלימים לחזון "הרכב החכם והמקושר".

במקום זה טוענים רבים, שהתנהלותה מזכירה צוללת גרעינית, שנמצאת רוב הזמן מתחת לפני המים, שומרת על חשאיות מוחלטת, למעט גיחות פומביות קצרות, ממוקדת בדומיננטיות שוק ורווחיות ו"לא לוקחת טרמפיסטים לדרך". אומנם מובילאיי בוחנת לעתים קרובות טכנולוגיות מתקדמות, שמפותחות בארץ, ואף דחפה לרכישה של מפתחת האפליקציה לתחבורה ציבורית MOOVIT על ידי אינטל. אבל את רוב פעילות הפיתוח שלה היא מעדיפה לעשות "בתוך הבית" ולא נלהבת לשתף את משאביה או את קשריה העסקיים העולמיים בתעשיית הרכב עם חברות ישראליות אחרות.

ביקורת מגיעה גם מהמשקיעים של אינטל, שמעריכים אומנם את התרומה היציבה והעקבית של מובילאיי לרווחים של הקבוצה האמריקאית ומודעים לכך, ששוק מערכות ה-ADAS העולמי עוד רחוק ממיצוי. אבל רובם עדיין ממתינים למימוש ההבטחות הגדולות בעת רכישת מובילאיי לפעילות מסחרית בשוק הרכב האוטונומי, שתבצע טרנספורמציה בשוק הרכב העולמי, תעניק לאינטל "קפיצת דרך עסקית" בתחום ותממש את ההבטחה "לכסף הגדול". מובילאיי מצידה מפחתיה ציפיות, עוסקת בבנייה זהירה של החזון האוטונומי בחזית הטכנולוגיה והרגולציה ומפתחת מוקדי הכנסות נלווים דוגמת מיפוי.

אבל בתקופה הנוכחית, שבה חברות צעירות מבתחום הרכב המתקדם עם הרבה פחות טכנולוגיה והכנסות ממובילאיי מקבלות הערכות שווי אסטרונומיות ומציפות ערך אדיר ומהיר למשקיעים בהן, הלחץ של המשקיעים צפוי רק להתגבר.

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים